2008 Australian GP - Aika-ajot

• Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

F1-fani82

Well-known member
Sijainti
Vantaa
markot sanoi:
'Hylky' oli ihan puhtaasti kimin oma moka, luulisi että tolla kokemuksella osaa jo säännöt jotka määrittelevät missä varikkoalue alkaa ja loppuu, ulkoisen avun saaminen tämän alueen ulkopuolella tietää automaattista hylkyä. Sama sääntö on tuttu jo kartingista, jos saa ulkopuolista apua sammuneen auton käyntiin työntämisessä niin musta lippu tulee, mutta itse saa yrittää autoa työntää käyntiin..

Ei ois Espoon pojan paljoa tarvinnut autoansa työntää saadakseen auton varikkoalueelle, mutta taisi käydä egon päälle... :jaska: :nope: :nope: :nope: :nope:
Toisia säännöt kiinnostaa, toisia ei... Voi olla, ettei Räikkönen ollut perillä säännöistä, koska kyllä olis aikaakin ollut työntää auto portille.

Coni

Well-known member
Parempi toi aika-ajo on ainakin kuin vuosi sitten. Parempi myös kuin se kierros/kuljettaja systeemi. Lisäksi pidän hyvänä sitä että kisabensat aika-ajossa vaikuttavat taktiikoihin ja huonommalla autolla on myös mahdollista haastaa kärkeä kun tankkaa hieman vähemmän.

Hauki

kierroksella ohitettava
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
JML82 sanoi:
Toisia säännöt kiinnostaa, toisia ei... Voi olla, ettei Räikkönen ollut perillä säännöistä, koska kyllä olis aikaakin ollut työntää auto portille.
Joo, outo juttu... Mutta luulis, että joku herra strategiaherrakin olis hereillä ja osaisi käyttää tiimiradiota tällaisessa tilanteessa. Toinen (offtopic) asia mikä jäi ihmetyttämään viime kauden päätöskisasta oli se, että Kimille tuli ilmeisesti tieto mestaruudesta vasta jonkun minuutin kuluttua maaliin tulosta. Kuitenkin maaliinhan tultiin järjestyksessä Kimi, Massa, Hamilton (7. sija, kierroksella jäänyt), joten eikös se mestaruus ollut selvä sillä hetkellä, kun Hami ylitti maalilinjan ollen seitsemäs. Eihän Hami olisi voinut -1 kierros kisapituuden ajaneena ketään enää ohittaa tuloksissa, vaikka vikalla kiekalla edessä ajava olisi keskeyttänytkin, vai olenko nyt aivan täysin yössä? Varikolla on kuitenkin äijää vieri vieressä monitorien ääressä, joten luulisi siellä jonkun hiffaavan tällaiset asiat.

talakem

Iltalehden toimitus
Hauki sanoi:
Joo, outo juttu... Mutta luulis, että joku herra strategiaherrakin olis hereillä ja osaisi käyttää tiimiradiota tällaisessa tilanteessa. Toinen (offtopic) asia mikä jäi ihmetyttämään viime kauden päätöskisasta oli se, että Kimille tuli ilmeisesti tieto mestaruudesta vasta jonkun minuutin kuluttua maaliin tulosta. Kuitenkin maaliinhan tultiin järjestyksessä Kimi, Massa, Hamilton (7. sija, kierroksella jäänyt), joten eikös se mestaruus ollut selvä sillä hetkellä, kun Hami ylitti maalilinjan ollen seitsemäs. Eihän Hami olisi voinut -1 kierros kisapituuden ajaneena ketään enää ohittaa tuloksissa, vaikka vikalla kiekalla edessä ajava olisi keskeyttänytkin, vai olenko nyt aivan täysin yössä? Varikolla on kuitenkin äijää vieri vieressä monitorien ääressä, joten luulisi siellä jonkun hiffaavan tällaiset asiat.
Olisiko ne kuitenkin odottaneet jotain FIAn vahvistusta tuloksista? tuskin itse laskivat kaikkien kilpailijoiden kierroksia...

Ghost_Glove

Jääkausi
Sijainti
Ylöjärvi
markot sanoi:
Ei ois Espoon pojan paljoa tarvinnut autoansa työntää saadakseen auton varikkoalueelle, mutta taisi käydä egon päälle... :jaska: :nope: :nope: :nope: :nope:
Kovin vaikea uskoa tuohon. Siis ehkä ei Kimitseri olis sitä hokassu siinä mutta kyllä talli olis radioon huutanu että työnnä se viivan yli jos siitä apua olis ollut.

