2006 FORMULA 1™ Petrol Ofisi Turkish Grand Prix

Tuomas_M

Well-known member
Liittynyt
5.3.2006
Viestit
146
Karpow sanoi:
Otetaan esimerkiksi kaksi muuta uutta rataa: Bahrain ja Kiina. Voi haukotus miten tylsiä "stadion"-ratoja, joita voi profiilinsakkin puolesta kutsua todellisiksi pannukakkuradoiksi. Kiinassa on sentään massiiviset puitteet, jotka näyttävät upealta, mutta siihen sen radan erinomaisuus loppuukin. Ennen Bahrainin ensimmäistä kisaa olin hyvinkin innostunut keskellä hiekkadyynejä ajettavasta kisasta, mutta totuus oli karu. Umpitylsä rata.
Äläs nyt, se on mun lempirata Formula One 06:ssa! Ja on siinä muutes korkeuseroja, jos Sonyn sentintarkkaan mallinnustyöhön on luottamista. Heti ekalla sektorilla ekan pitkän suoran aikana ekaksi laskeudutaan alas, sitten noustaan ylös. Sitten kakos sektorin alussa tiukka mutka lasketaan alamäkeen, sitten nopea kaartuva suora ylämäkeen. Ja vielä kolmos sektorissa nopea oikea ylämäkeen.

Mutta ei siitä kyllä mihinkään pääse että mahtava rata tuolla Turkilla. Tuli himo lähtä ajaan kisaviikonloppu pleikkarilla mutta ei sitä jaksa enää keskellä yötä. :alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Karpow sanoi:
Otetaan esimerkiksi kaksi muuta uutta rataa: Bahrain ja Kiina. Voi haukotus miten tylsiä "stadion"-ratoja, joita voi profiilinsakkin puolesta kutsua todellisiksi pannukakkuradoiksi. Kiinassa on sentään massiiviset puitteet, jotka näyttävät upealta, mutta siihen sen radan erinomaisuus loppuukin. Ennen Bahrainin ensimmäistä kisaa olin hyvinkin innostunut keskellä hiekkadyynejä ajettavasta kisasta, mutta totuus oli karu. Umpitylsä rata.
Shanghai ei mitään mullistavaa ole toistaiseksi tarjonnut, vaikkei profiili sinällään ole kovin huono. Aika lättänähän se tosin on, mutta sillehän ei Tilke mitään voinut. Harvat korkeuserot täytyi keinotekoisesti rakentaa.

Bahrainista olen eri mieltä. Se on ohitusmäärillä mitattuna kolmanneksi eniten ohituksia tarjoava rata. Aineisto toki on varsin lyhyeltä ajalta. Hyvin kuitenkin radalta, jolla ei sadekisoja nähdä. Eivätkä kilpailut siellä mitenkään tylsiä ole olleet. Ainakin de la Rosan ja Nicon (GP2) esitykset viime vuodelta olivat viihdyttävää katseltavaa. Korkeuserot puuttuvat sieltäkin, mutta aika vähän niitä on suurimmalla osalla nykyisistä radoista.

Korkeuserot eivät ole mikään autuaaksitekevä ominaisuus. Pidetäänhän esim. Imolaa tylsänä, vaikka siellä mäkiä on ihan mukavasti. No, siksi rata itsessään ei minusta olekaan tylsä, vaikka kisat siellä tuppaavat sisältämään ohituksia aika harvakseltaan.
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Massalle pisteet. Heppu ei antanut tietä kisan alussa Schumille kun ei ilmeisesti radiossa erikseen käsketty. Varikkomokailun jälkeen pinkoi karkuun minkä pääsi :thumbup: Täytyy myöntää että että Massa on yllättänyt, tuli mieleen Hockken kisa jossa "liian nopea kakkoskuski" jarrutti että varikolta tuleva kerppenin jäbä pääsisi edelle. Ei tänään. Räikkösen osalta harmi. Fisico järjesti taas ongelmia ja ongelmia Renaultin valmistajien MM-taistossa :thumbdown
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Partsi sanoi:
tuli mieleen Hockken kisa jossa "liian nopea kakkoskuski" jarrutti että varikolta tuleva kerppenin jäbä pääsisi edelle.
Tuli haettua silloin katseella jarruvarjoa Massan Ferrarin takaa, mutta ei osunut silmään.
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
AJ sanoi:
Tuli haettua silloin katseella jarruvarjoa Massan Ferrarin takaa, mutta ei osunut silmään.
No jos se ei jarrua sitten erikseen painanut, mutta näkihän sen että se selvästi hidasti/löysäsi (vapautti kaasuun) että Michaeli pääsisi eteen.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Partsi sanoi:
No jos se ei jarrua sitten erikseen painanut, mutta näkihän sen että se selvästi hidasti/löysäsi (vapautti kaasuun) että Michaeli pääsisi eteen.
No niin näki. Sen takiahan mä sitä jarruvarjoa katseellani etsinkin, kun se hidastus oli niin näkyvää.
 

