Rallin MM-sarja 2026

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
11064
Sijainti
Helsinki
Tuon erilaisen näkökannan tähän. Rallicross tarjosi todellista edelläkävijyyttä täyssähkön muodossa lähes kengännauha budjetilla, mutta kiinnostus autotehtaiden puolelta oli täys nolla. Samoin kuihtui extreme-e. No WEC tarjoaa vain pienen rippeen tulevaisuutta ja imua on. F1 tarjoaa puhtaasti fossiilienergiaa ilman mitään uutta innovatiivisuutta ja imua on autotehtaiden puolelta ennenmäkemättömän paljon. Audi, Ford, Hond, Caddy uusina mukaan. F1 ottaa innovatiivisuudessa askeleita taaksepäin ja silti on imua. Ja hybrid voimalinja ei sitten ole mikään uusi hightech innovaatio. Autotehtaat ei kohta enää valmista fossiiliautoja, mutta ykköset ajaa fossiilisilla vielä seuraavat 30 vuotta, eikä se tunnu haittaavan autovalmistajia.

Näkisin, että se laji joka tavoittaa some sukupolven vetoaa autotehtaisiin. Rallilla olis kaikki mahdollisuudet tehdä itsestään some laji. Jokainen erikoiskoe tarjoaa tarinoita.
Minkäs takia sitten moni valmistaja on sitten vähentänyt sähköautojen valmistusta korkeiden kulujen vuoksi? Innovatiivisuus on nykyään enemmän pr-sana, jolla tehtaat perustelevat osallistumistaan kilpailutoimintaan. Polttomoottoriautoistakaan ei taideta heti luopua, sillä Saksa vastustaa niiden kieltämistä EU:ssa.

Ikävä pyörittää samaa levyä, mutta näkisin televisioinnin olevan yksi tekijä, miksi tehtaat osallistuvat rallin sijaan ratasarjoihin. Rallissa näytetään yleensä vain yksi auto kerrallaan, mikä tarjoaisi enemmän mainosaikaa valmistajien autoille ja sponsoreille. Ratakisojen televisioinnissa tulevat kuvayhteysongelmat ovat ralliin verrattuna mitättömiä.

Rallin pitäisi myös hyödyntää somea esim. tekemällä Drive to Survie-tyylisen dokkarisarjan suoratoistopalveiluille ja tarjoamalla pidempiä Youtube-koosteita tai kokonaisen pätkän uusintoja, kuten WEC tekee.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1887
Minkäs takia sitten moni valmistaja on sitten vähentänyt sähköautojen valmistusta korkeiden kulujen vuoksi? Innovatiivisuus on nykyään enemmän pr-sana, jolla tehtaat perustelevat osallistumistaan kilpailutoimintaan. Polttomoottoriautoistakaan ei taideta heti luopua, sillä Saksa vastustaa niiden kieltämistä EU:ssa.

Ikävä pyörittää samaa levyä, mutta näkisin televisioinnin olevan yksi tekijä, miksi tehtaat osallistuvat rallin sijaan ratasarjoihin. Rallissa näytetään yleensä vain yksi auto kerrallaan, mikä tarjoaisi enemmän mainosaikaa valmistajien autoille ja sponsoreille. Ratakisojen televisioinnissa tulevat kuvayhteysongelmat ovat ralliin verrattuna mitättömiä.

Rallin pitäisi myös hyödyntää somea esim. tekemällä Drive to Survie-tyylisen dokkarisarjan suoratoistopalveiluille ja tarjoamalla pidempiä Youtube-koosteita tai kokonaisen pätkän uusintoja, kuten WEC tekee.
Luultavasti sähköautojen valmistusta on vähennetty koska monellakaan ei ole varaa ostaa niitä....muuten samaa mieltä
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2235
F1 tarjoaa puhtaasti fossiilienergiaa ilman mitään uutta innovatiivisuutta ja imua on autotehtaiden puolelta ennenmäkemättömän paljon. Audi, Ford, Hond, Caddy uusina mukaan. F1 ottaa innovatiivisuudessa askeleita taaksepäin ja silti on imua. Ja hybrid voimalinja ei sitten ole mikään uusi hightech innovaatio. Autotehtaat ei kohta enää valmista fossiiliautoja, mutta ykköset ajaa fossiilisilla vielä seuraavat 30 vuotta, eikä se tunnu haittaavan autovalmistajia.
Ei nyt sinäänsä liity tähän ketjuun, mutta F1 käyttää ensi kaudesta eteenpäin synteettistä polttoainetta.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
297
Luultavasti sähköautojen valmistusta on vähennetty koska monellakaan ei ole varaa ostaa niitä....muuten samaa mieltä
Hinta ja rajusti tippuva jälleenmyyntiarvo. Sähköauton ylivoimaisesti arvokkain osa on akkukennosto ja Kiina hallitsee 90% kennostossa tarvittavien mineraalien mineraalivaroista, jalostusta ja hintaa. Samoin suurimmat akkukennostojen valmistajat ovat Kiinalaisia CATL,BYD,Sunwoda, EVE, Gotion, CALB... Etelä-Koreassa ovat suuret LG, Samsung ja SK, mutta ne ovat täysin riippuvaisia Kiinan toimittamasta materiaalivirroista.
Valoakin on. Panasonic/Tesla avasi USA:n suurimman Gigafactoryn USA:n Nevadaan ja materiaalitoimittajat ovat amerikkalaisia yhtiöitä ja tulevat USA:n kaivoksista. Toshiba on edelläkävijä ja suurtekijä uuden sukupolven solid state -akkukennostoissa, mutta Toshiba valmistaa niitä lähinnä teollisuusrobottien voimanlähteiksi. Toshiban ryhmittymään kuuluvat myös Toyota ja TDK.

Eurooppa on jäänyt junasta. Ruotsalaisten Northvolt oli hieno yritys, mutta kaatui. Uusi omistaja amerikkalainen Lyten (ja mukana on myös VW Group Scanian kautta) on kuitenkin aloittamassa toiminnat uudestaan. Euroopassakin on merkittäviä mineraalivaroja myös meillä Suomessa, mutta niinkuin taannoin YLE:ltä tullut dokumentti kertoi, niiden käyttöönotto on vastustuksen myötä erittäin vaikeaa ja hidasta. YLE:n dokumentissa tuli hyvin esiin Serbia ja siellä Rio Tinton kartoittamat kriittisten mineraalien varat, jotka lienevät Euroopan suurimmat. Ns. Jadar Projectin mineraalit löydettin 2001 ja 2014 saatin alueen kartoitusporaukset päätökseen. Sen jälkeen onkin ollut hiljaisempaa ja esityksiä, valtuutuksia, oikeuksia, valituksia pyöritelty ees taas, kysymys on politiikasta. Sama tilanne lienee Portugalissa.

Eurooppaan piti tulla monta Gigafactory tehdasta, mutta monet ovat jääneet tauolle. Ja EU:n komission kannalta olisi ydinkysymys myös tarvittavien mineraalien ja jalostuksen omavaraisuus. Nähtävästi ainoa??? hanke, joka puksuttaa eteenpäin aikataulussaan on Intialaisen Tatan Gigafactory Somersetissä UK:ssa. Projektin kustannusarvio on 5 miljardia euroa, johon Englannin valtio osallstuu 620 miljoonalla eurolla. Loppurahoitus tulee Intiasta. Tatan Gigafactoryn tuotanto on ensisijassa tehty palvelemaan Jaguar/Land Roverin tulevia EV-malleja. Somersetin Gigafactory pitäisi olla tuotantovalmis ensi vuoden loppuun mennessä ja ainakin syksy 2025 uutisten perusteella ollaan aikataulussa.

Polttomoottoreilla on ollut omat kriisinsä ja jos historiaa muistelee, kyllähän 1970 -luvun alun "öljykriisi" löi jopa USA:n polvilleen ja aiheutti sen, että öljyä alettiin etsimään muualtakin kuin Lähi-idästä. Silloin pahimmat maalasivat öljyn loppuvan 30 vuodessa. Nythän öljyä riittää. Ja onhan öljyn takia käyty paljon sotia. Parhaiten sitä kuvaa erään irakilaisen lausahdus, että "Öljy on heidän maansa pahin vitsaus, ilman sitä heistä ja maasta ei kukaan olisi kiinnostunut."
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: jjx

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
297
Kun täällä arvuuteltiin mahdollisia tulijoita WRC27 (tai mikä se virallinen nimi sitten onkaan) niin Renault olisi tulossa ralliin Dacia -merkin alla. Daciat tekee Prodrive Team, joka muistetaan sinisistä Subaruistaan. Toivottavasti pitää paikkansa.
 

Liitetiedostot

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
455
Kun täällä arvuuteltiin mahdollisia tulijoita WRC27 (tai mikä se virallinen nimi sitten onkaan) niin Renault olisi tulossa ralliin Dacia -merkin alla. Daciat tekee Prodrive Team, joka muistetaan sinisistä Subaruistaan. Toivottavasti pitää paikkansa.
Hienoa jos tulevat, mutta muistaakseni Dacialla oli jo joku S2000 projekti joskus ihan testausvaiheessa, mutta jonnekin suunnittelu pöydälle sekin taisi jäädä
 
Ylös