2007 Fuji Television Japanise Grand Prix:kilpailu

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
WebSlave sanoi:
Viimeistään Ferrarin päätös tehdä toinenkin stoppi SC:n takana teki kaikenlaisen oikeudenmukaisen "oikaisun" mahdottomaksi.
No pakkohan niiden oli jotain yrittää kun olivat FIA:n toimesta letkan hännillä ja Hamiltonin sijoitusta "suojeltiin" pitämällä turva-autoa radalla. Varmasti tuohon sählinkiin joku hyvitys löytyisi jos sellaista alkaisi oikea henkilö vaatimaan...
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Sue_me sanoi:
Fuji GP: Summa summarum

-P**kin tv-ohjaaja ikinä
-P*skimmat kameramiehet ikinä
-Ham vie potin, huijausta tai ei

PS. Pliis, ei enää ikinä japseja ohjaamaan mitään. Ne ei vaan osaa...
Näihin ei kyllä löydy mitään lisättävää/korjattavaa
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Juzo sanoi:
Joo Kubicahan se uhri oli. Oli kyllä loistava ohitus Kubicalta. Suoraan vaan takarengasta päin ja sitten vielä ohittaa Hamiltonin. Yleensähän tuollaisessa tilanteessa päästetään se ohittettavana ollut kuljettaja omalle paikalleen, jos halutaan välttyä rangaistukselta.

Luonnollisestikaan tuo turva-automääräys ei tarkoittanut sitä, että Kovalainen ei saisi olla aivan Hamiltonin perässä silloin kun turva-auto poistuu, vaan sitä että Kovalainen pitää eroa Hamiltoniin silloin kun ajetaan turva-auton takana.

LH: It was the longest race of my life – it seemed to go on and on and on. When we were behind the second safety car, I was constantly on the radio to my engineers to tell the Red Bull team to get Mark (Webber) to make a little more of a gap because I couldn't go any faster because the pace car was in front of me, so I was trying to keep the distance with him and then I'd move over because I couldn't see Mark and then he'd just appear alongside me, so he kept out-braking himself.

I felt something was going to happen, and I guess my instincts told me right. And then we did the re-start and I had Heikki (Kovalainen) behind me and I was a bit nervous that we might collide, but he did a good job.

"MTV3:n F1-asiantuntijan Mika Salon mielestä formula ykkösten tiukasti tulkitut säännöt osaltaan vähentävät ohituksia kilpailuissa.

Japanin GP:ssä Salo ihmetteli erityisesti tilannetta, jossa BMW-kuljettaja Robert Kubica sai varikon läpiajorangaistuksen osuttuaan ohitustilanteessa Lewis Hamiltonin McLaren-autoon.

- Se oli tavallinen kilpailutilanne. Siitä annettu rangaistus oli niin väärä päätös kuin voi olla, Salo totesi MTV3 MAX:n kisalähetyksessä.

Salon mukaan F1-säännöt johtavat ohitustilanteiden vähenemiseen, kun nykyisellään rangaistusten riski on liian suuri.

- Näiden rangaistuksien takia kuljettajat pelkäävät tehdä ohituksia. Heti kun ohittaessa vähän osuu, niin siitä saa rangaistuksen. Ei kukaan lähde tekemään ohituksia, kun riskinottaminen ei ole vaivan arvoista. Uhkana on rangaistus, hirveät sakot tai jopa lisenssin menettäminen, Salo perusteli.

- Vaikka nämä autot eivät kestäkään kosketuksia, niin silti tämä on täysin järjetöntä toimintaa kisajärjestäjiltä ja FIA:lta. En voi ymmärtää näitä typeriä rangaistuksia, joita on tehty jo pidemmän aikaa, Salo jatkoi."

(MTV3)
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
"Japanin GP:n kisatuomaristo tutki sunnuntai-iltana Lewis Hamiltonin osallisuutta Mark Webberin ja Sebastian Vettelin väliseen kolariin, joka tapahtui turva-auton perässä ajettaessa.

Kolmantena ajanut Vettel törmäsi toisena ajaneen Webberin perään. Vettel valitti kolarin jälkeen, että kärkimies Hamilton olisi epätavallisella jarruttamisellaan myötävaikuttanut kolariin.

Kisan voittanut Hamilton kävi Marca-lehden mukaan tuomariston luona kertomassa näkemyksensä tapauksesta. Hamilton ei saanut rangaistusta. Sen sijaan Vettel todettiin syylliseksi ja hänen Kiinan GP:n lähtöruutuaan pudotetaan 10 pykälällä aika-ajosijoituksesta."

(MTV3)

Ja tämäkin vielä.
 

Ronzo

Sir
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
247
Okei, kyllähän Hamilton hieman oudossa paikkaa jarrutteli mutta kyllä se silti oli ihan Vettelin oma syy oli ja aika omituista on että ei uskalla kantaa vastuuta tekemisistään.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Vettel on se henkilö näköjään joka juuri kantaa vastuun kyseisestä tapahtumasta!
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Nostellaan miestä radalle ja sitten koskemattomuus rangaistuksen uhalla. :eek:
pikku hiljaa rupee vitt.....:mad:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Ronzo sanoi:
Okei, kyllähän Hamilton hieman oudossa paikkaa jarrutteli mutta kyllä se silti oli ihan Vettelin oma syy oli ja aika omituista on että ei uskalla kantaa vastuuta tekemisistään.
Kyllä uskaltaa, sanoi ihan selkeästi RTL:n haastattelussa, että hänen vikansahan se oli. Mainitsi kyllä tuosta Hamiltonin jarruttamisesta ja että tilannen yllätti hänet, mutta ei suinkaan yrittänyt vierittää syytä kenenkään muun niskaan.
 

Ronzo

Sir
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
247
Ok, pitäisi katsoa haastattelut aina alkuperäiskielellä, tuntuu että puolet näistä käännöksistä kadottaa alkuperäisen sanoman ja kääntää asiat päälaelleen. Katselin vain tuon lähetyksen aikaisen pään takomisen pilttuun hyllyihin ja muun itkeskelyn ja sitten sain tuosta haastattelusta käsityksen että vierittää syytä Hamiltonin päälle mikä vaikuttaa aika absurdilta.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
En nyt jaksa selailla tätä topiccia taas taaksepäin, mutta ehkä tuo Todtin kommenti saa joidenkin tylsimysten itkut loppumaan...

Välikelin renkailla lähteminen oli väärin, koska tuomaristo oli Ferrarin tietämättä määrännyt kaikki lähtemään täyden sadekelin renkailla, mutta vaikka tuomariston määräystä ei olisi ollutkaan, oli Ferrarin valinta silti pielessä.

- Juuri ennen starttia tuli vain kevyttä tihkua, minkä perusteella teimme valintamme. Kun kisa käynnistyi, muuttui sade paljon rankemmaksi, joten jos olisimme tienneet sateen lisääntyvän, niin valintamme olisi ollut hyvin erilainen, Todt myönsi pieleen menneen rengasvalinnan.


Joo... mulle oikeestaan ihan sama.
Niin ja Ralffin potkut oli selviö.
 

Tomppa

Well-known member
Liittynyt
25.6.2001
Viestit
241
Moe Szyslak sanoi:
Eli mun käsityksen mukaan siellä on kuivan, välikelin, sadekelin ja monsuunin gummit käytettävissä? Vai onko?:doubtful:
Tuntuu olevan täällä niin paljon epätietoa asiasta, että sanotaan nyt sitten oikein boldilla: Tällä kaudella valittavana on kuivan, välikelin ja sadekelin renkaat. Ei enää ole mitään monsuunirenkaita. Näin vähennetään roudaus- ja logistiikkakuluja, koska monsuunirenkaille olisi oikeasti käyttöä ehkä kerran kaudessa, jos sitäkään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tomppa sanoi:
Tuntuu olevan täällä niin paljon epätietoa asiasta, että sanotaan nyt sitten oikein boldilla: Tällä kaudella valittavana on kuivan, välikelin ja sadekelin renkaat. Ei enää ole mitään monsuunirenkaita.
Asiaa vielä sotkeakseni, säännöissä seosten nimitykset ovat
dry-weather tyre
wet-weather tyre (one which has been designed for use on a wet or damp track)
extreme-weather tyre (one which has been designed for use on a wet track)

Eli säännöt eivät tunne välikelin renkaita (intermediate-weather tyres). Välikelin renkaita sanotaan märän kelin renkaiksi ja varsinaisia sadekelin renkaita äärimmäisen kelin renkaiksi ;)
 

Tomppa

Well-known member
Liittynyt
25.6.2001
Viestit
241
WebSlave sanoi:
Eli säännöt eivät tunne välikelin renkaita (intermediate-weather tyres). Välikelin renkaita sanotaan märän kelin renkaiksi ja varsinaisia sadekelin renkaita äärimmäisen kelin renkaiksi ;)
Juuri näin. Minulle jäi jostain, varmaan Kimin kisan jälkeisistä puheista, vielä mieleen tuo välikelirengas-termi. :rolleyes: Mutta tosiaan, kolmea eri sääolosuhteisiin tarkoitettua rengasta on käytettävissä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tomppa sanoi:
Juuri näin. Minulle jäi jostain, varmaan Kimin kisan jälkeisistä puheista, vielä mieleen tuo välikelirengas-termi. :rolleyes: Mutta tosiaan, kolmea eri sääolosuhteisiin tarkoitettua rengasta on käytettävissä.
Joo, kyllähän kuskit tuota intermediate-sanaa edelleen käyttävät vanhasta muistista.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Täällä on todettu tuon Ferrarin kisaan startanneen renkaan olleen todennäköisesti väärä ja sikäli turha valittaa että Kimi olisi muuten voinut voittaa kun todennäköisesti ei kumminkaan olisi niillä renkailla. Onko kukaan kuitenkaan maininnut asiaa siltä kantilta, että jos Ferrarikin olisi saanut muiden tallien tapaan tiedon määrätyistä renkaista ennen starttia, punaiset autot olisivat olleet paljon vahvemmilla valmiiksi oikeilla renkailla, ja kisan alkaessa sijoilla 3 ja 4?
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Cmoney sanoi:
Täällä on todettu tuon Ferrarin kisaan startanneen renkaan olleen todennäköisesti väärä ja sikäli turha valittaa että Kimi olisi muuten voinut voittaa kun todennäköisesti ei kumminkaan olisi niillä renkailla. Onko kukaan kuitenkaan maininnut asiaa siltä kantilta, että jos Ferrarikin olisi saanut muiden tallien tapaan tiedon määrätyistä renkaista ennen starttia, punaiset autot olisivat olleet paljon vahvemmilla valmiiksi oikeilla renkailla, ja kisan alkaessa sijoilla 3 ja 4?
no kyllä olen vahvasti sitä mieltä että Kimi olisi tämän kisan voittanut ilman värää rengasvalintaa. Ei voi muuta kun katkerana katsella tulostaulua. Kai tämä kolmas sija oli jonkunlainen torjuntavoitto mutta Kimiä lainaten se ei merkitse yhtään mitään. Voittokin oli saatavilla.

sivuhuomautus: Kimi on ollut Ranskasta lähtien tasaisin kuljettaja ja podiumilla yhtä kisaa lukuun ottamatta joka päättyi tekniseen vikaan. On myös kerännyt tässä ajassa eniten voittoja.
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Cmoney sanoi:
Täällä on todettu tuon Ferrarin kisaan startanneen renkaan olleen todennäköisesti väärä ja sikäli turha valittaa että Kimi olisi muuten voinut voittaa kun todennäköisesti ei kumminkaan olisi niillä renkailla. Onko kukaan kuitenkaan maininnut asiaa siltä kantilta, että jos Ferrarikin olisi saanut muiden tallien tapaan tiedon määrätyistä renkaista ennen starttia, punaiset autot olisivat olleet paljon vahvemmilla valmiiksi oikeilla renkailla, ja kisan alkaessa sijoilla 3 ja 4?
Oikeestihan siinä todennäköisimmin kävi niin, että Ferrari sai tiedon samaan aikaan kuin muutkin tallit, mutta juuri sen vuoksi kun tiesi että muut aloittaa saderenkailla niin otti riskin luottaen siihen että pystyy protestoimaan asian itselleen hyväksi kisan aikana. Sitten meni molemmat suunnitelmat pieleen....
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
reason sanoi:
Oikeestihan siinä todennäköisimmin kävi niin, että Ferrari sai tiedon samaan aikaan kuin muutkin tallit, mutta juuri sen vuoksi kun tiesi että muut aloittaa saderenkailla niin otti riskin luottaen siihen että pystyy protestoimaan asian itselleen hyväksi kisan aikana. Sitten meni molemmat suunnitelmat pieleen....
Miksikäs tiedotusvälineet puhuvat järjestään, että Ferrari sai tiedon kisan startin jälkeen vasta?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
reason sanoi:
Oikeestihan siinä todennäköisimmin kävi niin, että Ferrari sai tiedon samaan aikaan kuin muutkin tallit, mutta juuri sen vuoksi kun tiesi että muut aloittaa saderenkailla niin otti riskin luottaen siihen että pystyy protestoimaan asian itselleen hyväksi kisan aikana. Sitten meni molemmat suunnitelmat pieleen....
Taktiikkanero Ross Brawnin aikana Ferrarilla ei tarvinnut selitellä. Liki kaikki onnistui mitä he tekivät.

Toivottavasti palaa sapattivapaaltaan Ferrarin peräsimeen jo ensi kaudeksi.
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
kouvotsvoni sanoi:
Miksikäs tiedotusvälineet puhuvat järjestään, että Ferrari sai tiedon kisan startin jälkeen vasta?
Not the slightest idea....kun ottaa huomioon että Ferrari pystyi vaan perustelemaan että ne aukas läppärin klo 13.37. Ei Ferrari oo missään vaiheessa sanonu ettei Fia toimittanut tietoa samaan aikaan kuin muille talleille. Ferrari on sanonut ettei se saanut tietoa ajoissa. Siinä on ero. Lisäksi varikkohuhuista kuulu sellaista että Ferrari perusteli kisan jälkeen toimimattomuuttaan ilmoitukseen mm. sillä että Fia ei ollut toimittanut ennen lähtöä paperia mikä allekirjoitetaan jos ollaan samaa mieltä määräyksen kanssa. Joku Ferrarin pr-henkilö ehti ton möläyttää kisan jälkeen. En nyt ala kaivaan linkkiä tähän hätään.
Eli joku Ferrarilla luotti siihen, että kun ei oo allekirjoitettua paperia niin voi tehdä mitä vaan......

Mut mulle on aivan sama mitä tapahtu. Luulis teitä Kimifaneja vaan kiinnostavan vähän syvällisemmin tääkin asia koska tossakin sähläyksessä meni mahdollisesti taas Kimin maailmanmestaruus!!!


edit: Noi ei siis täsmää. Pr-henkilö väitti että odotettiin paperia mikä allekirjoitetaan, ja virallinen kanta on ettei tietoa ees tullut ennenkuin 13.37.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös