GT/Protot 2025

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4737
Sijainti
Salo
Jaguar XJR-14 oli legendaarisen XJR-9:n seuraaja, joka tehtiin C-ryhmän lopuksi koituneiden sääntöjen mukaan. Bernie, kun halusi tehdä WSC-kisoista tv-muottiin sopivia ja yhtäläiset säännöt F1:n kanssa. Tämä oli yksi syy autonvalmistajien pakoon 90-luvun alussa.
Olen myös sitä mieltä, että tuo 3,5 litran moottoriformaatti oli Bernien eräänlainen salajuoni. Kun C-ryhmän kisat alkoivat 80-luvun viimeisinä vuosina olemaan liian suosittuja suhteessa F1:siin, kaikista paras keino oman tuotteen profillin nostoon oli tuhota kilpailija sisältä päin.

3,5 litran moottoriformaatti tuotti toki kalustoa, mikä oli suorituskyvyltään jo ihan omassa luokassaan, mutta samalla se savusti privaattitiimit pois. Spice pystyi jotenkin rämpimään mukana, kun olivat jo vanhoilla säännöillä käyttäneet Cosworth DFV-pohjaisia V8-koneita, mutta esim. BRM-automerkin elvytysyritys oli lähinnä sarja noloja tapahtumia ja olipa muuten Harri Toivonenkin mukana BRM:n projektissa.

Mitä muuten tulee Bernieen ja IndyCarin splittiin, lienee lähinnä toiveikasta nostalgiaa sanoa että hän olisi pitänyt splitiä edeltänyttä sarjaa uhkana, tai CARTia silloin kun sarja laajeni toisille mantereille. Mutta varmasti hän oli jollain tasolla splitiin tyytyväinen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10304
Sijainti
Helsinki
Super GT, Fuji
GT500:
1. #38 Keeper Cerumo (Hiroaki Ishiura/Toshiki Oyu)
2. #1 au TOM’S GR Supra (Kenta Yamashita/Sho Tsuboi)
3. #100 Stanley Honda Civic Type R-GT (Naoki Yamamoto/Tadasuke Makino)

Gt300-luokan voitti #6 Bluegrass Ferrari (Robberto Merhi/Yoshkiaki Katayama)
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
360
Kyllähän sitä puhuttiin et C-ryhmän MM-sarja oli uhka F1:n hegemonialle joten sille piti saada hiekkaa rattaisiin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10304
Sijainti
Helsinki
Ferrarit lähtevät eturivistä WEC-sarjan Spa:n 6h kilpailuun. Kilpailu alkaa klo 15 ja sitä voi seurata Max-suoratoistossa.

Myös IMSA-sarjaa ajetaan viikonloppuna Laguna Secassa. Weathertech Sportscar Championshipin kisa maanantain vastaisena yönä Viaplaylla. Aika-ajot ja support-kisat näkee IMSA TV:stä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10304
Sijainti
Helsinki
WEC, Spa 6h
1. #51 Ferrari
2. #50 Ferrari
3. #36 Alpine

GT3;
1. #21 Vista AF Corse Ferrari
2. #88 Proton Competition Ford
3. #54 Vista AF Corse Ferrari

Forza Ferrari!
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10304
Sijainti
Helsinki
IMSA, Laguna Seca, Luokkavoittajat
GTP: #6 Porsche
GTD Pro: #77 Porsche
GTD: #57 BMW
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10304
Sijainti
Helsinki
Konsta Lappaisella ei mennyt Zandvoortissa mukavasti GTWC Europen Sprint-sarjan lähdöissä. Eilen keskeytys ja tänään 11.

Espoolainen kilpa-autoilija Konsta Lappalainen kilpaili kuluneena viikonloppuna urheiluautojen GT World Challenge Europe -sarjan lyhyiden Sprint-osakilpailuiden sarjan toisessa osakilpailussa Alankomaiden Zandvoortissa. Ferrarilla kilpailevan suomalaisen viikonloppu oli täynnä epäonnea, eikä autokunta onnistunut kasvattamaan pistepottia toivotulla tavalla toisen lähdön alkupuoliskon johtoasemasta huolimatta.

Viikonlopun avauslähtö oli Lappalaisen ja tiimikaveri Ben Greenin osalta ohi jo ennen kuin kilpailu ehti kunnolla alkaakaan.

– Lähtöjen tapahtuessa liikkeestä kahdessa jonossa ensimmäisten autojen jojo-liike kertautuu merkittävästi kahdeksannelle riville, ihan kuin kadulla ruuhka-ajossa. Katsoin viereisen jonon kiihdyttävän ja lähdin kiihdyttämään, mutta edellä ajaneella oli vielä jarrut päällä. Lähdöt keskeltä pakkaa ovat aina haastavia, mutta oma maalihan se niin sanotusti oli. Huomenna on uusi lähtö, koitetaan uudestaan, Lappalainen avasi ensimmäistä kilpailulähtöä.

Toisessa lähdössä asetelmat olivat lupaavat, sillä autokunta Lappalainen – Green lähtivät paalulta Emil Frey Racingin sisarauto vierellään. Kilpailun alkuvaiheessa kärsitty rangaistus kuitenkin maksoi 10 sekuntia varikolla, ja johtopaikka vaihtui yhdenteentoista sijaan.

– Turhauttava viikonloppu. Lauantain aika-ajoista pystyttiin oppimaan sen verran, että annettiin tiimikaverille avaimet ajaa kärjestä, ja saimmekin molemmat tiimin autot eturiviin. Kilpailun sääntöjä kuitenkin tulkittiin hieman tulkinnastamme eriävästi, ja tiimikaverilla oli 20 kilometriä tunnissa liikaa vauhtia valojen vaihtuessa. Säännöt kuitenkin ovat sääntöjä, ja niiden mukaan mennään. Ohittaminen on hankalaa Zandvoortissa ja erot kärjessä niin pieniä, että varsinkaan lämpimällä kelillä ohi ei pääse. Ei tässä auta, kuin mennä eteenpäin kohti Misanoa, Lappalainen summasi.
https://vauhdinmaailma.fi/rata/konsta-lappalaisen-kilpailu-oli-ohi-ennen-kuin-se-alkoikaan-turhauttava-viikonloppu
 

KuljunAlko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2024
Viestit
83
Sijainti
Kulju
Vuodesta 2008 katsonut joka Le Mansin 24h ja nyt anopin synttärikekkerit pilaavat tämän, no kuitenkin suht lyhyen putken, no kuitenkin. Vitun anopit. Kiistämättä vuoden koho kohta ollut jo vuosia. Eniten ehkä vituttaa, kun pääluokka on saatu noin hyvään kondikseen ja hyviä WEC kisoja ollut jo alkukaudesta. Astonilla saattaa olla ehkä vähän väärä konsepti tällä hetkellä, muilla aika pitkälti proto tyyliset autot ja astoni vaikuttaa ehkä hieman enemmän vielä superautolta. Toyotalta myös odotan vähän enemmän kun kerrankin on haastajia gridillä.

E: Pakko sanoa vielä että Peugeot on alun vaikeuksista huolimatta päässyt hyvään vauhtiin. Ja Alpine mukava piristysruiske mähinöissä.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10304
Sijainti
Helsinki
Vuodesta 2008 katsonut joka Le Mansin 24h ja nyt anopin synttärikekkerit pilaavat tämän, no kuitenkin suht lyhyen putken, no kuitenkin. Vitun anopit. Kiistämättä vuoden koho kohta ollut jo vuosia. Eniten ehkä vituttaa, kun pääluokka on saatu noin hyvään kondikseen ja hyviä WEC kisoja ollut jo alkukaudesta. Astonilla saattaa olla ehkä vähän väärä konsepti tällä hetkellä, muilla aika pitkälti proto tyyliset autot ja astoni vaikuttaa ehkä hieman enemmän vielä superautolta. Toyotalta myös odotan vähän enemmän kun kerrankin on haastajia gridillä.

E: Pakko sanoa vielä että Peugeot on alun vaikeuksista huolimatta päässyt hyvään vauhtiin. Ja Alpine mukava piristysruiske mähinöissä.
Ymmärrän harmituksesi, kun kilpailu jää suorana katsomatta. Noin kuukauden sisällä kilpailun uusinta tulee Youtubeen ja sitä aikaisemmin se on katsottavissa MAX-suoratoistopalvelusta.
 

