Revontuliralli 7.6.2025
Nykyään ei ihan aina ennätä penkalle, niin kesäkauden avaus vasta Hankasalmen F-Cupissa. Yhden jokkiskisan kävin toukokuussa kuvailemassa ja liekö se ollut jokin enne, kun tuli oltua sen jälkeen pari viikkoa kipeänä.
Perjantaina ajelin jälkilenkin (4 ja 5) läpi matkalla Keski-Suomeen, ja aika nopeasti se valinta tuli tehtyä että Myhinpää on toinen reissun erikoiskoe. Pohdin lähinnä kahden paikan välillä, 2 kilsaa lähdöstä ollut nyppyoikea kiinnosteli (tässä kävin reccellä ihan penkallakin) ja sitten loppupuolella 14 kilometrissä alamäkioikea säväytti, tätä oltiinkin harvemmin ajettu tähän suuntaan.
Aamulla mediakamppeiden haku Revontulesta, ja alkupään pätkät 1 ja 2 kiertoon. Kolmosen skippasin ihan puhtaasti ajankäytöllisistä syistä, yhdyn muiden mielipiteisiin siitä, että pätkä oli sijainniltaan melkoisen huonossa paikassa blokaten vahvasti liikkumista esim. ykkösen mahdollisille väliteille. Ykköseltä alkuperäinen suunnitelma oli mennä noin 9,5 kilometrissä olleeseen pyöreään vasuriin ylämäkeen, mutta läpiajaessa edeltävä sumputtava oikea kiinnosti paljon enemmän. Paikan kohtuullisen hankalan saavutettavuuden johdosta odottelin paikkaan melko maltillista yleisömäärää, mutta tässähän oli porukkaa vajaa 40 henkeä ainakin. Seuraavaan vasuriin oltiinkin vedetty sitten siimat oikein vanhan liiton ohjaavaan tyyliin, saakohan tuollaisia nykyään tehdä? Kärki tuli kyllä raikkaasti paikkaan, mukava kuunnella autoja aivan rajoitinta vasten ja sitten laitteiden asettelu hieman sumputtavaan oikeaan. Ei kuitenkaan ihmeitä, muutama kuljettaja kävi ulkomutkan pientä penkkaa kokeilemassa mutta varsinaisia likitilanteita ei ollut oikeastaan kellään. Ollikkala säväytti kärjestä ehkä eniten. Lanssitauon aikana hetken pööpöilyä penkalla, toteaminen että ei se tule hetkeen jatkumaan, joten takaisin autolle ja pohtimaan seuraavia kuvioita.
Sairastelun myötä totesin, että tänään maltti on valttia, ja päätinkin ajaa Myhinpäähän sulun sisään, ja mennä kokeilemaan 14 kilsan alamäkioikeaa. Muutama kuuro tuli vettä autossa istuessa, mutta pätkällä kävellessä ei enää satanut sitten. Porukkaa tähän jälkimmäiseen paikkaan ilmestyi ehkä parikymmentä henkeä, osa kyttäsi seuraavaa vasuria alamäkeen, joka myöskin aika huima paikka. Tuukka Kauppinenkin oli katselemassa täällä rallia. Heti ensimmäisenä autona Piironen pistikin pilkistä rehdisti pelit vinoon, ja nuotin kärki tuli muutenkin komeissa luisuissa. Sladeja riittikin oikeastaan nuottiluokkien loppuun jonka jälkeen meno rauhoittui huomattavasti. Yksi pimeeseen ajanut Volvo sekoili jotain mutkan entryssä, ja tuli huomattavasti muita leveämmällä linjalla. Loppupäähän meno selvästi rauhoittui, kärjelle suunnattu paikka tämä selkeästi olikin. Tätä paikkaa voisi MM-rallissakin kokeilla, jos vaikka ensi vuodelle kääntäisivät Myhinpään suunnan. (Olisivat voineet kyllä käännellä jo tällekin vuodelle).
Kiva rallireissu kuitenkin, jatketaan omien kuvauspaikkojen hakua jatkossakin

Seuraavasta reissusta ei olekaan hajua, mahdollisesti Kouvolan SM-ralli, rooli on vielä avoin.
Ja videota: