Rallin MM-sarja 2026

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
11088
Sijainti
Helsinki
Tuon erilaisen näkökannan tähän. Rallicross tarjosi todellista edelläkävijyyttä täyssähkön muodossa lähes kengännauha budjetilla, mutta kiinnostus autotehtaiden puolelta oli täys nolla. Samoin kuihtui extreme-e. No WEC tarjoaa vain pienen rippeen tulevaisuutta ja imua on. F1 tarjoaa puhtaasti fossiilienergiaa ilman mitään uutta innovatiivisuutta ja imua on autotehtaiden puolelta ennenmäkemättömän paljon. Audi, Ford, Hond, Caddy uusina mukaan. F1 ottaa innovatiivisuudessa askeleita taaksepäin ja silti on imua. Ja hybrid voimalinja ei sitten ole mikään uusi hightech innovaatio. Autotehtaat ei kohta enää valmista fossiiliautoja, mutta ykköset ajaa fossiilisilla vielä seuraavat 30 vuotta, eikä se tunnu haittaavan autovalmistajia.

Näkisin, että se laji joka tavoittaa some sukupolven vetoaa autotehtaisiin. Rallilla olis kaikki mahdollisuudet tehdä itsestään some laji. Jokainen erikoiskoe tarjoaa tarinoita.
Minkäs takia sitten moni valmistaja on sitten vähentänyt sähköautojen valmistusta korkeiden kulujen vuoksi? Innovatiivisuus on nykyään enemmän pr-sana, jolla tehtaat perustelevat osallistumistaan kilpailutoimintaan. Polttomoottoriautoistakaan ei taideta heti luopua, sillä Saksa vastustaa niiden kieltämistä EU:ssa.

Ikävä pyörittää samaa levyä, mutta näkisin televisioinnin olevan yksi tekijä, miksi tehtaat osallistuvat rallin sijaan ratasarjoihin. Rallissa näytetään yleensä vain yksi auto kerrallaan, mikä tarjoaisi enemmän mainosaikaa valmistajien autoille ja sponsoreille. Ratakisojen televisioinnissa tulevat kuvayhteysongelmat ovat ralliin verrattuna mitättömiä.

Rallin pitäisi myös hyödyntää somea esim. tekemällä Drive to Survie-tyylisen dokkarisarjan suoratoistopalveiluille ja tarjoamalla pidempiä Youtube-koosteita tai kokonaisen pätkän uusintoja, kuten WEC tekee.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1893
Minkäs takia sitten moni valmistaja on sitten vähentänyt sähköautojen valmistusta korkeiden kulujen vuoksi? Innovatiivisuus on nykyään enemmän pr-sana, jolla tehtaat perustelevat osallistumistaan kilpailutoimintaan. Polttomoottoriautoistakaan ei taideta heti luopua, sillä Saksa vastustaa niiden kieltämistä EU:ssa.

Ikävä pyörittää samaa levyä, mutta näkisin televisioinnin olevan yksi tekijä, miksi tehtaat osallistuvat rallin sijaan ratasarjoihin. Rallissa näytetään yleensä vain yksi auto kerrallaan, mikä tarjoaisi enemmän mainosaikaa valmistajien autoille ja sponsoreille. Ratakisojen televisioinnissa tulevat kuvayhteysongelmat ovat ralliin verrattuna mitättömiä.

Rallin pitäisi myös hyödyntää somea esim. tekemällä Drive to Survie-tyylisen dokkarisarjan suoratoistopalveiluille ja tarjoamalla pidempiä Youtube-koosteita tai kokonaisen pätkän uusintoja, kuten WEC tekee.
Luultavasti sähköautojen valmistusta on vähennetty koska monellakaan ei ole varaa ostaa niitä....muuten samaa mieltä
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2235
F1 tarjoaa puhtaasti fossiilienergiaa ilman mitään uutta innovatiivisuutta ja imua on autotehtaiden puolelta ennenmäkemättömän paljon. Audi, Ford, Hond, Caddy uusina mukaan. F1 ottaa innovatiivisuudessa askeleita taaksepäin ja silti on imua. Ja hybrid voimalinja ei sitten ole mikään uusi hightech innovaatio. Autotehtaat ei kohta enää valmista fossiiliautoja, mutta ykköset ajaa fossiilisilla vielä seuraavat 30 vuotta, eikä se tunnu haittaavan autovalmistajia.
Ei nyt sinäänsä liity tähän ketjuun, mutta F1 käyttää ensi kaudesta eteenpäin synteettistä polttoainetta.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
303
Luultavasti sähköautojen valmistusta on vähennetty koska monellakaan ei ole varaa ostaa niitä....muuten samaa mieltä
Hinta ja rajusti tippuva jälleenmyyntiarvo. Sähköauton ylivoimaisesti arvokkain osa on akkukennosto ja Kiina hallitsee 90% kennostossa tarvittavien mineraalien mineraalivaroista, jalostusta ja hintaa. Samoin suurimmat akkukennostojen valmistajat ovat Kiinalaisia CATL,BYD,Sunwoda, EVE, Gotion, CALB... Etelä-Koreassa ovat suuret LG, Samsung ja SK, mutta ne ovat täysin riippuvaisia Kiinan toimittamasta materiaalivirroista.
Valoakin on. Panasonic/Tesla avasi USA:n suurimman Gigafactoryn USA:n Nevadaan ja materiaalitoimittajat ovat amerikkalaisia yhtiöitä ja tulevat USA:n kaivoksista. Toshiba on edelläkävijä ja suurtekijä uuden sukupolven solid state -akkukennostoissa, mutta Toshiba valmistaa niitä lähinnä teollisuusrobottien voimanlähteiksi. Toshiban ryhmittymään kuuluvat myös Toyota ja TDK.

Eurooppa on jäänyt junasta. Ruotsalaisten Northvolt oli hieno yritys, mutta kaatui. Uusi omistaja amerikkalainen Lyten (ja mukana on myös VW Group Scanian kautta) on kuitenkin aloittamassa toiminnat uudestaan. Euroopassakin on merkittäviä mineraalivaroja myös meillä Suomessa, mutta niinkuin taannoin YLE:ltä tullut dokumentti kertoi, niiden käyttöönotto on vastustuksen myötä erittäin vaikeaa ja hidasta. YLE:n dokumentissa tuli hyvin esiin Serbia ja siellä Rio Tinton kartoittamat kriittisten mineraalien varat, jotka lienevät Euroopan suurimmat. Ns. Jadar Projectin mineraalit löydettin 2001 ja 2014 saatin alueen kartoitusporaukset päätökseen. Sen jälkeen onkin ollut hiljaisempaa ja esityksiä, valtuutuksia, oikeuksia, valituksia pyöritelty ees taas, kysymys on politiikasta. Sama tilanne lienee Portugalissa.

Eurooppaan piti tulla monta Gigafactory tehdasta, mutta monet ovat jääneet tauolle. Ja EU:n komission kannalta olisi ydinkysymys myös tarvittavien mineraalien ja jalostuksen omavaraisuus. Nähtävästi ainoa??? hanke, joka puksuttaa eteenpäin aikataulussaan on Intialaisen Tatan Gigafactory Somersetissä UK:ssa. Projektin kustannusarvio on 5 miljardia euroa, johon Englannin valtio osallstuu 620 miljoonalla eurolla. Loppurahoitus tulee Intiasta. Tatan Gigafactoryn tuotanto on ensisijassa tehty palvelemaan Jaguar/Land Roverin tulevia EV-malleja. Somersetin Gigafactory pitäisi olla tuotantovalmis ensi vuoden loppuun mennessä ja ainakin syksy 2025 uutisten perusteella ollaan aikataulussa.

