2006 FORMULA 1™ Petronas Malaysian Grand Prix

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Hermanni sanoi:
Kyllä oli Kimillä surkee lähtö, ei pystynyt vastaamaan Alonsolle lainkaan vaikka kummankin autot oli todella raskaassa bensalastissa, odotin kyllä Kimiltä parempaa suoritusta.
Eikä se renu nyt niin hyvä viivalta lähtiä ole (vaikka mitä maikkarilla nyt hehkuttavat), verratkaapas Fisichella vs Buttonin lähtöä....
Todella raskaassa bensalastissa? Jos Kimin lähtö oli surkea niin mitä Montoyan lähtö oli?
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Teemu-84 sanoi:
Leider habe ich Kimi einfach nicht gesehen..
Ich war auf meinem schnellen Schoß und plötzlich war Kimi dort. Ich könnte nicht den Kontakt vermeiden.


EN osaa saksaa, mutta käänsin lauseen babelin kalan avulla. :eek:
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Kysymys niille jotka eivät joudu kärsimään kaupallisista tiedotteista; menikö Shumin viimeinen stoppi täysin suunnitelmien mukaan? Autoonhan ei tarvinut enään kuin "tipan" bensaa, mutta ulostulon jälkeen oltiinkin tallikaverin takana. Itse optimistina ajattelin että käydään tankilla super nopeasti ja taistellaan sijasta jopa Heindfeldin kanssa ja jos sen taakse vielä pudotaan niin silti on super nopea auto uusilla tai vähän pinta kulutetuilla renkailla jolloin voi yrittää ohitusta vielä radalla ennnen kisan loppua. Teoriassa olis voinut ehtiä tehdä vielä saman Montyllekin. Siis ainakin uhata sitä. Shumi nyt oli varmasti erittäin paljon Massaa nopeampi viimeisen stoppinsa jälkeen vaikka auto olikin saman painoinen. Mielestäni Heindfeldin ja Massaan ero radalla oli jotain viiden sekunnin luokkaa Shumin tullessa varikolle "ratkaisevan" kerran?
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Pre Racen Mustakari-Sporttila-Sasha-jutustelu oli ehkä elämäni suurin hetki!

Jäi harmittamaan se, että Schumi oli vasta kuudes ja Alonso tuli toiseksi. Villeneuve oli positiivinen yllätys, itseasiassa ollut molemmilla viikonloppuina mielestäni hyvä. Heidfeldin keskeytys oli samanlainen kuin Villen viimeviikkoinen.

Renault on vakuuttavan kova, minulle pienoinen pettymys on ollut Honda, vaikka Button tulikin kolmanneksi. Toivon mukaan Button ottaisi pian ensimmäisen voittonsa. Räkä keskeytti, en lähde sitä asiaa spekuloimaan.

Toivottavasti muut ottavat Renaultin kiinni, että Alonso ei pääsisi karkaamaan pisteissä.

Plussat:

+ Fisichella (Ja Renault)
+ Massa
+ Villeneuve

Miinukset:

- Red Bull
- Toyota (taas)
- Barrichello
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Kyllä Alonson startti oli taas avain tohon toisen sijan saavuttamiseen. Jos olisi joutunut alussa hetkeksikään esimerkiksi Montyn taakse niin Button olisi ehtinyt repiä riittävästi eroa. Miten ihmeessä Alonso taas lähti kuin tykin suusta? Vaikuttaa siltä että Rellut on tiputettava aika-ajossa melko kauas eturivistä ja sitten niitä ei saa päästää startissa ohitse, jos muut tallit haluavat ne voittaa.

Edelleen vähän hämmentää kuinka kilpailukykyinen tuo yhden stopin taktiikka varsinkin ruudukon perältä on. Miten se voi olla noin tehokasta? Eniten kiinnostaa toki se että miten täydellä tankilla starttaaminen esimerkiksi ruudusta 10 (ei ehkä edes yritettäisi kovaa aikaa viimeisessä aika-ajo osiossa) tai 11 toimisi?
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Punainen sanoi:
Kysymys niille jotka eivät joudu kärsimään kaupallisista tiedotteista; menikö Shumin viimeinen stoppi täysin suunnitelmien mukaan? Autoonhan ei tarvinut enään kuin "tipan" bensaa, mutta ulostulon jälkeen oltiinkin tallikaverin takana.
7.1 sekkaa, että ei se kovin huonosti menny.
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Porttilan Laki sanoi:
Toivottavasti muut ottavat Renaultin kiinni, että Alonso ei pääsisi karkaamaan pisteissä.
Eihän tässä muu ketuta kuin se, ettei tule tapahtumaan.
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Hiton Klien!! Kyllä masensi...

Mutta jotain posiitiivista:
- Fisicon suoritus vei Alonsolta pisteitä
- Ruuspärin NÄYTTÄVÄ keskeytys, ei nouse pojalla hattuun :)
- Ohituksia näkyi läpi kisan

Jos nuo kierroslukumittarit pitävät paikkansa, ei rellun kone kiertänyt kuin noin 19 000, kun Montoyn auton viisarit kipusivat yli 19500 kierroksen koko ajan, eli on mersun miehet saaneet juonesta kiinni.

Jos tuon Kimin keskeytyksen saisi tänne jostain kuvakulmasta olisi tooodella hjuva.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
1 pysähdyksen taktiikka toimii, jos autolla voi ajaa nopeita kierroksia raskaalla lastilla ja renkaat kestävät stintin viimmeiset kierrokset. Kimillä ja Felipellä näytti renkaat kestävän.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Punainen sanoi:
Edelleen vähän hämmentää kuinka kilpailukykyinen tuo yhden stopin taktiikka varsinkin ruudukon perältä on. Miten se voi olla noin tehokasta? Eniten kiinnostaa toki se että miten täydellä tankilla starttaaminen esimerkiksi ruudusta 10 (ei ehkä edes yritettäisi kovaa aikaa viimeisessä aika-ajo osiossa) tai 11 toimisi?
Sehän perustuu siihen, että jolleivät kahden pysähdyksen taktiikalla ajavat ole kyenneet ajamaan sitä pysähdykseen vaadittavaa 25 sekuntia karkuun ennen toista stoppiaan, jää yhden pysähdyksen mies tulpaksi eteen toisen stopin jälkeen. Schumikin olisi ollut tänään Massaa helposti 15 sekuntia edellä ilman tuota. Lisäksi Yhden stopin taktiikalla ei kärsi niin paljoa vahinkoa, mikäli jääkin hitaamman taakse jumiin esim. oman stopin jälkeen. Olihan Jensonkin viimeksi Kimiä nopeampi, mutta nimenomaan Montoyan taakse jääminen kahdesti maksoi kolmossijan.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No joo, samoilla linjoilla Bobakin kanssa ettei ollut mikään ikimuistettava kisa, mutta ei missään tapauksessa huonoimmasta päästä. Aika yllättävää oli muuten huomata, että Rellut ottivat ekan kaksoisvoiton sitten Prost-Arnoux aikojen. Fisichellalta vahva ajo, olin varma että hän vetää ulos siinä kohtaa kun tiimi sanoi että nyt on kriittinen hetki. No johan siitä edellisestä virheettömästä kisasta onkin yli vuosi vierähtänyt, että josko tuli kiintiö täyteen. En minä sitä toivo, mutta kun Fisin historia tunnetaan niin vähän siltiä näyttäisi.

Muuten ihan mainiota skabaa välillä. Kimin onnettomuus oli mieheltä harvinainen, sillä aika harvoin hän sotkeutuu ekalla kierroksella mihinkään tällaiseen oli itsessä syytä tai ei. Sillähän ei sinänsä kamalasti väliä ole, jos ollaan hiekoilla.

Williamsin hyvin alkanut kisa toi nollan. Nyt niitä postikortteja voisi lähetellä toiseen suuntaan. Eihän BMW:kään umpiluotettava ole, mutta mielestäni kauden aloitus on ollut ao. paketilta paljon vahvempi kuin mitä moni oletti. Luotettavuusongelmat ovat hieman yllättäviä, mutta eiköhän se siitä.

