2007 Bahrainin GP - Aika-ajot

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Velmeriii sanoi:
Ihmetystä kyllä herättää kun porukka täällä hermoilee siitä että Kimi lähtee kisaan vaatimattomasti tallitoverin perästä kolmannelta paikalta....nimittäin 2005 oltaisiin Kimiä veikattu voittajaksi, vaikka olisi lähteny kymmenen pykälää tallikaverin takana....
Näyttäisi olevan vuosi 2007 vaan nyt. :idea: Tilanteet muuttuvat.
 

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
Velmeriii sanoi:
Ihmetystä kyllä herättää kun porukka täällä hermoilee siitä että Kimi lähtee kisaan vaatimattomasti tallitoverin perästä kolmannelta paikalta....nimittäin 2005 oltaisiin Kimiä veikattu voittajaksi, vaikka olisi lähteny kymmenen pykälää tallikaverin takana....

Ps. Hamiltonille kyllä pitää nostaa hattua.
niinpä. vitunko väliä muutenkaan noilla pelleilyaika-ajoilla.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Tässä nyt en ainakaan itse oikein tiedä kuka täällä tarkoittaa ja mitä :) .

Toivottavasti Williams saisi vaihteeksi hyvän tuloksen, kärkipään taisto on itselleni aika yhdentekevä. Bemareillekin soisi palkintopallipaikan.
 

Velmeriii

Member
Liittynyt
16.9.2005
Viestit
24
PekPoy sanoi:
Näyttäisi olevan vuosi 2007 vaan nyt. :idea: Tilanteet muuttuvat.
Toki tilanteet muuttuvat, mutta ei se voittamisen taito häviä. Kimihän on puhtaassa nopeudessa mitattuna nopein, Alonso on taas täydellisempi kilpa-ajajana. Massa ei ole edes lähelläkään näiden kahden taitoja.
 

SuperKimi

Well-known member
Liittynyt
17.1.2006
Viestit
175
Mikkoz84 sanoi:
Hyvä, että oletat että Australiassa Massa olisi ollut paalulla, Malesiassa ei Kimiä haitannut vajaatehoinen moottori ja vähäiset harjoittelukiekat ja Bahrainissa ei Kimillä ollut ollenkaan ruuhkaa, joka olisi vaikuttanut mihinkään. :thumbup: Todellinen SuperKimi, suomalainen kannattaja parhaimmillaan.
Kyllä ne Malesiassa veti sen yhden aikakierroksen täysillä tehoilla.

SÄ voit hyssytellä itsesi sellaisiin antitodellisuuksiin kuin itse tahdot, mutta itse ainakin olen sitä mieltä että Massa vie aika-ajoissa aika suvereenisti. Onneksi Kimi on sentään kisassa aina paremmassa iskussa kuin aika-ajoissa.

Ja todellakin kannatan Räikköstä vaikka miten ajot menisi.
 

Hardy Cognac

Active member
Liittynyt
29.6.2005
Viestit
43
Tuo vähän pistää miettimään, kun Kimi sanoo, ettei autoa oikein saa sopiviin yhden nopean kierroksen säätöihin (siis ainakaan hänen toivomiin säätöihin).

Tietysti tulee maallikolle ensimmäisenä mieleen, että olisiko Kimin pitänyt ennen kautta testata ferkkua enemmän myös aika-ajosäädöissä. Muistelen, että Kimi veteli talvitesteissä pääasiassa pitkiä vetoja.

Toiseksi tulee mieleen, että Massan säädöt (jotka vaikuttavat toimivan) omassa autossaan eivät ole siirrettävissä Kimin autoon (ja/tai ajotyyliin?). Massa (ja hänen autonsa) näyttäisi olevan nopea ainakin yhdellä kierroksella.