Kuten edellä todettiin niin se tais jo riittää, että auto pysähtyi radalle. Eli vaikka Kimi olis ite työntäny autoonsa niin se olis silti ollu jo hylsy...

Make79

Well-known member
Ghost_Glove sanoi:
Starttimoottorilla?? Sijaitsee ilmeisesti varikkopilttuussa... ;)

Ja itse elän uskossa, että varikon puolella työntäminen olis ollut ihan sallittua...
Ainakin viime kaudella jokaisessa autossa oli starttimoottori, paineilmalla toimiva jota pystyi käyttämään lyhyen ajan, ehkä yhteen tai kahteen käynnistykseeen.
Hätätilanteita varten, muutenhan auto startataan aina varikolla.

Hauki

kierroksella ohitettava
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
talakem sanoi:
Olisiko ne kuitenkin odottaneet jotain FIAn vahvistusta tuloksista? tuskin itse laskivat kaikkien kilpailijoiden kierroksia...
Niin, tiedä häntä... Mutta kisainssihän sanoi tiimiradiossa jotain "by my calculations we won tö tsäämmppiönship by one point", joten kaipa ne itse laskeskeli. Ehkä ne halus sitten vaan varmistaa, ettei kukaan 100% varmuudella ole keskeyttänyt _ennen_ kun Hami tuli maalilinjan yli. TV-lähetyskin kun näytti lähinnä vaan Kimiä vikan kiekan ajan. Kaipa ne tietää mitä tekee... useinmiten ainakin :wink:.

Ghost_Glove

Jääkausi
Sijainti
Ylöjärvi
Make79 sanoi:
Ainakin viime kaudella jokaisessa autossa oli starttimoottori, paineilmalla toimiva jota pystyi käyttämään lyhyen ajan, ehkä yhteen tai kahteen käynnistykseeen.
Hätätilanteita varten, muutenhan auto startataan aina varikolla.
Onko näin?
Oikeen kyl keksi tollaselle mitään käyttöö... Varsinkin kun en oo koskaan moista nähny käytössä...

Racemaster

Well-known member
markot sanoi:
'Hylky' oli ihan puhtaasti kimin oma moka, luulisi että tolla kokemuksella osaa jo säännöt jotka määrittelevät missä varikkoalue alkaa ja loppuu, ulkoisen avun saaminen tämän alueen ulkopuolella tietää automaattista hylkyä. Sama sääntö on tuttu jo kartingista, jos saa ulkopuolista apua sammuneen auton käyntiin työntämisessä niin musta lippu tulee, mutta itse saa yrittää autoa työntää käyntiin..

Niin kartingissa yleisessä luokassa saa itse yrittää työntää käymään ei junioreissa vielä. Tosin kyllähän Kimi varmaan enemmän yleistä on ajanut kuin junnuissa.

Seuraa kysymys olisitko itse tajunnut siinätilanteessa repiä itsesi irti vöistä ja ruveta tuuppoomaan? Ei ainakaan itselle ihan ekana olis tullut mieleen. Kai siinä vähän muutakin just sillä hetkellä pyörii mielessä. Ja vaikka en nyt tota pykälää ole nähnyt niin ymmärsin, että jos auto sammuu ja pysähtyy rata-alueelle aika-ajoissa ei kuljettaja saa enää jatkaa aika-ajoa vaikka sen itse varikolle työntäisikin. Korjatkoon joku jos olen väärässä. Eli vain varikolla saisi työntää autoa.

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Sijainti
Lahtix
Mielenkiintoinen kisa huomenna tulossa. Joutunee sihtaamaan kännissä netistä kisan. Moneltas se huomenna alkaa?

Positiivisia yllätyksiä oli Koviksen sijoitus, biimerin ja toyotan vauhti. Toyota oli kyllä aika yllättävän nopea. Harmi vain Glockin rangaistukset, omasta mielestäni melkoisen hyvin kaveri oman F uransa avasi. Ja hankala rata kaiken lisäksi.

Ghost_Glove

Jääkausi
Sijainti
Ylöjärvi
Hauki sanoi:
Niin, tiedä häntä... Mutta kisainssihän sanoi tiimiradiossa jotain "by my calculations we won tö tsäämmppiönship by one point", joten kaipa ne itse laskeskeli. Ehkä ne halus sitten vaan varmistaa, ettei kukaan 100% varmuudella ole keskeyttänyt _ennen_ kun Hami tuli maalilinjan yli. TV-lähetyskin kun näytti lähinnä vaan Kimiä vikan kiekan ajan. Kaipa ne tietää mitä tekee... useinmiten ainakin :wink:.
Joo kyllä mä ainakin itse juhlin jo siinä vaiheessa kun Kimi tuli maaliin. Sääntöjen mukaanhan Hami ajoi kisassa kierroksen vähemmän kuin häntä edellä ajaneet eli vaikka vikalle kierrokselle olis jäänyt kaikki massan ja hamin välistä niin tulokset olis "katottu" sit toisteks viimeseltä kierrokselta koska kaikki hamin edestä oli jo lähtenyt vikalle kiekalle...

Sini Massa

Felipe Massa
Sijainti
Salo
No ohhoh

Oli kyllä totaallinen yllätys tuo aika-ajo. Olisin odottanut kärkinelikkoa järjestykseesä Massa, Hamilton, Kovalainen, Kubica. Mutte ei :nope: Massan aika-ajo meni pieleen kylmien renkaiden takia. Mulla on sellanen olo että kisasta tulee jännää. Kahdessa ekassa mutkassa saattaa tapahtua iso kolari, jonne saattaa kärkimiehetkin joutua. Innolla odotan huomista kisaa :)

talakem

Iltalehden toimitus
butterfly sanoi:
Harmi vain Glockin rangaistukset, omasta mielestäni melkoisen hyvin kaveri oman F uransa avasi.
Ei se mitään avannu. Johan se aikoinaan Jordanilla kurvaili...

No joo avas uudestaan.....

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Sijainti
Lahtix
talakem sanoi:
Ei se mitään avannu. Johan se aikoinaan Jordanilla kurvaili...

No joo avas uudestaan.....
Aha, muistelin väärin. No karpo painaa päälle näin lauantaina joten ei pää ihan normaalilla tavalla toimi.... Miten hän ajoi Jordanilla?

Make79

Well-known member
Hauki sanoi:
Joo, outo juttu... Mutta luulis, että joku herra strategiaherrakin olis hereillä ja osaisi käyttää tiimiradiota tällaisessa tilanteessa.
Sama tuli kyllä itselläkin mieleen ja minun mielestä tuommoiset asiat kuuluvat juurikin tallin henkilökunnan töihin, saattaa olla, ettei kuski heti välttämättä hoksaa, mitä tilanteessa pitäisi tehdä...
Siinä samalla kun huomaa vielä, että huoltomiehet juoksevat pilttuusta kohti sinua, niin tuskinpa alat enää hyppimään ylös autosta.

Make79

Well-known member
Ghost_Glove sanoi:
Onko näin?
Oikeen kyl keksi tollaselle mitään käyttöö... Varsinkin kun en oo koskaan moista nähny käytössä...
Viime kaudella näyttivät maikkarilla jossakin ohjelmassa, en vain muista mikä ohjelma se oli..

Kait sillä ois tarkotus saada moottori käyntiin, jos sippaa radan varteen.
Vaikka en kyllä muista itsekkään nähneeni vempelettä käytössä, niin tuollaista kuitenkin esittelivät.

Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Sijainti
taas Suomessa
butterfly sanoi:
Aha, muistelin väärin. No karpo painaa päälle näin lauantaina joten ei pää ihan normaalilla tavalla toimi.... Miten hän ajoi Jordanilla?
2004 korvasi Giorgio Pantanoa Kanadassa ja myöhemmin myös Kiinassa, Japanissa ja Brasiliassa. Oli debyytissään seitsemäs kun Williamsit ja Toyotat hylättiin.

Se miksi Glock sai pestinsä, en muista tähän hätään. edit: Taisi olla niitä maksurästejä mitkä Pantanon sponsseilta oli jäänyt maksamatta, eli mitä talakem tuossa mainitsi.

Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Lancer sanoi:
2004 korvasi Giorgio Pantanoa Kanadassa ja myöhemmin myös Kiinassa, Japanissa ja Brasiliassa. Oli debyytissään seitsemäs kun Williamsit ja Toyotat hylättiin.

Se miksi Glock sai pestinsä, en muista tähän hätään.
Pantanolta loppu rahat muistaakseni....

Calvin

Well-known member
Zaikom sanoi:
Laitoin unibetille rahaa Kubican paaluun kertoimella 50. Jos se BMW wielä tulis sieltä :rolleyes:
Yhtä virhettä vaille oli Kubican paalu! Ei varmaan harmita yhtään? :alppu: