2007 Fuji Television Japanise Grand Prix:kilpailu

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Timppa78 sanoi:
No miks hemmetissä FIAn äijät ei menny FIATin talliin ja kysyny syytä miksei teiltä tuu vahvistusta siihen E-mailiin:jaska:
Ehkei ongelmia ollut aikaisemin, tai kuittauksen välttämättömyydestä ei oltu sovittu. Mistäpä me sen tietäisimme? Emme tiedä sitäkään, onko Ferrarilta aikaisemminkaan tullut kuittausta.

Joka tapauksessa kun tiedonvälityksessä nyt havaittiin ongelma, niin jatkossa se varmistetaan printtiversiolla.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Edelleenkään ei siis tiedetä MIKSI tuo tieto ei saavuttanut Ferraria. Aivan uskomatonta :nope:

Todetaan vain kategorisesti, että koska sähköpostilla ei tieto tullut perille niin siirrytään lähettien käyttöön. Sitten kun lähetti myöhästyy ensimmäisen kerran, syytä ei varmaan selvitetä vaan todetaan, että koska lähetti ei toiminut niin siirrytään käyttämään savumerkkejä.

Ja kyseessä on edistyksellisen tekniikan ehdotonta kärkeä edustava moottoriurheilusarja. Viddu mitä touhua :jaska: :jaska:
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Törni sanoi:
Edelleenkään ei siis tiedetä MIKSI tuo tieto ei saavuttanut Ferraria. Aivan uskomatonta :nope:

Todetaan vain kategorisesti, että koska sähköpostilla ei tieto tullut perille niin siirrytään lähettien käyttöön. Sitten kun lähetti myöhästyy ensimmäisen kerran, syytä ei varmaan selvitetä vaan todetaan, että koska lähetti ei toiminut niin siirrytään käyttämään savumerkkejä.

Ja kyseessä on edistyksellisen tekniikan ehdotonta kärkeä edustava moottoriurheilusarja. Viddu mitä touhua :jaska: :jaska:
Aivan. Vahinko on jo tapahtunut, eli Kimi menetti neljä pistettä tällaisessa vaiheessa kautta, ja kaikki vaan tuntuu tyytyvän tohon Ferrarin selitykseen ettei ne muka saanu sitä postia ajoissa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kiinan GP-ennakosta

Erkki Formula1-"""asiantuntija""" Mustakari sanoi:
Vaikka mestaruuden suhteen Ferrarin Kimi Räikkösen mahdollisuudet ovat jo käytännössä menneet, hän voi silti vielä löytää niin paljon virtaa itsestään ja kilpailukykyisyyttä autostaan, että voi hyvinkin kamppailla viikonloppuna Kiinan osakilpailun voitosta. Samaa voi sanoa Räikkösen tallikaverista Felipe Massasta, jonka tuskin tarvitsee enää tukea Räikköstä Fujin kilpailussa nähdyllä tavalla (ylimääräinen varikkokäynti kisan loppuvaiheessa).
:eek:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
reason sanoi:
Aivan. Vahinko on jo tapahtunut, eli Kimi menetti neljä pistettä tällaisessa vaiheessa kautta, ja kaikki vaan tuntuu tyytyvän tohon Ferrarin selitykseen ettei ne muka saanu sitä postia ajoissa.
Kimihän ei menettänyt tuon sähköposti-hässäkän takia mitään. Joka tapauksessa olisivat tulleet turva-auton takaa renkaanvaihtoon ja sitä kautta tippuneet letkan hännille.

Itse uskon että Ferkku koitti huijata väittämällä ettei sähköposti kulkenut. Sääntökirjasta oli haettu pykälä 15.1 jonka mukaan tälläiseen määräykseen olisi pitänyt hakea kuittaus tiimiltä, ja Ferrari näki porsaanreiän tästä päätöksessä. Nykyaikana sähköpostin kulkemattomuus, varsinkin kun se on kuuma-linja Charlielle koko kilpailun ajan, on hiukkan hutera selitys. Ja lisäksi kisan aikanakin kerrottiin että Ferrarin henkilö oli möläyttänyt etteivät he kirjoittaneet kuittausta viestistä.

Sanotaan nyt vielä se, ettei Suomen mediassa paljoa hakuttu sääntöjen vastaista Kimin suosimista, ilmeisesti tosiaan nykyisellään syntipukki löytyy hopeisemmasta autosta.
 

yhdysvallat

Well-known member
Liittynyt
8.3.2007
Viestit
117
Mikäs tuo massan ylimääräinenv varikkokäynti oli ja mitkä oli sijoitukset siinä vaiheessa? Eikö se olis voinu vain hidastaa ja räkä mennä ohi?
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Toni_V sanoi:
Kimihän ei menettänyt tuon sähköposti-hässäkän takia mitään. Joka tapauksessa olisivat tulleet turva-auton takaa renkaanvaihtoon ja sitä kautta tippuneet letkan hännille.
Eikö menettänyt? Muuta kuin olisivat lähteneet alunperinkin samoilla renkailla liikenteeseen kuin muut ja ei olisi tullut tuota varikkopysähdystä
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
En tiedä, tää saattaa olla myös jo muualla.

Mutta siis nyt spekuloidaan Hamiltonin mahdollisesta fujin gp:n rangaistuksesta.
Syynä liian vähän metrejä turva-autoon.
Ompas jotenkin vaikea ilmoittaa, maikkari sun muut saitit uutisoineet asioasta, kuten myös mahtavasti oma Forumimme, mielenkiintoisin lausein tässä osassa:

"F1-jupakkarintamalla on ollut jo monta päivää hiljaista McLarenin saatua rangaistuksen vakoilujupakassa. Onneksi Mark Webber on tuonut esiin 'uutta todistusaineistoa', ..."

Ilmeisen huonoa ja puolueellista journalismia?? :confused:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
yhdysvallat sanoi:
Mikäs tuo massan ylimääräinenv varikkokäynti oli ja mitkä oli sijoitukset siinä vaiheessa? Eikö se olis voinu vain hidastaa ja räkä mennä ohi?
Tilanne oli kierroksella 57 sellainen, että Kimi oli juuri ohittanut Davidin ja oli näin siis neljäntenä, edellään Lewis, Heikki ja Felipe. Räikkönen oli pysähtynyt kierroksilla 3, 14 ja 40, Massa puolestaan kierroksilla 2 ja 15, plus sitten tuo varikon läpiajo kierroksella 20.

Joillekin ei millään tunnu mahtuvan kaaliin (esim. E.Mustakarille :jaska: ), että pysähdys, jonka Massa teki kierroksella 58, ei ollut millään muotoa "ylimääräinen". Ottaa vietävästi pannuun, kun ei osata katsoa faktoja ja arvioida asioita niiden perusteella, vaan omat ennakkoluulot painavat taustalla enemmän. Siis jos Massan kierroksella 58 tekemä stoppi oli ekstraa, niin oli Räikkösenkin kierroksen 40- pysähdys.

Tämä ei siis ollut millään muotoa vuodatus sinulle, koska esitit tuon kysymyksen, vaan lähinnä purin patoutumia asian tiimoilta näin yleisesti. :alppu:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Rusina sanoi:
Eikö menettänyt? Muuta kuin olisivat lähteneet alunperinkin samoilla renkailla liikenteeseen kuin muut ja ei olisi tullut tuota varikkopysähdystä
Niin, joo olet oikeassa, mutta tarkoitin että Ferrari olisi joka tapauksessa halunnut lähteä (ja lähtivätkin) väärillä renkailla.

Jeeves sanoi:
Joillekin ei millään tunnu mahtuvan kaaliin (esim. E.Mustakarille :jaska: ), että pysähdys, jonka Massa teki kierroksella 58, ei ollut millään muotoa "ylimääräinen".
Mielestäni Massan autoa ei tankattu tuolla stopilla. En kyllä varma ole asiasta - näkiköhän joku tilanteen paremmin?

Massan stopit vaikuttavat myös hiukka oudoilta jos bensalla ei olisi maaliin päässyt. SC:n perässä tankattiin bensaa kierroksella 15, joten miksi tulla varikolle kierroksella 20 jos tuolla bensamäärällä ei olisi maaliin asti päässyt? Takuma Sato ja Jenson Button stopasivat kierroksilla 22 sekä 23, ja noilla bensoilla piti päästä maaliin asti. Jos Massan 4. stoppi oli suunniteltu niin kovasti huonolta idealta vaikuttaapi.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Toni_V sanoi:
Mielestäni Massan autoa ei tankattu tuolla stopilla. En kyllä varma ole asiasta - näkiköhän joku tilanteen paremmin?