VALKKIS

no ku
Liittynyt
19.7.2006
Viestit
34
Sijainti
somewhere in time
Oma painava mielipide - kaikki nämä yliturvalliset nykyradat on todella syvältä. Radat antavat joka ulosajon anteeksi, äärirajojen etsiminen harjoituksissa aivan liian helppoa. Ei hyppykanttareita, shikaanit voi oikaista ilman mitään vauriota yms... Itselle yks hailee radan muiden puitteiden hienous, mutta radan pitäis aina rankaista asfaltilta ulos ajon, edes hiekalla.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mun mielestä oli todella mainio kisa kaikenkaikkiaan. Jännä oli nähdä kuinka tallit ajattelevat aika kokonaisvaltaisesti tuota kuskien mestaruutta. Rellullakin väki juhli kakkostilaa kuin voittoa. Kiistattahan se sitä olikin, kun vertaa viikonlopun voimasuhteita. Todella kova suoritus Alonsolta, täytyy sanoa. Onhan se aikaisemminkin näyttänyt tuollaista peräänantamattomuutta ja sitkeyttä, mutta kyllä nyt olivat panoksetkin kovemmat kuin koskaan.

Ferrarin ja ennenkaikkea Massan suoritus oli suvereeni. SC-homma pilasi tallin taktiikan ja siihen päälle se Schumin ajovirhe, niin vaikeaan saumaan saksalainen itsensä lopulta ajoi. Ei siinä tilanteessa Ferrarilla muutakaan mahdollisuutta ollut, kisan voittoa ei olisi kannattanut uhrata ja realistisesti ajatellen Schumin olisi pitänyt kyetä ohittamaan Alonso ennen toista stoppia. Nyt vaan Alonso kykeni latomaan sellaisia kierrosaikoja, että saksalainen ajatui virheeseen. Se on psyykkaamista parhaimmillaan.

Se mikä Ferrarin väkeä lohduttaa, oli Massan erinomaisen vahva panos. Miehen kausi on kääntynyt aika vahvaksi menoksi. Äijä ottanee suht helposti MM-sarjan kolmostilan ja tekee todella arvokasta työtä tiimille. Kuinka monesti Fisichella on kyennyt ottamaan pisteitä Schumacherilta kauden aikana? Siis kuinka monesti mies on ajanut ennen Schumia maaliin? Kerran Malesiassa ainakin, onko muita? Massa sitävastoin on tehnyt tempun Alonsolle jo useampaan otteeseen. Jos loppukausi menee näin, niin ei Alonsolla helppoa tule olemaan.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Kytkin suisti tuhontielle

Startti meni heti täysin pieleen.

- Kun päästin kytkimen, mitään ei tapahtunut, Räikkönen selvitti.
Heikki Kulta

No joo; vaikka McLarenin tankki olis ollut piripinnassa, olisko 10 ruutua taaempaa lähtenyt Speed ehtinyt täräyttää perään ilman Räikkösen starttiongelmia? Tiedä sitten oliko syy epäonnistuneeseen starttiin kuskissa vai autossa.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Mutta kukas se olikaan se joka tarjosi taas kerran 75% kisan viihdearvosta. No tietenkin se parjattu ja ikävä Schumi. On sillä kyky ja taito olla aina siellä missä tapahtuu. Aivan kuten viime kisassakin. F1 kokee suuren lähes korvaamattoman menetyksen kun Schumi lopettaa. Toivottavasti Räikkösestä kasvaa Schumin kaltainen rattimies josta puhetta ja kirjoitusta riittää vuosiksi eteenpäin. Ja toivottavasti tämä tapahtuu Ferrarin ratissa.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
MaranelloRed sanoi:
Mutta kukas se olikaan se joka tarjosi taas kerran 75% kisan viihdearvosta.
Mitä tarkoitat? Schumi ajoi huonon kisan ja teki hyvällä autolla virheitä kuin loppupään huonommat kuskit huonoilla autoilla. Näihin virheisiinkö Schumin viihdearvo perustuu?
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Iltasanomat puhui Ferrarin tyrimisestä varikkotaktiikassa..Mikä olisi ollut parempi ratkaisu SC:n tultua radalle? Schumi ensin varikolle ja Massa seuraavalla kiekalla? Tallipisteitä oltaisiin hävitty rutkasti siinä tapauksessa ainaskin.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
MaranelloRed sanoi:
Mutta kukas se olikaan se joka tarjosi taas kerran 75% kisan viihdearvosta. No tietenkin se parjattu ja ikävä Schumi. On sillä kyky ja taito olla aina siellä missä tapahtuu. Aivan kuten viime kisassakin.
Montas ohitusta Schumi teki:confused: Ohitukset ovat viihdettä, ei helpot virheet.

