2008 Australian GP - Aika-ajot

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Bambiino

Active member
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
39
Toni_V sanoi:
Noniin, tulipa luettua sääntöjä, ja siellä todetaan selkeästi kohdassa 33.2 että jos auto pysähtyy, ei enää saa jatkaa aika-ajossa. Eli ei Kimin työntäminen olisi mitään auttanut. Kaikkien suureksi yllätykseksi tiimissä joku taisi nuo säännötkin tuntea.
Kimin ois pitäny tehä pelimiesliike (tm), eli nousta autosta pois vauhdissa ja pitää auto kokoajan liikkeessä. :thumbup:
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
J.Hunt sanoi:
Minun mielestä rangaistuksella ei ole mitään tekemistä epäonnen kanssa, bensapumppu ongelmalla kylläkin. Faktahan on se, että Kimi lopulta itse oli syypää rangaistukseensa. Ei tajunnut työntää itse niinkuin Monty aikanaan teki. Toki Ferrarin olisi pitänyt radiolla ilmoittaa näistä pykälistä, joita Kimi ei varmasti iltasaduiksi lue. :rolleyes:
Niinkuin Toni V tuossa jo aiemmin totesikin, se ei ole sääntöjen puitteissa työntää autoa varikon ulkopuolella.

Mutta leikitään että se olisi. Kimi liuúttaa autoaan kohti varikon porttia, kunnes pysähtyy kokonaan, sitten jää istumaan autoonsa ja odottamaan että joku tulee työntämään. Koko tämän ajan kun Kimi "vaan istuu autossaan" niin mitähän varikolla tapahtuu? Siellä ei kukaan ilmeisesti tiedä että Monty aikanaan työnsi autonsa boxiin oma alotteisesti? Tiimillä on radio yhteys Räikköseen ja kuka tahansa tiimistä voisi todeta että "radioidaanpas Kimille että työnnäs nyt se auto itse tänne, jotta saat jatkaa aika-ajoja". Ei, vaan kaikki odottavat hiirenhiljaa josko Kimi itse tajuaa tämän.

Joskus vähän ihmetyttää tämä joidenkin ihmisten järjenjuoksu, kun ne ilmeisesti luulevat että kuskilla on radio yhteys tiimiin jotta insinööri voisi laulaa kuskin lempi kappaletta kisan aikana jotta kuski pysyisi hyvällä mielellä. Ei se nyt niin ole.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
kessel sanoi:
Ainahan ne työnnetään mekatsujen toimesta sinne pilttuuseen :confused:
Kun tuota lukee, niin ei ihan selvästi asiaa mainita.

Sporting 33.2

Any driver whose car stops on the circuit during the qualifying session will not be permitted to take any further part in the session. Any car which stops on the circuit during the qualifying session, and which is returned to the pits before the end of the session, will be held in parc ferme until the end of the session.


Elikkä onko circuit koko rata vai onko pitlane erikseen? Tosin kyllä kilpailijat pakosti joutuvat jossain kohtaa pysähtymään :)

Sporting 30.7

Save as specifically authorised by the Code or these Sporting Regulations, no one except the driver may touch a stopped car unless it is in the paddock, the team’s designated garage area, the pit lane or on the starting grid.


Eli tuosta tulkitsen että tiimien kaverit saa autoa työnnellä varikkoalueella, ei pelkästään oman tallin kohdalla.

Tulikin luettua sääntöjä...

edit: onkos tossa 30.7 porsaanreikä - jospa ne mekaanikot olisivat työntäneet sitä rullaavaa autoa? Noh, "Stopped car" tarkoittanee jotain muuta kuin pelkästään pysähtynyttä.

edit2: Silloin montyn kanssa oli eri tilanne, ja saattoivat säännötkin olla erilaiset. Nykyäänkin jos harjoituksissa auto hyytyy portin ulkopuolelle, kuski voi sen työntää itse takaisin varikkoalueen sisälle josta mekaanikot ottavat homman haltuun. Nytkin Kimi olisi saanut itse työntää auton varikolle, muttei siitä olisi ollut mitään hyötyä kun kerran keskeytys oli jo tapahtunut.
 
Viimeksi muokattu:

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
J.Hunt sanoi:
Ei tajunnut työntää itse niinkuin Monty aikanaan teki. Toki Ferrarin olisi pitänyt radiolla ilmoittaa näistä pykälistä, joita Kimi ei varmasti iltasaduiksi lue. :rolleyes:
Ero näiden kahden kuskin välillä on se että toisen on tällaisessa tapauksessa pakko työntää jos meinaa saada minkäänlaista tulosta aikaiseksi :)
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Bambiino sanoi:
Kimin ois pitäny tehä pelimiesliike (tm), eli nousta autosta pois vauhdissa ja pitää auto kokoajan liikkeessä. :thumbup:
Kuinkahan näitä hrpäkevirityksiä saa itse edes työnnettyä nykyään kun on siipeä alhaalla ja ylhäällä, edessä ja takana - menisi sipsuttamiseksi kun Heidillä ikään :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
kessel sanoi:
Kuinkahan näitä hrpäkevirityksiä saa itse edes työnnettyä nykyään kun on siipeä alhaalla ja ylhäällä - menisi sipsuttamiseksi kun Heidillä ikään :D
Kai niissä ratti sen verran suorassa pysyis että takasiivestä vaan työntään...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Lancer sanoi:
Eli siis bensapumpun hajoaminen oli syy tuohon Räikkösen hyytymiseen? Ei siis vaihdelaatikko tai moottoririkko?

Jäi aika-ajot näkemättä, mutta mielenkiintoisia tuloksia saatiin kylläkin. Kubicalle nostan hattua, vaikken bensamääristä paljoa tiedäkään. Katotaan jos Bemu piilotteli vieläkin vauhtiaan näissä aika-ajoissa... :rolleyes:

Onhan se Kimi noussut viimeisestä ruudusta kolmanneksikin joten tämänkin pitäisi olla vaikeudeltaan sitä keskitasoa, ellei nyt tiputeta viimeiseen ruutuun. Kyllhän se voi jopa voittoonkin nousta jos kärkipäästä ajaa kavereita ulos ja turva-auto tulee sopivasti radalle aina silloin tällöin. :eek:
Onneksi vielä ei ole yhtään pistettä jaettu....

Ihmettelen ellei huomenna tule turva-autoa. Siksi epävarmoja ovat monen kuskin otteet olleen. Tilanne voi kääntyä ihan päälaelleen kuka onkaan takaa-ajoasemassa ja kuka ei.

Kimi voittoon!
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Miten muuten Webber on Kimin edellä aika-ajotuloksissa? :confused:

Kumpikaan ei saanut aikaa Q2:sta ja Q1:sen ajat on tässä:
15 10 Mark Webber Red Bull-Renault 1:26.914
16 1 Kimi Räikkönen Ferrari 1:26.140

Kaiken järjen mukaan Kimillä on aika-ajoista nopeempi aika kuin Markilla...

Ei sillä, että Glockin rangaistuksien takia 15. ruutu on sentään puhtaalla puolen toisin kuin Markin 14. ruutu...
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Ghost_Glove sanoi:
Miten muuten Webber on Kimin edellä aika-ajotuloksissa? :confused:
Jospa siihen vaikuttaa se että Webber tahkosi hieman kauemmin ko. sessiota, eli Kimi siis keskeytti ennen Webberiä?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
kessel sanoi:
Jospa siihen vaikuttaa se että Webber tahkosi hieman kauemmin ko. sessiota, eli Kimi siis keskeytti ennen Webberiä?
Ilmeisesti niin, mutta jotenkin musta olis selkeempää, että ajetut ajat merkitsis...

Toki voi sekin vaikuttaa, että Kimi todellakin keskeytti...
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Ghost_Glove sanoi:
Miten muuten Webber on Kimin edellä aika-ajotuloksissa? :confused:

Kumpikaan ei saanut aikaa Q2:sta ja Q1:sen ajat on tässä:
15 10 Mark Webber Red Bull-Renault 1:26.914
16 1 Kimi Räikkönen Ferrari 1:26.140

Kaiken järjen mukaan Kimillä on aika-ajoista nopeempi aika kuin Markilla...

Ei sillä, että Glockin rangaistuksien takia 15. ruutu on sentään puhtaalla puolen toisin kuin Markin 14. ruutu...
Ote säännöistä:

---
If more than one driver fails to set a time during Q1, Q2 or Q3 they will be arranged in the following order :
i) any driver who attempted to set a qualifying time by starting a flying lap ;
ii) any driver who failed to start a flying lap ;
iii) any driver who failed to leave the pits during the period.
---

Webber pääsi radalle ja Räikkönen ei. Siksi aussi on edellä.
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Montyn tapauksessa se auto oli puolittain sen viivan päällä mistä alkaa rata ja loppuu varikko, ja monty kävi sen vetämässä pari metriä taaksepäin tunkilla et mekaanikot sai sen työnnettyä sitten boksiin
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kimin ongelmaksi sanotaan bensapumppu, mutta kuitenkin Turun sanomien mukaan myös näin:
Manageri Steve Robertson huokaisi raskaasti, kun näki Räikkösen köröttelevän hiljaa kuvaruudussa.

- Kimillä oli juuri kaksi nopeaa sektoriaikaa. Hän olisi ollut erittäin kilpailukykyinen aika-ajon kakkosvaiheessa ja raskaalla kuormalla finaalissa vielä entistä vahvempi. Uskon, että Kimi menetti paalupaikan.

- Tällaista on moottoriurheilu. Pelkästään tankkaamalla lisää hän olisi pystynyt jatkamaan. Olen varma, että muillekin tulevat omat heikot hetkensä. Toivottavasti Kimin huono tuuri loppui tähän, Robertson tuumaili.
Eli kävikö tankki niin tyhjänä, että vika ilmeni vai kävikö vaan pikku moka ja bensa oikeesti loppu? Toki vika ei kuullostanut siltä, että bensa olis vaan loppunut, mutta kuitenkin ilmeisesti vikaa ei olisi esiintynyt jos bensaa olis ollut enemmän tankissa..
 

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
Kun en tuota aika-ajoa kokonaisuudessaan nähnyt enkä jaksa tätä topicia lukea edes vähää alusta niin pari kysymystä:

Miksi Nelsinho Piquet oli vasta 21.? Oliko hänen Renaultissaan jonkinlainen tekninen vika vai tekikö hän jonkun ajovirheen? Vai eikö auto yksinkertaisesti kulkenut niin kovaa että hävisi molemmille Indioille ja Satolle?

Entä minkäs takia Timo Glockin sijoitus putosi kymmenellä pykälällä? Jonkinsortin moottorinvaihto tms. kyseessä (sori, varmaankin vastaus tähän löytyisi jostain mutta kysytään nyt täältä:eek: )
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Eddie Rickenbacker sanoi:
Kun en tuota aika-ajoa kokonaisuudessaan nähnyt enkä jaksa tätä topicia lukea edes vähää alusta niin pari kysymystä:

Miksi Nelsinho Piquet oli vasta 21.? Oliko hänen Renaultissaan jonkinlainen tekninen vika vai tekikö hän jonkun ajovirheen? Vai eikö auto yksinkertaisesti kulkenut niin kovaa että hävisi molemmille Indioille ja Satolle?

Entä minkäs takia Timo Glockin sijoitus putosi kymmenellä pykälällä? Jonkinsortin moottorinvaihto tms. kyseessä (sori, varmaankin vastaus tähän löytyisi jostain mutta kysytään nyt täältä:eek: )
Ensinnäkin vapaissa pyörähti ja rikko vaihteet. Seuraavistakin vapaista jäi näin puolet ajamatta. Kolmansissa sääti jarruja ja ajo ulos. Aika-ajoissa oli hidas ja teki virheitä. Nopeaa yrittäessa Glock tupeksi eteen. (siitä sijan penalti kellolle ja toisen 5 sijaa sai vaihdelaatikon vaihdosta)

Ajo oli kyllä huonoa...
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Piquet vain oli... hidas. Eiköhän se yksi pääsyistä ole :eek:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eddie Rickenbacker sanoi:
Kun en tuota aika-ajoa kokonaisuudessaan nähnyt enkä jaksa tätä topicia lukea edes vähää alusta niin pari kysymystä:

Miksi Nelsinho Piquet oli vasta 21.? Oliko hänen Renaultissaan jonkinlainen tekninen vika vai tekikö hän jonkun ajovirheen? Vai eikö auto yksinkertaisesti kulkenut niin kovaa että hävisi molemmille Indioille ja Satolle?

Entä minkäs takia Timo Glockin sijoitus putosi kymmenellä pykälällä? Jonkinsortin moottorinvaihto tms. kyseessä (sori, varmaankin vastaus tähän löytyisi jostain mutta kysytään nyt täältä:eek: )
Pigee selitteli ettei "erinäisistä syistä" saanut aikaa kasaan.. Kuulemma ei päässyt ajamaan tarpeeks ennen aika-ajoja ja sit jäi ruuhkaan myös.. just just..

Glockille vaihdettiin vaihdelaatikko ennen aika-ajoja -> -5 pykälää ja sit sai vielä Webberin estelystä rangaistuksen -> -5 pykälää...

Ihan hyvin ku vaihdelaatikon pitäs kestää neljä viikonloppua ja se hajos jo ekojen harkkojen jälkeen... :D
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Tuo neljän kisan vaihdeboksisääntö on kyllä oikea neronleimaus. Kaksi kisaa nyt vielä ymmärtäisi, mutta suoraan neljä kisaa? :jaska:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ghost_Glove sanoi:
Kimin ongelmaksi sanotaan bensapumppu, mutta kuitenkin Turun sanomien mukaan myös näin:


Eli kävikö tankki niin tyhjänä, että vika ilmeni vai kävikö vaan pikku moka ja bensa oikeesti loppu? Toki vika ei kuullostanut siltä, että bensa olis vaan loppunut, mutta kuitenkin ilmeisesti vikaa ei olisi esiintynyt jos bensaa olis ollut enemmän tankissa..
Vika oli apubensapumpussa joka ilmeisesti siirtää menovettä pääpumpulle...
Näin olen itse ymmärtänyt kojatkaa jos olen väärässä...
 
Ylös