2. osakilpailu, Watkins Glen.

rWest

Slow Member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
125
Rapsaa pukkaa...

Aika-ajoissa härdelli oli valmis. Liikaa autoja ja liikaa yritystä. Koko ajan on joku edessä poikittain eikä paljon ajaminen enää napannut.

Kisa lähti hienosti käyntiin. ensimmäisessä mutkassa otettiin pientä kontaktia kun vieressä ollut päätti että olen hänen ajolinjallaan mutta ei yhtään autoa essesiin jäänyt. Ihme. Luupissa tietysti sitten kolahteli kahta kauheammin ja himmailin ja katsoin kun cuuperit teki kärrynpyöriä. Jäi huomaamatta että Eagle oli hivuttautunut rinnalle ja luupista ulostullessa kuului kops ja sitten mentiin. Pyöritellessäni autoa onnistuin melkein telomaan Dompparin pihalle mutta rata näytti tyhjältä.

Auton toinen takapyörä vääntyi jossain määrin ja jos onnistui renkaan lukitsemaan jarrutuksessa ni meno oli holtitonta. Myöskin suorilla ratti nakutti aina johonkin päin. Ei kuitenkaan mitään vakavaa. Vähän vaan pelotti :)

Seiskasijalle asti taisin nousta sitten köröttelemällä yksikseni. Pari kertaa piti väistää tiellä ollutta hirveä, mutta sitähän onkin jo alkukausi treenattu ahkerasti. Sajaja ajoi minut kiinni ja kun huomasin tallikaveriksi niin päätin antaa muitta mutkitta tietä. Tervehdin vielä tallikaveria ugrilaisella kansantanssipyörähdyksellä. Viimeset kierrokset tuli pelleiltyä sitten ihan täysin. Jos ei ois tullu sitä tehtyä ni ois ehkä ehtiny ennen charlieta maaliin.

Kisat näyttää olevan sen verta pelleilyä nyt että en varmaan snetteen jaksa ilmaantua.

-West
 

rWest

Slow Member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
125
Touhu on samanlaista päästä päähän. Ideana olisi varmaan ajaa tasaisia ja mielenkiintoisia kisoja. Tällä hetkellä osa porukasta ajaa liian hyvällä kalustolla, osa liian huonolla ja yleisesti ottaen pusikoita pitkin jolloin erot revähtää eikä koko touhussa ole mitään järkeä. Yksin saa ajeltua milloin tahtoo, kisoissa muita näkee vaan tienposkessa tai keskellä rataa poikittain.

-West
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Sajaja:
Huvittavin tilanne oli kisan loppupuolella. Eteen ilmestyi Eagle, jota saavutin. Takasuoralla Eagle-kuski päätti siirtyä pois ajolinjalta ja antaa hienosti tietä. No, tietä kyllä sain, mutta Eagle kuskille taisi käydä huonommin. Kuski ilmeisesti katseli vain peileihin ja pamautti edessäni kaasu pohjassa suoraan kaiteen päähän. Renkaita ilma täynnää... Eagle pysähtyi suht vikkelään ja itselläni oli hetkellisesti rakko lujilla. :D
Tuo Eaglekuski olin varmaan minä. Ei se kaiteeseen pamauttaminen mikään puhdas vahinko ollut: Sitä ennen tuli mokittua jo niin paljon (jonka seurauksena motiveissön nollilla) että ... No, siinä vaiheessa kun lähdin antamaan tietä, ajattelin että parasta väistää oikein kunnolla kun ei oikein tiedä enää mihin Kotka on menossa. Ja seinäänhän se meni sitten :) Eikä tuo edes harmittanut. Se kertoo paljon.

<small>[ 29-10-2003, 18:28: Message edited by: Aeuk ]</small>
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Watkins Gleniä tuli jopa tuossa toissa viikolla hieman treenattua online-kisojen muodossa. Viikon tauon jälkeen lähdin kuitenkin aika-ajoon. Serveriongelmien myötä tilanteeni helpottui juuri sopivasti. Aika-ajoissa pääsin tavoitteeseen ajallisesti. Täysosuma jäi tosin puuttumaan. Tiukassa aika-ajossa se olisi merkinnyt usean sijan paranemista, mutta näin ei käynyt.

Startin otin perinteisesti iisisti ja pääsin turvallisesti (oltuani onnekkaasti punaisen paholaisen edellä aika-ajoissa) ensimmäiset kierrokset. 3. kierroksen alussa pääsin lähelle Arcanumia ja yritin päästä Essesin jälkeen suoralla ohi. Pieni virhearviointi minulta ja Arcanumilta pieni sähläys Essesin vasurissa ja luulin jo törmänneeni Arcanumin perään, mutta onneksi lentäessäni turvaverkkoihin näin Arcanumin jatkavan matkaa ilman mitään. Siinä putosin lähes joukon hännille. Heti perään Loopiin tultaessa Aeuk oli tehnyt virheen enkä kyennyt väistämään. Tässä vaiheessa ns. vitutus meinasi iskeä, mutta yritin sinnikkäästi ja päätin ajaa niin kovaa ku pääsen, mutta varmasti maaliin ja katsoa mihin vauhti riittää.

Kolmannen kierroksen jälkeen ajoin 14. sijalla ja siitä sija parani tasaisesti lähinnä joidenkin sähläilyjen ja joidenkin epäonnen myötä. Kuudennella kierroksella PeePee edessä jarrutti Big Bendiin selvästi odotuksiani aikaisemmin ja hätäisesti väistin sisäkurviin, mutta siitä selvittiin hengissä. Epun nimi tuli tauluun joskus kymmenen kierroksen jälkeen ja pysyi siinä loppuun asti. Hieman nopeampi olin ja sain pudotettua eron noin 6 sekunnista yhteen. Nopeusero oli liian pieni kunnolliseen ohitusyritykseen. Täytyi vain odottaa Epun pientä virhettä. Viimeisellä kierroksella Essesissä Eppu teki pienen mokan ja painoin ohi.

Onnittelut Antille voitosta ja kiitokset Kenille loistavasta hostista sekä Epulle hienosta kisasta. Hieman jäi hampaankoloon, koska teoriassa lähes mahdollinen PekPoyn ja minun kaksoisvoitto BRM:lle jäi tulematta wink

Ircissä oli päivällä puhetta, että ajokiellot voitais ottaa käyttöön nyt varsinkin, kun kisoihin on tunkua kovasti. Malttia siellä ratin takana, saatana! :)

<small>[ 29-10-2003, 18:38: Message edited by: VJR ]</small>
 

KKK

SAslikia nickissä
Liittynyt
18.10.2001
Viestit
248
Sijainti
f1racing.net
rWest:
Touhu on samanlaista päästä päähän. Ideana olisi varmaan ajaa tasaisia ja mielenkiintoisia kisoja. Tällä hetkellä osa porukasta ajaa liian hyvällä kalustolla, osa liian huonolla ja yleisesti ottaen pusikoita pitkin jolloin erot revähtää eikä koko touhussa ole mitään järkeä. Yksin saa ajeltua milloin tahtoo, kisoissa muita näkee vaan tienposkessa tai keskellä rataa poikittain.

-West
Well put, Robin.
Esim. osa BRM:läisistä voisi mielestäni vaihtaa astetta parempaan (Cooper/Honda) ja ehkä jotkut pistejohdossa olevat huonompaan autoon. Tässä ole mitään järkeä, että mummoilemalla voi parhaimmassa tapauksessa voittaa, ja itseäni on jo kehoitettu siirtymään Bemarille, vaikka en ole sarjan nopeimpia. :p
Jos tässä vaiheessa pitäisi valita uudestaan, ehdottaisin varmasti että kaikki ajavat samalla autolla, joka sitten arvotaan ennen kisaa.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Tiukan oloista kisaa teillä oli. Aika-ajoa tuli "jännättyä" :D ihan "livenä", mutta sitten kisan alkuvaiheilla harmittavasti livekommentaattori putosi langalta.

Rwestin siirtyminen heikompaan auton rattiin oli ainakin mun mielestä todella hieno liike.Todella harvinaista, että saavutetuista eduista (paremmasta autosta) ei pidetä kynsin ja hampain kiinni ja käydä viikkoja kestäviä sanasotia. Iso peukku westille ja silleen :) .
 

Arcanum

Jonkin kakkosnikki
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
577
Sijainti
Hämeenlinna
KKK:
rWest:
Touhu on samanlaista päästä päähän. Ideana olisi varmaan ajaa tasaisia ja mielenkiintoisia kisoja. Tällä hetkellä osa porukasta ajaa liian hyvällä kalustolla, osa liian huonolla ja yleisesti ottaen pusikoita pitkin jolloin erot revähtää eikä koko touhussa ole mitään järkeä. Yksin saa ajeltua milloin tahtoo, kisoissa muita näkee vaan tienposkessa tai keskellä rataa poikittain.