Ja se oli aika koominen tilanne kun Kubica ja Webber meni peräkkäin 8. mutkan pitkäksi:D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
MaranelloRed sanoi:
Mutta kukas se olikaan se joka tarjosi taas kerran 75% kisan viihdearvosta. No tietenkin se parjattu ja ikävä Schumi.
Riippuu näköjään katsojasta. Minulle suurimman osan viihdearvosta tarjosivat alempien sijojen kuskit, jotka myös oikeasti ohittelivat toisiaan. Pelkkä taistelukin oli viihdyttävää. Tarjosi Schumikin osansa, mutta ei hänen osuutensa yllä edes yhteen neljäsosaan, saati kolmeen.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
kouvotsvoni sanoi:
Iltasanomat puhui Ferrarin tyrimisestä varikkotaktiikassa..Mikä olisi ollut parempi ratkaisu SC:n tultua radalle? Schumi ensin varikolle ja Massa seuraavalla kiekalla? Tallipisteitä oltaisiin hävitty rutkasti siinä tapauksessa ainaskin.
Niin no, Ferrari fanihan ei näe oman tallin toimessa mitään vikaa. Ferrarillahan osataan sikailu kulissien takana kuin myös kisassa, joten Massalle alunperin määrätty tallimääräys olisi pitänyt tehdä jo kisan alkumetreillä. Täysin Ferrarin oma moka.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
azai sanoi:
Niin no, Ferrari fanihan ei näe oman tallin toimessa mitään vikaa. Ferrarillahan osataan sikailu kulissien takana kuin myös kisassa, joten Massalle alunperin määrätty tallimääräys olisi pitänyt tehdä jo kisan alkumetreillä. Täysin Ferrarin oma moka.
He eivät kai tilanneet SC:tä radalle:wink:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
kouvotsvoni sanoi:
He eivät kai tilanneet SC:tä radalle:wink:
Noista asetelmista kaikki Ferrarin toimet olisi voitu tulkita mokiksi. Ja jos vaan voidaan, niin tulkitaan :wink:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
MaranelloRed sanoi:
Mutta kukas se olikaan se joka tarjosi taas kerran 75% kisan viihdearvosta.
Ei sen ajo sentään viihdyttävää ollut. Ikävää katsottavaa kun 7x mestari murtuu paineen alla. Mutta sikäli olet oikeassa, että jos kerppenin HH/SS olis ajanut normivoittoon, kisa olisi noin muuten latistunut.

:cool:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
kouvotsvoni sanoi:
Iltasanomat puhui Ferrarin tyrimisestä varikkotaktiikassa..Mikä olisi ollut parempi ratkaisu SC:n tultua radalle? Schumi ensin varikolle ja Massa seuraavalla kiekalla? Tallipisteitä oltaisiin hävitty rutkasti siinä tapauksessa ainaskin.
Merkillistä. Faktahan on, että vaikka Schumi menettikin siinä kakkossijansa (ja myöhemmin ajovirheensä seurauksena sen lopullisesti, niin tuo taktiikka toi Ferrarille parhaimman tuloksen. Mitään mahdollisuutta ei ollut ohituttaa Schumacheria Massan edelle ennen varikkokäyntiä (ellei Ferrarilla olisi heti Liuzzin (vai kuka se olikaan) spinnattua tiedetty safety carista) joka olisi ollut ainoa mahdollisuus pitää Schumi Alonson edellä. Jos he olisivat ottaneet Schumin sisään ja ajattaneet Massaa kierroksen lisää olisi silloin Massan kisa mennyt siinä ja todennäköisesti Ferrarille olisi tullut kourallinen pisteitä vähemmän. Silloin kun tiimit saa tiedon (olettaisin näin eli samaan aikaan kuin katsojatkin) että safety car tulee radalle niin keltaiset liput on jo joka puolella eikä ohittaminen enää onnistu.

Tämä kisahan vain osoitti sen, että Ferrarille on tällä hetkellä tiimimestaruus tärkeämpi. Noh, Alonsolla kävi hyvää tuuria nyt - ilman safety caria olisi ero MM:ssä enää 6p. Tosin ihmeitä tapahtuu ellei Monzassa Ferrari aja kaksoisvoittoon. Joten peli lienee yhä täysin auki! Mikäs sen parempaa, kumpikaan ei taistele ylivoimaista kalustoa vastaan (vrt Kimi viimekaudella purkalla koossa pysyvän McLareninsa kanssa - vaikkakin auto oli nopein yli puolet kaudesta).
 
Ylös