2008 Australian GP - Aika-ajot

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lancer sanoi:
Kyllähän kisoissakin ollaan nähty sellaista että ajetaan auto pilttuuseen ja jatketaan matkaa myöhemmin, tosin useampi kierros kärkeä perässä.
Aika-ajo ei ole kisa. Eri säännöt. Ei kisassa ole seuraavia sessioita. Saa kesken session tulla pilttuuseen ja sitten jatkaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lancer sanoi:
Ei kyllä minusta ole reilua että oma auto otetaan pois muiden tieltä ja siitä seuraa "hylkäys".
Olisiko sääntö ollut helpompi hyväksyä, jos niin olisi käynyt Hamiltonille?
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
WebSlave sanoi:
Aika-ajo ei ole kisa. Eri säännöt. Ei kisassa ole seuraavia sessioita. Saa kesken session tulla pilttuuseen ja sitten jatkaa.
Tässä sivuat sitä aihetta mistä kenkä puristaa.

talakem sanoi:
Kimipä ei kyllä ajanut pilttuuseen...
Niin, no ei kyllä ajanut, mutta pointti on siinä että kun auton työnnötöstä pilttuuseen tulee rangaistus (siis jos vika korjataan ja aiotaan lähteä uudestaan radalle :wink: ), muttei siitä jos sen ajaa sinne.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Lancer sanoi:
Ei kyllä minusta ole reilua että oma auto otetaan pois muiden tieltä ja siitä seuraa "hylkäys".
Tiedä reiluudesta, mutta järkevä sääntö tuo ei mielestäni missään nimessä ole.
Saivat työnnettyä auton pilttuuseen (tallin) omin voimin, ilman ulkopuolista apua (ei tarvittu kurottajia, tai ratavirkailijoita), auto saatiin kuntoon ajoissa, eli Kimi olisi päässyt ajamaanilman viivästystä seuraavallekin sessiolle.

Typerää tuohua, sanon minä.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
WebSlave sanoi:
Olisiko sääntö ollut helpompi hyväksyä, jos niin olisi käynyt Hamiltonille?
En katso tätä tilannetta sinivalkolasien läpi.

edit: Kuitenkin jos Hamiltonille vastaavanlaista kävisi, niin totta kai hänelle pitää vastaavalla lailla rankaista, ellei sääntöä ehditä mitenkään muuttamaan kauden aikana.
 
Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
PeeVee79 sanoi:
Tiedä reiluudesta, mutta järkevä sääntö tuo ei mielestäni missään nimessä ole.
Saivat työnnettyä auton pilttuuseen (tallin) omin voimin, ilman ulkopuolista apua (ei tarvittu kurottajia, tai ratavirkailijoita), auto saatiin kuntoon ajoissa, eli Kimi olisi päässyt ajamaanilman viivästystä seuraavallekin sessiolle.

Typerää tuohua, sanon minä.
Tätä olen tarkoittanut. :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lancer sanoi:
TNiin, no ei kyllä ajanut, mutta pointti on siinä että kun auton työnnötöstä pilttuuseen tulee rangaistus (siis jos vika korjataan ja aiotaan lähteä uudestaan radalle :wink: ), muttei siitä jos sen ajaa sinne.
No, ensimmäinen on keskeytys, toinen ei. Eikö se nyt ole aika selkeää, ettei radan varteen hajonnut auto saa jatkaa?

-Edit- Sillä, tapahtuuko se varikon sisääntulossa vai toisella puolella rataa ei ole asiaan mitään merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
WebSlave sanoi:
No, ensimmäinen on keskeytys, toinen ei. Eikö se nyt ole aika selkeää, ettei radan varteen hajonnut auto saa jatkaa?
Se nyt sattui hajoamaan varikkosuoralle, josta autot kuulukin työntää pilttuuseen. Vai pitääkö ne jättää siihen ja odottaa että hinausauto tulee hakemaan? Radan varteen jos auto jää niin nosturit tulevat hakemaan ne, eivätkä takuuvarmasti kanna niitä varikkotiloihin ainakaan korjattavaksi.

Jos Kimi oli ajanut ulos varikon portilla ja kolhinut autonsa huonoon kuntoon, niin tilanne voisi olla toinen. Nyt oli kyseessä mekaaninen virhe joka ei tehnyt ulkoisesti autolle mitään tuhoja.
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
WebSlave sanoi:
Mekaanikotkin ovat "ulkopuolista apua".
Mitäs jos Kimi olisi sen työntänyt sinne pilttuuseen? Ja onko varikon viiva missä rajoitin laitetaan päälle raja diskaukselle...
 

Enrique

Well-known member
Liittynyt
18.12.2002
Viestit
1913
Kyllähän bemarit meni kovaa. Saas nähdä kuinka kisavauhti piisaa muita vastaan. Uskon kyllä että kolmas suurtalli on syntynyt.

Piquetin äiteen poika oli kyllä melkonen hituri. Tällaisia näyttöjä ei varmaan kauaa tarvi katsella.
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
Säännön järkevyydestä en tiedä, mutta ihan samahan se on kaikille :D. Joku jää aina sääntöjen "uhriksi", ja tällä kertaa se vaan sattui olemaan Kimi, keljuttaahan se mutta minkäs sille mahtaa. Säännön logiikasta sen verran, että käsittääkseni mekaanikot saa tulla jelppimään vain varikkoalueella, eli missä on se 80 km/h(?) nopeusrajoitus. Meinaan useinhan varikon sisääntuloväylällekin tullaan melkoista haipakkaa, ja onhan se parempi, ettei siellä silloin jalkamiehiä saisi periaatteessa ollakaan. Monilla radoillahan varikon sisääntulossa on jyrkkiä mutkia, betonimuuria ym. näköesteitä, joten ihan ymmärrettävää, ettei siellä saisi mekaanikot hiippailla. Kyllähän sellasta vaikkapa 120 km/h "mateleva" formula-auto saattaa hieman kolhaista jos alle jää :rolleyes:. Saatan olla kyllä hakoteilläkin tämän kanssa, mutta joku viisaampi varmaan sitten ojentaa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Metanolman sanoi:
Ratavalvojat näköjään työnsivät autoa. Mutta kaikki on ulkopuolista paitsi kuski itse.
Ykkösellä ei varmaan pysty edes kitkuttamaan eteenpäin "starttimoottorilla"...

Mutta ilmeisesti viivan sisältä olisi saanut työntää eikä rangaistusta olisi tullut?
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Sääntö muistaakseni on, että mekaanikot eivät saa mennä varikko alueen ulkopuolelle, siis käytännössä radalle jossa Kimin auto oli. En ole kuullut säännöstä, jossa aika-ajoissa ei saisi käyttää ulkopuolista apua. Kuva kuitenkin näyttää, että ratavalvojat olivat jo työntämässa. Ehkä sääntö tuomarit katsoivat TV:tä ja luulivat Ferrari miesten käyneen hakemassa. Ehkä mekaanikot eivät odottaneet tarpeeksi ja auto oli vielä radan puolella, kun siihen koskivat.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Lancer sanoi:
Se nyt sattui hajoamaan varikkosuoralle, josta autot kuulukin työntää pilttuuseen. Vai pitääkö ne jättää siihen ja odottaa että hinausauto tulee hakemaan? Radan varteen jos auto jää niin nosturit tulevat hakemaan ne, eivätkä takuuvarmasti kanna niitä varikkotiloihin ainakaan korjattavaksi....
Auto ei hyytynyt varikkosuoralle vaan radalle. Varikkosuoralla mekaanikot saavat työntää autoa, mutta eivät radan puolella. Ilman tätä sääntöä touhu olisi aivan tolkutonta kun autoja työnneltäisiin pitkin rataa. Mutta se siitä...

Ja sitten itse asiaa, tai jotain;

BMW vauhti oli kuitenkin yllätys. Odotin vahvaa suoritusta kärkitallien perässä, mutta Kubika kiilasi hyvin tuonne kärkeen. Tosin odotan että mies pysähtyy ennen McLareneita ja Ferkkua. Sen lisäksi en usko bemarin kisavauhdin olevan ihan niin hyvän kuin noilla kilpailijoilla.

Alonson vauhti oli odotettua heikompaa, mutta saattoi johtua noista ongelmista.

Barrichello näytti että pehmeä kaasujalka oli vielä tallessa. :thumbup:

Mielestäni aika-ajo on taas epäonnistunut 3.sessiossa. Tiukkaa kisaa paalupaikasta ei tule kun käydään vain vetämässä yksi tai kaksi kierrosta. :nope:

Lopputuloksessa Larenin kaksoisvoitto näyttääkin ihan mahdolliselta. Jos Kimi pääsee lähdöstä hyvin liikkeelle ilman kolareita, voi sijoituskin olla mukava. Tuurilla jopa palkintopallipaikka.
 
Ylös