Polttomoottoreilla on ollut omat kriisinsä ja jos historiaa muistelee, kyllähän 1970 -luvun alun "öljykriisi" löi jopa USA:n polvilleen ja aiheutti sen, että öljyä alettiin etsimään muualtakin kuin Lähi-idästä. Silloin pahimmat maalasivat öljyn loppuvan 30 vuodessa. Nythän öljyä riittää. Ja onhan öljyn takia käyty paljon sotia. Parhaiten sitä kuvaa erään irakilaisen lausahdus, että "Öljy on heidän maansa pahin vitsaus, ilman sitä heistä ja maasta ei kukaan olisi kiinnostunut."
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: jjx

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
303
Kun täällä arvuuteltiin mahdollisia tulijoita WRC27 (tai mikä se virallinen nimi sitten onkaan) niin Renault olisi tulossa ralliin Dacia -merkin alla. Daciat tekee Prodrive Team, joka muistetaan sinisistä Subaruistaan. Toivottavasti pitää paikkansa.
 

Liitetiedostot

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
455
Kun täällä arvuuteltiin mahdollisia tulijoita WRC27 (tai mikä se virallinen nimi sitten onkaan) niin Renault olisi tulossa ralliin Dacia -merkin alla. Daciat tekee Prodrive Team, joka muistetaan sinisistä Subaruistaan. Toivottavasti pitää paikkansa.
Hienoa jos tulevat, mutta muistaakseni Dacialla oli jo joku S2000 projekti joskus ihan testausvaiheessa, mutta jonnekin suunnittelu pöydälle sekin taisi jäädä
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
11088
Sijainti
Helsinki
Kun täällä arvuuteltiin mahdollisia tulijoita WRC27 (tai mikä se virallinen nimi sitten onkaan) niin Renault olisi tulossa ralliin Dacia -merkin alla. Daciat tekee Prodrive Team, joka muistetaan sinisistä Subaruistaan. Toivottavasti pitää paikkansa.
Dacian markkinointipäälikkö Francois Aupierre ampuu huhut alas.

– Tiedän kyllä, miksi näitä huhuja levitetään. Meidän Dakar-tiimissämme on kuitenkin mukana rallin yhdeksänkertainen mestari Sebastien Loeb. Se olisi tietenkin hieno skenaario, mutta Dacia ei ole tulossa rallin MM-sarjaan. Mitään sellaisia suunnitelmia ei ole ainakaan lähitulevaisuuden osalta.
– Meillä on tällä hetkellä yksi markkinoiden edullisimmista nelivetoautoista eli Dacia Duster. Olisi outoa lähteä rallin MM-sarjaan, jos siihen sopivin auto olisi Duster. Se oli Euroopan myydyin auto 2024, mutta mitä meidän brändimme saisi siitä lisää, koska malli on jo suosittu? Aupierre huomauttaa.

– Dakar ja aavikkorallien MM-sarja (W2RC) on täydellinen yhtälö Dacialle. Se on rajua ja kuin moottoriurheilun Everestin valloittaminen. Meidän mielestämme juuri tämä puoli on Dacian DNA:n mukaista.
https://www.rallit.fi/rallin-mm-sarjalle-tyly-viesti-emme-ole-tulossa-mukaan/