-West
Well put, Robin.
Esim. osa BRM:läisistä voisi mielestäni vaihtaa astetta parempaan (Cooper/Honda) ja ehkä jotkut pistejohdossa olevat huonompaan autoon. Tässä ole mitään järkeä, että mummoilemalla voi parhaimmassa tapauksessa voittaa, ja itseäni on jo kehoitettu siirtymään Bemarille, vaikka en ole sarjan nopeimpia. :p
Jos tässä vaiheessa pitäisi valita uudestaan, ehdottaisin varmasti että kaikki ajavat samalla autolla, joka sitten arvotaan ennen kisaa.
Ehkäpä eräiden kuskien osalta tuota tallia tarvitsisi miettiä uudelleen. Kukas sulle BRM:ää on ehdottanut, kun ei meillä nopeuden osalta eroa ole paljoa, varmuudessa sitten senkin edestä. Ainakin kahden ensimmäisen kilpailun perusteella. Jos jollain nyt kolkuttaa omatunto ja on mielestään liian hyvällä autolla liikenteessä, muiden ajaessa nöyrästi jopa osaltaan liian huonolla kalustolla, niin voisivat oma-aloitteisesti nyt ottaa esille, että voisi vaihtaa autoa astetta tai kaksi huonommaksi.

Ongelmaksi tuollaisessa arvonnassa olisi juurikin se, että siitä kärsii hieman ne, jotka eivät tunne kovinkaan hyvin kaikkia autoja. Tosin, kyllä se minulle kävisi, nimittäin silloin treenaaminen olisi turhaa, ellei olisi juuri oikealla autolla tahkonut.
 

Arcanum

Jonkin kakkosnikki
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
577
Sijainti
Hämeenlinna
Wilpuri:
Tiukan oloista kisaa teillä oli. Aika-ajoa tuli "jännättyä" :D ihan "livenä", mutta sitten kisan alkuvaiheilla harmittavasti livekommentaattori putosi langalta.

Rwestin siirtyminen heikompaan auton rattiin oli ainakin mun mielestä todella hieno liike.Todella harvinaista, että saavutetuista eduista (paremmasta autosta) ei pidetä kynsin ja hampain kiinni ja käydä viikkoja kestäviä sanasotia. Iso peukku westille ja silleen :) .
West provosoi valloillaan olevaa tilannetta oikealla tavalla. Itsekin voisin ajaa BRM:llä, mutta silloin Hondalla ei olisi, kuin 1 kuski wink
 

KKK

SAslikia nickissä
Liittynyt
18.10.2001
Viestit
248
Sijainti
f1racing.net
Arcanum:
ei meillä nopeuden osalta eroa ole paljoa, varmuudessa sitten senkin edestä.
En nyt noinkaan sanoisi.. tuurissa ehkä lähinnä. :p

Vaikka sitä arvontahommaa nyt on tämän kauden osalta aika turha miettiä, niin ei niissä autoissa NIIN kovin suuria eroja ole, kuten joku xätissä mainitsikin. Kuitenkin kaikilla on ennen kisaa reilusti aikaa kaappitreenata.

Tämä "oikealla tavalla provosoiminen" on IMHO aika turhaa ja johtaa lähinnä siihen, että osa ajaa hyvillä autoilla ja loput BRM:llä.. ja erot mitataan kierroksissa, ei sekunteissa.

<small>[ 29-10-2003, 21:59: Message edited by: KKK ]</small>
 

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
Tjooh. Ei tullut ilmoittauduttua ennen kauden alkua kuskiksi sillä en tiennyt ajanko kisaakaan, mutta onkos nyt vielä mahdollisuus liittyä mukaan ihan vakituisesti kun ajattelin kaikki kisat ajaa mitkä on vaan mahdollista? Mikäli ei, niin sitten tulen mukaan aina kun tilaa löytyy.

