2008 Australian GP - Aika-ajot

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
meikää kismittää

talakem sanoi:
Ykkösellä ei varmaan pysty edes kitkuttamaan eteenpäin "starttimoottorilla"...

Mutta ilmeisesti viivan sisältä olisi saanut työntää eikä rangaistusta olisi tullut?
Älytön epäonni.

Kaikkein eniten mua kismittää, että paalupaikka annettiin kuin lahjaksi lahjakkaalle Hamiltonille. Heikin pitää tulevaisuudessaan panna paremmin pedaalia pohjaan, tai Barichellon paikka häämöttää. Massa nyt on niin munaton mies, että löytyy juuri siltä sijoitukselta, kuin odotettiinkin. Kubican yritys oli hyvä, mutta virhe ei anna tilaa olisin ollu paalulla-hehkutuksille.
Väitän, että Kimi Räikkönen olisi ollut ainoa, joka olisi oikeasti pystynyt Hamiltonin kaatamaan... vaan jos hän olisi ollut sääntömuutoksista, jotka jopa Matti tiesi, hieman hereisempi, olisi hän ponkaissut autostaan, työntänyt autoaan muutaman metrin eikä valittanut siitä sitten jälkeenpäin.

Älkää käsittäkö väärin, Kimi is still the Man.

Ainoa ilopilleri-ilmiö oli Kyllösen mukava selostus, joka tökki useampaan kertaan viime kaudella. Nyt mies oli mukavan lempeällä äänellään hyvä aamustartti meikäläiselle.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
JML82 sanoi:
Noo eiköhän tuo ole toiveajattelua, toki näin voi tapahtua. Kenen eduksi turva-auto juttu käy, ei voi vielä sanoa. Riippuu ihan varikkokäyntien ajoituksesta jne... Kenen auto lähtee parhaiten viivalta, ei vielä kukaan tiedä sitä.
No totta kai turva-auto koituu aina takaa tulevien eduks joka tapauksessa. Taktiikoista sitten riippuu kuinka suuri se hyöty on, mutta nykysillä säännöillä se on lähes aina merkittävä koska kärki mies ei voi kuitenkaan mennä varikolle heti kun SC kyltti nostetaan ja jos on pakko mennä niin sithän kärki mies tippuu koko letkan perään...

Joten kun Kimi ajelee huomenna sijalla 6 tai 7 ja kierroksia on ajettu reilu kymmenen pamauttaa PiGee seinään pääsuoralla SC radalle ja Hamiltonin 20 sekan johto Kimiin katoo savuna ilmaan... :thumbup:
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Huominen kisa:
Hamilton
Kovalainen
munaton Massa

Kubicalle toivotan onnea. McLarenit ottavat hyvät lähdöt, ja se on sitten siinä.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Sääntöjen mukaan kuljettaja ei saa enää palata radalle, jos hänen autonsa pysähtyy radan varteen kesken aika-ajon. Tuossa se tuli. MTV3.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
PeeVee79 sanoi:
Ihan sama tuli kanssa mieleen. Ei noissa säännöissä ainakaan liikaa ole johdonmukaisuutta.
Olis kyllä kiva tietää, että minkä takia auton saa rehata kempuralta radalle, mutta ei radalta varikolle.
No johonkin se radan ja varikon välinen viiva on laitettava. Toki se vois olla heti sielä varikkosuoran alussakin, mutta kun ei vaan oo....
Ihan oikein Kimiltä jälleen. Otti rennosti ja selkäsuorassa "...on joku sellanen sääntö joka esti meidän jatkamisen... that's it ja eteen päin"

Mietin vaan, että olisko Kimi saanut itse työntää autonsa varikolle? Ja pyysikö Kimi ratavalvojia työntämään eli mokasivatko taas yli-innokkaat valvojat tän homman?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
talakem sanoi:
Ykkösellä ei varmaan pysty edes kitkuttamaan eteenpäin "starttimoottorilla"...

Mutta ilmeisesti viivan sisältä olisi saanut työntää eikä rangaistusta olisi tullut?
Starttimoottorilla?? Sijaitsee ilmeisesti varikkopilttuussa... ;)

Ja itse elän uskossa, että varikon puolella työntäminen olis ollut ihan sallittua...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Leo sanoi:
Sääntöjen mukaan kuljettaja ei saa enää palata radalle, jos hänen autonsa pysähtyy radan varteen kesken aika-ajon. Tuossa se tuli. MTV3.
Okei, eli siis vaikka työntäminen olis ollut sallittua esim. Kimin toimesta niin Kimi olis kuitenkin jo kertaalleen "keskeyttänyt"...
No säännöt on sääntöjä.. Niillä mennään...

Mutta eikös viime vuonna ollut Malesiassa tai jossain tilanne jossa jonkun auto jäi just varikkoviivan etupuolelle ja varikkohenkilöstö joutu katteleen viivalla kun kuski puski autoonsa takasin varikolle? Tais olla harjotuksissa mutta kuitenkin...
Sillon ainakin sai jatkaa sit kun auto kävi taas...
 

^jiri^

Member
Liittynyt
2.4.2006
Viestit
15
Hauki sanoi:
Säännön järkevyydestä en tiedä, mutta ihan samahan se on kaikille :D. Joku jää aina sääntöjen "uhriksi", ja tällä kertaa se vaan sattui olemaan Kimi, keljuttaahan se mutta minkäs sille mahtaa. Säännön logiikasta sen verran, että käsittääkseni mekaanikot saa tulla jelppimään vain varikkoalueella, eli missä on se 80 km/h(?) nopeusrajoitus. Meinaan useinhan varikon sisääntuloväylällekin tullaan melkoista haipakkaa, ja onhan se parempi, ettei siellä silloin jalkamiehiä saisi periaatteessa ollakaan. Monilla radoillahan varikon sisääntulossa on jyrkkiä mutkia, betonimuuria ym. näköesteitä, joten ihan ymmärrettävää, ettei siellä saisi mekaanikot hiippailla. Kyllähän sellasta vaikkapa 120 km/h "mateleva" formula-auto saattaa hieman kolhaista jos alle jää :rolleyes:. Saatan olla kyllä hakoteilläkin tämän kanssa, mutta joku viisaampi varmaan sitten ojentaa.
Oisko se ollut turvallisempaa että se auto olis jätetty siihen?
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Toni_V sanoi:
Auto ei hyytynyt varikkosuoralle vaan radalle. Varikkosuoralla mekaanikot saavat työntää autoa, mutta eivät radan puolella. Ilman tätä sääntöä touhu olisi aivan tolkutonta kun autoja työnneltäisiin pitkin rataa. Mutta se siitä...
Auto kyllä pysähtyi sille suoralle jossa tullaan varikolle, mutta ongelmat alkoivat jo radalla (joiden takia Kimihän tuli varikolle).
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Lancer sanoi:
Auto kyllä pysähtyi sille suoralle jossa tullaan varikolle, mutta ongelmat alkoivat jo radalla (joiden takia Kimihän tuli varikolle).
Joo mutta ei vielä varikon puolelle... Varikko alkanee siitä viivasta josta alkaa myös nopeusrajoitus...
Säännöt on sääntöjä... no kan duu...
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Faktahan on se, että Kimi lopulta itse oli syypää rangaistukseensa. Ei tajunnut työntää itse niinkuin Monty aikanaan teki. Toki Ferrarin olisi pitänyt radiolla ilmoittaa näistä pykälistä, joita Kimi ei varmasti iltasaduiksi lue. :rolleyes:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ghost_Glove sanoi:
No johonkin se radan ja varikon välinen viiva on laitettava. Toki se vois olla heti sielä varikkosuoran alussakin, mutta kun ei vaan oo....
Ihan oikein Kimiltä jälleen. Otti rennosti ja selkäsuorassa "...on joku sellanen sääntö joka esti meidän jatkamisen... that's it ja eteen päin"

Mietin vaan, että olisko Kimi saanut itse työntää autonsa varikolle? Ja pyysikö Kimi ratavalvojia työntämään eli mokasivatko taas yli-innokkaat valvojat tän homman?
Jean ja Ross olisi hoitaneet homman... radiossa olis sanottu että vedä ajolinjoja pitkin että vauhti riittää varikolleasti ja jos ei hyppää työntämään..

Ja Massa olis vielä pukannut vaihdelaatikosta "vahingossa"...
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Olihan surkea aamuherätys!:nope: No, toivotaan, että väitteet siitä, että mäkki nopea aika-ajoissa ja Ferrari taas kisavauhdissa pitävät paikkansa.

BMW, Toyota ja Honda:thumbup: (ja Vettel tietysti)

Huh huh Renaultia ja varsinkin Piqueta:thumbdown
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
On muuten jotenkin tylsät ne uudet Melbourne-kyltit pääsuoralla. Vanhat oli hienommat. :rolleyes:
 

Jehu da Drifter

Well-known member
Liittynyt
18.3.2007
Viestit
193
Luckyman sanoi:
Bemari nopein auto tällä hetkellä. Asiantuntijoita lyötiin taas puulla päähän. :alppu:
Kynttilää pidettiin vakan alla tosiaan.:eek:

Nyt nämä kaikkien keskitallien puheet tuosta kolmannesta sijasta taistelemisesta mäkin ja ferrarin takana alkavat tuntua hätiköidyiltä. Toisen osion huippuajat bemarille sanoo kyllä että tuskin ovat jääneet jälkeen kärkikaksikosta juurikaan tämän talven aikana vaan ovat väh. yhtä vahvoja kuin viime vuonna, vaikka kubica ehkä onkin tankannut vähemmän bensaa kuin mäkit. Huomenna tiedetään enemmän:thumbfh: :p
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
'Hylky' oli ihan puhtaasti kimin oma moka, luulisi että tolla kokemuksella osaa jo säännöt jotka määrittelevät missä varikkoalue alkaa ja loppuu, ulkoisen avun saaminen tämän alueen ulkopuolella tietää automaattista hylkyä. Sama sääntö on tuttu jo kartingista, jos saa ulkopuolista apua sammuneen auton käyntiin työntämisessä niin musta lippu tulee, mutta itse saa yrittää autoa työntää käyntiin..

Ei ois Espoon pojan paljoa tarvinnut autoansa työntää saadakseen auton varikkoalueelle, mutta taisi käydä egon päälle... :jaska: :nope: :nope: :nope: :nope:
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
^jiri^ sanoi:
Oisko se ollut turvallisempaa että se auto olis jätetty siihen?
No sitähän ei jätettykään siihen. Jos auto jää radalle, niin ratavalvojat työntää, tai raato hoidataan pois nosturilla, paikasta riippuen. Tossa Kimin tapauksessa olis voinut itse lykätä autoaan tarvittavan matkan, kuten täälläkin on todettu. Se, että mekaanikot pysyy varikkoalueella on ihan perusteltua turvallisuuden vuoksi, ei siitä tulisi mitään jos ukot hyppisi miten sattuu pitkin poikin rata-aluetta. Ja kun tollanen sääntö on, niin...
 
Ylös