Moni huippukuski on sitä mieltä, että parempi nostaa Rally2 pääluokaksi, kuin rakentaa uutta autoa. Sehän on paljon halvempaa ja onhan nekin kunnon ralliautoja.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17290
Sijainti
Tampereen lenkki
Moni huippukuski on sitä mieltä, että parempi nostaa Rally2 pääluokaksi, kuin rakentaa uutta autoa. Sehän on paljon halvempaa ja onhan nekin kunnon ralliautoja.
2027 Rally2 ja WRC27 ovat yhdessä pääluokka, oletettavasti tasavertaisena. Rally2 luokitukset vanhenee ja WRC27 tulee korvaamaan ne kansallisia sarjoja myöten.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
11088
Sijainti
Helsinki
2027 Rally2 ja WRC27 ovat yhdessä pääluokka, oletettavasti tasavertaisena. Rally2 luokitukset vanhenee ja WRC27 tulee korvaamaan ne kansallisia sarjoja myöten.
Autohan on käytännössä sama, WRC27;ssa on vain enemmän aeroa yms. Onko sulla sisäpiirin tietoa, että Rally2:set korvataan WRC27-autoilla?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17290
Sijainti
Tampereen lenkki
Autohan on käytännössä sama, WRC27;ssa on vain enemmän aeroa yms. Onko sulla sisäpiirin tietoa, että Rally2:set korvataan WRC27-autoilla?
On autoissa nyt sen verran eroa että toinen on putkirunkoinen siluettiauto jonka kori voi olla skaalattu ja toinen on autotehtaalta tulleesta vakioautosta muokattu yksilö. Mutta toki suuri osa tekniikasta on sama ja suorituskyvyn pitäisi olla samalla tasolla.

Ei ole sisäpiirin tietoa, perustuu luettuihin artikkeleihin:
https://dirtfish.com/rally/wrc/2027-cars-designed-not-just-for-wrc/
https://dirtfish.com/rally/wrc/what-we-know-about-wrc-2027-so-far/

etenkin jälkimmäinen summaa aika hyvin kaikki pointit mistä usein muistuttelen.

Tässä taas mainitaan miten uusien Rally2-autojen luokitukset loppuu ensi vuoteen ja vanhojen jatketaan vuoteen 2030 asti. Koskeekohan tämä uusien osien luokitteluakin?

https://dirtfish.com/rally/wrc/wrc-teams-warn-2027-car-cost-cap-isnt-feasible/
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
11088
Sijainti
Helsinki
On autoissa nyt sen verran eroa että toinen on putkirunkoinen siluettiauto jonka kori voi olla skaalattu ja toinen on autotehtaalta tulleesta vakioautosta muokattu yksilö. Mutta toki suuri osa tekniikasta on sama ja suorituskyvyn pitäisi olla samalla tasolla.
Ratapuolen esimerkkinä voisi toimia Nascar, missä ajetaan putkirunkoisilla siluettiautoilla.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
280
Sijainti
Espoo
Autohan on käytännössä sama, WRC27;ssa on vain enemmän aeroa yms. Onko sulla sisäpiirin tietoa, että Rally2:set korvataan WRC27-autoilla?
Molemmilla (rally2 ja wrc27) autoilla on kuitenkin omat sääntönsä.

https://dirtfish.com/rally/wrc/fia-explains-performance-between-wrc27-and-rally2-cars/
We just have two technical regulations: one is Rally2, the other one is WRC 27 [and] both will have their advantage and disadvantage.

En usko että nähdään yhtään tuunereittein autoa vielä vuonna 2027. Ne valmistajat (tämän hetkisen tiedon mukaan ainoastaan Toyota) jotka saavat wrc27 autoa valmiiksi vuodelle 2027 on täysi työ saada itselleen tarpeeksi autoja rakennettua. Varmaan autojen rakentelu alkaa vasta kun viimeiset testit on tehty.
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
145
Sordo ottamassa Tänakin paikan Rallit.fi mukaan.
Rallit.fille on kantautunut huhuja useammastakin lähteestä, että Hyundai on turvautumassa tuttuun vaihtoehtoon ensi vuonna. Tällä hetkellä vaikuttaa nimittäin siltä, että talli on pestaamassa kokeneen Dani Sordon ensi vuodelle.
...

Mikäli Sordon Hyundai-pesti toteutuu, tarkoittaa se sitä, että hänen rinnalleen pestataan toinenkin osa-aikainen kuljettaja. Lähtökohtaisesti voisi sanoa, että ensi vuoden kalenterista löytyy viisi kilpailua, jotka saattaisivat kuulua Sordon kalenteriin: Kanariansaaret, Portugali, Japani, Kreikka ja Sardinia. Myös Monte Carlon, Kenian ja Saudi-Arabian osakilpailut voisivat sopia espanjalaiskuskille.