Ferrarin kisavauhti oli lievä pettymys, konevaihdot söivät tulosta aika paljon. Podiumille ei olisi ollut asiaa, mutta Montoya olisi varmasti jäänyt taakse jos lähtöruudut olisivat olleet 10:n joukossa. No oma vika kun eivät ole saaneet kestävää konetta aikaiseksi. Toisaalta tilanne ei ole lainkaan huono, molemmissa MM:ssä tallilla on kakkossijat hallussa.

Mitähän muuta. No Toyotan toinen kisa meni huomattavasti paremmissa merkeissä kuin eka kisa. Ralf toi peräti pisteen, mikä näyttää jopa uskomattomalta saavutukselta.

Kaikenkaikkiaan tästä on hyvä jatkaa ja ainakin minä toivoisin että Melbournessa voitto menisi jollekkin muulle kuin Rellulle. Ihan vaan tasaisuuden nimissä.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Bobakki sanoi:
Sehän perustuu siihen, että jolleivät kahden pysähdyksen taktiikalla ajavat ole kyenneet ajamaan sitä pysähdykseen vaadittavaa 25 sekuntia karkuun ennen toista stoppiaan, jää yhden pysähdyksen mies tulpaksi eteen toisen stopin jälkeen. Schumikin olisi ollut tänään Massaa helposti 15 sekuntia edellä ilman tuota. Lisäksi Yhden stopin taktiikalla ei kärsi niin paljoa vahinkoa, mikäli jääkin hitaamman taakse jumiin esim. oman stopin jälkeen. Olihan Jensonkin viimeksi Kimiä nopeampi, mutta nimenomaan Montoyan taakse jääminen kahdesti maksoi kolmossijan.
Schumi tais aikaisempina vuosina muuttaa kesken ajon taktiikkaa, jos eteen tuli hidas kuski.
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Vaarallisen vahva kauden aloitus taas Renaultilta: kaksi kisaa, voitot Fisille ja Alonsolle, eli ihan sama juttu kuin vuosi sitten. Lisäksi Räikkösellä on epäonnea, murheita ja muuta ja Ferrari on edelleen hieman perässä. Ärsyttävästi tulee mieleen juuri tuo viime kausi. Tokihan fiilikset olivat Bahrainin kisan jälkeen mainiot ja tällä hetkellä taas aika päinvastaiset. Kenties taas Melbournen kisan jälkeen ollaan vähän paremmissa tunnelmissa, tiedä sitten. Semmoinen tuntumahan tässä kuitenkin on, että tätä menoa Alonso pääsee aika pian tilanteeseen, jossa sellainen konservatiivinen lähestymistapa riittää johtoaseman pitämiseen. Räikkönen keskittyy vain ja ainoastaan voittamaan, onnistuukin joskus, mutta Alonso korjaa potin 10-0 niissä kisoissa, joissa McLaren pettää. No täytyy kuitenkin toivoa, ettei tämä kaava ihan näin yksinkertaiseksi muodostu.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
mulle riitti ihan riittavasti jannitettavaa kun koko ajan oli persiissa tunne etta kohta nakyy rellu radan varrella, eika se ole Alonso...parempi nain pain etta molemmat tuli maaliin, ja fisille kenties uran paras kilpailu. Hallintaa alusta loppuun.

Buttonin kannalta harmillinen juttu nuo kierroksella ohitettavat, kakkospaikka meni niiden vuoksi.

Massalta loistokisa myos, Schumin paanahka jo toisessa kisassa on loistava saavutus.

Itse menisin vaittamaan etta jopa kakkospaikka olisi ollut Kimille mahdollinen paremman lahdon turvin. Joka tapauksessa saumat pallille olisivat olleet olemassa, Montoya on ollut koko viikonlopun ajan hidas, joten siita ei kannata turhaa vertailukohtaa ottaa.

Harmi juttu Williamsien kannalta etta kisa paattyi jo kattelyssa, ja myos viime vuoden kolmonen Heidfeld ajoi loistavaa kisaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
pmv sanoi:
No joo, samoilla linjoilla Bobakin kanssa ettei ollut mikään ikimuistettava kisa, mutta ei missään tapauksessa huonoimmasta päästä. Aika yllättävää oli muuten huomata, että Rellut ottivat ekan kaksoisvoiton sitten Prost-Arnoux aikojen. Fisichellalta vahva ajo, olin varma että hän vetää ulos siinä kohtaa kun tiimi sanoi että nyt on kriittinen hetki. No johan siitä edellisestä virheettömästä kisasta onkin yli vuosi vierähtänyt, että josko tuli kiintiö täyteen. En minä sitä toivo, mutta kun Fisin historia tunnetaan niin vähän siltiä näyttäisi.
Etpä tietenkään :rolleyes: Viime vuosihan oli katastrofi, mutta myös muista syistä kuin Fisicon omista. Ei nuo aiemman uran esitykset ihan noin huonoa kuitenkaan antaneet odottaa ja vastoinkäymiset tahtovat usein kasaantua - tuskin ihan hirveä luotto oli kalustoonkaan kuitenkaan alkukauden jälkeen. Tällä kaudellahan tuo lopullisesti toki nähdään kun huonotkin tekosyyt on nyt loppu.
 

RistoF1

Well-known member
Liittynyt
15.2.2005
Viestit
50
Punainen sanoi:
Kysymys niille jotka eivät joudu kärsimään kaupallisista tiedotteista; menikö Shumin viimeinen stoppi täysin suunnitelmien mukaan? Autoonhan ei tarvinut enään kuin "tipan" bensaa, mutta ulostulon jälkeen oltiinkin tallikaverin takana. Itse optimistina ajattelin että käydään tankilla super nopeasti ja taistellaan sijasta jopa Heindfeldin kanssa ja jos sen taakse vielä pudotaan niin silti on super nopea auto uusilla tai vähän pinta kulutetuilla renkailla jolloin voi yrittää ohitusta vielä radalla ennnen kisan loppua. Teoriassa olis voinut ehtiä tehdä vielä saman Montyllekin. Siis ainakin uhata sitä. Shumi nyt oli varmasti erittäin paljon Massaa nopeampi viimeisen stoppinsa jälkeen vaikka auto olikin saman painoinen. Mielestäni Heindfeldin ja Massaan ero radalla oli jotain viiden sekunnin luokkaa Shumin tullessa varikolle "ratkaisevan" kerran?
Sumilla ei ollu kyl mitään jakoa Massan kans. Eroahan oli ennen varikkopysähdystä jotai 22sekuntia joka ei just riittäny. Uusilla kumeilla olis kyllä pitäny sitte päästä ohitte Massasta, mutta ei ollu Mestarista siihen. Ja Ruubeni on ollu tosi hidas. On se Sumi vaa kovettu Keisari. Olis kiva nähä kuinka pärjäis Villeneuville Sauberilla, tekis varmaa tiukkaa :D
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Sen verran mitä tosta Kimin incar-kuvasta voi päätellä, niin ei tota voi laittaa lainkaan hänen piikkiin. Joku vaan tuli takaa perään ja siinä se. Tämä siis tapahtui edellisen mutkan jarrutuksessa, eikä siinä vasemmalla kaartuvassa pitkässä, missä ite ulosajo tuli.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Miguel sanoi:
Schumi tais aikaisempina vuosina muuttaa kesken ajon taktiikkaa, jos eteen tuli hidas kuski.
Tokihan niin tehdään jos mahdollista, mutta jos on jo laitettu kaveri lyhyelle stintille ja jää juuri ja juuri hitaamaan taakse varikolta tullessaan kuten Jenson taas vaihteeksi tänään, niin siinä vaiheessa on paha tehdä oikeastaan mitään. Ferrarilla ja aiemmin Benettonilla reagoitiin kyllä hyvin etenkin aikaistamalla varikkopysähdyksiä kun hitaampia tuli eteen.
 
Ylös