Massan stopit vaikuttavat myös hiukka oudoilta jos bensalla ei olisi maaliin päässyt. SC:n perässä tankattiin bensaa kierroksella 15, joten miksi tulla varikolle kierroksella 20 jos tuolla bensamäärällä ei olisi maaliin asti päässyt? Takuma Sato ja Jenson Button stopasivat kierroksilla 22 sekä 23, ja noilla bensoilla piti päästä maaliin asti. Jos Massan 4. stoppi oli suunniteltu niin kovasti huonolta idealta vaikuttaapi.
Tunnut olevan kovin pihalla kisan tapahtumista. Massan autoa tankattiin viimeisellä stopilla ja kierroksen 20 "varikkopysähdys" oli se varikon läpiajorangaistus. Ei kierroksen 15 jälkeen tehdyllä tankkauksella ajeta 67 kierroksen kisaa loppuun vaikka siellä yksi SC-jakso Alonson ulosajon takia olikin. Hamilton taas kävi selvästi myöhemmin ainoalla stopillaan ja se riitti juuri ja juuri maaliin asti. Ilman turva-autoa tuskin olisi sekään riittänyt.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Toni_V sanoi:
Niin, joo olet oikeassa, mutta tarkoitin että Ferrari olisi joka tapauksessa halunnut lähteä (ja lähtivätkin) väärillä renkailla.
Kerro samalla mistä tiedät, ettei muilla tiimeillä ollut aikeita eri renkaille ennen kielto-emailia? :wink:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Toni_V sanoi:
Niin, joo olet oikeassa, mutta tarkoitin että Ferrari olisi joka tapauksessa halunnut lähteä (ja lähtivätkin) väärillä renkailla.
Ehkä joku muukin olisi lähtenyt väärillä rattailla jos ei olis ollu mitää sääntöö.
Toni_V sanoi:
Mielestäni Massan autoa ei tankattu tuolla stopilla. En kyllä varma ole asiasta - näkiköhän joku tilanteen paremmin?
Kyllä sinne löböö laitettii.
Toni_V sanoi:
Massan stopit vaikuttavat myös hiukka oudoilta jos bensalla ei olisi maaliin päässyt. SC:n perässä tankattiin bensaa kierroksella 15, joten miksi tulla varikolle kierroksella 20 jos tuolla bensamäärällä ei olisi maaliin asti päässyt?
Niin, se oli edelleenkin se varikon läpiajorangaistus!

Super Aguri saattoi ajatella että mitä vain voi sattua joten lyyään tankki täyteen, ja löbö riittikin maaliin ku tuli turva-auto vielä kertaalleen.

Ferrari ajatteli että ei mitään turva-autoo enää tule, joten käyäänhän puolessa välissä vielä tankilla. Kas kummaa, turva-auto tulikin ja nyt jälkeenpäin ajateltuna taktiikka näyttää huonolta.

Onko se nii vaikeeta ymmärtää?

EDIT: näköjään muitakin rupesi ihmetyttämään Toni_V:n jorinat. En näämä kerennyt ekana..
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Charlie sanoi:
Tunnut olevan kovin pihalla kisan tapahtumista. Massan autoa tankattiin viimeisellä stopilla ja kierroksen 20 "varikkopysähdys" oli se varikon läpiajorangaistus. Ei kierroksen 15 jälkeen tehdyllä tankkauksella ajeta 67 kierroksen kisaa loppuun vaikka siellä yksi SC-jakso Alonson ulosajon takia olikin. Hamilton taas kävi selvästi myöhemmin ainoalla stopillaan ja se riitti juuri ja juuri maaliin asti. Ilman turva-autoa tuskin olisi sekään riittänyt.
Ok, pihalla oltiin, luulin että tuossa tankattiin auto. Speed TV:n kuvasta näytettiin renkaanvaihtoa, enkä siitä kulmasta erottanut tankkausta 58 kierroksella.

Ennakkoasetelmissa arveltiin että sadekelin kisana tankillinen riittäisi reilusti yli puolenväliin kisaa. Hamilton olisi omien sanojensa mukaan päässyt maaliin myös ilman jälkimmäistä turva-autoepisodia, joka todennäköisesti pitääkin paikkaansa.

Ja myös totta että jos rengaspakkoa ei olisi annettu, olisi osa tiimeistä lähtenyt välikelin rinkuloilla ja siten Ferkku ei olisi ollut ainoa. Mäccärin puolelta tiimistä joku antoi lausunnon jonka mukaan heillä oli tietona että sade jatkuu ja siten he eivät tuota päätöstä varmaankaan olisi tehneet.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toni_V sanoi:
Ja myös totta että jos rengaspakkoa ei olisi annettu, olisi osa tiimeistä lähtenyt välikelin rinkuloilla ja siten Ferkku ei olisi ollut ainoa. Mäccärin puolelta tiimistä joku antoi lausunnon jonka mukaan heillä oli tietona että sade jatkuu ja siten he eivät tuota päätöstä varmaankaan olisi tehneet.
Suurinpiirtein kaikki vähänkin asiaa tuntevat ovat todenneet, että välikelin renkaat olisivat olleet erittäin suuri virhe. Joku peräpään talli toki olisi voinut ottaa riskin, koska menetettävääkään ei juuri ole.

