Rallipäiväkirja

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1654
Sijainti
Porvoo
Secto Rally 2025.

Perinteinen vuoden kohokohta kotimaisissa maisemissa. Torstaina klo 9. matkaan ja kohti Jämsää ja ysitietä. Eturunkina Leustun pikkutiet ja sitten Parkkola. Perjantai ja sunnuntai kun oli kuvioiden puolesta selvät. Parkkolassa oli jo etukäteen selvää että minne, eli samaan paikkaa kuin yllä Anttilkin. Leustussa 14km kohan hypylle. Lähinnä käytiin katsastamassa siimat, ampuvatko yli vai ovatko ok. Jyväskylässä paviljonkiin pyörimään jossa törmättiin tuttuihin, mm. @Ojarumpu. Illalla Harjun uudelle osuudelle. Ehkä hieman myöhässä koska näkyvyys jäi ehkä vähän nihkeäksi. Toki Harju ei enää säväytä ja täällä oikeastaan äänet riittävät tunnelman nostoon.

Perjantaina aamu seiskalta matka kohti Myhinpäätä. Ajatuksena aloittaa hieman omasta paikasta. Muutenkin perjantain teemana oli siimattomuus ja lähelle tietä. Myhinpään paikka oli tiukka vasen ja rytky+hyppy. Ennakkoon ajattelin että ehkä hieman enemmön vauhtia paikassa olisi mutta ei se aina. Silti hyvä näkemä. Tässä kaikki autot ja sitten Laukaan lähtöön. Tässä tunnetusti on kyyti kohdallaan. Hienoja liippejä täydestä laukasta. Vähän ripotteli mut ei pahemmin. Katsottiin miltei kaikki autot. Illan päätteeksi vielä Ruuhimäkeen alkupään alamäki vasuriin. Tähän tiedettiin että oli helppo tulla eikä ajatuksena ollut kuin nähdä kärki ja niiden liipit. Paikassa oli heilunu joku porukka puoliksi tiellä Kallen ohittaessa ja kolme etuautoa pysähtyi meidän kohdalle ja kyselivät että mekö ne idiootit oli? Ei oltu mutta ihan varuiks meidän eteen vedettiin siimat, jotka tosin ei haitannu mitään. Kärjen jälkeen takaisin hotellille.

Lauantaina herätys 5:45. Parkkolan P9 parkissa n. 6:45. Olihan aika säätö. 10€ tienvarsipaikasta mutta kukaan ei ohjannut parkkeja. Ts. pitkiä suoria tyhjää tilaa vaikka auto oli jonossa parkissa 1,5km päässä. Tästä isoon hyppyyn josta siis edeltävät palstaveljet @AnttiL ja @delorean jo kirjoittelikin. Toiseen riviin oli käyminen mutta näkymä ihan ookoo. Reccessä hypyllä ollutta siimaa ei ollut ja hyvinhän se myös venyi metrin eteenpäin kisan edetessä.
Tästä jatkettiin Leustuun jossa paikka Tuominen. Pikkuisen taas oli suunnittelu mennyt pieleen kun jonotettiin P4 JA P5 parkit. Siispä puolen tunnin jono. Tosin me emme jonottaneet vaan jätettiin auto tien sivuub ja käveltiin 1,5km matka. Taisi olla ratkaiseva koska saimme eturivin paikat vielä hypyltä. Hienoja lentoja, mutta vähän metsikköä paikka itsessään oli. Tästä ajettiin vielä Parkkolan loppupäähän, ohi P4:sen mutta jono tökkäsin siihen ja puolen tunnin jonotuksen jälkeen päällikkö tuli kertomaan että paikoitus on täynnä. Ehkä olisi taas voinut rahastaa hieman myöhemmin eikä tukkia Moksin risteystä. Maalipäähän katsomaan kärki. Kohtuu tylsä paikka joten ei paljon kerrottavaa. Iltapäivästä Jyväskylään ja huoltoparkkiin pyörimään illaksi.

Sunnuntaina Ouniin n. 3km nypylle. Viime vuonna paikassa Fourmaux kävi vähän ojassa joten oli selvää että paikkaan tullaan uudestaan. Viime vuotinen pellon kulkureitti oli viety kauemmaksi joten nyt mentiin nypyn päälle jossa pääsi yllättävän lähelle tietä. Hienoja hyppyjä ja kisaa. Powerille paikkaan tuli n. 20 ulkomaalaista eri maista ja venyttivät simaa joten näkyvyys vähän heikkeni. Hyvin huomasi kuinka porukkamäärä lisääntyi huomattavasti. Silti hienoja hyppyjä. Tästä tyytyväisinä kotiin tämän vuoden Sectosta, Tampereen kautta. Jämsän suunta ei kiinnostanut.

Yhdeksän erikoiskoetta leppoisalla aikataululla. Oikein hyvä vuosi.

Perinteiseen tapaan kuvailin taas paikoista vähän videoo omalle porukalle jaettavaksi ja miksei myös tänne, jotta voi tunnistaa ylläolevasta kuvauksesta paikat. Palstaveljet @AnttiL ja @DC voi bongata itsensä (enemmänki omat niskat) videolta. 😊 En ängennyt jutulle kun oli sen verran ahdas eturivi et olis pitäny alkaa huutelee ihmisten yli.

 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
412
Sijainti
Vantaa
Secto Rally Finland 2025

Torstaina aamulla liikkeelle ja aluksi huoltoparkkiin pyörimään hetkeksi. Siitä sitten Parkkola läpi ja auton keula kohti Laukaata, Harju tuli katsottua puhelimella järven rannassa. Oli melkoisen lämmintä ja edelleenkään ei ole Hyundain etupenkkiä suunniteltu nukkumiseen, joten unta tuli ehkä sen 3 tuntia.

Perjantaina sitten ensimmäisenä vuorossa Laukaa ja paikka lähes sama kuin viime vuonna eli siellä mutkissa ennen peltoysikymppejä. Paikka ei tarjonnut juuri mitään, lopussa oli pari leveämmäksi menoa, mutta ei niistäkään mitään jännää seurannut. Vetomiehet samassa kohdassa ja samanlaisilla tapahtumilla kuin MM-letka. Iltapäiväksi sitten paikanvaihto ja kohteena siis Saarikas 2 ja siellä takapiikkiristeys. Jos Laukaassa oli keli ollut loistava, niin Saarikkaassa sitten alkoi satamaan, mutta taisi koskea oikeastaa jokaista pätkää. No, sade sitten lakkasi ennen pätkän alkua, mutta lätäköt jäi. Komeasti roiskui vesi, mutta siihen jäi tapahtumat. Pari kuskia veti hieman pitkäksi. Rally2:sia sai kuivassa katsoa Rumeauhun asti ja sitten iski se ukkoskuuro. Latvalalla meni hieman pitkäksi, mutta itse olin jo pakkaamassa kamoja ja lähdössä pois, niin en saanut videolle. Toki se rankin sade meni ohi suht nopeasti, mutta kun oli auto peltoparkissa, niin ei viitsinyt ottaa riskiä, että olisi jäänyt sinne jumiin. Vähän oli jo ajoreitit pellolle mudassa, mutta kesti ainakin meikäläisen siitä.

Lauantaille oli sitten aamulla vuorossa Parkkola ja paikaksi valikoitui ensimmäinen risteys Mäkelän kylätielle (vai mikä sen nimi nyt oikeasti onkaan). Tapahtumaa ei tässäkään ollut, Vetomiehissä pari puolittaista spinniä. Aika moni katsoja yritti sinne ensimmäiseen mutkaan, mutta se oli ilmeisesti jonkilainen vippi? No, joka tapauksessa sinne ei sitä yleisö päästetty. Järkkärien päälikkö taisi olla sama, josta tuli kirjoiteltua pari vuotta sitten Moksi-Sahloisista, ainakin ohjeistustapa oli sama: suomea tai suomea, mutta kovempaa. Sitten tuollahan oli nämä parkkipaikkasekoilut. Osittain valikoitui tuo risteys katselupaikaksi sikis, että oppaaseen oli merkattu, että siellä on tienvarsiparkki P2. No, eipäs ollutkaan vaan ohjasivat siihen P1 pellolle ja P2 ilmeisesti vain busseille ja sitten kun P1 tulee täyteen. Vissiin siellä oli muutakin säätöä, P4 ainakin oli poissa ja oliko P6 ja P7 myös? No oli miten oli, jos ensi vuonna ajetaan, niin saisivat selventää tuota pysäköintiä ainakin. Siinä tuli pieni sadekuuro ja sitten kun sadetutkaa katsoi, niin tuli tehtyä päätös, että paikka vaihtuu. Tässä kohtaa tuli myös lopullisesti päätettyä, että Ouni katsotaan telkkarista. Patalahden Essolle lounaalle ja miettimään iltapäivän paikkaa ja lopulta paikaksi valikoitui Västilän viimeinen risteys, pääasissa siitä syystä, että on sitten tuntia aikaisemmin kotona verrattuna Päijälään. Paikkana tuo risteys ei nyt ole mitenkään ihmeellinen, tulon näkee hyvin suoraan edestä, mutta jätöstä ei näe oikeastaan kuin ekat kymmenen metriä. Tapahtumat olivat samaa luokkaa kuin aiemmissa paikoissa, eli muutamat leveämmät linjat. Tässä tuli tosiaan katsottua kaikki autot ja siitä sitten kotia kohti ja saunaan.