Todennäköistä on, ettei Sordo ajaisi yli puolta kaudesta. Tämä jättäisi vähintään seitsemän osakilpailun ohjelman toiselle kuljettajalle.
Osa-aikaiseksi Sordoa toki ainoastaan huhutaan mutta olisihan tämä nyt aika väsynyt ratkaisu. 42-v, vuoden huipputasolta ulkona ollut konkari "Tänakia paikkaamaan". Mieluusti tuossa tilalla näkisin jonkun nuoremman ja potentiaalisemman kuskin. Mutta toisaalta jos/kun Hyundai on ottamassa exitin sarjasta, niin mitäpä heille olisi hyötyä kasvattaa ja kehittää mitään tulevaisuuden kuskia.
 

kepu

Active member
Liittynyt
9.11.2019
Viestit
42
Sordo ottamassa Tänakin paikan Rallit.fi mukaan.


Osa-aikaiseksi Sordoa toki ainoastaan huhutaan mutta olisihan tämä nyt aika väsynyt ratkaisu. 42-v, vuoden huipputasolta ulkona ollut konkari "Tänakia paikkaamaan". Mieluusti tuossa tilalla näkisin jonkun nuoremman ja potentiaalisemman kuskin. Mutta toisaalta jos/kun Hyundai on ottamassa exitin sarjasta, niin mitäpä heille olisi hyötyä kasvattaa ja kehittää mitään tulevaisuuden kuskia.
Joo huhuista sanottiin et ajaisi Max. Kahdeksan kisaa ensi kaudella. Myös kuulemma olisi Lappia kysytty ajamaan, mutta vastausta ei ole kuulunut.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
1283
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Sordo ottamassa Tänakin paikan Rallit.fi mukaan.


Osa-aikaiseksi Sordoa toki ainoastaan huhutaan mutta olisihan tämä nyt aika väsynyt ratkaisu. 42-v, vuoden huipputasolta ulkona ollut konkari "Tänakia paikkaamaan". Mieluusti tuossa tilalla näkisin jonkun nuoremman ja potentiaalisemman kuskin. Mutta toisaalta jos/kun Hyundai on ottamassa exitin sarjasta, niin mitäpä heille olisi hyötyä kasvattaa ja kehittää mitään tulevaisuuden kuskia.
Joku saatava kun ilmeisesti pakko ajattaa kolmatta autoa, helppo ratkasu ajeleen kärjen taakse muiden tallin autojen kans.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
4035
Sijainti
JKL
Lappi sanoi että Jyskälän seutuun jätetty vähän vapaata. Olisko vielä yksi kisa Hyundailla?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17290
Sijainti
Tampereen lenkki
Sordo ottamassa Tänakin paikan Rallit.fi mukaan.


Osa-aikaiseksi Sordoa toki ainoastaan huhutaan mutta olisihan tämä nyt aika väsynyt ratkaisu. 42-v, vuoden huipputasolta ulkona ollut konkari "Tänakia paikkaamaan". Mieluusti tuossa tilalla näkisin jonkun nuoremman ja potentiaalisemman kuskin. Mutta toisaalta jos/kun Hyundai on ottamassa exitin sarjasta, niin mitäpä heille olisi hyötyä kasvattaa ja kehittää mitään tulevaisuuden kuskia.
Kyllä mä palkkaisin nimenomaan Sordon. Ei kukaan uusi pysty vuodessa ottamaan haltuun tuota autoa niin että auttaisi valmistajien mestaruustaistelussa. Eikä kenenkään nuoren edes kannattaisi mennä enää vuodeksi opettelemaan Rally1:llä ajamista kun tulevaisuutta varten hyödyllisempää olisi Rally2-kokemus. Ellei sitten vaan halua taskuunsa tuota komemusta elämyksenä.
 
Ylös