Kimi tunnetusti on kova luu kisassa, koska pystyy sopeuttamaan ajoaan auton ja olojen mukaan, mutta jos jotenkin vielä saisi nuo aika-ajot menemään paremmin. Nykytilanteessa ei kenelläkään ole varaa antaa liikaa tasoitusta millään osa-alueella.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Hardy Cognac sanoi:
Tietysti tulee maallikolle ensimmäisenä mieleen, että olisiko Kimin pitänyt ennen kautta testata ferkkua enemmän myös aika-ajosäädöissä. Muistelen, että Kimi veteli talvitesteissä pääasiassa pitkiä vetoja.
Tuota, eikös aika-ajot (ratkaiseva sessio) ajeta kisasäädöillä?
 

Toni

Puusilmä
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
206
Sijainti
Kajaani
Ei kuitenkaan hyvältä näytä. Tai oikeastaan ei näytä miltään kun ei ole kanavapakettia. Täältä tosin saa aika hyvän kokonaiskuvan.

Kimiltä pääsi sitten pistejohtopaikalta jo toisessa kisassa. Tallikaverilta on tullut nyt pataan kaksi kertaa putkeen, eikä tällä kertaa ollut edes turboruuvi löysällä. Ekassa kisassa McLaren peikko ampui hutin ja osui Massan autoon joten jäsenten välistä ei sieltä voitu vertailla. Kisanhan Massa taisi kuitenkin hoitaa kotiin ihan kivasti. Kimikin tosin sen teki, mutta eihän täällä koskaan olla arvostettu tyhjän radan prinssejä (paalulta voittoon) joten perussuoritus.

McLaren peikko näyttäisi ainakin toistaiseksi jättäneen oikean pestinsä ja siirtyneen Kimin mukana Ferrarille. Siellä tosin yhtäkkisestä värikylläisyydestä sokaistuneena laukoo sattumiaan sinnetänne, eikä meinaa millään saada Kimin autoa taiottua keskeytyskuntoon. Laarenilta peikko on joka tapauksesta tällä hetkellä poistunut, tai sitten talli on löytänyt sen sokean kanan joka etsi heille sen jyvän. Olisiko se jyvä ollut Alonso, joka painosti tallin tekemään lopultakin laatutyötä. Ainakin Alonso teki jo toisessa kisassaan sen, mikä ei Kimiltäkään onnistunut koko viime kautena. Oi ironiaa...

Kausihan on tietysti vasta alussa ja kuorossa toitotetaan että "katotaan nyt, katotaan nyt!" (katsokoon kellä paketti on...). Mutta sitä minä vaan, että samaa jaksettiin jauhaa vuosi sitten, vaikka Kimin kausi oli paketissa jo kolmen kisan jälkeen. Mikään ei ole tympeämpää kuin oikeaan osuva pessimisti.
Vaikka Kimin kausi on alkanut paremmin kuin kertaakaan McLarenilla, niin entisen tallin (just sen McLarenin) kausi on alkanut paremmin kuin Kimin aikana kertaakaan. Jotenkin kyseinen tilanne ei vain oikein näytä hyvältä (tai ei siis näytä miltään... se paketti siis, ymmärrättehän...)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ramse sanoi:
Mitäs turva-auto tähän vaikuttaa? :confused: Saattaa olla ettei pää käy ihan täysillä kun vähän kipeänä, mutta voitko selittää tarkemmin? :dunno:
Täksi vuodeksi tuli sellainen sääntö voimaan, että sillä kierroksella ei saa tulla varikolla kun turva-auto tulee radalle. Varikolle saa mennä vasta kun autoletka on kerätty nippuun ja oikeaan järjestykseen. Jos varikkolle menee ennen tätä saa jonkinlaisen rangaistuksen ja taas jos varikolle menee letkan muodostuttua jää luonnollisesti viimeiseksi.

Eli otetaan esimerkki. Jos tallin kuskit pysähtyvät peräkkäisillä kierroksilla ja käy oikein mäihä niin ensin pysähtyvän pitää tulla varikolle kierrokselta jolla turva-auto tulee radalle -> rangaistus ja seuraavalla kierroksella pysähtyvä jää letkan viimeiseksi kun tulee varikolle... Joten tallin molemmat autot ovat luultavasti letkan loppussa ja kisa melkolailla pilalla.

Kyllä tuon luulisi jotain vaikuttavan taktiikoihin. Ainakin sen jälkeen kun jotain ton suuntasta tapahtuu ekan kerran...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
SuperKimi sanoi:
Kimi oli tasaisesti sen puolisekuntia Massaa hitaampi joka osiossa ja Fernando myös Hamiltonia vastaan saman verran.

Turha kyllä selitellä viimeisen aika-ajo osion hitautta siten että radalla oli ruuhkaa. Joko Kimi rehellisesti vain oli hitaampi....tai...voiko siihen kyllä mitään muuta syytä olla? Jos Kimin strategia olisi lähteä raskaalla autolla, niin miksi ihmeessä näyttää siltä että Kimi olisi ajanut joka osiossa raskaammalla autolla kuin Massa? Eihän siinä ole järkeä?
No itselleni kyllä tuli ihan ensimmäisenä mieleen tuosta puolen sekunnin trendistä se, että eihän siinäkään mitään järkeä olisi, että kahdessa ekassa pätkässä kuski ajaisi esim. selkeät pohjat tai olisi muuten vauhdissa ja sitten vikassa pätkässä jäisi puoli sekuntia tai enemmän paalusta.
Sehän olisi sama kuin kirjottaisi varikkotauluun, että meillä on paljon bensaa ja pitäisi kylttiä niin kauan esillä, että sen kaikki huomaisi... :D

Tälläinen älyn väläys kävi meikäläisen kuulassa.... Mutta huomennahan se sitten nähdään... :cool:

Täytyy toki myöntää, että yllättäväähän se olisi jos bensoissa tosi isoja eroja olisi, mutta eihän sitä tiedä. Toisaalta ajohan Hami viimeks aika paljo pitempään kuin muut ja tais aika-ajoissa jäädä jotain puol sekuntia vai sekunnin?? :rolleyes:
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Hardy Cognac sanoi:
Tuo vähän pistää miettimään, kun Kimi sanoo, ettei autoa oikein saa sopiviin yhden nopean kierroksen säätöihin (siis ainakaan hänen toivomiin säätöihin).

Tietysti tulee maallikolle ensimmäisenä mieleen, että olisiko Kimin pitänyt ennen kautta testata ferkkua enemmän myös aika-ajosäädöissä. Muistelen, että Kimi veteli talvitesteissä pääasiassa pitkiä vetoja.

Toiseksi tulee mieleen, että Massan säädöt (jotka vaikuttavat toimivan) omassa autossaan eivät ole siirrettävissä Kimin autoon (ja/tai ajotyyliin?). Massa (ja hänen autonsa) näyttäisi olevan nopea ainakin yhdellä kierroksella.

Kimi tunnetusti on kova luu kisassa, koska pystyy sopeuttamaan ajoaan auton ja olojen mukaan, mutta jos jotenkin vielä saisi nuo aika-ajot menemään paremmin. Nykytilanteessa ei kenelläkään ole varaa antaa liikaa tasoitusta millään osa-alueella.

Kimi onkin useampaan otteeseen valitellut noita aika-ajosäätöjä, tänäänkin lehdistötilaisuudessa totesi jotain, että aika-ajosäätöjä pitää vielä parantaa. Joka kerta Kimi on kyllä sanonut, että kisassa vauhdin pitäisi olla ihan kohdallaan.

Niin ja jos se BusinessF1:n artikkeli Todtin ja Montezemolon valtataistelusta pitää paikkansa, niin Todt varmasti mieluummin näkisi Massan taistelevan mestaruudesta kuin Räikkösen. Tämän takia Massasta tuskin ihan äkkiä tehdään Räikköselle apupoikaa.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Hardy Cognac sanoi:
Tuo vähän pistää miettimään, kun Kimi sanoo, ettei autoa oikein saa sopiviin yhden nopean kierroksen säätöihin (siis ainakaan hänen toivomiin säätöihin).
Viime vuonna Ferrarilla oli myös vaikeuksia yhdellä nopealla
ja ensimmäisillä kisakierroksilla sekä varikolta tultaessa.
Johtui renkaista? Eivät lämmenneet tarpeeksi nopeasti.
Nyt samaa?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Eiköhän se GP:n lopputulos ole kuitenkin tärkeämpi kuin aika-ajon? :doubtful:
Toivotaan, että Kimin Ferku käyttää renkaitaan säästeliäästi, mutta tehokkaasti kisapituudella.

Tulee mieleen se Le Mans, minkä JJ:n "olisi pitänyt" voittaa. Toyota ja Mercedes kävivät suht' kovaa kisaa paalupaikasta ja BMW näytti jo olevan pikkasen jäljessä nopeudessa. Schnitzerin hemmot kuitenkin vähät välittivät aika-ajonopeudesta ja rakensivat vain auton säätöjä 24 tuntia varten. Kisassa sitten Bemu näyttikin ne kuuluisat närhen munat kilpakumppaneilleen... Mersut jatkoivat lentelyään, Tojo hajoitti renkaitaan jne. Pikkasen näyttäisi suomalaisin silmin olevan Ferrarilla samanlainen ideologia tällä kaudella.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Zep sanoi:
Eiköhän se GP:n lopputulos ole kuitenkin tärkeämpi kuin aika-ajon? :doubtful:
Aivan varmasti. Mutta sen jälkeen jossitellan vielä enemmän kuin aika-ajon ;)
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Ghost_Glove sanoi:
No itselleni kyllä tuli ihan ensimmäisenä mieleen tuosta puolen sekunnin trendistä se, että eihän siinäkään mitään järkeä olisi, että kahdessa ekassa pätkässä kuski ajaisi esim. selkeät pohjat tai olisi muuten vauhdissa ja sitten vikassa pätkässä jäisi puoli sekuntia tai enemmän paalusta.
Sehän olisi sama kuin kirjottaisi varikkotauluun, että meillä on paljon bensaa ja pitäisi kylttiä niin kauan esillä, että sen kaikki huomaisi... :D
Juuri noin. Mutta huomennahan sen sitten näkee miten asia on.

Noista Formula1.com:n sektoriajoista,niin ne on vissiin parhaat sektorit koko aika-ajosessiosta.
 

Hardy Cognac

Active member
Liittynyt
29.6.2005
Viestit
43
Törni sanoi:
Tuota, eikös aika-ajot (ratkaiseva sessio) ajeta kisasäädöillä?
Jeps, näinhän se on. Säädöt, joilla saadaan nopea ensimmäinen kierros, tarkoittanee vissiin nykyään ns. aika-ajosäätöjä. Mene ja tiedä sitten näistä nykykäsitteistä :ahem:
 

Jehu da Drifter

Well-known member
Liittynyt
18.3.2007
Viestit
193
Törni sanoi:
Tuota, eikös aika-ajot (ratkaiseva sessio) ajeta kisasäädöillä?
Muttamutta

Silti kisassa pari kolme sekuntia hitaammin kuin ratkaisusessiossa eli jos Kimi jarruttaisi vaan yhden sekunnin niin se voittaisi kaikki kierroksella.:D

(kisassa) sana lisätty
 
Viimeksi muokattu:

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
En voi olla tyytyväinen. Kyllä odotin Kimiltä paalupaikkaa, tai edes eturiviä hyvien perjantainharkkojen jälkeen. Kimin ensimmäisen kierroksen alku, kuten myös toisenkin alku meni pilalle, mutta ei se selitä miksi kimi jäi muillakin sektoreilla Massalle. En usko, että myöskään bensaerot ovat niin isoja, että tälläinen ero oli luonnollinen. Kimin kisavauhtia Massaan on vaikea arvioida, mutta itse en usko Kimin olevan kisassa paljoa sen parempi. Ehkä Massa vaan on syystä tai toisesta Kimiä nopeampi.

Mutta kuten todettua: pessimisti ei pety :alppu:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös