Simo Lampisen 80-vuotishaastattelussa mainittiin, että hänen äidinkielensä on ruotsi. Oliko kenties hänen äitinsä ruotsinkielinen? Bosse ja Basti ovat puolestaan ilmeisesti kokonaan ruotsinkielisistä perheistä eli puhuneet aina kotonaan ruotsia?
Olen kirjoittanut tästä tänne aiemminkin, mutta olen välillä miettinyt, että olisikohan Häkkinen onnistunut nappaamaan vielä ainakin yhden mestaruuden, mikäli hän olisi jatkanut uraansa pidempään ja ajanut siten Räikkösen paikalla McLarenilla. 2003 ja 2005 siihen olisi ainakin kaluston puolesta...
Tietääkö kukaan suomalaisten rallikuskien puoluekantoja? Vatanen ja Kankkunen ilmeisesti ainakin kokoomuslaisia. Muutenkin voisin kuvitella heidän pyörivän aika pitkälti Kokoomuksen ja Keskustan välillä, tosin Grönholmit ja Lindholmit voivat hyvinkin olla RKP:n kannattajia.
Irvine lasketaan itse asiassa virallisesti brittikuljettajaksi, koska hän on kotoisin Pohjois-Irlannista ja siten Britannian kansalainen. Firmanilla on puolestaan kaksoiskansalaisuus, sillä hänen isänsä on britti ja äitinsä irlantilainen. Hän on kilpaillut myös Britannian lipun alla, mutta...
Ketkä tunnetuista rallikuskeista ovat mielestänne ekstroverttejä ja ketkä introverttejä? Itse sanoisin, että ekstroverttejä ovat ainakin Bosse, Petter ja Kankkunen, introverttejä puolestaan ainakin Loeb, Ogier ja Tommi.
Onko rallin MM-sarjassa F1:n tavoin lehdistötilaisuuksia, joissa pitää antaa kommentit omalla äidinkielellään? Jos on, niin ovatko Grönholmit ja Lindholmit antaneet kommentit suomeksi vai ruotsiksi?
Mitä jos kuskilta tai kartturilta pääsee pieru tai tulee kakka housuun kesken pikataipaleen? Häiriintyyköhän heillä keskittyminen hirveän lemun vuoksi, jolloin tulee helposti ulosajo, kun ei ole oikein mahdollisuutta tuulettaa avaamalla ikkunaa?
Oikeastaan myös 2005. McLaren oli tuolloin paras auto, mutta harmittavan epäluotettava, jolloin mestaruudet lipsahtivat Renaultille, joka toimi kuin kello.
Menee ehkä hieman offiksi, mutta miten on rallin puolella, kukakohan rallimestareistamme on ollut pidetyin/suosituin? Itse veikkaan Kankkusta. Hänethän on jopa kertaalleen valittu vuoden urheilijaksi, ketään toista rallisankariamme ei kertaakaan.
Jotenkin sain sellaisen käsityksen, ettei Schumikaan ollut, huimasta menestyksestään huolimatta, ihan suosituimpien kuljettajien joukossa Ferrari-fanien keskuudessa. Esim. G. Villeneuve, Mansell ja Alesi olivat huomattavasti pidetympiä.
Olisikohan Eddie Irvine? Hän voitti yhteensä neljä kilpailua, joista Hockenheimissa 1999 voiton luovutti Salo ja Sepangissa samalla kaudella Schumacher.
Schumi olisi varmasti ollut ykköskuski. Ei olisi taatusti suostunut ajamaan Kimin kanssa tasavertaisessa asemassa. Kimiähän yritettiin houkutella Ferrarille jo kaudeksi 2002, mutta hän valitsi McLarenin, koska olisi joutunut Ferrarilla Schumin kakkoskuljettajaksi.
Eikös Kimi lähtenytkin McLarenilta juuri siksi, koska sai tarpeekseen autojen jatkuvasta epäluotettavuudesta? Muistaakseni Häkkinen kehotti häntä omasta kokemuksestaan olemaan kärsivällinen ja odottamaan, mutta Kimi ei jaksanut, vaan koki hukanneensa jo neljä tai viisi tilaisuutta voittaa...
Ei riittänyt Kimin kärsivällisyys McLarenia kohtaan yhtä pitkään kuin Häkkisen. Toisaalta, olisikohan Schumi jatkanut Ferrarilla, jos Kimi ei olisi siirtynyt sinne?
Itse asiassa nämä "kaikki tai ei mitään" -kuljettajat ovat fanien keskuudessa usein pidetympiä ja suositumpia kuin taktikoijat, laskelmoijat ja varman päälle ottajat. Pätee niin ralliin kuin muuhunkin moottoriurheiluun.
Alonsolla on muuten paljon yhteistä maanmiehensä, rallilegenda Carlos Sainzin kanssa. Molemmilla heistä on pitkä ja hieno ura, kaksi maailmanmestaruutta ja lukuisia himmeämpiä MM-mitaleita. Kummatkin ovat myös tehneet lajiaan tunnetuksi Espanjassa ja nauttineet siellä suurta kansansuosiota.
Voihan sen toisaalta ajatella niinkin päin, että ehkä Sebit olivat vain kerta kaikkiaan niin loistavia, etteivät muut yksiselitteisesti pärjänneet heitä vastaan pitkässä juoksussa?