Videota löytyy tästä:
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7636
Muutama sana päiväkirjaan. Shake skipattiin tällä kertaa vaikka Ruuhimäki olisi lähellä ja Harjulle ei vaan enää kiinnosta lähteä. Siispä aloitus perjantaina Myhinpäästä, koska itse en ole siellä koskaan ollut. Helpolla yhden pysähdyksen taktiikalla P5:een ja kävely tuplahypyille missä oli siimalla tilaa ruhtinaallisesti, mutta paikka täyttyi kyllä hyvin eri kansalaisuuksilla. Tunnelmaa ja meteliä riitti niin ettei Ralliradiota meinannut kuulla. Järkkärit joutuivat vähän paimentamaan ulkomaalaisporukkaa taaksepäin, koska siima alkoi venyä liian lähelle tietä, mutta ihan hyvässä hengessä. Oli yksi sykähdyttävimpiä ja näyttävimpiä paikkoja missä olen koskaan rallia katsellut. Vetomiehet ja toinen veto karsinassa shikaanissa mistä näki hyvin alamäkihypyn, jarrutuksen, shikaanin ja vielä kiihdytyksen ylämäkeen. Rally2-kärjen jälkeen pikkuhiljaa autolle ja kotiin. Ruuhkia tai jonoja ei ollut mennessä eikä tullessa.

Lauantaina samalla taktiikalla hyvien unien jälkeen maisemareittiä Kärkistensalmen kautta Leustuun P6:een ihan ensimmäisten joukossa. Ekalle vedolle Tuomiseen missä positiivinen yllätys oli, että näki myös edellisen hypyn, vaikka aivan parhaista parhaat paikat oli viety. Tosi hyvä paikka ja muutamia erittäinkin näyttäviä suorituksia nähtiin sateisesta säästä huolimatta. Toinen veto sitten serpossa. Ihan jees hitaaksi risteykseksi ja pitkä näkemä, mutta olihan siellä sitten sitä musiikkia kovaa jumputtavaa juomaporukkaa mille olen vähän allerginen, mutta itsehän paikan valitsin. Ounintai telkkarista ja radiosta seuraten.

Moneen vuoteen ei ole oikein innostanut täysi viikonloppu, mutta nyt heräsi onnistuneiden paikkavalintojen ja rennon aikataulun ansiosta uusi innostus. Ehkä ensi vuonna...
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4115
Noniin, laitetaas nyt kuitenkin jo "heti" tänne raportti kun tuoreessa muistissa vielä. Tiivistettynähän ralli oli upea. Yksi parhaimmista mm-ralleista missä olen ikinä ollut.

Valmisteluista, majoituksen varasin jo 2024 puolella. Kaikki piti olla kunnossa. Ja tavallaan olikin, mutta useasti tänä vuonna uusiutunut lenssu painoi vielä kisaviikolla asti. Noh ei annettu tämän häiritä.

Torstaina aamulla älyttömän aikaisin liikkeelle, kohti Shakedownia ja Ruuhimäkeä. Menomatka meni yllättävän kepeästi, vaikka hurjasti väsyttikin. Katselin aluksi viimeiseen ysikymppiin tuloa pienen nypyn kohdalta, siitä siirryin siimojen toiselle laidalle ja lopulta kolmannelle kierrokselle vaihdoin jo "safarijunctioniin" miten joku sen oli nimennytkin. Paikat oli kaikki hienoja ja erilaisia. Mutta, pölyä oli ihan uskomattomasti ja lämmintä riitti. No, eipä siltä määräänsä enempää voinut suojautua ja ajattelin vaan suojautua pahimmilta. Ja kamerani myös toki. Tässä oli vaikea nähdä yksittäisillä vedoilla isompia eroja, mutta Rally 2:ia kun katsoi niin oli isoja eroja kuskien välillä.

Välissä olin lähdössä majapaikalleni, siinä sillalla oli joku kolari ja mielettömät ruuhkat. Toivottavasti ei käynyt kenellekään pahasti. Lopulta tuli päästyä majapaikalle, se oli ihan jees. Itseasiassa kävelin sieltä sitten huoltoon ja Harjuun. Tuli käveltyä läpi ja tavattua Petter Solberg. On muuten mukavan oloinen kaveri. Harju ei suoraan sanottuna kiinnostanut yhtään, mutta ajattelin että käydään nyt katsomassa kun paikalla ollaan. Eipä ollut mitään erikoisia tapahtumia tässä. Takaisin kämpille ja lyhyet yöunet.

Perjantaina aamulla Laukaalle. Olin katsellut etukäteen peltokurveja, tai sitten niitä lähempänä ollutta aluetta. Noh, pellot olivat kauempana kuin oletin ja se toinen paikka oli no go. Ajattelin kokeilla jotain erilaista ja jäin Kuhanniemen? koulun kulmalle. Ajattelin että ainakin ehtii nopeasti pois. Tämä oli parempi paikka kun odotin, irtosorasta? johtuen osa tuli siitä loivasta kurvista todella hienolla sladilla. Etenkin Oliver. Tien putsaantuessa näyttyvyys laski kuin lehmän häntä ja suuntasin autolle ja kohti Ruuhimäkeä.

Ruuhimäessä tuli mentyä taas viimeiseen kurviin ennen hyppysuoraa. Nythän tämä oli vaan eri kurva kun eri konfiguraation pätkä. Näki edeltävän pikkunypyn, sitten kiihdytyksen ja ajon pois. Ilman pölyä olisi nähnyt huikeasti enemmän vielä. Tykkäsin tästä paikasta. Etenkin Taka veti todella siististi. Osui upeasti jarru ja heitto kurviin. Tässä kohtaa alkoi tuntumaan jaloissa kyllä pahasti ja otinkin kevyen version suunnitelmista käyttöön. Katselin monen tietämän "tien ylityksen" Laukaa 2:lta. Helkkarin lujaa ajoivat, mutta ei tässä mitään erikoisempaa tietenkään.
Ruuhimäki 2:lla katselin hyppysuoran jälkeisen vasurin kulmasta, missä näkyy myös kioskin ysikymppi kurvi. Kiva paikka oli katsella tässä, mutta yllättävän vaisu oli meno. Olikohan "kaikki" siellä hyppysuorilla? Noh en tiedä kun ne on nähty niin usein niin skippasin. Takaisin nukkumaan.

Aikainen herätys ja kohti Parkkolaa.
Tyly herätys aamuun. Kovahko migreeni, piti keräillä itseään aamulla. Noh lääkkeen avulla tuli selvittyä ja ei kun pätkälle. Olin katsellut siitä Mäkelänkyläntien risteykseltä parikin variaatiota ja jopa edestä paikan kakkoskiekalle. Noh, toinen paikka oli no go (vaikka sinne meni koko ajan porukkaa) ja Teiskosen vip oli vienyt ison siivun alueesta mitä mietin. Noh näitä käy joskus ja tyydyin tylsään paikkaan tässä. Tietty oma syy kun oli niin myöhässä. Mutta nyt pitää vähän arvostella. Täällä oli ihan ihme sekoilua parkeissa. Piti olla tienvarsiparkki, mutta sitä ei "ollut olemassa", on "invaparkki", "vippejä varten" versiot ainakin kuultuna. Ja noh, vaikka minulle henkilökohtaisesti ei kukaan karjunut niin... Noh tietäjät tietää. Plus vielä se vip-puolen solkotus ja muu veti fiilistä kyllä pahasti. Katsoin autoja ja lähdin pois. Ajoin ohi ja tössin huomattuani ajattelin "noh mennään katsomaan vaikka se Leustun areena, ihan samahan se varmaan".
Perkule, selostus tykittää pari tuntia, porukkaa rynnii aivan iholle ja jopa ohi kun autot on parin minuutin päästä tulossa. Ja noh, näkymä oli suoraan sanottuna tylsä. Katselin Latvalaan asti ja lähdin pois.

Tässä kohtaa mietin jo vaihtavani vaikka Päijälään, mutta ei huvittanut edes ajaa kauas niin menin takaisin Parkkolaan. Jumalauta miten paljon satoi vettä ja pitkään. Se teki siitä samasta risteyksestä toiselta puolelta katsottuna jännän. Neuville veti pitkäksi ja Sesks osuikin penkkaan. Yllätys, mutta sieltä mutaparkista pääsi vielä jopa pois. Olin ajatellut lähteväni vaan nukkumaan tämän jälkeen, mutta tuo parempi kokemus herätti ilon uudestaan ja lähdin vielä Leustun loppuun. Parkki oli aivan järkyttävä -> jätin auton tienvarteen. Se lopun paikka ei tarjoillut mitään erityistä jännää, mutta kovavauhtisen paikan ja siellä tuli käytyä 10 vuotta sitten ja heti nyt myöhemmin. Kävin hakemassa vielä tyttöystävän matkaan omilta menoiltaan ja takaisin kämpille.

Ihan yllättävän hyvin (tämä suhteellista, mutta edellisiin öihin verrattuna) nukuttua suunta kohti Ounia. Piti puhaltaa matkalla, läpi siitä ja ruuhkat veti yllättävän hyvin. Taisi enemmän porukkaa jäädä isompien P-numeroiden alueelle. Mutta Ouni kyllä tarjoili ja hyvin. Tuli mentyä P1:lle, siellä suunta oli kohti "Henningin liippiä". Noh, se oli täynnä mutta ei hätä tämän näköinen. Edelliselle nypylle, järkkärit ok asian kanssa ja katsottiin siitä. Virittivät jopa siiman siihen minkä saivat turva-autoilta mikä hillitsi pahimpiä "jajajaja" roikkujia. Upea paikka, näki ja melkein jopa tunsi sen voiman ja vauhdin. Kakkoskierrokselle mentiin nypyn toiselle puolelle. Siitä näkymä oli yllättävän erilainen vaikka etäisyys edelliseen oli lyhyt. Tämäkin hieno paikka!

Lopputuloksena 11 pätkää plus shakedown.

Yleisesti tosi hieno ralli. Jos jotain negaa pitää löytää niin Parkkolassa oli etenkin aamulla jotain tosi outoa ja hommat sekaisin monella tasolla. Ei toiminut kyllä hyvin.
Ouni oli paras pätkä ja ehkä kakkosena jopa tykkäsin Ruuhin shakesta.

Yleisön käytös oli pääasiassa hyvää ja sitä oli paljon. Tämä hienoa. Osalla oli sekoilua tasolla mitä en ole Jyskälässä nähnyt hetkeen. Ehkä hyvä, ei kiinnosta pätkääkään nähdä tuollaista känniperseilyä ja ihan turhaa touhua. Kelit vaihteli paljon ja oli kyllä kaikkea tarjolla. Onneksi pakkasin parit lenkkarit ja kumpparit.

Kävelyä tuli yli 50 km ja mies pysyi kasassa kuitenkin vaikka tuntui kyllä paikoitellen todella raskaalta. Hieno reissu kaiken kaikkiaan. Toivottavati Harjulle ei tarttis enää ikinä mennä (eli eiköhän siellä olla taas torstaina vaikka en siitä pätkääkään tykkää).
 

PMM

www.rallikuvat.net
Liittynyt
25.7.2005
Viestit
50
Sijainti
Tervajoki
Meidän SRF Pähkinänkuoressa.

TO-iltana kohti Saarikasta. Ajettiin pätkä läpi ja tarkoitus oli jäädä veto-ojan maastoihin. Todettiin kuitenkin paikan katselualueet täysin kelvottomiksi valokuvauksen kannalta ja tehtiin suunnitelmiin muutos. Ajettiin takaisin lähtöön ja parkkeerattiin Transit P4'lle. Premium iltapala grilliin, syönti, hampaiden pesu ja maate.

Perjantaina katsottiin pääletka pitkän suoran päässä olevassa vasurissa (Greensmith väärinpäin?). Paikka ei ollut mitenkään erityisen näyttävä ja Vetomiehille siirryimme 500m alkuunpäin, linjavika oikeen jälkeiseen vasuriin, siitä kun sai optimaalisen valokuvauskulman. Paikka oli paljon parempi mitä ennakoin ja jopa runkitilastot korkattiin kun Astra heitti sakkokierroksen pellolla. No okei, ehkä ei lasketa :)

Saarikas 2 ja Tänak ekana autona ulos. Runkiprosentti 100. Haastattelussa sanoi "something snapped" mutta kyllä mun silmään jarru jäi tosi myöhälle. Aika vähän on muita kuvia tai videoita tapahtumasta näkynyt. Loppulenkki oli enemmän tai vähemmän ajelua.

Saarikas 2 jälkeen nokka kohti Leustua. Kiersimme Jyväskylän varmuuden vuoksi Uuraisten ja Kintauksen kautta. Kohteena museo-oikea ja optiona Päijälän maali jos katsoma-alue Leustulla on huono. No ei ollut vaan itse asiassa erittäin hyvä. Auto parkkiin seuraavaan risteykseen yöksi. Oltiin eka autokunta paikalla.

Leustun museo-oikea oli nappivalinta. Paikassa ei ole erityisen pitkä näkemä, mutta se on näyttävä ja erilaisia ajolinjoja nähtiin erittäin paljon. Katsomoalue nousee takariviä kohti ja vaikka paikalla oli paljon porukkaa niin kaikki näki varmasti. Paikassa on myös orastava runkipotentiaali, jonka tällä kertaa väkevät vesisateet pilasi. Ehdottomasti jatkoon.

Vetomiesten jälkeen Transitin nokka otettiin kohti Etelä-Pohjanmaata. Kiitos SRF 2025.

Kuvalinkit:

SRF - https://rallikuvat.net/kuvat/2025/3.8.2025+-+Secto+Rally+Finland/
Vetomies 2025 - https://rallikuvat.net/kuvat/2025/3.8.2025+-+Vetomies+2025/

srf_14.jpg
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
131
Secto Rally Finland 2025

TO
: Huoltoparkki tuli kierrettyä ja Harju Pitkäkadun shikaanissa. Samassa paikassa bongattu myös jäsen @AnttiL sekä Spectator Pro Lönn. Ei ihmeellisempiä suorituksia mutta hyvään rallifiilikseen pääsi. @Pynski sai suorastaan hurmiollista kannustusta!

Pe: Yö vietettiin Saarikkaan P6:ssa ja ekaa vetoa katsomaan 9.5km ja-ja-ja paikkaan. Todella nopea ja näyttävä paikka ja siima oli onneksi vedetty hyvinkin lähelle tietä. Pölyä meinasi olla valtavasti mutta onneksi ei jäänyt seisomaan vaan tuuli ehti tehdä tehtävänsä. Spectator Pro Lönn bongattu täälläkin. Vetomiehiä katseltiin puoliväliin letkaa ja n.10min lähdön jälkeen Hellström oli runkinut GPS-kartan mukaan aivan siinä meidän paikan huudeilla. No aina ei voi voittaa.

Saarikaasta siirtyminen Laukaa 2 "safarille". Vettä satoi tullessa kuin saavista ja urat täyttyi vedestä. Ehti kuitenkin kuivamaan eikä isompia tilanteita näkynyt täälläkään. Hyvä paikka kuitenkin katsoa kun mäntykankaalla hyvä pitkä näkymä eikä puskia edessä.

Laukaasta vielä siirtyminen Ruuhimäki 2:lle "Rovanperään". Ja kas kummaa Lönn bongattu myös täällä. Molotuksesta päätellen espanjalaiset fanit meinasi aiheuttaa täällä järkkäreille ohjelmaa kun hyppivät viime tingassa aidan yli tien varteen Rally1:siä kuvaamaan. Idioottimaista touhua ja hyvin ylimielisesti suhtautuivat järkkärin ripitykseen. Junnu WRC:t siirryttiin katsomaan hyppysuoralle ja näyttävästi hyppää Rally3:set.

LA: Yö vietettiin Parkkolan P8:ssa ja molemmat vedot katsottiin 12.0km pikkutien isossa hypyssä. Ekalla vedolla hyppy selvästi yllätti osan kuskeista ja muutamia ylipitkiä hyppyjä tuli. Toyotan Rally2:set tuli selvästi nokalleen alas ja Korhonen, Latvala ja Oliver jätti etusplitterit alastuloon. Vetomiehissä Friman&Seppälä hyppäsi Ladalla komeasti. Alun perin suunnitelmana oli vaihtaa Leustuun mutta tiukka aikataulu ja vesisade sai pysymään paikoillaan. Seuraavaa vasuria käytiin tauolla katsomassa mutta ei näyttänyt oikein miltään niin tultiin takaisin hypylle. Toisella vedolla Toyotan Rally2:set oli oppineet ja sitoivat hypylle. Pisimmän leiskautuksen taisi kaikista vetää joku ranskalainen Clion Rally3:lla letkan loppupäässä.

SU: Yöparkissa Mutasen risteyksessä. Ekalle vedolle paikaksi valikoitui itse risteys kun ison kiven päältä oli hyvä näkymä koko risteykseen. Muutamia hieman pitkäksi valumisia mutta ei muuta. Konivuorentien suuntaan käveli niin valtava määrä ihmisiä toiselle(kin) vedolle että päätettiin jäädä risteykseen myös Powerille. Oliver tuli aivan ylikovaa ja kynti risteyksen entryssä ainakin metrin oikeammalta ojan puolelta kuin muut. Hienoa oli nähdä ja kokea yleisön spontaanit hurraukset Roopen ja Kallen maaliin tullessa ja voittojen varmistuessa.

Jänniä hetkiä koettiin sitten parkista lähtiessä kun retkipakun kytkin päästi savut kun jouduttiin ruuhkassa Ouninpohjantiellä mäkilähtöä ottamaan. Onneksi kytkin piti loppumatkan kun jätti ylämäkiin reilummin väliä ja vauhdilla ylös. Yhteenvetona onnistunut reissu. Järjestelyt toimi, järkkärit toimi hienosti eikä känniääliöitä näkynyt käytännössä yhtään. Katsojia oli paljon liikkeellä mutta ihmisillä hyvä mieli ja fiilis katossa. Omakin fiilis kotimatkalla oli jostain kumman syystä hieman korkeammalla kuin vuosi sitten Sahloinen-Moksista poistuessa.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5151
Sijainti
Parc Fermé
Secto Rally Finland 2025.

Taas tuli ajankohtaiseksi se vuoden kohokohta (ja varmaankin myös vuoden ainoa viikko kun tälläinen lievästi kyyninen ihminen on oikeasti onnellinen) kun pääsee taas rämpimään ralliautojen perässä. Alkuviikosta päätin ajella parit pätkät lävitse, nähdäkseni et missä on ammuttu yli siimojen ja no go - kylttien kanssa ja missä ne on oikeasti hyvällä tolalla.

Keskiviikkona perus setit viime vuosilta, eli huoltoparkin läpikäynti ja seremoniastartti. Tästä sitten Ruuhimäelle yöksi. Jos viime vuonna puoliltaöin piti parkkeerata kilometrin päähän tienhaarasta, niin nyt päästiin max puolella. Sitten piti palloitella paikan suhteen, toistaako viime vuoden Al-Rajhi vai hyppysuora? Aamulla tuli todettua et ensinmainittu on täynnä pusikkoa ja pajukkoa, joten hypyille, ja se oli nappivalinta. Viimeiseen hyppyyn kun Tänak latasi ensimmäistä kertaa kaasu pohjassa niin tuli todettua et tää on sitä mitä oon kaivannut ja mistä nautin. Oli meinaan fiilistä, vaikka järjestyksenvalvojille harmaita hiuksia aiheuttikin nippu jajajaja-katsojia ja heidän suorittama kissahiiri-leikki, kummasti n. 10sec ennen autoa väki ilmestyi siiman eteen kuvaamaan ja katsomaan (myönnän toki jossain vaiheessa itsekin tehneeni näin), ja heti auton mennessä takaisin piiloon. Todella hyviä leiskautuksia, takuulla menen uudelleen tähän joskus.

