2007 Bahrainin GP - Aika-ajot

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Revolt

Lead Singer
1. Se Mika Salon 10 sekunnin juttu on 100% paskaa. Luulisi nyt teidänkin tähän mennessä tietävän, että Salo liioittelee AINA, etenkin numeroiden kanssa. Vai oliko tää ihan oikeasti eka kerta kun kuulitte Salon kommentteja?!? Että mua sitten naurattaa ihmiset, jotka aina uskovat sokeasti ns. auktoriteetteja ymmärtämättä, että hekin ovat vain ihmisiä, jotka voivat olla a) tyhmiä b) väärässä c) liioitella d) muuten vaan puhua mitä sattuu. Se, että Salo on joskus ajanut formuloita, ei mitenkään takaa hänen puheidensa oikeutta, vaikkakin nostaa todennäköisyyttä.

2. Kimin nopeimmalla kierroksella ei ollut ketään hidastamassa. PISTE. Siitä nopeasta kierroksesta, jolla Fisi blokkasi, ei olisi muutenkaan tullut Kimin parasta. Ja kuten joku jo sanoikin, oli Kimillä ruuhkaa edessä vain ulosmenokierroksella ja se ei vaikuttanut MITENKÄÄN Kimin nopeimpaan kierrokseen. Jälleen kerran: vaikka Kimi nyt jotain jossain haastattelussa sanookin, ei se aina tarkoita sitä, että asia olisi juuri niin. Olkaa ihmiset edes vähän kriittisempiä!

3. Huomenna rytisee aivan saletisti ekoissa mutkissa ja nimenomaan kärkiporukassa. Massa on jo aloittanut itsensä psyykkamisen aggressiivisempaan ajoon ja se lupaa hiilikuidun räminää!

4. Veikkaanpa, että jälleen kerran ovat bensaerot huomattavasti pienempiä kuin suurin osa kuvittelee. Tuskin on Kimillä taikka Alonsollakaan MERKITTÄVÄSTI enempää menovettä tankissa. Veikkaan minä.

SuperKimi

Well-known member
Aika-ajon 1. osion tulokset:

1. Felipe Massa Ferrari 1.32,443
2. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1.32,580
3. Fernando Alonso McLaren-Mercedes 1.33,049
4. Kimi Räikkönen Ferrari 1.33,161

Aika-ajon 2. osion tulokset:

1. Felipe Massa Ferrari 1.31,359
2. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1.31,732
3. Kimi Räikkönen Ferrari 1.31,812
5. Fernando Alonso McLaren-Mercedes 1.32,214

Aika-ajon 3. osion tulokset:

1. Felipe Massa Ferrari 1.32,652
2. Lewis Hamilton McLaren 1.32,935
3. Kimi Räikkönen Ferrari 1.33,131
4. Fernando Alonso McLaren 1.33,192

Kimi oli tasaisesti sen puolisekuntia Massaa hitaampi joka osiossa ja Fernando myös Hamiltonia vastaan saman verran.

Turha kyllä selitellä viimeisen aika-ajo osion hitautta siten että radalla oli ruuhkaa. Joko Kimi rehellisesti vain oli hitaampi....tai...voiko siihen kyllä mitään muuta syytä olla? Jos Kimin strategia olisi lähteä raskaalla autolla, niin miksi ihmeessä näyttää siltä että Kimi olisi ajanut joka osiossa raskaammalla autolla kuin Massa? Eihän siinä ole järkeä?

Massa taisi sittenkin päihittää Kimin 100-0 !:yuck:

Viimeksi muokattu:

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Sijainti
Kauhajoki
Kisa se on se, joka ratkaisee ja Massahan tunnetusti onnistuu mokaamaan AINA jotenkin. :alppu:

Mun mielestä tämä lähtöjärjestys on todella mielenkiintoinen, kun kaksi suurinta mestarisuosikkia lähtee tallitoveriensa takaa. Innolla odotan kisaa! :thumbup:

sakuraba

Well-known member
Revolt sanoi:
Että mua sitten naurattaa ihmiset, jotka aina uskovat sokeasti ns. auktoriteetteja ymmärtämättä, että hekin ovat vain ihmisiä, jotka voivat olla a) tyhmiä b) väärässä c) liioitella d) muuten vaan puhua mitä sattuu.
Koska tässä varmaan tarkoitetaan mua niin tartutaan täkyyn. Paremman tiedon puuttuessa luotan siihen tietoon, jonka on antanut entinen F1-kuljettaja. Anteeksi kun en heti kysynyt F1-Forumin auktoriteeteiltä, että kuinka kaukaa se auton aerodynamiikka ottaa damagea. Onhan se aivan varmaan, että TÄÄLTÄ löytyy se paras tieto mihin tahansa F1 asiaan.

Kyllä sitä taas tuntee itsensä: a) tyhmäksi b)olleensa väärässä c) liioitelleensa d) puhuneensa miten sattuu.

Ps. Räikkönen oli samaa mieltä. Kierros meni pilalle edessä olevan auton takia.

Valde

Well-known member
Itse asiassa kyllä ruuhka ulosmenokierroksella voi vaikuttaa seuraavaan kierrosaikaan, koska renkaat voi jäähtyä ja ajorytmi pitää olla jo tapissa hyvissä ajoin ennen nopean kierroksen alkua.

Joka tapauksessa näyttää siltä, että Kimillä on Massan kanssa vaikeuksia aika-ajoissa, siitä on vaikea päästä yli. Veikkaan kuitenkin, että Kimin kisanopeus on kilpailukykyistä. Pitää vaan toivoa, että Kimi pääsee ajamaan kisaa, eikä juutu Mclarenien taakse.

Dimmu

Well-known member
Sijainti
Turku
PekPoy sanoi:
Itselleni Kimin kannattajana on ainakin perin surullista, että Kimin ainoa ase Massaa vastaan on tämän mahdollinen sählinki kisassa. Muuten Räkä on tallikaveriaan vastaan tällä hetkellä täysin hampaaton.
Niinpä. Itse olen pitkälti samoilla linjoilla. Minulle tämä Räikkösen hitaus on tullut suoranaisena järkytyksenä! Onhan Kimiä kuitenkin yleisesti pidetty jo pitkään eri asiantuntijoiden toimesta F1-sirkuksen nopeimpana kuskina ja olen itsekin elänyt sellaisessa käsityksessä. Mutta nyt näyttää siltä, että Kimi ei mahda Massalle mitään nopeuden suhteen. Valitettavasti.

Hardy Cognac

Active member
Kannattaakohan tuota aika-ajojen finaalin bensanpolttojärjettömyyttä nykymaailmassa enää kukaan? Kun turhia päästöjä pyritään karsimaan, niin tuohan on täysin päinvastaista, että kierretään rataa ilman mitään kilpailullista tarkoitusta. Vaikka en ole mikään viherpiipertäjä, niin vähän vastenmieliseltä tuo tuntuu.. Ajetaan ympyrää, eikä tarkoituksena ole mahdollisimman nopean kierroksen teko, vaan pääasiana on vain polttoaineen kuluttaminen.

Kilpailullisestikin selkeintä olisi se, että kaikki saisivat valita polttoainelastinsa aika-ajojen finaalin jälkeen. Näin saataisiin paremmin selville, kuka nopein yhden kierroksen kuljettaja samalla (=lähes tyhjällä) bensatankilla.

Kilpailujen ensimmäisistä kierroksistakin voisi tulla nykyistä mielenkiintoisempia, jos polttoainemäärät valittaisiin vasta aika-ajojen finaalin jälkeen. Ohitukset kärkipäässäkin lisääntyisivät, kun osa valitsisi pienemmän lastin ja osa raskaamman lastin. Nykyisinhän ensimmäisen kisastintin nopeuserot vastaavat aika selvästi aika-ajojen nopeuseroja, ellei kuski ole tehnyt aika-ajoissa pahoja ajovirheitä.

mh_84

Well-known member
Dimmu sanoi:
Niinpä. Itse olen pitkälti samoilla linjoilla. Minulle tämä Räikkösen hitaus on tullut suoranaisena järkytyksenä! Onhan Kimiä kuitenkin yleisesti pidetty jo pitkään eri asiantuntijoiden toimesta F1-sirkuksen nopeimpana kuskina ja olen itsekin elänyt sellaisessa käsityksessä. Mutta nyt näyttää siltä, että Kimi ei mahda Massalle mitään nopeuden suhteen. Valitettavasti.
Voi herra isä, malttakaa nyt.

mh_84

Well-known member
SuperKimi sanoi:
Jos Kimin strategia olisi lähteä raskaalla autolla, niin miksi ihmeessä näyttää siltä että Kimi olisi ajanut joka osiossa raskaammalla autolla kuin Massa? Eihän siinä ole järkeä?

Massa taisi sittenkin päihittää Kimin 100-0 !:yuck:
Uskokaa jo ettei ne ole koneita nuo kuskit. Ei aina ajeta 'maximum attack'. Ei ketään kiinnosta onko kahdessa ensimmäisessä osiossa 1 tai 2, paitsi väkeä täällä

Dev

Well-known member
Kimi ei ehkä pärjää yhdellä kierroksella Massalle, mutta kisa on aivan eri asia.

Mikkoz84

Schufosi
Valde sanoi:
No voi helvetti, kymmenen sekuntia..käytä nyt vähän järkeäs. Vielä kymmenen sekunnin jälkeen radalla on hirveät pyörteet edellämenneestä autosta? Tonhan logiikan mukaan suunnilleen kaikki aika-ajokierroksella olevat kuskit on vielä edellisen auton pyörteissä.
No en minä tuosta kymmenestä sekunnista niinkään vaan siitä jos Kimi sanoo, että ruuhkaa oli niin uskon, että sitä ruuhkaa todellakin oli ja se vaikutti Kimin kierroksiin.

Törni

Well-known member
PekPoy sanoi:
Itselleni Kimin kannattajana on ainakin perin surullista, että Kimin ainoa ase Massaa vastaan on tämän mahdollinen sählinki kisassa. Muuten Räkä on tallikaveriaan vastaan tällä hetkellä täysin hampaaton.
Vähän kaksipiippuinen juttu. Hyvän kilpa-ajajan tärkeimmät ominaisuudet ovat kyky ajaa ehjä, tasapainoinen ja virheetön kilpailu. Kyky ottaa harkittuja riskejä ja tehdä tarvittaessa ohituksia. Jos Kimi on näissä asioissa Massaa parempi, niin kyllä se minusta on melkoinen ase. Itse asiassa paras mahdollinen.

Siihen en sitten ota kantaa, ovatko asiat näin. Totuus ei tässäkään asiassa varmaan ole mustavalkoinen, vaan totuus löytyy ääripäiden välistä.

L4z!

Well-known member
Kimi oli Coulthardia noin 0.3 nopeampi ja Montoijaa tommoset 0.2 (vaikee sanoo tän uuden systeemin takia), mutta kuitenkin pointti on siinä, ettei massa voi olla 0.4 Kimiä nopeampi jos kaikki jutut on ok. Ei voi olla Massan ja Coulthardin ero teoriassa 0.7s.

Tämän lisäksi Kimi on kymmenien miljoonien satsaus ferrarilta. Ferrarilla ollaan varmasti tutkittu Kimin nopeus ja kilpailukyky, elämäntavat, sairaudet, anatomia, ruokaympyrät jne. Ja tähän tutkimukseen on voitu käyttää vaikka sataa eri asiantuntijaa. Sillä tollaseen investointiin on käytetty rahaa tutkimaan mahdolliset riskit.

Kyllä Kimi on nopea kuski, mutta nyt ei vain tunnu kaikki menevän ok.

Formula1Fan

Well-known member
Oma mielipiteeni on se, että nykynen aika-ajo järjestelmä on ihan pilipali hommaa. Q1: körötellään nyt pari kiekkaa vaik Q2: körötellään lisää ja sit jos ei olla kybän sakissa ni körötellään lisää jos huvittaa. Q3: laitetaan autoon bensaa ja katotaan miten se kulkee.

Mikkoz84

Schufosi
PekPoy sanoi:
Oletpa kova kannattaja totta tosiaan. Jos minulta kysytään niin et ole kannattajaa nähnytkään vaan olet puhdas takinkääntäjä. Saanen palauttaa mieleen esim. viikon takaisen Malesian GP:n, jossa paalulta lähtenyt loistava Massa päästi McLarenit ihan vapaasti ohi. Kisan lopputuloksissa tämä vajaatehoisella moottorilla ajanut hampaaton Kimi tuli kolmanneksi kun taas loistava paalupaikkamies löysi itsensä sijalta viisi. Hampaattomalla Kimillä on MM-pisteitä 16 kun dominoivalla Massalla näitä on loistavasti 7.

Dimmu sanoi:
Onhan Kimiä kuitenkin yleisesti pidetty jo pitkään eri asiantuntijoiden toimesta F1-sirkuksen nopeimpana kuskina ja olen itsekin elänyt sellaisessa käsityksessä.
Jepjep ilmeisesti tämä on yllätys kausi, Kimi ei pärjää Massalle ja vielä järkyttävämpää Alonso kaksinkertainen maailmanmestari ei pärjää edes rookielle, jolla on vasta kahden GP:n kokemus! Kyllä se on nyt nähty, että Alonso on aivan yliarvostettu kuski ja, että mestaruudet ovat olleet vain ja ainoastaan auton ansiota :rolleyes:

kessel

Well-known member
Sijainti
Tampere
Revolt sanoi:
2. Kimin nopeimmalla kierroksella ei ollut ketään hidastamassa. PISTE. Siitä nopeasta kierroksesta, jolla Fisi blokkasi, ei olisi muutenkaan tullut Kimin parasta.
Aijaaha, no Kimi oli eri mieltä - mutta ehkä sä näit sen tilanteen paremmin...
Mihin toi jälkimmäinen väite perustuu? Vai yrititkö vaan ihan tarkoituksella jakaa nollalla :D

Hardy Cognac

Active member
Heikin kommentit MTV3:lla omasta suorituksestaan: "Se oli parasta, mitä tuolla autolla pystyi ajamaan."

Heikki on mukava mies, enkä haluaisi piikitellä, mutta muutama kysymys herää näin maallikon mieleen:

1. Miksi Fisi oli samalla autolla nopeampi, jos Heikin suoritus oli parasta, mitä saman tallin autolla pystyi ajamaan?

2. Onko Fisin ja Heikin autoissa eroja? Oliko Fisin auto nopeampi, vaikka saman tallin auto olikin? Miksei Fisille ja Heikille anneta samanlaisia autoja?

Formula1Fan

Well-known member
Hardy Cognac sanoi:
Heikin kommentit MTV3:lla omasta suorituksestaan: "Se oli parasta, mitä tuolla autolla pystyi ajamaan."

Heikki on mukava mies, enkä haluaisi piikitellä, mutta muutama kysymys herää näin maallikon mieleen:

1. Miksi Fisi oli samalla autolla nopeampi, jos Heikin suoritus oli parasta, mitä saman tallin autolla pystyi ajamaan?

2. Onko Fisin ja Heikin autoissa eroja? Oliko Fisin auto nopeampi, vaikka saman tallin auto olikin? Miksei Fisille ja Heikille anneta samanlaisia autoja?
eipä fisi montaa tuhannesosaa tainnut olla kovista nopeampi. tuskin tuoltakaan on huono lähteä kun vedetään tankki piripintaan ja kaasu pohjaan.

Status
Ei avoinna uusille viesteille.