En tiedä miksi Kimi oli sitä mieltä, että välikelin renkaat ovat paremmat (näin siis erään lähteen mukaan), mutta turva-auton poistuttua niillä oltaisiin oltu tulppana - tai ulkona.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9465
Kun Massan stoppi oli kuitenkin sen verran lopussa, niin tankkaus oli valmis ennen renkaidenvaihtoa. Yleensähän asia on juuri toisinpäin.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Törni sanoi:
Edelleenkään ei siis tiedetä MIKSI tuo tieto ei saavuttanut Ferraria. Aivan uskomatonta :nope:

Todetaan vain kategorisesti, että koska sähköpostilla ei tieto tullut perille niin siirrytään lähettien käyttöön. Sitten kun lähetti myöhästyy ensimmäisen kerran, syytä ei varmaan selvitetä vaan todetaan, että koska lähetti ei toiminut niin siirrytään käyttämään savumerkkejä.

Ja kyseessä on edistyksellisen tekniikan ehdotonta kärkeä edustava moottoriurheilusarja. Viddu mitä touhua :jaska: :jaska:
Jos olisi ollit seisova lähtö, renkaat olisi ehditty vaihtaa.... kai ne tuomaristossa olisi ainakin tajunneet kertoa että vaihtakaa...

Ilmeisesti noissa SC lähdöissä ehtivät niin nopeasti ulos...
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Toni_V sanoi:
Ok, pihalla oltiin, luulin että tuossa tankattiin auto. Speed TV:n kuvasta näytettiin renkaanvaihtoa, enkä siitä kulmasta erottanut tankkausta 58 kierroksella.

Ennakkoasetelmissa arveltiin että sadekelin kisana tankillinen riittäisi reilusti yli puolenväliin kisaa. Hamilton olisi omien sanojensa mukaan päässyt maaliin myös ilman jälkimmäistä turva-autoepisodia, joka todennäköisesti pitääkin paikkaansa.

Ja myös totta että jos rengaspakkoa ei olisi annettu, olisi osa tiimeistä lähtenyt välikelin rinkuloilla ja siten Ferkku ei olisi ollut ainoa. Mäccärin puolelta tiimistä joku antoi lausunnon jonka mukaan heillä oli tietona että sade jatkuu ja siten he eivät tuota päätöstä varmaankaan olisi tehneet.
En toki itsekään voi olla varma kuinka paljon Hamiltonilla oli bensaa kisan lopussa, kenties siellä olikin jotain. Lienee kuitenkin varmaa että sillä ainoalla stopilla tankattiin niin paljon kuin ikinä mahtuu, pysähdys kesti 11,6 sekuntia. Hamilton ajoi muuten sillä tankilla 39 kierrosta, johon sisältyi siis se Alonson aiheuttama SC-jakso. En nyt jaksa tarkistaa montako kierrosta se kesti. Massa taas ajoi pysähtymättä 43 kierrosta, tähän sisältyi vähän alun SC-jaksoa sekä tietysti myöhemmin se Alonson tilanne. Mielenkiintoista oli että selostamo ei missään vaiheessa kyseenalaistanut Massan mahdollisuuksia päästä maaliin tankkaamatta enää kolmatta kertaa, vaan viimeistä pysähdystä pidettiin ehdottomasti ylimääräisenä (vielä tänäkin päivänä).

Ja vielä renkaista. Eiköhän se näkynyt jo alussa turva-auton takana, että välikelin renkailla ei tehnyt siinä sateessa yhtään mitään. Massakin pyörähti kerran, Kimi pysyi sentään radalla. Mikäli Ferraria ei olisi käsketty vaihtamaan renkaita, uskon että he olisivat tulleet kuitenkin vaihtamaan ne (ja myöntäneet virhearvionsa) ennen turva-auton poistumista tappion minimoimiseksi. Lopputulos olisi siis ollut sama kuin nyt kävi, koska Ferrarihan kävi vielä sen toisenkin kerran varikolla ennen turva-auton poistumista radalta. Kyllähän Kiminkin täytyi tajuta että ei olisi pärjännyt ollenkaan niillä välikelin renkailla kun olisi ajettu kilpaa.
 
Ylös