Rallipäiväkirja

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1652
Sijainti
Porvoo
Secto Rally 2025.

Perinteinen vuoden kohokohta kotimaisissa maisemissa. Torstaina klo 9. matkaan ja kohti Jämsää ja ysitietä. Eturunkina Leustun pikkutiet ja sitten Parkkola. Perjantai ja sunnuntai kun oli kuvioiden puolesta selvät. Parkkolassa oli jo etukäteen selvää että minne, eli samaan paikkaa kuin yllä Anttilkin. Leustussa 14km kohan hypylle. Lähinnä käytiin katsastamassa siimat, ampuvatko yli vai ovatko ok. Jyväskylässä paviljonkiin pyörimään jossa törmättiin tuttuihin, mm. @Ojarumpu. Illalla Harjun uudelle osuudelle. Ehkä hieman myöhässä koska näkyvyys jäi ehkä vähän nihkeäksi. Toki Harju ei enää säväytä ja täällä oikeastaan äänet riittävät tunnelman nostoon.

Perjantaina aamu seiskalta matka kohti Myhinpäätä. Ajatuksena aloittaa hieman omasta paikasta. Muutenkin perjantain teemana oli siimattomuus ja lähelle tietä. Myhinpään paikka oli tiukka vasen ja rytky+hyppy. Ennakkoon ajattelin että ehkä hieman enemmön vauhtia paikassa olisi mutta ei se aina. Silti hyvä näkemä. Tässä kaikki autot ja sitten Laukaan lähtöön. Tässä tunnetusti on kyyti kohdallaan. Hienoja liippejä täydestä laukasta. Vähän ripotteli mut ei pahemmin. Katsottiin miltei kaikki autot. Illan päätteeksi vielä Ruuhimäkeen alkupään alamäki vasuriin. Tähän tiedettiin että oli helppo tulla eikä ajatuksena ollut kuin nähdä kärki ja niiden liipit. Paikassa oli heilunu joku porukka puoliksi tiellä Kallen ohittaessa ja kolme etuautoa pysähtyi meidän kohdalle ja kyselivät että mekö ne idiootit oli? Ei oltu mutta ihan varuiks meidän eteen vedettiin siimat, jotka tosin ei haitannu mitään. Kärjen jälkeen takaisin hotellille.

Lauantaina herätys 5:45. Parkkolan P9 parkissa n. 6:45. Olihan aika säätö. 10€ tienvarsipaikasta mutta kukaan ei ohjannut parkkeja. Ts. pitkiä suoria tyhjää tilaa vaikka auto oli jonossa parkissa 1,5km päässä. Tästä isoon hyppyyn josta siis edeltävät palstaveljet @AnttiL ja @delorean jo kirjoittelikin. Toiseen riviin oli käyminen mutta näkymä ihan ookoo. Reccessä hypyllä ollutta siimaa ei ollut ja hyvinhän se myös venyi metrin eteenpäin kisan edetessä.
Tästä jatkettiin Leustuun jossa paikka Tuominen. Pikkuisen taas oli suunnittelu mennyt pieleen kun jonotettiin P4 JA P5 parkit. Siispä puolen tunnin jono. Tosin me emme jonottaneet vaan jätettiin auto tien sivuub ja käveltiin 1,5km matka. Taisi olla ratkaiseva koska saimme eturivin paikat vielä hypyltä. Hienoja lentoja, mutta vähän metsikköä paikka itsessään oli. Tästä ajettiin vielä Parkkolan loppupäähän, ohi P4:sen mutta jono tökkäsin siihen ja puolen tunnin jonotuksen jälkeen päällikkö tuli kertomaan että paikoitus on täynnä. Ehkä olisi taas voinut rahastaa hieman myöhemmin eikä tukkia Moksin risteystä. Maalipäähän katsomaan kärki. Kohtuu tylsä paikka joten ei paljon kerrottavaa. Iltapäivästä Jyväskylään ja huoltoparkkiin pyörimään illaksi.

Sunnuntaina Ouniin n. 3km nypylle. Viime vuonna paikassa Fourmaux kävi vähän ojassa joten oli selvää että paikkaan tullaan uudestaan. Viime vuotinen pellon kulkureitti oli viety kauemmaksi joten nyt mentiin nypyn päälle jossa pääsi yllättävän lähelle tietä. Hienoja hyppyjä ja kisaa. Powerille paikkaan tuli n. 20 ulkomaalaista eri maista ja venyttivät simaa joten näkyvyys vähän heikkeni. Hyvin huomasi kuinka porukkamäärä lisääntyi huomattavasti. Silti hienoja hyppyjä. Tästä tyytyväisinä kotiin tämän vuoden Sectosta, Tampereen kautta. Jämsän suunta ei kiinnostanut.

Yhdeksän erikoiskoetta leppoisalla aikataululla. Oikein hyvä vuosi.

Perinteiseen tapaan kuvailin taas paikoista vähän videoo omalle porukalle jaettavaksi ja miksei myös tänne, jotta voi tunnistaa ylläolevasta kuvauksesta paikat. Palstaveljet @AnttiL ja @DC voi bongata itsensä (enemmänki omat niskat) videolta. 😊 En ängennyt jutulle kun oli sen verran ahdas eturivi et olis pitäny alkaa huutelee ihmisten yli.

 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
412
Sijainti
Vantaa
Secto Rally Finland 2025

Torstaina aamulla liikkeelle ja aluksi huoltoparkkiin pyörimään hetkeksi. Siitä sitten Parkkola läpi ja auton keula kohti Laukaata, Harju tuli katsottua puhelimella järven rannassa. Oli melkoisen lämmintä ja edelleenkään ei ole Hyundain etupenkkiä suunniteltu nukkumiseen, joten unta tuli ehkä sen 3 tuntia.

Perjantaina sitten ensimmäisenä vuorossa Laukaa ja paikka lähes sama kuin viime vuonna eli siellä mutkissa ennen peltoysikymppejä. Paikka ei tarjonnut juuri mitään, lopussa oli pari leveämmäksi menoa, mutta ei niistäkään mitään jännää seurannut. Vetomiehet samassa kohdassa ja samanlaisilla tapahtumilla kuin MM-letka. Iltapäiväksi sitten paikanvaihto ja kohteena siis Saarikas 2 ja siellä takapiikkiristeys. Jos Laukaassa oli keli ollut loistava, niin Saarikkaassa sitten alkoi satamaan, mutta taisi koskea oikeastaa jokaista pätkää. No, sade sitten lakkasi ennen pätkän alkua, mutta lätäköt jäi. Komeasti roiskui vesi, mutta siihen jäi tapahtumat. Pari kuskia veti hieman pitkäksi. Rally2:sia sai kuivassa katsoa Rumeauhun asti ja sitten iski se ukkoskuuro. Latvalalla meni hieman pitkäksi, mutta itse olin jo pakkaamassa kamoja ja lähdössä pois, niin en saanut videolle. Toki se rankin sade meni ohi suht nopeasti, mutta kun oli auto peltoparkissa, niin ei viitsinyt ottaa riskiä, että olisi jäänyt sinne jumiin. Vähän oli jo ajoreitit pellolle mudassa, mutta kesti ainakin meikäläisen siitä.