Tästä pikkuhiljaa Pavi+Harju-kombo, jonne kävely tuntui kyllä loputtomalta, kiitos paahtavan helteen. Harjulla minäkin päädyin pitkäkadun shikaaniin, oikeastaan senkin takia et vesipiste oli suhteellisen lähellä. Katselupaikka oli kyllä rehellisesti sanottuna vähän perseestä, väkeä ja etenkin medialiivisiä oli blokkaamassa aika tehokkaasti näkyvyyttä. Noh, aina ei voi voittaa. Tästä Saarikkaaseen yöparkkiin, saunalliseen sellaiseen. Nappivaihtoehto päivän hikoilujen jälkeen. Aamulla tästä maalipään kautta veto-ojalle, jossa tarjolla oli vaan lähinnä pölynlennätystä. Kaukaa tuli kyllä todistettua edeltävän risteyksen leveät liipit japseilta, mutta ei muuta mainittavaa. Loppupäässä kilpailijoita tuli todettua et lähden marssimaan maalimutkille päin ja katsomaan vetomiehet siellä. Voisi myös sanoa että ajoitus onnistui täydellisesti, juuri kun sain roippeet laskettua maahan, niin Tamisierin veljekset päättivät sitten tulla paikkaan ja suorittaa flikflak-sarjan Rally3:lla, auto kolme kertaa ympäri ja puuhun. Muutamalla vetomiehellä myös liipintynkää tähän paikkaan, mutta ainoa tilanne tuossa oli edellämainittu. Tässä vaiheessa marssiminen polkua pitkin autolle hakemaan juomatäydennystä, ja hakemaan sadetakki. Toisen vedon katsoin veto-ojaa edeltävässä risteyksessä, siinä toivossa että vesisade tekisi siitä liukkaamman, mutta vesisade tuli ehkä pykälää liian myöhään. Tällä ajokerralla ei tarjonnut mitään ihmeempiä, Latvalalla ehkä levein latikainen tähän kohtaan.

Lauantaina Parkkola 1, ja sieltä ison hypyn jälkeinen vasen (tööttifiatin paikka, arskavasen, millä nimellä kukin tätä kutsuu). Väkeä aivan tolkuttomasti, ja jälkisiima tuli sen myötä myös paikkaan. Heikkilä ja Solberg olivat liki tässä, mutta tilanteet jäi aikalailla siihen, edes itsevarma ajattelu siitä et joku vetomies tämän paikan korkkaa, ei toiminut. Kakkosvedolle sitten taas isolle hypylle muutaman sadan metrin päässä tästä. Ihan OK paikka. Rally2:n jälkeen tetsasin itseni autolle, ja sitten meinasikin tulla reissun ainoat ongelmat vastaan. Katsoin jo edeltävänä ehtoona parkkiin ajaessani (P9) et tie on aivan jumalattoman pientä, ja syöpynyt jo toisesta reunasta. Parisataa metriä ajoa, ja sitten tulikin niin syvät urat vastaan että painavalla etuvedolla olisi ollut sula mahdottomuus päästä paikasta pois. Ja tietenkin tien toisella puolella oleva auto oli parkkeerattu aikalailla keskelle tietä. Kaiken kukkuraksi oli vieläpä ilmeisesti paikan lipunmyyjän auto. Ei auttanut kuin jättää auto oikeaan laitaan ja odottaa että edessä olevat autot peruuttaa pois paikalta. Tunnelma alkoi olla aika kireähkö mutta siitä selvittiin. Tästä sitten helvetinkyytiä Leustu 2:lle museo-oikeaan parin juoksuaskelman siivittämänä, jossa nyt meininki jatkui samana mitä muuallakin, Rally1:t ja osa Rally2:sta on näyttäviä katsoa, muuten enemmän vähemmän jonopyörää.

Sunnuntai: Alkuperäiset suunnitelmat oli olla Gardesordon kivellä, mutta kun tuli tietoon et siellä on no-go areaa joka puolella, niin piti kehitellä muuta. Asiaa ei myöskään helpottanut et joka pisto oli jo aikalailla varattuna. Mutasen risteyksen läheisyydestä löytyi kuitenkin yksi pisto/parkki joka oli tyhjillään, ja ei sinne kyllä aamuun mennessäkään kukaan ollut eksynyt, hyvä kun maksimissaan 10 autoa löytyi paikasta. Laiskuuden houkuttelemana kumpikin veto risteysalueella auringonpaahteelta varjossa. Solberg tuli leveimmällä linjalla tähän kummallakin ajokerralla. Kieltämättä paikassa oli vähän vaisu tunnelma jos vrt siihen. mitä ralliradion välittämänä sai Kakaristosta.

Semmoinen reissu. Ihan ok. On sitä paskempiakin tullut tehtyä. Meinaa vaan vähän olla tyhjä olotila kun on sosiaalisoitunut keskiviikosta sunnuntaihin ja nyt on sitten ihan tyhjää/hiirenhiljaista.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11263
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Tän vuoden Jyskälä meni osittain kiville jo kaksi kuukauttta aiemmin. Vapaatoiveet olisi pitänyt tehdä aiemmin kun tajusinkaan. Ja työelämä nykyhallinnon aikana on mennyt sellaiseksi että mitä enempi työntekijälle tehdään ongelmia, sitä parempi. Onneksi sentään lauantain sain vapaaksi.
Perjantaina aamuvuoron jälkeen oli pakko ottaa pikku tirsat. Pääsimme lähtemään niin myöhään iltapäivällä ettei kannattanut enää yrittää Ruuhimäkeen eikä Harju kiinnostanut. Joten matkalla pohjoiseen Keskisuomalaisen osto Mäntsälä Pohjoisen St1:ltä, samalla täytimme vatsamme ravalla - virhe, Koska uudistuneella aikataululla oli aikaa muulle turismille, haahuilimme liki tunnin verran Vääksyn kanavalla.
Olimme pohtineet muitakin vaihtoehtoja, mutta päätimme palata taas vakiopaikallemme. Päijälään, ison tien osuudelle, jossa ralli tekee ketunlenkin Aulusjärventielle ja Kuoksenjärvelle. Yllätykseksemme tuo väli oli nyt täysin kielletty pysäköintipaikkana, koska on pelastustie. Onneksi saimme auton parkkiin yhteen pistoon, juuri auringonlaskun jälkeen. Pieni yömyssy, keskustelua viereemme pysäköineen autoilijan kanssa ja unille.
Aamulla odottelua ja ysiltä eteläiseen risteykseen. Ne kolme hyppyä ja takavinkkeli oikealle. Tuossa katselimme sitten lopun päivää. Näyttäviä loikkia. Italo Pivo hitaasta vauhdista huolimatta nousi vastapenkalle. Vetomiehistä kaksi teknistä keskeytystä peräkkäisiltä autoilta. Hyvää juttuseuraa mm. Tampereelta ja Francorchampsista sekä kuusivuotiaasta tytöstä, jonka värimaailma vastasi hyvin vaimoni makua... Ja sateetkin lähes täysin kiersivät paikkamme.
Purku tapahtui nopeasti ja huolimatta leppoisasta ajelusta sekä iskender kebab -paussista Vääksyssä olimme koto-Vantaalla jo hetimiten yhdentoista jälkeen.
Ounintai telkkarin ääressä.
Ihan OK Jyskälä, vaikkakin sieltä vaatimattomammasta päästä kokemuksiltaan. Ensi vuodeksi täytyy tehdä erilaisia visioita, koska tuonne Päijälän ketunlenkille tuskin enää palaamme. Seitsemän kertaako siellä nyt ehditty olla?

Niin, myöhäislisäys. Oli sitten Jyskälä #42.
 
Viimeksi muokattu:

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2613
Secto Rally Finland 2025

Erinäisistä syistä harvoin on pystynyt koko MM-ralliviikonloppuun penkalla, mutta tänä vuonna onnistui kolmatta kertaa (2015 Neste ja 2023 CER aiemmat kerrat).

Ennakko:
Reitti ja lähtölista olivat positiivisen puolella. Suunnitelma oli torstaille shake, perjantaille Saarikas x2, lauantaille muutama ek, ja sunnuntaille Ouni x2. Suunnitelma pitikin lopulta lauantaita lukuunottamatta hyvin. Katselupaikkoja ei ihan hirveästi ehditty etukäteen miettiä, mentiin pitkälti fiiliksen mukaan, tavoitteena löytää uudet paikat itselle ja välttää pahimmat yleisörysät ja mahdollisuuksien mukaan myös peltoparkit.

Torstai:
Aikaisin aamulla liikenteeseen, ja Leustun läpiajon jälkeen Ruuhimäkeen shakelle. Tuli testattua tällä kertaa P3 hiekkaparkki, sujuvasti päästiin sisään noin klo 7.15. Parkista käveltiin kahden viimeisen risteyksen väliselle nypylle, josta näki myös molemmat risteykset (tai pölystä johtuen jälkimmäisen risteyksen näkemä oli enemmänkin kuulema). Hyvä paikka, alkumutkaan ei kivet ja pölykään tullut syliin. Tässä oltiinkin rally3-autojen ekoihin vetoihin saakka. Sitten vielä kävely hyppysuoran kautta autolle. Parkista pois ilman ruuhkia, josta suoraan Saarikkaan läpiajo. Illaksi majoitukseen saunomaan ja Harju tv:stä.

