Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
949
En muista tätä kuvaa aiemmin nähneeni, joten laitetaan tänne. FB:n mukaan ollaan EK16:lla ja tottahan sieltä tällainen paikka löytyy. En nyt tähän hätään muista, oliko Henkalta kadonnut lippa kypärästä jo heti toisen päivän aamuna vai miten, mutta ainakin tässä ollaan jo liikkeellä ilman lippaa.

En muista minäkään nähneeni tätä kuvaa, hyvä löytö! Tässä klippi Henkasta samassa paikassa:


Muutama sata metriä ennen tuota paikkaa on muuten paikka jossa Vatanen kaatoi rajusti vuonna 1985:
https://www.google.com/maps/@42.3482902,9.495675,3a,52.4y,223.7h,88.37t/data=!3m7!1e1!3m5!1sxie6Jpf5pnq3A0WTb-nLUA!2e0!6shttps://streetviewpixels-pa.googleapis.com/v1/thumbnail?cb_client=maps_sv.tactile&w=900&h=600&pitch=1.6324866652502266&panoid=xie6Jpf5pnq3A0WTb-nLUA&yaw=223.69911504382443!7i13312!8i6656?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDQwOS4wIKXMDSoASAFQAw==

Juuri tuo EK16 oli ensimmäinen pätkä jonka Henkka ajoi ilman lippaa. Tässä klippi EK15:ltä jossa lippa vielä näkyy:


https://www.google.com/maps/@42.4136914,9.4821111,3a,33.1y,36.14h,92.68t/data=!3m7!1e1!3m5!1smQ4MmS61Ms7jNfbDQjECUA!2e0!6shttps://streetviewpixels-pa.googleapis.com/v1/thumbnail?cb_client=maps_sv.tactile&w=900&h=600&pitch=-2.678922501491755&panoid=mQ4MmS61Ms7jNfbDQjECUA&yaw=36.14054943219315!7i13312!8i6656?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDQwOS4wIKXMDSoASAFQAw==
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5808
Sijainti
Suonionkatu 1 C
2.5.1986 oli perjantai, ja Suomessa iltapäivälehtien viikonloppunumerot olivat ilmestyneet jo tuolloin, joten Henkan onnettomuuden varsinainen uutisointi jäi sanomalehtien sekä radio- ja tv-uutisten harteille. Vaikka Tshernobylin ydinvoimalaonnettomuus oli sillä hetkellä maailman suurin uutinen, täytti Korsikan tragedia maanantaina Iltalehden kannen ja sisäsivut. Jopa Markulta oli saatu järkyttyneet ensikommentit. Juhani Melart muisteli kauniisti ja kunnioittavasti. Ja ikään kuin etusivun kuva ei olisi jo sellaisenaan riittävän traaginen ja symbolinen, niin se on ilmeisesti tosiaan otettu Corten kokoomatauolta juuri ennen kohtalokasta EK18:ta.





IL 5.5.1986
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
844
On kyllä koskettava päivä aina, vaikka omakin syntymä tapahtui miltei vuosikymmen tragedian jälkeen.
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
386
Jos nyt oikein tulkitsin, Sabyn mukaan Henkka ja Sergio olivat autossa tulipalon ajan.
Harri Toivosen vuosia sitten esittämät spekulaatiot, joissa Henkka olisi yrittänyt pelastaa Sergion autosta, eivät siis pitäisi paikkaansa.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
453
Jos nyt oikein tulkitsin, Sabyn mukaan Henkka ja Sergio olivat autossa tulipalon ajan.
Harri Toivosen vuosia sitten esittämät spekulaatiot, joissa Henkka olisi yrittänyt pelastaa Sergion autosta, eivät siis pitäisi paikkaansa.
No itselle ne Harri Toivosen kertomukset kuulosti jo heti tuoreeltaan mielikuvituksen tuotteelta joten en nyt varsinaisesti yllättynyt eikä ne vähäiset faktat mitkä julkisuudessa on olleet nähtävillä oikein Harrin kertomusta tue
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
386
Uusimmassa Hanaa!'ssa on Markku Alénin henkilökuva. Alén muistelee myös vuoden 86 Korsikaa.

"- Tulimme paikalle pari minuuttia myöhemmin. Kiiki vietti Henkan kanssa viimeisen aamiaisen. Mun mielestäni hän oli täysin kunnossa. Henkka sanoi, että tulee helpolla, kun antaa mennä vain, johon vastasin, että minulla ei riitä kädet eikä pää siihen vauhtiin.

Jonkinlainen aavistus auton luonteesta Alénilla jo oli, sillä autoa oli testattu pitkiä ajanjaksoja tiimin omalla testiradalla La Mandriassa.

- Se oli vasta S4:n proto, jota Henkka ajoi. Näin kun hän veti ulos. Tiesin, että auto oli arvaamaton, eikä ollut helppo hallita. Autossa oli liian pienet jarrulevut, sillä jarrut loppuivat jo 30 kilsan jälkeen.

Toivosen kohtalokas onnettomuus tapahtui vain muutama päivä koko Eurooppaa vavisuttaneen Tsernobylin ydinvoimalaonnettomuuden jälkeen.

- Luulin, että paikalle tullut lämmin sade oli peräisin Henkan auton tulipalosta, mutta sitten tiimin lääkäri soitti ja kysyi, oliko ihossani jotain jälkiä. Pilvi Tsernobylistä tuli sillä hetkellä Korsikalle. Suurin sade tuli Suomen Lappiin ja Korsikalle."

En muista lukeneeni tai katselleeni mistään aiemmin, että S4:n jarrut olisivat olleet alimitoitetut. Varmaan protoissa tällaista ongelmaa on voinut olla.
 