KuljunAlko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2024
Viestit
83
Sijainti
Kulju
Ymmärrän harmituksesi, kun kilpailu jää suorana katsomatta. Noin kuukauden sisällä kilpailun uusinta tulee Youtubeen ja sitä aikaisemmin se on katsottavissa MAX-suoratoistopalvelusta.
Joo töitten takia tässä on joutunut vähän opettelemaan WEC -kisojen katsomista jälkikäteen. Eiköhän se siitä, no ei siitä :D Le Mans vaan on niin ikimuistoinen joka vuosi, se tarkoittaa että Suomessa on kesä, eikä ole ikinä haikea fiilis kun rupeama loppuu koska tietää että vielä on kesää jäljellä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18547
William Alatalon autokunta ruudussa 2, ja Jesse Krohnin puolestaan ruudussa 5, alkamisillaan Italian GT Sprint sarjan avausosakilpailu Vallelungasta

Toinen kilpailustartti huomenna klo13:55
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10304
Sijainti
Helsinki
IMSA ajaa myös kisansa Detroitissa, eilen ajettiin aika-ajot.

kuva_2025-05-31_113941358.png

#64 Ford oli GTDPro-luokan nopein.

Kilpailu alkaa 22.40 ja sen voi katsoa IMSA Tv:stä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10304
Sijainti
Helsinki
MSR Acura katkaisi Porschen voittoputken IMSA-sarjan Detroitin kilpailussa.
1. #93 Acura (van der Zande, Yelloly)
2. #10 Cadillac (Albuquerque/Taylor)
3. #6 Porsche (Campbell/Jaminet)

#64 Ford voitti GTDPro-luokan.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18547
GT World Endurance sarjan Monzan 3h osakilpailu alkamassa pikkuhiljaa, Jesse Krohnin autokunta ruudussa 15.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10304
Sijainti
Helsinki
Le Mans 24h 2025 lähestyy ja voinee odottaa yhtä mielenkiintoista kilpailua kuin viime vuonnakin. Varsinainen startti on lauantaina 14.6 klo:16.00 ja maali odottaa 15.6 sunnuntaina samaan aikaan. Lauantai on täynnä ohjelmaa seremonien, varikkoesittelyjen ja warm upien johdosta. Aika-ajot ajetaan torstaina. Lisäksi on omat kilpailunsa Porsche Challenge, Ford Mustang Challenge ja Ligier European Series. Viralliset kisasivut löytyvät https://www.24h-lemans.com/en

Le Mans 2025 näkyy suorana Eurosport1 -kanavalta ja tietysti FIA WEC TV:stä, You Tubesta löytyy myös tallien omia lähetyksiä.

Rata on 13,6km pitkä ja eniten kierroksia tähän mennessä on ajettu vuonna 2010 Audi R15 Plus Tdi (Rockenfeller-Dumas-Bernhard), 397 kierrosta. Le Mansin rata on legendaarinen ja sisältää legendaarisia paikkoja (Mulsanne Straight (5,5km pitkä suora, johon lisättiin kaksi hidastus shikaania nopeuksien noustessa järjettömiksi), Dunlop Bridge and Curves, The Hump and Mulsanne Corner, Tertre Rouge Corner, Porsche Curves, Forest Esses (pysynyt samana vuodesta 1932 lähtien), Indianapolis Corner (alkuperäistä rataa vuodelta 1923) ja Arnage Corner.

Le Mans kilpailuluokat ovat Hypercar eli FIA World Endurance Championship -luokitus ja myös amerikkalaisen vastaavan IMSA WeatherTech SportsCar Championship -luokituksen mukaiset autot hyväksytään. Rengastoimittaja on Michelin, hybridi voimanlähde sallitaan etuakselilla, max. 671hv, minimi paino 1030kg.

Toinen pääluokka on Le Mans Prototype 2 (LMP2). Luokitus on Le Mans -sarjan kilpailuihin ja USA:n IMSA -sarjaan. Luokassa on neljä runkotoimittajaa, mutta tänä vuonna kaikki ajavat Le Mansissa Orecan toimittamalla rungolla. Moottori on kaikissa sama eli Gibsonin vapaasti hengittävä V8. Autolle on määritelty hinta ilman moottoria ja perussähköjärjestelmän kanssa, 483.000e. Gibsonin 4.2 -litrainen V8 tuottaa 600hv, auton minimipaino on 930kg, polttoainetankin max. tilavuus on 75 litraa. Rengastoimittaja on Goodyear.

Kolmas pääluokka on LMGT3. Luokitus on FIA WEC GT -luokan mukainen. Autoja on luokituksen saamiseksi pitänyt tehdä 2.500 kappaleen sarja katukäyttöön. Moottorin max. rajat 5.0 -litraa vapaasti hengittävänä tai 4.0 -litraa ahdettuna. Tehoja ei ole rajoitettu. Huippunopeus on rajoitettu 300km/h. Minimipaino on 1.245kg, Polttoainetankin max. koko on 90 litraa. Rengastoimittaja on Goodyear.

Osallistujat

Hypercar
Porsche Penske Motorsport, Porsche 963, kolme autokuntaa
Toyota Gazoo Racing, Toyota GR010-hybrid, kaksi autokuntaa
Aston Martin Thor Team, Aston Martin Valkyrie, kaksi autokuntaa
Cadillac Hertz Team Jota, Cadillac V-Series.R, kaksi autokuntaa
BMW M Team WRT, BMW M Hybrid V8, kaksi autokuntaa
Alpine Endurance Team, Alpine A424, kaksi autokuntaa
Ferrari AF Corse, Ferrari 499P, kaksi autokuntaa
AF Corse, Ferrari 499P, yksi autokunta
Peugeot TotalEnergies, Peugeot 9X8, kaksi autokuntaa
Proton Competition, Porsche 963, yksi autokuntaa, yksityisteam
Cadillac WRT, Cadillac V-Series.R, yksi autokunta
Cadillac Whelen, Cadillac V-Series.R, yksi autokunta

LMP2
Iron Lynx-Proton, Oreca 07 - Gibson
Proton Competition, Oreca 07 - Gibson
RLR M Sport, Oreca 07 - Gibson
Idec Sport, Oreca 07 - Gibson, kaksi autokuntaa
United Autosport, Oreca 07 - Gibson, kaksi autokuntaa
Nielsen Racing, Oreca 07 - Gibson
Algarve Pro Racing, Oreca 07 - Gibson,kaksi autokuntaa
TDS Racing, Oreca 07 - Gibson
Inter Europol Competition, Oreca 07 - Gibson, kaksi autokuntaa
CLX-Pure Rcing, Oreca 07 - Gibson
VDS Panis Racing, Oreca 07 - Gibson
AF Corse, Oreca 07 - Gibson
AO BY TF, Oreca 07 - Gibson

LMGT3
Racing Spirit of LeMans, Aston Martin Vantage AMR
AWA Racing, Corvette Z06
Vista AF Corse, Ferrari 296, kaksi autokuntaa
Heart of Racing Team, Aston Martin Vantage AMR
The Bend Team WRT, BMW M4
TF Sport, Corvette Z06, kaksi autokuntaa
Team WRT, BMW M4
Kessel Racing, Ferrari 296
United Autosport, McLaren 720S, kaksi autokuntaa
Iron Lynx, Mercedes-AMG GT3, kolme autokuntaa
Proton Competition, Ford Mustang GT3, kaksi autokuntaa
Akkodis ASP Team, Lexus RC F, kaksi autokuntaa
Iron Dames, Porsche GT3 R
Manthey, Porsche GT3 R
Manthey 1st Phorm, Porsche GT3 R
Richard Mille AF Corse, Ferrari 296
Ziggo Sport Tempesta, Ferrari 296
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10304
Sijainti
Helsinki
Porschen Ayhancan Güven voitti Zandvoortin eilen ajetun DTM-sarjan kilpailun. Toiseksi ja kolmanneksi ajoivat Lamborghineilla Nicki Thiim ja Maximillian Paul.

Sunnuntain kilpailu alkaa klo 17.10


Sunnuntain kärkikolmikko

kuva_2025-06-08_211440541.png
 
Viimeksi muokattu:
Ylös