BudLightJaguar
Well-known member
Olen myös sitä mieltä, että tuo 3,5 litran moottoriformaatti oli Bernien eräänlainen salajuoni. Kun C-ryhmän kisat alkoivat 80-luvun viimeisinä vuosina olemaan liian suosittuja suhteessa F1:siin, kaikista paras keino oman tuotteen profillin nostoon oli tuhota kilpailija sisältä päin.Jaguar XJR-14 oli legendaarisen XJR-9:n seuraaja, joka tehtiin C-ryhmän lopuksi koituneiden sääntöjen mukaan. Bernie, kun halusi tehdä WSC-kisoista tv-muottiin sopivia ja yhtäläiset säännöt F1:n kanssa. Tämä oli yksi syy autonvalmistajien pakoon 90-luvun alussa.
3,5 litran moottoriformaatti tuotti toki kalustoa, mikä oli suorituskyvyltään jo ihan omassa luokassaan, mutta samalla se savusti privaattitiimit pois. Spice pystyi jotenkin rämpimään mukana, kun olivat jo vanhoilla säännöillä käyttäneet Cosworth DFV-pohjaisia V8-koneita, mutta esim. BRM-automerkin elvytysyritys oli lähinnä sarja noloja tapahtumia ja olipa muuten Harri Toivonenkin mukana BRM:n projektissa.
Mitä muuten tulee Bernieen ja IndyCarin splittiin, lienee lähinnä toiveikasta nostalgiaa sanoa että hän olisi pitänyt splitiä edeltänyttä sarjaa uhkana, tai CARTia silloin kun sarja laajeni toisille mantereille. Mutta varmasti hän oli jollain tasolla splitiin tyytyväinen.