Viimeksi muokattu:

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
596
Sijainti
pk.seutu
No itselle ne Harri Toivosen kertomukset kuulosti jo heti tuoreeltaan mielikuvituksen tuotteelta joten en nyt varsinaisesti yllättynyt eikä ne vähäiset faktat mitkä julkisuudessa on olleet nähtävillä oikein Harrin kertomusta tue
Eivätkä edes Hartsan oman mielikuvituksen, vaan hänhän oli kuullut tuon Henkka ulkona autosta jutun Creston siskolta, joka puolestaan oli kuullut sen Lancian mekaanikolta.
Lancian lääkärin Ben Bartolettin mukaan isku jolla auto osui puuhun oli niin raju, että molemmat todennäköisesti menehtyivät samantien tai ainakin olivat tajuttomia tulipalon alkaessa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1780
Voi olla mahdollista että kuljettaja (/kuljettajat) on ollut auton ulkopuolella, mutta teoria sille voisi olla se, että penkki/ vyöt ovat rikkoutuneet tai viimeistään tulipalossa palaneet. Auto kai otti ensimmäisen osuman kuskin puolen pohjaan joka on taipunut huomattavasti. Ja tuo osuma pohjaan aiheutti todennäköisesti heti rähähdyksen koska bensatankit ovat penkkien alla.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5808
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Se, että Henkka löytyi auton ulkopuolelta, ei ole mitään höpöhöpö-tarinaa, vaan asiasta kerrottiin tuoreeltaan näin myös mediassa (mm. HS 5.5.1986, s. 33, sekä ao. joitain vuosia sitten espanjalaisella nettifoorumilla ollut viitteetön ranskalainen lehtileike - kiitos @AnttiL). Sitä, miksi Henkka oli auton ulkopuolella, ei kaiketi ole pystytty täysin vahvistamaan, mutta todennäköisin skenaario liittynee juuri vöiden palamiseen/sulamiseen.

1748153339468.png
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16758
Sijainti
Tampereen lenkki
Täsmennän sen verran että espanjalaisella foorumilla oli siis kertomus Miki Biasionista kertomassa tämän tarinan jonkin hissekisan lehdistötilaisuudessa, minkä löysin muutama kuukausi ennen kuin Harri kertoi tarinan Urheiluruudussa. Tämän lehtileikkeen taas löysi joku muu tälle foorumille viitisen vuotta sitten.

Pidän mahdollisena että Henkka ei ole ollut istuimessaan auton palon lopussa, mutta ehkä tuo sankaritarina on sitten se osuus joka perustuu kunkin uskomuksiin.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
235
Sitä, miksi Henkka oli auton ulkopuolella, ei kaiketi ole pystytty täysin vahvistamaan, mutta todennäköisin skenaario liittynee juuri vöiden palamiseen/sulamiseen.
Rinne mihin auto lopulta päätyi ei kuitenkaan ole älyttömän jyrkkä. Olisiko siitä pelkän painovoiman takia voinut mennä kovin kauas? Auton turvakaarien ja ratin voisi ajatella muodostaneen estettä reitille. En tiedä tämän kuvan alkuperää, tallennettu netistä vuosia sitten.
11.jpg
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
949
Auto on ollut rinteessä vähän kallellaan Henkan puolelle ja kyllä siitä varmaankin jonkin verran on voinut valua palon aikana ulos. Penkkikin on voinut hajota onnettomuudessa, isku suoraan Henkan alapuolelle oli raju.

 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
235
Vielä se, että missä kunnossa auton runko ja ohjaamo olivat heti törmäyksen jälkeen. Palo heikensi putkirungon lujuutta ja siirron aikana kaaret vääntyivät lisää. Mutta tuossakin kuvassa, missä on ranskalainen poliisi, auto saattaa olla lysähtänyt A-pilarien kohdalta, Samoin eräässä Ayrtonin aikaisemmin lähettämässä kuvassa. Alla aikaisemmissa postauksissa (s. 29, 43, 72) olleita kuvia,

Ennennäkemätön (ainakin minulle) kuva autonraadosta. Oikean takavanteen rippeet ovat vielä paikallaan (kuvassa etualalla).

crash11x.jpg

Noston aikana lisää vääntynyt runko. Nostostahan on videokin.
12.jpg

Mutta vääntyikö runko jo törmäyksen seurauksena? Jos tuulilasi oli maata vasten, voiko sieltä putkihäkkyrän välistä pelkän painovoiman vaikutuksesta pudota pois? Vastausta tähän ei tietenkään ole.
 

Marv

Group B History
Liittynyt
8.1.2010
Viestit
148
Sijainti
England
It happened over 40 years ago now and I've looked over lots and lots off footage (as you know from my youtube videos) I know there is still footage from the stages and service that has yet to be seen.

In my opinion, it was either driver error or simply the throttle jammed and Henri went off. I think in any other Group B car the fuel tanks would have held and Henri would have been ok but with the Delta S4 it was fragile. The tanks were filled before the start of SS18 and the turbo was hot so sadly we had had a big fire after the car rolled over.
Its important to take note of all the articles from 1986, they were written first hand and without hindsight. We know the Delta S4 was upside down after going off and that Henri and Sergio were being held up by their Sparco five point harness. When the fire burn through Henri's belts, his body fell from the car, we have no doubt, but to believe this. Sergio maybe his body just stayed in the car. Maybe the door, although GRP was against a tree.
The FIA in their investigation concluded that the car was probably travailing at 100KPH and that Henri and Sergio were knocked unconscious from the Impact.

The questions still, remains with almost a 3 minute lead and one day of rallying to go. Why did'nt Henri just stop attacking. Maybe he was in the zone and just wanted to keep his secure lead until the end of day 2.

 
Viimeksi muokattu:
Ylös