Mitä tulee näihin autoihin niin vaikken ole lopuilla radoilla lähellekään niin hyvä kuin WG:llä (paitsi Monzassa) niin kaipa tuo Eagle on minulle jo vähän "liian hyvä" joten voisin kyllä ajaa loput kisat vaikka Brabhamilla. Valitsin Eaglen tähän kisaan lähinnä sen vuoksi koska eilinen kisa oli "uran" ensimmäinen ykkösdivarikisa ja en myöskään kuulunut vakikuskiporukkaan. Honda/Cooper/BRM on sitten jo ehkä liian haastavia, vaikka enköhän niilläkin maaliin köröttelisi wink
 

Sajaja

Well-known member
Liittynyt
21.1.2003
Viestit
122
Sijainti
Seinäjoki, Finland
Joopa joo... Nytkö ne kauniit ja rohkeat taas alkaa. Väännetään sinne ja väännetään tänne, pyöritään kuin tuulimyllyt myrskytuulen jäljiltä.
Siis tasoerojahan syntyy väkisin, jo pelkästään eri ratojen luonteesta johtuen ja jopa kuskien välisissä ajotaidoissakin saattaa olla pieniä eroja. Mielestäni tämä tallisysteemi on paras vaihtoehto, johan siitä kaikki sai äänestääkin wink Mitä tulee autojen vaihtoon, niin mielestäni 2 kilpailun perusteella ei voi vielä tehdä kovin suuria johtopäätöksiä. Radatkin ovat olleet sellaisia "mikkihiiri"-ratoja, joissa kuljettajan taidot korustuvat mielestäni enemmän kuin auton tehot. Kun mennään Monzaan, salz:n, niin silloin puhuu raaka voima ja suorilla päästetään Kuupastakin ohi mennen tullen, en silti aio ottaa siitä hernettä nenääni :)
Jos taas kaikki ajavat samalla autolla, niin tasoerot kasvavat taatusti jätti suuriksi ja kierroksella ohitettavia löytyy. Näistä tulee taas niitä paljon puhuttuja vaaratilanteita, sekä "ajokieltoja".
Itselleni on ihan sama millä ajan, vaikka Mossella, jos sellaisen sais väännettyä linjalle. Katsotaan nyt miltä tulevat kisat näyttää ja päätetään sitten tallit ja autot uudelleen (jos joku tosiaan on niin ylivoimainen) :confused:
 

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
Sajaja puhui asiaa. Vaikka kuinka säännöt sovitaan ja kaikki hyväksyy, ni kyllä se narina aina tulee sieltä. Tää on vähän tällanen mammanpoikien paijailusarja.

Mulle on sama millä ajetaan, mutta hyvä BRM!
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Otetaanpas nyt esimerkiksi tuo WG, jossa lähes omalla ennätykselläni pääsin aika-ajoissa ruutuun 8 elikkä edelläni oli 7 nopeampaa kuljettajaa autolla millä hyvänsä.

Jo muutaman kierroksen aikana edestäni oli poistunut 5 kuljettajaa ja mielestäni ainakin 4 niistä jonkun muun syyn takia kuin auton huonon suorituskyvyn.

Tästä päättelenkin, että kisaa ei voiteta parhaalla autolla vaan kylmimmillä hermoilla.

Kuten Sajaja sanoikin, niin Monzassa autolla lienee suurempi merkitys, mutta ei sitäkään kisaa autolla voiteta vaan kylmillä hermoilla.

<small>[ 30-10-2003, 16:19: Message edited by: Sammypiru ]</small>
 

akjanu

Well-known member
Liittynyt
24.5.2002
Viestit
64
Sijainti
Hyllykallio, Finland
Rapsaa pukkaa multakin...

Kisanjälkeisen anustulehduksen takia pystyn nyt vasta istumaan tietokoneen ääreen kirjoittelemaan rapsaa..

Kisan eka 567 metriä meni ihan hyvin...sitten iski mainittu anustulehdus niin kovaa että piti jättää kisan kesken...
 

rWest

Slow Member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
125
Ei kai tilanne niin mahdoton ole etteikö asiasta keskustella voisi?

Itseäni ottaa eniten pulttiin lähinnä se että edellisistä kausista opitut asiat heitettiin pois ja mentiin takapakkia. 33% kisat on okei ja autotasotussääntökin on ihan okei, mutta shift-är? ei.

On ehkä hätiköityä tehdä vielä päätöksiä autovalintojen suhteen, mutta asia kannattaa pitää mielessä. Jos samaa vauhtia ajetaan Hondalla/Brumilla ja Ferrarilla niin kummatkohan ovat enemmän rajoilla ja herkempiä ajautumaan ulos?

Mielestäni suurin ongelma on radalla pysyminen ja aiempien kausien kokemusten perusteella realistic damage on helppo korjaus siihen. On toiminut aiemminkin.

-West
 
Ylös