Perjantai:
Saarikkaaseen saavuttiin klo 7 metsäautotien varteen, josta parin metsän läpi kävely ensimmäiseen paikkaan. Eka kierros ja vetomiehet noin 13 km kohdalla olevassa täysiä ajettavassa tiputtavassa vasurissa. Ei tilanteita sinänsä, mutta näyttävä vauhdikas paikka melkeinpä koko wrc-letkan osalta. Lindroos säväytti myös. Täällä sai olla täysin omassa rauhassa, ainoastaan yksi järkkäri kohdalla. Hellettä, varjoisa paikka onneksi.
Saarikas 2 siirryttiin 5,2 km oikeaan. Tauolla satoi ja ukkosti, pätkän alkaessa märkä tie. Väkeä jonkun verran, mutta hyvin mahtui eturiviin. Rally1-autot tulivat hienosti, loppua kohden yrkkä väheni, lopulta aika pliisu paikka. Tässäkin katsottiin kaikki autot, sitten järvipulahduksen kautta kohti Parkkolaa. Pätkä läpi ja yöksi parkkiin P5 noin 500m Mäkelänkylätien risteyksestä.

Lauantai:
Aamulla käppäily 6,6 km oikeaan. Hakkuulta hyvä näkemä. Osa katsojista oli turhan lähellä tietä ja Rally1-autojen jälkeen järkkäri passitti 10 metriä pidemmälle tiestä. Näkemä hiukan heikkeni, mutta edelleen näyttävästi näki tulon paikkaan. Kaikki autot ja vetomiehet tuli jälleen katsottua. Vetomiehet olisi tässä voinut jättää katsomatta, mutta eipä ollut suurta intoa lähteä metsän kautta vaihtamaan paikkaa. Tauolla kävely takaisin parkkiin evästämään ja arpomaan paikkaa kakkoskierrokselle. Sateessa autossa istuessa nähtiin parit videot 12 km isolta hypyltä, joten päädyttiin vaihtamaan sinne. Ajo P9:lle jossa taas melko lähelle pätkää parkkiin. Hieno katselupaikka ja hienoja hyppyjä monelta. Loppupäässä vielä Clio veti nostamatta iltapäivän pisimmän hypyn. Vettä tuli välillä sen verran, että vei lopun motivaation suunnata Leustuun, joten illan agendaksi jäi Ouninpohjan läpiajo ja kotiin nukkumaan.

Sunnuntai:
Aamulla 8 aikoihin P2 tienvarteen, auto saatiin jälleen lähelle 400m päähän puomista. Unelmakeli, joten oli mukava kävellä 2,5 km nypyille. Vastarinteestä erinomainen näkemä. Erinäisiä suorituksia ja linjoja, viihdyttävä paikka. Molemmat kierrokset tässä, Powerilla valtavasti väkeä, Kallen jälkeen suurin osa kaikkosi kyllä. Kaikki autot katsottiin, jonka jälkeen rauhassa nokka kohti kotia. 9-tiellä tuli vielä koettua rallin ainoat ruuhkat Tampereelle päin saavuttaessa.

Hyvä fiilis jäi viikonlopusta, penkalla oli rento tunnelma. Ei tullut juostua pätkien välillä, hyvä ratkaisu omalle poppoolle, vaikka ek-määrä jäikin sitten SD+6. Alhaisen kesketysprosentin ja tiukan kilpailun (ja hyvän kelin) ansiosta ei tullut ollenkaan klassisen väsyneen sunnuntain tunnetta. Auton mittariin 850 km ja kävelyä arviolta 25 km.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
410
Tässä hiukan toisenlaisesta näkövinkkelistä tarinaa rallipäiväkirjaan.

Secto ralli 2025

Lauantaina löysin itseni jälleen kerran järjestysmiestehtävistä. Herätys klo 05.05 ja siitä kohti EK:ta. Tänä vuonna ns. 30min sääntö toimi erittäin positiivisessa mielessä, siitä myös suuri yleisö kiitti. Ulkomaisia katsojia oli todella vähän, ehkä kolme Virosta, kaksi Ranskasta (varmuudella) ja kaksi Irlannista (Varmuudella, koska heidän kanssaan tuli tarinoitua pidempäänkin). Päihtyneitä (selkeästi) AINOASTAAN yksi (eikä siitäkään ollut muille suuremmin harmia, enemmän säälitti, että mitähän hänelle tästä reissusta jäi kerrottavaa), paljon lapsiperheitä (nuorin 4kk ikäinen tyttö) sekä useampi ensikertaa rallia seuraamassa ollut. Kaiken kaikkiaan arvioisin noin 400 ihmistä Keli ei ollut lopulta niin surkea kuin sääennuste antoi odotuttaa, pieni kesäsade, mutta yllätykseksi tiestä nousi muutaman auton jälkeen pölypilvi. Järjestysmiehiä edelliseen vuoteen nähden puolet vähemmän (mutta riittävästi kuitenkin, kolme kappaletta). Mahdollista ulosajoa varten kävin molemmille lenkeille ”värväämässä” yleisön joukosta rutinoituneen varoittajan, siis paikkaan mihin en itse pystynyt näkemään ja ensihätään, ennen kuin ennätän itse paikalle, koska jos ulosajoja olisi tullut, kolme järjestysmiestä ko. kohteessa, olisi juuri ja juuri riittänyt. Tänä vuonna selvittii spinnauksilla. Mitään siimaa ei tarvinnut laittaa joka ikiseen paikkaan, kun ensimmäisille paikan valinneille kävi sanomassa speksit, kuinka homma pelaa (kyllä ihmiset kuitenkin itsekin osaa ja ymmärtää).

Saldo: 70€ (palkka) + 6 rallimakkaraa (tuplat aina, kaksi kertaa MM + vetomiehet) + sämpylät + 8 pulloa Multian Lähdevettä ja kahvia riittävästi (syömiset / juomat kuuluivat taksvärkkiin). Ja tietysti omia eväitä.
Lopuksi 45V rallia seuranneen katsojan kommentti: Olet koko 45-vuotisen rallinhistorian osalta Top2 järkkäri! (eli jotain ehkä sitten osasin tehdä oikein. Tällä jaksaakin sitten taas seuraavaan vuoteen).
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2269
1000148861.jpg
Suomen MM-ralli 2025

Tämäkin vuosi meni varsin rutinoituneella suorituksella, mutta jälkifiilis silti parempi kuin parina viime vuonna. Ehkä se tasapaino rennon ja tekemisen välillä löytyi nyt.

Tämä vuosi oli ensimmäinen vuosi v. 2012 jälkeen, kun ei tullut ennen rallia käytyä missään testeissä, eikä ralliviikon aluksi seuraamassa nuottia. Muutenkin tämä vuosi on ollut rallilamaa. Jyskälä oli ensimmäinen rallini Suomessa tänä vuonna ja edellinen kerta, kun näin ralliauton oli Uumajan sunnuntai. Soran levitys alkoi kuitenkin jo tiistai-iltana Tampereella, kun porukkamme kokoontui schnitzeleille Tammelaan. Keskiviikkona sitten siirtyminen Keski-Suomeen siten, että ajoimme Parkkolan ja Leustun, siitä Jyväskylän satamaan syömään ja virallisesta lippupisteestä haimme ePassilla rallipassit siten, että ne kaulaan saatuamme oli minuutti aikaa huoltoparkin aukeamiseen. Huollossa oli kuuma. Illaksi takaisin mökille Jämsään.

Shakedowniin samoja askelmerkkejä kuin viimeksi. Neljän hengen porukkamme levittäytyi sinne tänne hyppysuoran lopun jälkeiselle alueelle. Itse seurasin ensimmäisen tunnin vikalla nöölillä ja kyllä oli taas säväyttäviä hyppyjä. Viereen pysäköi muutaman latvialaismiehen porukka. Yksi heistä laittoi retkijakkaransa niin, että sen alla keskellä oli noin 25 cm korkea pari senttiä paksu kuusen kanto. Siinä, kun pätkä meni hetkeksi poikki, hän kyseli, mitä ralliradiossa sanottiin ja pian vaihdoimme kokemuksia rallin seurasmisesta puoli tuntia. Totesin siinä keskustelun lomassa, että tiesitkö, että jakkarasi on vaarallisessa paikassa. Hän oli ihan, että woot, miten niin. Pyysin häntä katsomaan tuolin alle. Kaverini totesi siihen lakonisesti: "If your chair fails, you will be penetrated and not in a nice way. You know, up in the ass of... but what is your name?" Tähän kaveri esitteleen itseään: "I'm Janus." "So, up in the anus of Janus" ja nauroimme kippurassa seuraavat minuutit.

1000148885.jpg

Shakesta lähdimme lähempänä kello yhtä kohti Saarikasta. Sen ajettuamme kauppaan ja vuokramökille parinkymmenen kilometrin päähän. Oli asiallinen paikka, tilaa oli ja maisemaa ja siellä oli ILMASTOINTI! Koko illan ukosti, ei sentään satanut. Oli mukava vaan fiilistellä. Laitettiin niin hyvä ja terveellinen illallinen, ettei meinattu uskoa, että se oli meidän tekemä.

1000148884.jpg

Aamulla sitten kohti Saarikasta. Paikkana sellainen oma haku vasen ja oikea, missä oli kyytiä ja pientä runkipotentiaalia. Noin kilsa vastaseen veto-ojalta. Ennakko-odotuksista vain kyyti toteutui. Pölyäkin oli ja kuuma. Katseltiin tässä myös Vetomiehet. Palatessa todettiin että jos oltaisiin jääty katsomaan ensimmäiseen paikkaan, mistä tultiin pätkälle, niin oltaisiin nähty ehta ulosajo. Aina pitäisi jäädä välitien risteykseen.

Nokka kohti Laukaa 2 ja Lapin kangasmetsää. Loppumatkasta satoi vähän perkeleesti. Oli jo vähän kiirekin. Kuin ihmeen kaupalla, saatiin auto järkevästi järkevän etäisyyden päähän ja noin vartin jallis siimalle. Tällä pätkällä tärkeintä oli hyvän kaverini tapaaminen ensi kertaa kasvotusten pian viiteen vuoteen.

Jätimme suosista illan Ruuhimäen väliin, ajoimme Jämsään ja opetimme belgialaiskaverimme sanomaan "normaali taksari, kiitos" Pysäkin tiskillä.

Lauantaiaamuna sitten Parkkolaan. P5 ja tiensivuun just ennen peltoparkkia, koska meidän mielestä auto lähtee varmemmin liikkeelle tieltä kuin pellolta, jos sattuisi satamaan. Vähän ihmetytti, että kartta näytti siimalle olevan vielä 1,5 kilometriä, mutta sehän johtui vaan siitä, että tienvarsi oli jo täynnä aiemmin tulleista. Tultiin siis Nikaran risteyksestä sisään ja siitä runsas kilometri myötäseen isolle tielle sellainen paikka, missä tulo alas oikealle, toinen kireämpi oikea ja pikku nöölin yli. Näyttävä näkymä ja oli asiantuntevaa seuraa. Vaarantunnettakin, mutta ei varsinaista vaaraa. MM-letkan lopun lähentyessä kävimme neuvottelun, jonka tuloksena porukasta yksi jäi päivystämään tähän paikkaan Vetomiehiä ja toista kierrosta ja me muut jatkaisimme Leustuun. Ehdittiin just ennen Vetomiesten ekaa autoa pätkältä pois.

Leustuun löytyi saapumistieksi pieni karva, jonka loppuosuus käveltiin laitumen poikki. Lehmät laidunsivat hieman etäämmällä, kaunista oli. Paikkahaku oli siis museota edeltävä oikea. Siihen nostettin ihan viime hetkillä kessunnatsat, joka ainakin pilasi yllätystä kuskeille, joilla olisi ollut kuulemisenymmärtämisessä katkoja. Ei siinä, ihan nasta paikka oli katsoa rallia. Noin 30 auton jälkeen lähdimme loikkimaan pois, onneksi ei ollut pitkää matkaa pätkän pieliä. Pätkältä poispäästyämme taivas aukesi. Sen jälkeen eteemme aukesi näky, joka sisälsi sen polun mitä olimme tulleet ja sillä noin 15 lehmää. Koska emme ole lehmien suhteen asiantuntijoita, katsoimme parhaaksi poistua laidunreitiltä puskan puolelle ja sitä rämpimistä kestikin sitten niin kauan, että olimme sekä läpimärkiä että kireitä. Autolle päästyämme oli pakko vaihtaa kaikki vaatteet - sateessa.

Tässä kohtaa rallia oli kuin varkain päässyt alkamaan se huono vaihe. Meidät oli uitettu ja alkoi olla jo vähän kiire takaisin Parkkolaan, jos aikoi luvan kanssa kävellä pätkää pitkin. Sieltä poislähtiessä oli tienvarsiparkkiin tullut paljon koloja, toiveissa oli lyhyempi kävely kuin aamulla. Ihmetys oli suuri, kun noin 4 km ennen siimaa jono seisoi. Syyhän oli parkin rahastus. Yksi ihminen myi kympin parkkilippua, autoja jonossa ainakin puolensataa. Meillä kesti melkein puoli tuntia päästä tyrkyttämään rahaa. Siitä kun matka jatkui, se loppuikin taas heti. Autoja oli vetämässä ympäri ja järkkäri käveli vastaan, että tässä on jonon pää. Matkaa siimalle runsaat 3 km, aikaa noin 33 minuuttia. Ei muuta kuin marssille. Tuon matkan aikana laskin, että tilaa lähempänä olisi ollut ainakin 59 autolle. Ne paikat jäivät siis täyttämättä ja maksavat asiakkaat juoksutettiin viime tipassa kilometrien takaa risteykseen, missä ei ollut edes katselualuetta. Tästä voisi vielä reklamoida.

Olin valmis lähtemään jo saunanlämmityshommiin, mutta muu seurue uhkui vielä intoa mennä Leustu 2:lle. Samoihin maisemiin palattiin, mutta paremman välitien kautta ja kävelimme museon jälkeiseen pudottavaan oikeaan. Se olikin oikein hieno paikka viettää iltaa. Jalat tosin olivat häiritsevän kipeät. Kyydikäs roikkupaikka, missä vaarantunnetta. Tykkäsin!

Mökille kympiksi, saunaan ja maate. Aamulla olikin myöhäisempi herätys, mutta silti en tiennyt, jaksanko enää lähteä Ouniin. Sattui joka paikkaan. Pätkä oli kuuloetäisyydellä, joten matkakaan ei olisi ollut este. Päädyin sitten lähtemään. Mukava, tuttu jallis pätkälle ja päädyttiin kävelemään kolmoishypyille eli Roviksen paikkaan. Väkeä oli jo paljon, mutta onnistuimme löytämään vielä paikan. Vieressä oli mukava kotkalaisperhe, kenen kanssa aika kului jutellessa. 10 minuuttia ennen ekaa vetoa metsästä rynni hikinen lauma espanjalaisia nuoria miehiä 30 sentin päähän taakse. Sitä kälätyksen määrää! Korvat vuoti verta. Yritin kysyä, että mikä niillä on ongelmana, kun niin paljon turpa kävi, mutta eivät je apuani kaivanneet. Paikka itsessään varsin kelpo paikka rallin seuraamiseen. Oli vauhtia ja vaaran tunnetta.

Kun toisen vedon aikana Ralliradiosta kuuli, että Kalle oli selvinnyt maaliin, aloin taputtaa ja muut lähtivät mukaan. Menin kananlihalle. Oli hienoa päättää ralliviikko hyvän olon tunteeseen.

Raskasta oli, mutta suorittaminen on nyt kalibroitu melko hyvälle tasolle. Siksipä ostin jo ensi vuoden rallipassin, kun kerran halvalla sai.
 

mufcAleksi

Well-known member
Liittynyt
17.7.2017
Viestit
72
Secto Rally Finland 2025, itselle pyöreä 20. Jyskälä sekä tätä edeltävät ralliviikot:
Kesäloma sattui taas sopivasti täydelliseen kohtaan, joten tavoite oli vetää maksimaalinen rallikesä mitä testien ja rallien seuraamisen osalta voi suorittaa. Fiiliksen nostatus alkoi jo viikolla 28 Viroa edeltävillä testeillä, Pajari ja Solbergin molemmat päivät. Tuolla viikolla vielä Kouvolan SM-rallissa piipahtaminen lauantaina.
Tässä kohtaa oli hyvä ottaa puolitoista viikkoa mökillä rentoutumista ja latautumista ultimaattiseen kahden viikon rutistukseen. Viron jälkeisellä viikolla alkoi sitten hommat tosissaan. Maanantaina ensin pätkien läpiajelua koko keski-suomen ympäri, Secton pätkistä Ouni, Parkkola ja Leustu sekä muutamien testipaikkojen sulkukylttitsekkauksia, yhteensä reissuun meni noin 6 tuntia ja 300km. Illalla toiset 6 tuntia Lönnin striimivieraana spekuloimassa Sectoa. Tiistaina ja keskiviikkona suuntana oli Hyundain testialue, siellä Neuvillen ja Tänakin testit. Perus Hyundai päivät, autoa sai odotella näkyviin turhan harvoin mutta onneksi oli juttuseuraa ja komea keli kuten koko testiviikon teemaksi muodostui. Torstaina Mikkeliin Rovanperän testiin, siellä aivan järkyttävän kuumassa säässä kävely koko testipätkän läpi edestakaisin ja hienoissa maisemissa testin seuraamista. Oli siistiä. Perjantaina suunta Jyväskylän pohjoispuolelle Pajarin testiin, jossa taas hienot tunnelmat. Omasta mielestä paras testitie mitä voi olla. Lauantai ja Sunnuntai oli hieman pettymykset, tietona oli Toksport ja toiveissa että useampi auto ajaisi, mutta paikalle mennessä valkeni että molempina päivinä ajaa vain yksi auto (Lindholm ja Virves). Rally2 testiä ei jaksa niin montaa tuntia katsoa, mutta kyllä niidenkin hyppyjä kelpaa ihmetellä. Melko pitkät kävelyt tuli näinä päivinä kun parhaat paikat ei olleet ihan testitien päätepisteiden lähellä... Sunnuntai-iltana taas 6 tuntia Lönnin striimissä spekuloimassa Sectoa. Viikko vaihtuu Secto-viikoksi ja vielä täytyi lähteä Mikkelin suuntaan Ogierin testiin. 7 päivää putkeen rallitestiä oli hieno kokemus, kertaakaan ei satanut ja joka päivä täysi helle. Ai että. Tekisin uudestaankin jos ensi vuonna on mahdollista. Tiistai mökillä relaxia ja keskiviikoksi takaisin Jyväskylään valmistautumaan Sectoon, kaupassa käynnit ja ruoanlaitot ennen seremoniastartteja ja huoltoparkin läpikävelyä. Illalla Harjun siimojen tsekkaus potkulaudoilla.

Torstaina aikaisin shakelle, p2 parkissa noin kuudelta ja käppäily ns. Onzan mutkaan eli kartingradan takana olevaan vasuriin. Tässä ainoastaan kärkiautojen ekat vedot ja siirtyminen kartingradan portin muuntaja-oikeaan. Tässäkin yhdet vedot kärkiautoja ja sitten marssi metsän läpi hyppysuoralle, jossa jonkin aikaa tunkeutumista traktorilavan taakse jos jonkun kuvan saisi hyvästä kohtaa. Siitä vielä rally3-autojen alettua vikaan risteykseen ihmettelemään autojen möyrintää rajusti urille menneessä paikassa ja muuntajamutkan kautta pikkuhiljaa takaisin autolle.
Harjun porteilla 15.30 toiveissa päästä parhaaseen spottiin uudelle osuudelle kääntöön, mutta tämä meni pahasti pieleen kun jonossa oli jo paljon porukkaa ja oma jono vielä sakkasi passintarkastuslaitteen takkuillessa. Lopputuloksena toinen rivi mäntyjen keskellä, ja viralliset kuvaajat peittivät täydellisesti mielenkiintoisimman näkymän, joten paikka oli aivan farssi. En kyllä enää taida mennä Harjulle etukäteen jonottelemaan, alkaa olla nähty pätkä.

Perjantai-aamulla suuntana Saarikas 5.2 oikea jonne kulku metsän läpi, ihan ok reitti vaikka vähän tulikin rämmittyä hakkuun reunaa ja tiheää metsää. Paikassa oli jo kuuden jälkeen eturivi täys, ja muutenkin yllättävän paljon porukkaa näin hankalasti saavutettavissa olevassa paikassa. Tässä WRC:t ja vetomiehet, ei oikeastaan mitään erikoista liippiä. Toiselle kierrokselle siirryin kilsaa aiemmin 4.3km vasempaan josta näki aiemman pudottavan vasurin ja seuraavan risteysoikean, sekä on nopea lähteä pois kärjen jälkeen. Urat ja märkä tie aiheutti pieniä tilanteita kärkiautoille, mutta ei mitään ihmeellistä. Solbergin kohdalla lähdin pois, mutta se kaatoikin muutama sata metriä aiemmin. Pitkämäen talon takaa meni hyvä polku takaisin metsäautoteille, tätä vois käyttää jatkossakin jos Saarikasta ajetaan vielä. Siirtymä Ruuhimäkeen jossa erään vetomiehen vinkistä metsän läpi (oli muuten helvetin märkää) suunnistus 2.9km oikeaan johon oli syöpynyt kunnon rytky sisämutkaan. Piti vähän piileskellä nolla-autoja, mutta emme kuitenkaan suomalaisten porukalla aiheuttaneet harmia järjestäjille toisin kuin 10min ennen autoja paikkaan hiipinyt linja-autollinen määrä ulkomaalaisporukkaa.. Meno oli kyllä sen verran rajua että hieman hirvitti mitä tässä käy jos joku menee ulos. Kärkiautoista Katsutalla hirmutilanne ja usealla rally3:lla todella hilkulla lähteä auto käsistä, näitä näkyy monella videolla. Onneksi paikassa ei lopulta mennyt ketään ulos... Takaisin autolle saman märän metsän läpi ja joskus kymmeneltä Jyväskylässä.

Lauantai-aamusta suunnaksi Parkkolan 1.4km ylämäkioikea jossa hieno aamu, odottaen vain kuinka pahasti loppupäivänä tulee kastumaan. Tässä noin 30 auton jälkeen metsän läpi takaisin P1:een, täällä oli todella hyvä ura jota kävellä, ei tarvinnut mennä metriäkään tietä tai umpimetsää pitkin. Leustuun päin ripeästi matkaan tiedostaen että siellä voi odottaa parkkiruuhka, kuten olikin. Korpiahontielle päästyäni noin 30 minuutin odotus ennen P4&P5 rahastusta. Hieman tuntui olevan rauhallinen meno nuorilla lipunmyyjillä, mutta hoitivat hommaa hyvin eikä tarvinnut hermostua. P4 risteyksestä noin kilsan verran eteenpäin auto suoraan polun kohdalle joka vie metsän läpi hirvimäentielle. Paikaksi suunniteltu ns. Methka-hyppy sekä flatout oikea. Tässä oltiin koko spectatorPro-striimiporukalla ja saatiin sovittua hyvä jälkisiima asiallisen järkkärin kanssa. Paikka oli hieno flatout-mesta, mutta hieman harmitti lähteä kärjen jälkeen kun näki että rally2 ekat autot hyppäsi oikeastaan hienommin kun rally1 aeron kanssa. Tästä lähtiessä ainoa kerta rallissa kun tarvitsi juosta tietä pitkin autojen tullessa, se on aina vähän tyhmää hommaa joten pitää yrittää vältellä. Tässä kohtaa koitettiin lähteä vähän eri polkua takaisin, mutta suunnistus epäonnistui pahasti ja jossain kohtaa huomattiin että mennään takaisin pätkää kohti ja jotain älytöntä ylämäkeä ylös (Nikkilänvuori). Noin 10min lisälenkki umpimetsää ja suuren vitutuksen saattelemana takaisin autolle juuri kun alkoi se karmein rankkasade. Ehkä tämä episodi tullaan jossain muodossa näkemään Lönnin elokuvassa 😁 Autossa vähän miettimistä mihin takaisin Parkkolassa, mutta koirasalmentien hypyltä tulleet videot sekä tieto sinne Punasuolle menevästä pikkutiestä houkutteli. Täällä sai auton ihan parisataa metriä pätkästä, joten odottelin rauhassa suurimman sateen autolla ja jäin noin puoli tuntia ennen pätkän alkua siihen Ogierin roikkuristeykseen kun kavereita oli siinä. Tässä oli ihan hyviä tilanteita vaikka varsinaiset roikut jäikin piippuun. Kelikin selkeni autojen aikana toisin kuin ainoa rallin aikana näkemäni känniporukka, touhusi tässä kaikenlaista, onneksi järkkäri sai hyvin pidettyä heidät pois tieltä, kunto oli sellainen usealla että en tiedä mitä olisi käynyt kun he olisi lähteneet minuutin lähtöväleillä tietä ylittämään. Kaikki autot tuli katsottua ja täältä sitten vielä suunnaksi Leustun museo-oikea, sinne lähestyminen Palolahdentietä jossa taas auto melkein siimalle. Täällä pääsi jo vähän kuivattelemaan kamoja auringossa ja muutenkin oli mukava paikka katsoa. Illalla reitti Koskenpään ja Jämsän kautta Himokselle kimppamajoitukseen.

Sunnuntaina selkeä suunnitelma, kuuden maissa pätkän lähdön kautta johonkin pistoon lähelle viimevuoden Lapin paikkaan (9.9km), ja siihen katsomaan. Tämä olikin aamulla jopa keltaista taloa suositumpi paikka, jo 3,5 tuntia ennen autoja oli eturivit pakattu hyvin täyteen molemmin puolin. Auto saatiin mahdutettua vielä Jyrkysjärventien alkuun yöpyjien eteen n. 500m paikasta.
Paikassa lopulta karkeasti arvioiden noin viisinkertainen määrä viime vuoteen verrattuna, silti hyvin mahduttiin. Neuvillella kammotilanne joka sykähdytti taas vastakalliolla kuvatessa. On tämä vaan upea paikka, ehdotonta eliittiä kaikista paikoista missä ikinä ollut. Samassa paikassa molemmat kierrokset ja heti purkuautojen perään pois, välttäen ruuhkat totaalisesti. En tiedä miten olisi voinut paremmin mennä tämä Ounissa käynti. Kokonaisuutena tämä Jyskälä oli ehkä paras ikinä, shakedown ja 10 pätkää tuli käytyä. Melkoinen putki tuli, 13 päivän aikana 12 päivää rallia :cool:

Kesän kaikki kuvagalleriat löytyy tästä linkistä sekä tarinoiden kera instagramista
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4115
Hyvä raportti! Muistelen bonganneeni että olit aiemminkin testeissä käynyt. Mutta oliko tänä vuonna ennätysmäärä rallia "putkeen"?
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
928
Sijainti
Pohjois-Karjala
Secto Rally Finland 2025

Pikkuhiljaa saa jotain ajatuksia jäsenneltyä niin kirjaillaas. Itselle oli nyt kahdeksas Jyväskylä, ja kyllä tää meni ehdottomasti sinne top3-osastolle. Tänä vuonna ei tullut oltua ralli-illoissa, vaan aika meni Kirraa-podcastia tehdessä, ja Jyväskylän ennakolle tulikin varsin mukavasti kuunteluita, kiitos jokaiselle! Myöskin torstaina shakella tultiin henkilökohtaisesti kertomaan kuinka kiva on kun tehdään podia, kiitos palautteesta! Hieman oli motivaatiovaikeuksia alkaa miettimään katselupaikkoja sen enempää, mutta nyt rallin jälkeen tekisi mieli suunnitella jo ensi vuoden paikkoja :LOL: Kumma juttu.

Keskiviikkona susirajalta kohti Jyväskylää, Paviljongilla en ollutkaan muutamaan vuoteen käynyt, joten sinne joskus viiden maissa. Ihan mukavasti oli porukkaa liikenteessä, aluetta ympäri tuli pyörittyä, @Pynski fanipaita napattua matkaan ja puhelimella kuvia räpsittyä autoista. Kaverikin saapui Paville, ja Seppälän Prisman kautta kotiin joskus yhdeksän aikaan illalla.

Torstai

Torstaina herätys 5:00, se olikin reissun myöhäisin herätys koko viikonlopun aikana :LOL: Ruuhimäkeen hyppysuoran viimeiselle hypylle oli suunta, ja ysitien varteen parkkiin riskillä. Kuuden aikaan oltiin isolla hypyllä, ja juuri ja juuri sain viimeisen eturivin paikan sattumalta. Komeita hyppyjä tässä nähtiinkin, toki Sörsselssönin mainitsema ulkomaisten katsojien aivan tien viereen tunkeminen vähän ärsytti. Pari kertaa tuli kuvaus aloitettua vähän myöhään mutta kiva oli kuvailla loikkia tässä. Joskus kahdentoista jälkeen kamoja vähän kasaan kunhan Pynski oli kertaalleen tullut, ja lähdettiin kävelemään kohti autoa. Samalla italialainen pumppujalka Marenco veti melko rajusti keulalleen hypyltä mutta tätäpä ei enää tullut nähtyä. Hetkeksi kämpille rauhoittumaan, ja pian kolmen jälkeen kohti Harjua, áuto parkkiin reilu 500 metriä Family Park-sisäänkäynnistä. Portit eivät taaskaan ihan tasan neljältä auenneet, niiden aukeamisen jälkeen juoksu kohti Pitkäkadulta soraosuudelle taittanutta shikaania. Tässä en ollutkaan aiemmin, pitkä näkemä mutta tapahtumia ei juuri ollut. Toinen Rossel hieman osui rengaspinoon mutta ei muuten ihmeitä. Hyvä paikka silti jauhaa sitä niinsanottua itseään kaverien kanssa. Kaikki autot tuli katseltua, kun Pynski tulikin vasta toiseksi viimeisenä. Jälleen Seppälän Prismaan, ja unille 00:30.

Perjantai

Herätys 4:30, ja suunnaksi Saarikas, johon olikin hieman vaikeampaa keksiä katselupaikkaa. Lopulta kun alkuviikosta kuului, että 5 kilometrin alamäkioikea oltiin parturoitu sisältä katselualueeksi, niin tuli lähdettyä sinne. Metsäautotielle, jossa viime vuonna oli vain muutamia autoja, nyt autoja oli reilusti enemmän. Samaa metsäreittiä tuli mentyä kuin viimeksikin, ja myöskin samalla tavalla tuli eksyttyä pienesti mitä viimeksi. Porukkaa tuli aivan järkyttävän paljon tuohon paikkaan, en olisi ikinä uskonut tuolla saavutettavuudella. Tapahtumia ei sitten ollutkaan oikeastaan ollenkaan kuten yllä tuli jo raporttia, pari pientä liippiä, ei sen kummempaa. Koski-Lammi näyttävin suoritus paikkaan Vetomiehissä. Ehkä jopa viikonlopun heikoin paikkavalinta. WRCn ja Vetomiehien jälkeen @mufcAleksin kertomaa reittiä takaisin, tämähän oli jo selvästi parempi mitä tuo tuloreitti :LOL: Suunnaksi Laukaa 2 ja sen niinsanottu "safari-osuus". Hieman väärä reitinvalinta tuli tehtyä, ehdottomasti olisi pitänyt kiertää Laukaan itäpuolelta, mutta ajattelin siellä olleen siltatyömaan hidastavan. No ei se hidastanut yhtä paljoa mitä järkyttävä jono Vuonteen jälkeen. 1,5 kilometriin kului autolla aikaa 20 minuuttia. Onneksi aikaa oli vähän varastossa, niin saatiin auto parkkiin joku 1,5km pätkästä, ja pieni jallis safari-osuudelle. Isän olin tänne neuvonut katsomaan, niin hänet bongattuaan pääsin vähän tuurilla toiseen riviin. Hyviä liippejä alueelle sisääntulossa, Kalle, Yamamoto, Kauppinen. Viimeisen näistä missasin kameran tarkennuksen osalta, penkka vähän pöllähti. Hyvä ajantappopaikka, ihan ei tarpeeksi kulunut tie että olisi viime vuoden kaltaista safarimeininkiä saatu. Päivällä Vetomiehien ajettua Ruuhimäen, tuli infoa, että pikkutielle oli syöpynyt paha reikä. Aleksista poiketen tuli mentyä ihan virallisen parkin kautta ja reissun ensimmäinen parkkimaksu tuli maksettua, 10 euroa. Sama fiilis mikä Lupatarkastajalla oli rallien aikana, että tilaa olisi kyllä ollut kauempanakin, mutta eikun vaan kauas parkkiin. Äkäisen näköisiä järkkäreitä näytti olevan Pittääntien risteyksessä, joten pieni jallis metsässä, ja pätkää pitkin loput tähän 2,9 kilometrin nopeaan oikeaan. Suomalaisia tässä paikassa oli murto-osa ulkomaalaisiin nähden, mutta olipas tämä hyvä haku! Heti Katsutalta rehdit tynnyrinpesut ja etenkin Rally3-autoihin mennessä pomput alkoivat olla mielenkiintoisia. Kuvaaminen tässä paikassa olikin aika hankalaa, joten puhelimella tuli jälkipäästä autoja tallennettua. Hieno paikka pienellä väellä, näihin muuttuviin tekijöihin tarvitsee jatkossakin reagoida. Kaikki autot katseltiin, matkalla Jyväskylään satoikin kaatamalla vettä. Kolmatta iltaa putkeen Seppälän Prismaan (tarkennetaan että itse tein ostoksia kerran), ja nukkumaan puolenyön jälkeen.

Lauantai

Jälleen herätys 4:30, alunperin suunnitelmana oli mennä Parkkolaan isolle tielle vauhdikkaaseen putoavaan oikeaan, mutta edellisyön sateet saivat miettimään järkevyyttä. Paikassa olisi pitänyt tehdä runsaasti raivuuhommia, jotta siitä olisi saanut järkevän, joten kaikki kamppeet olisivat olleet todella märkiä. Niinpä suunnitelman vaihto 9,5 kilsaan oikeaan, joka toisinpäin taidetaan tuntea de Meviuksen paikkana. Kauas pellolle oli tehty katselualue, mutta järkkäriltä saatiin hienosti luvat olla myös sisämutkassa, kunhan pysyttäisiin jokseenkin puulinjalla. Tässä muutama ihan kiva liippi kärjestä, McErlean pienemmin ja Ogierilla oli jopa pieni tilanteenpoikanen kun sisämutkan betoni meinasi tehdä mutkaa vähän ahtaaksi. Oliverilta liipit kovalla yrkällä mutta melko vaisua oli tämä loppujen lopuksi. Ehkä se viikonlopun toinen heikommasta päästä ollut katselupaikka. Alunperin lauantaille oli tarkoitus mennä Parkkola - Leustu väliä kuten moni muukin, mutta se typistyi lopulta vain kahteen Parkkolaan, lähinnä ehkä sen takia että kävelyä olisi ollut 1,5 kilometriä metsää myöden, jos olisi halunnut takaisin autolle ja ei viitsi pätkän ollessa käynnissä tiellä kävellä. Parkkolan toiselle vedolle mentiinkin Ogierin roikkuristeykseen, josta Aleksi kertoikin vähän tarinaa oheisohjelmasta. Vettä sateli melko runsaasti odotellessa ja kiroilun pärinää siitä, mihin tulisi mennä baariin, Koskenpään Hirsibaariin vai Petäjäveden Kanttariin, milloin oli halvimmasta sadetakista valunut vettä perseeseen jne jne. Ei ainakaan tylsää tullut varjon alla naureskellessa :LOL: Positiivinen yllätys oli tämä, Lindholm ja Lassila suoraksi pistoon ja siellä vekslailut, parit rehdit liipit myös Rytköseltä ja Kellyltä. Audion taustaraita oli kyllä koko ajan täynnä ties minkälaista mölyä. Parkkolan molempien kierrosten jälkeen muut suuntasivat Leustun toiselle vedolle, mutta päätettiin kaverin kanssa ajella Jyväskylään ja kuivailla kamppeita. Jälleen loistava toisen kierroksen valinta ja ihan viihdyttävä risteys.

Sunnuntai

Tästä oli myöskin paljon pohdintaa ennen päivää, mutta lopulta se kuuluisa ryhmäpaine sai suunnaksi Lapin hyppypaikan, jossa olinkin itse ollut jo kesällä 2022 kansallista kisaa katsomassa. Mukava oli myös Ounia päästä lähdöstä saakka ajelemaan, pari ensimmäistä kilometriä oli ihan pohja-aikavauhtia, kunnes joku perhanan ruokakärry tuli perä edellä vastaan. Ajeltiin lopulta auto Konivuorentielle parkkiin, reissun toinen parkkimaksu. Reilusti yli kolme tuntia ennen ensimmäistä autoa oltiin, ja viimeisiä eturivin paikkoja ulkopuolelta, josta kuvauksellisesti näki myöskin mutkaan tulon upeasti. Neuvillella karmea tilanne vaikka tiimikaveri kokeili samaa kohtaa viime vuonna :D Mainittavia suorituksia myöskin Josh McErleanilta avauskierroksella ja Roope Korhoselta powerilla, ei voi tuota paikkaa kamalasti kovempaa ajaa Rally2-kalustolla. Latvala hävisi ainakin pari kymmenystä molemmilla kierroksilla tähän paikkaan. Upea tapa päättää viikonloppu hienossa paikassa hyvien kavereiden seurassa. Pynskille myöskin raivoisasti annettiin molemmilla kierroksilla kannustusta.

Autolla keskiviikko-tiistai välillä hieman yli 1000 kilometriä, kävelyä 24,5 kilometriä.

Ensi vuodelle parannettavia asioita:
- parempi suunnittelu esimerkiksi kulkureittien suhteen niin autolla kuin kävellen
- parempi paikkasuunnittelu, myös b- ja c-vaihtoehdot
- reppua ehkä vähän kevyemmäksi, toinen reppu mahdollisesti joka olisi pienempi
- metallijakkaran ostaminen. Tämä olisi ainakin Ruuhimäellä mahdollistanut paremman kuvaamisen.

Arvosana sellainen 8,5/10. Kiitokset kaikille mukana kulkeneille, etenkin @Hanapeitto, yhtä vaille kaikki paikat samoja :D Seuraavaksi luvassa todennäköisesti Lahden SM+EM+HRT.

Ja 17 minuutin videota:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös