2008 Barcelonan testit - 14-17.4

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Ground Effect sanoi:
Ohitukset on kyllä ihan kivoja, mutta vielä kivempiä on aerodynaamisesti kehittyneet ja pitkälle viedyt, sekä erilaiset ratkaisut ja nopeat autot.

Tämä on luonnollisesti mielipideasia.
Mulle on ihan sama, vaikka olisivat hitaampia, kuin nykyään, jos ohittaminen olisi mahdollista. Huippuunsa viritetty aerodynamiikka vie liikaa mahdollisuuksia radalla taistelusta. Samoin jarrutehoja sais mun puolesta pudottaa reilusti, lisäisi huomattavasti mahdollisuuksia ohittamiseen.

Nykysuunta pelkistetyimpine autoineen ja budjettikattoineen on ainakin mun mieleen, koska kisoja saatettaisiin jopa ratkoa kuskien eikä autojen toimesta. Samoin useampi talli saattaa nousta kärkikahinoihin, kun raha ei ole niin suuressa roolissa.

Mitä tän päivän testeihin tulee, niin ei noista ajoista voi vetää mitään johtopäätöksiä. Todennäköisesti vasta torstaina voidaan spekuloida, kenen uudistukset toimivat parhaiten. Tuskin kuitenkaan testailevat 2009-kauden juttuja koko viikkoa.
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Ensimmäisen testipäivän perusteella täytyy sanoa, että Ferrari on kehitystyössään nyt ihan eri stratosfäärissä kuin muut. McLarenin "Service Pack 1" ei tainnut olla vielä ajossa, mutta kyllä nuo Ferrarin muutokset ovat sen verran radikaaleja, ja epäilemättä parantavat suorituskykyäkin niin selvästi (vaikka kärkiaika tulikin ensi vuoden renkailla ja tämän vuoden aeroilla) että tuskin on epäilystä siitä mistä sijoituksista Ferrari taistelee myös Euroopan kiertueella... :ahem:
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
CamoN sanoi:
Ensimmäisen testipäivän perusteella täytyy sanoa, että Ferrari on kehitystyössään nyt ihan eri stratosfäärissä kuin muut
Kyllä. Massa jäi urarenkailla noin sekunnin kärkiajastaan joten ihan helvetin lujaa se menee niilläkin...
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Rupeaa formulatkin näyttämään taas kunnon kilpa-autoilta kun slicksit tulee takasin ja jos nuo turhat lisäsiivet todella karsitaan pois. Tuo McLaren näyttää jo mahtavalta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Oma toivomukseni on se, että autot olisivat sellaiset, että voisi ajaa lähellä toista (ei ihan Hamiltonin-tyylillä kiinni) ilman että oma aerodynamiikka sekoaa täysin ja daunfoors katoaa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
No nyt on tuon Ferrarin reiän toimintaperiaate aika pitkälti selvillä. nokan alla on tuon yhden kuvan mukaan selkeästi ilmanottoaukko. Varsin nerokasta suunnittelua. Ilma alhaalta -> ylös.

Vähän niinkuin Face-off.

Ennenkaikkea tuo on kätevää ensi kautta ajatellen, kun tarvitaan korvaavia ratkaisuja härpäkkeille. Mclarenin keulaan tuollaista on tällaisenaan - tai vaikka aika rajustikin modifioituna - todella hankala ympätä. Saattaa olla, että tuo muuttaa monenkin tallin ensi kauden keulojen suunnittelufilosofioita.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Hauki sanoi:
Mutta katsellaan millaiset säännöt FIA ensi vuodeksi sorvaa ja miten niitä sääntöjä sitten tallit keksivät kiertää...
Eikö pitäisi kohta alkaa jo olla viimeinen vedos sääntöraamatusta valmis? Toki tiimit asiasta varmaan ovat hieman paremmin perillä kuin täällä netissä ollaan, mutta kuitenkin. Aika vaikea suunnitella ensi vuotta ilman sääntöjä. Vaikkakin 2009 säännöt on jo eka kerran julkaistu joulukuussa 2006... mutta se taitaa olla niin kuin v0.5 beta.
 
Viimeksi muokattu:

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Samoilla linjoililla olen itsekkin tuosta Ferrarin keulasta:
-keula vaikuttaa korkeammalta, jotta reikään saadaan ilmaa menemään
-ilmaa kulkee alhaalta ylös luoden downforcea
-Periaatteessa alempi etusiipi tavallaan jatkunee tuonne tunneliin, vaikka siinä väli onkin, mutta vaikuttas siltä että alempi osa ohjaa osaltaan ilmaa ks. tunneliin. Toistaseksi toimvan oloinen kokonaisuus. Noin Massan ajat!

Pullopiilosta tuli mieleen että tää lienee ihan Räikköstä varten suunniteltu. Ilma kiertää jo keulasta lähtien auton sisällä jotta kaljat pysyy viileenä eikä jäämies sula. :ahem:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jeeves sanoi:
EDIT: Mihinköhän muuten ensi vuonna meinaavat sen valkoisen viivan maalata?
Mun mielestä vois kyllä siirtyä ehdyn rengastyypin käytäntöön. Ihan turhaan on kahta seosta jos molempia pitää kuitenkin käyttää :yuck:
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Jeeves sanoi:
Mihinköhän muuten ensi vuonna meinaavat sen valkoisen viivan maalata?
Jos kerran miettisivät vaikka järjellä ja tekisivät sen helpoimman ratkaisun eli vaikka eri värillä maalaisivat sen Bridgestone tekstin siitä renkaan sivusta.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Crockett sanoi:
Jos kerran miettisivät vaikka järjellä ja tekisivät sen helpoimman ratkaisun eli vaikka eri värillä maalaisivat sen Bridgestone tekstin siitä renkaan sivusta.
No nimenomaan EI NÄIN. Jos vain se logo on erivärinen, ei eroa huomaa kukaan kun vauhtia on toista- ja kolmattasataa. Koko renkaan kyljen pitää olla erivärinen, jotta eron huomaisi.
 

Rednef

Well-known member
Liittynyt
10.9.2007
Viestit
103

Ihan kuin jollain muullakin olisin tällaisen nähnyt...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Crockett sanoi:
Jos kerran miettisivät vaikka järjellä ja tekisivät sen helpoimman ratkaisun eli vaikka eri värillä maalaisivat sen Bridgestone tekstin siitä renkaan sivusta.
Jos asia mietittäisiin järjellä, niin silloin moisesta voisi luopua kokonaan. Olettaen (suolan kanssa), että sääntömuutokset ensi kaudella ja paluu slickseihin parantavat "showta" sen verran ettei tarvitse enää moista typerää ja keinotekoista sääntöä.
 

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
Eikös tässä pari viikkoa sitten ollut joku pikku-uutinen siitä, että Bridgestone tutkailee mahdollisuutta värjätä koko rengas.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Tuohon ferrarin uuteen nokkaanhan voisi sisään pistää jotain kersin juttuja keräämään energiaa.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
kessel sanoi:
Kyllä. Massa jäi urarenkailla noin sekunnin kärkiajastaan joten ihan helvetin lujaa se menee niilläkin...

Hmm. miten niin. Itse saan eroksi n.2,7s. :eek!:
"Urarenkailla ajaessaan Massa jäi aikaan 1.22,007. Brasilialaiskuski ajoi yhteensä 77 kierrosta."
 
Ylös