Lauantaille oli sitten aamulla vuorossa Parkkola ja paikaksi valikoitui ensimmäinen risteys Mäkelän kylätielle (vai mikä sen nimi nyt oikeasti onkaan). Tapahtumaa ei tässäkään ollut, Vetomiehissä pari puolittaista spinniä. Aika moni katsoja yritti sinne ensimmäiseen mutkaan, mutta se oli ilmeisesti jonkilainen vippi? No, joka tapauksessa sinne ei sitä yleisö päästetty. Järkkärien päälikkö taisi olla sama, josta tuli kirjoiteltua pari vuotta sitten Moksi-Sahloisista, ainakin ohjeistustapa oli sama: suomea tai suomea, mutta kovempaa. Sitten tuollahan oli nämä parkkipaikkasekoilut. Osittain valikoitui tuo risteys katselupaikaksi sikis, että oppaaseen oli merkattu, että siellä on tienvarsiparkki P2. No, eipäs ollutkaan vaan ohjasivat siihen P1 pellolle ja P2 ilmeisesti vain busseille ja sitten kun P1 tulee täyteen. Vissiin siellä oli muutakin säätöä, P4 ainakin oli poissa ja oliko P6 ja P7 myös? No oli miten oli, jos ensi vuonna ajetaan, niin saisivat selventää tuota pysäköintiä ainakin. Siinä tuli pieni sadekuuro ja sitten kun sadetutkaa katsoi, niin tuli tehtyä päätös, että paikka vaihtuu. Tässä kohtaa tuli myös lopullisesti päätettyä, että Ouni katsotaan telkkarista. Patalahden Essolle lounaalle ja miettimään iltapäivän paikkaa ja lopulta paikaksi valikoitui Västilän viimeinen risteys, pääasissa siitä syystä, että on sitten tuntia aikaisemmin kotona verrattuna Päijälään. Paikkana tuo risteys ei nyt ole mitenkään ihmeellinen, tulon näkee hyvin suoraan edestä, mutta jätöstä ei näe oikeastaan kuin ekat kymmenen metriä. Tapahtumat olivat samaa luokkaa kuin aiemmissa paikoissa, eli muutamat leveämmät linjat. Tässä tuli tosiaan katsottua kaikki autot ja siitä sitten kotia kohti ja saunaan.

Videota löytyy tästä:
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7636
Muutama sana päiväkirjaan. Shake skipattiin tällä kertaa vaikka Ruuhimäki olisi lähellä ja Harjulle ei vaan enää kiinnosta lähteä. Siispä aloitus perjantaina Myhinpäästä, koska itse en ole siellä koskaan ollut. Helpolla yhden pysähdyksen taktiikalla P5:een ja kävely tuplahypyille missä oli siimalla tilaa ruhtinaallisesti, mutta paikka täyttyi kyllä hyvin eri kansalaisuuksilla. Tunnelmaa ja meteliä riitti niin ettei Ralliradiota meinannut kuulla. Järkkärit joutuivat vähän paimentamaan ulkomaalaisporukkaa taaksepäin, koska siima alkoi venyä liian lähelle tietä, mutta ihan hyvässä hengessä. Oli yksi sykähdyttävimpiä ja näyttävimpiä paikkoja missä olen koskaan rallia katsellut. Vetomiehet ja toinen veto karsinassa shikaanissa mistä näki hyvin alamäkihypyn, jarrutuksen, shikaanin ja vielä kiihdytyksen ylämäkeen. Rally2-kärjen jälkeen pikkuhiljaa autolle ja kotiin. Ruuhkia tai jonoja ei ollut mennessä eikä tullessa.

Lauantaina samalla taktiikalla hyvien unien jälkeen maisemareittiä Kärkistensalmen kautta Leustuun P6:een ihan ensimmäisten joukossa. Ekalle vedolle Tuomiseen missä positiivinen yllätys oli, että näki myös edellisen hypyn, vaikka aivan parhaista parhaat paikat oli viety. Tosi hyvä paikka ja muutamia erittäinkin näyttäviä suorituksia nähtiin sateisesta säästä huolimatta. Toinen veto sitten serpossa. Ihan jees hitaaksi risteykseksi ja pitkä näkemä, mutta olihan siellä sitten sitä musiikkia kovaa jumputtavaa juomaporukkaa mille olen vähän allerginen, mutta itsehän paikan valitsin. Ounintai telkkarista ja radiosta seuraten.

Moneen vuoteen ei ole oikein innostanut täysi viikonloppu, mutta nyt heräsi onnistuneiden paikkavalintojen ja rennon aikataulun ansiosta uusi innostus. Ehkä ensi vuonna...
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4114
Noniin, laitetaas nyt kuitenkin jo "heti" tänne raportti kun tuoreessa muistissa vielä. Tiivistettynähän ralli oli upea. Yksi parhaimmista mm-ralleista missä olen ikinä ollut.

Valmisteluista, majoituksen varasin jo 2024 puolella. Kaikki piti olla kunnossa. Ja tavallaan olikin, mutta useasti tänä vuonna uusiutunut lenssu painoi vielä kisaviikolla asti. Noh ei annettu tämän häiritä.

Torstaina aamulla älyttömän aikaisin liikkeelle, kohti Shakedownia ja Ruuhimäkeä. Menomatka meni yllättävän kepeästi, vaikka hurjasti väsyttikin. Katselin aluksi viimeiseen ysikymppiin tuloa pienen nypyn kohdalta, siitä siirryin siimojen toiselle laidalle ja lopulta kolmannelle kierrokselle vaihdoin jo "safarijunctioniin" miten joku sen oli nimennytkin. Paikat oli kaikki hienoja ja erilaisia. Mutta, pölyä oli ihan uskomattomasti ja lämmintä riitti. No, eipä siltä määräänsä enempää voinut suojautua ja ajattelin vaan suojautua pahimmilta. Ja kamerani myös toki. Tässä oli vaikea nähdä yksittäisillä vedoilla isompia eroja, mutta Rally 2:ia kun katsoi niin oli isoja eroja kuskien välillä.

Välissä olin lähdössä majapaikalleni, siinä sillalla oli joku kolari ja mielettömät ruuhkat. Toivottavasti ei käynyt kenellekään pahasti. Lopulta tuli päästyä majapaikalle, se oli ihan jees. Itseasiassa kävelin sieltä sitten huoltoon ja Harjuun. Tuli käveltyä läpi ja tavattua Petter Solberg. On muuten mukavan oloinen kaveri. Harju ei suoraan sanottuna kiinnostanut yhtään, mutta ajattelin että käydään nyt katsomassa kun paikalla ollaan. Eipä ollut mitään erikoisia tapahtumia tässä. Takaisin kämpille ja lyhyet yöunet.

Perjantaina aamulla Laukaalle. Olin katsellut etukäteen peltokurveja, tai sitten niitä lähempänä ollutta aluetta. Noh, pellot olivat kauempana kuin oletin ja se toinen paikka oli no go. Ajattelin kokeilla jotain erilaista ja jäin Kuhanniemen? koulun kulmalle. Ajattelin että ainakin ehtii nopeasti pois. Tämä oli parempi paikka kun odotin, irtosorasta? johtuen osa tuli siitä loivasta kurvista todella hienolla sladilla. Etenkin Oliver. Tien putsaantuessa näyttyvyys laski kuin lehmän häntä ja suuntasin autolle ja kohti Ruuhimäkeä.

Ruuhimäessä tuli mentyä taas viimeiseen kurviin ennen hyppysuoraa. Nythän tämä oli vaan eri kurva kun eri konfiguraation pätkä. Näki edeltävän pikkunypyn, sitten kiihdytyksen ja ajon pois. Ilman pölyä olisi nähnyt huikeasti enemmän vielä. Tykkäsin tästä paikasta. Etenkin Taka veti todella siististi. Osui upeasti jarru ja heitto kurviin. Tässä kohtaa alkoi tuntumaan jaloissa kyllä pahasti ja otinkin kevyen version suunnitelmista käyttöön. Katselin monen tietämän "tien ylityksen" Laukaa 2:lta. Helkkarin lujaa ajoivat, mutta ei tässä mitään erikoisempaa tietenkään.
Ruuhimäki 2:lla katselin hyppysuoran jälkeisen vasurin kulmasta, missä näkyy myös kioskin ysikymppi kurvi. Kiva paikka oli katsella tässä, mutta yllättävän vaisu oli meno. Olikohan "kaikki" siellä hyppysuorilla? Noh en tiedä kun ne on nähty niin usein niin skippasin. Takaisin nukkumaan.

Aikainen herätys ja kohti Parkkolaa.
Tyly herätys aamuun. Kovahko migreeni, piti keräillä itseään aamulla. Noh lääkkeen avulla tuli selvittyä ja ei kun pätkälle. Olin katsellut siitä Mäkelänkyläntien risteykseltä parikin variaatiota ja jopa edestä paikan kakkoskiekalle. Noh, toinen paikka oli no go (vaikka sinne meni koko ajan porukkaa) ja Teiskosen vip oli vienyt ison siivun alueesta mitä mietin. Noh näitä käy joskus ja tyydyin tylsään paikkaan tässä. Tietty oma syy kun oli niin myöhässä. Mutta nyt pitää vähän arvostella. Täällä oli ihan ihme sekoilua parkeissa. Piti olla tienvarsiparkki, mutta sitä ei "ollut olemassa", on "invaparkki", "vippejä varten" versiot ainakin kuultuna. Ja noh, vaikka minulle henkilökohtaisesti ei kukaan karjunut niin... Noh tietäjät tietää. Plus vielä se vip-puolen solkotus ja muu veti fiilistä kyllä pahasti. Katsoin autoja ja lähdin pois. Ajoin ohi ja tössin huomattuani ajattelin "noh mennään katsomaan vaikka se Leustun areena, ihan samahan se varmaan".
Perkule, selostus tykittää pari tuntia, porukkaa rynnii aivan iholle ja jopa ohi kun autot on parin minuutin päästä tulossa. Ja noh, näkymä oli suoraan sanottuna tylsä. Katselin Latvalaan asti ja lähdin pois.

Tässä kohtaa mietin jo vaihtavani vaikka Päijälään, mutta ei huvittanut edes ajaa kauas niin menin takaisin Parkkolaan. Jumalauta miten paljon satoi vettä ja pitkään. Se teki siitä samasta risteyksestä toiselta puolelta katsottuna jännän. Neuville veti pitkäksi ja Sesks osuikin penkkaan. Yllätys, mutta sieltä mutaparkista pääsi vielä jopa pois. Olin ajatellut lähteväni vaan nukkumaan tämän jälkeen, mutta tuo parempi kokemus herätti ilon uudestaan ja lähdin vielä Leustun loppuun. Parkki oli aivan järkyttävä -> jätin auton tienvarteen. Se lopun paikka ei tarjoillut mitään erityistä jännää, mutta kovavauhtisen paikan ja siellä tuli käytyä 10 vuotta sitten ja heti nyt myöhemmin. Kävin hakemassa vielä tyttöystävän matkaan omilta menoiltaan ja takaisin kämpille.

Ihan yllättävän hyvin (tämä suhteellista, mutta edellisiin öihin verrattuna) nukuttua suunta kohti Ounia. Piti puhaltaa matkalla, läpi siitä ja ruuhkat veti yllättävän hyvin. Taisi enemmän porukkaa jäädä isompien P-numeroiden alueelle. Mutta Ouni kyllä tarjoili ja hyvin. Tuli mentyä P1:lle, siellä suunta oli kohti "Henningin liippiä". Noh, se oli täynnä mutta ei hätä tämän näköinen. Edelliselle nypylle, järkkärit ok asian kanssa ja katsottiin siitä. Virittivät jopa siiman siihen minkä saivat turva-autoilta mikä hillitsi pahimpiä "jajajaja" roikkujia. Upea paikka, näki ja melkein jopa tunsi sen voiman ja vauhdin. Kakkoskierrokselle mentiin nypyn toiselle puolelle. Siitä näkymä oli yllättävän erilainen vaikka etäisyys edelliseen oli lyhyt. Tämäkin hieno paikka!

Lopputuloksena 11 pätkää plus shakedown.

Yleisesti tosi hieno ralli. Jos jotain negaa pitää löytää niin Parkkolassa oli etenkin aamulla jotain tosi outoa ja hommat sekaisin monella tasolla. Ei toiminut kyllä hyvin.
Ouni oli paras pätkä ja ehkä kakkosena jopa tykkäsin Ruuhin shakesta.

Yleisön käytös oli pääasiassa hyvää ja sitä oli paljon. Tämä hienoa. Osalla oli sekoilua tasolla mitä en ole Jyskälässä nähnyt hetkeen. Ehkä hyvä, ei kiinnosta pätkääkään nähdä tuollaista känniperseilyä ja ihan turhaa touhua. Kelit vaihteli paljon ja oli kyllä kaikkea tarjolla. Onneksi pakkasin parit lenkkarit ja kumpparit.

Kävelyä tuli yli 50 km ja mies pysyi kasassa kuitenkin vaikka tuntui kyllä paikoitellen todella raskaalta. Hieno reissu kaiken kaikkiaan. Toivottavati Harjulle ei tarttis enää ikinä mennä (eli eiköhän siellä olla taas torstaina vaikka en siitä pätkääkään tykkää).
 

PMM

www.rallikuvat.net
Liittynyt
25.7.2005
Viestit
50
Sijainti
Tervajoki
Meidän SRF Pähkinänkuoressa.

TO-iltana kohti Saarikasta. Ajettiin pätkä läpi ja tarkoitus oli jäädä veto-ojan maastoihin. Todettiin kuitenkin paikan katselualueet täysin kelvottomiksi valokuvauksen kannalta ja tehtiin suunnitelmiin muutos. Ajettiin takaisin lähtöön ja parkkeerattiin Transit P4'lle. Premium iltapala grilliin, syönti, hampaiden pesu ja maate.

Perjantaina katsottiin pääletka pitkän suoran päässä olevassa vasurissa (Greensmith väärinpäin?). Paikka ei ollut mitenkään erityisen näyttävä ja Vetomiehille siirryimme 500m alkuunpäin, linjavika oikeen jälkeiseen vasuriin, siitä kun sai optimaalisen valokuvauskulman. Paikka oli paljon parempi mitä ennakoin ja jopa runkitilastot korkattiin kun Astra heitti sakkokierroksen pellolla. No okei, ehkä ei lasketa :)

Saarikas 2 ja Tänak ekana autona ulos. Runkiprosentti 100. Haastattelussa sanoi "something snapped" mutta kyllä mun silmään jarru jäi tosi myöhälle. Aika vähän on muita kuvia tai videoita tapahtumasta näkynyt. Loppulenkki oli enemmän tai vähemmän ajelua.

Saarikas 2 jälkeen nokka kohti Leustua. Kiersimme Jyväskylän varmuuden vuoksi Uuraisten ja Kintauksen kautta. Kohteena museo-oikea ja optiona Päijälän maali jos katsoma-alue Leustulla on huono. No ei ollut vaan itse asiassa erittäin hyvä. Auto parkkiin seuraavaan risteykseen yöksi. Oltiin eka autokunta paikalla.

Leustun museo-oikea oli nappivalinta. Paikassa ei ole erityisen pitkä näkemä, mutta se on näyttävä ja erilaisia ajolinjoja nähtiin erittäin paljon. Katsomoalue nousee takariviä kohti ja vaikka paikalla oli paljon porukkaa niin kaikki näki varmasti. Paikassa on myös orastava runkipotentiaali, jonka tällä kertaa väkevät vesisateet pilasi. Ehdottomasti jatkoon.

Vetomiesten jälkeen Transitin nokka otettiin kohti Etelä-Pohjanmaata. Kiitos SRF 2025.

Kuvalinkit:

SRF - https://rallikuvat.net/kuvat/2025/3.8.2025+-+Secto+Rally+Finland/
Vetomies 2025 - https://rallikuvat.net/kuvat/2025/3.8.2025+-+Vetomies+2025/

srf_14.jpg
 
Ylös