2008 Barcelonan testit - 14-17.4

Polle

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
125
Rednef sanoi:
Ihan kuin jollain muullakin olisin tällaisen nähnyt...
Näyttää siltä, että Renaultilla on painettu jonkinlaista paniikkinappulaa. Ei uskota enää omiini ideoihin, vaan pitää alkaa kopioida jopa Red Bullin "innovaatioita" ja Punainen Lehmä ei ole edes kärkiauto.
Mutta saahan sitä kokeilla, ei siinä mitään...
 

Pade_

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
577
Sijainti
Internetin vihayhteisöt
V12 sanoi:
Hmm. miten niin. Itse saan eroksi n.2,7s. :eek!:
"Urarenkailla ajaessaan Massa jäi aikaan 1.22,007. Brasilialaiskuski ajoi yhteensä 77 kierrosta."
Viime vuonna kisan nopein kierros (F.Massa) oli 1:22:680.
Paalupaikka irtosi ajalla 1:21:421 (F.Massa).

Mitäs hidastavia sääntömuutoksia täksi kaudeksi tulikaan? Toi luistoneston poistuminen ainakin, oliko muita?
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
V12 sanoi:
Hmm. miten niin. Itse saan eroksi n.2,7s. :eek!:
"Urarenkailla ajaessaan Massa jäi aikaan 1.22,007. Brasilialaiskuski ajoi yhteensä 77 kierrosta."
TS:
Urarenkailla Massan paras noteeraus oli 1,20,01, joka sekin alitti puolella sekunnilla hänen talvitestien kärkituloksensa 1.20,508. Vertailuksi vanhalla Bahrainissa käytetyllä keulalla Massan nopein kierros oli nyt 1.20,54.

Mistäs tämä 1.22.7 aika oikein on?
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Tulipa mieleen, että kun rellulla on tuo nokka noin alhaalla, lähes kiinni etusiiven takareunassa, niin ei ilmavirta pääse kovinkaan hyvin siiven yli ja ylöspäin. Tuli mieleen tosta Ferrarin uudesta ratkaisusta. Nyt Sitten Rellu hakee etupään pitoa noilla uusilla isommilla yläprofiilin päillä (nokan molemmin puolin).

Ihan mutuilua siis, mitä mieltä olette. Luulis Rellun suunnitelijoiden ottaneen ton huomioon jo autoa suunnitellessaan...
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
formulastara sanoi:
Kyllä, nimittäin Mp4/13 :yuck:

Sovitaanko, että tuo on kuitenkin MP4/10. MP4/13 on jo ihan pikkuisen eri värinenkin ;)

Mutta rellun esikuva on tietysti tämän vuoden RBR.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
arrgghh, dumbon korvat on taas kaivettu esiin :jaska:



Ferrarin keulasta pakko sanoa että hyvä homma jos toimii,
ei ylimääräsiä silmiä musertavia härpäkkeitä, vaan kerrankin simppeli
piiloratkasu :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Silk Cut Jaguar sanoi:
Olettaen (suolan kanssa), että sääntömuutokset ensi kaudella ja paluu slickseihin parantavat "showta" sen verran ettei tarvitse enää moista typerää ja keinotekoista sääntöä.
Eihän sitä shown parantamiseksi alunperinkään keksitty, vaan Bridgestonen toivomuksesta, jotta rengasvalmistaja saisi edes vähän media-aikaa panostuksensa vasteeksi. Se tilanne ei muutu slicksien myötä miksikään.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola


Tuosta kuvakulmasta harjaantunut silmä huomaa kuinka ilmavirta siirtyy tuolta etusiiven lusikasta täysin optimaalisesti nokan reiästä rungon yläpuolelle. :thumbup: Sinänsä hassua, ettei tämän tyyppisiä yritelmiä ole nähty viime aikoina enempää.

Veikkaanpa että bemarilla on sovellus samasta ideasta viimeistään loppukesästä, mikäli vaan nokan konstruktio antaa sen verran myöden että sitä on ylipäänsä mahdollista rei'ittää. Heillähän on ollut varmaan koko sarjan aggressiivisimmat ja vahvimmin muotoillut etusiipiprofiilit, joka varmasti hyötyisi paremmasta virtauksesta siiven lusikan takana.
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Eikös tuulitunneleiden määrään olla puuhaamassa rajoitusta? Ferrari yrittää kiertää sitä rakentamalla tuulitunnelin kumpaankin autoon. :D Eikä kuskien jalat hikoile.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Hevimies sanoi:
Sovitaanko, että tuo on kuitenkin MP4/10. MP4/13 on jo ihan pikkuisen eri värinenkin ;)

Mutta rellun esikuva on tietysti tämän vuoden RBR.
Heh, painovirhe... googlellahan auto tosiaan löytyi kympillä.:eek:

edit. Niin ja lapsikin varmasti tietää, että RBR on tuon suunnittelun taustalla. Mutta Renaultin takapurjeen muodosta tuli tuo edistyksellinen mp4-10 mieleen.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Ei helkkari mitä se Paolo selittää taas ja mitä HK kirjoittelee Paolon selityksistä?

Mutta pahinta on kyllä taas nuo Hondan viritelmät. Taitaa olla kalibroinnit edelleen pahasti pielessä tuulitunnelissa :nope:

Ja tuo Renu. Kaikenlaisia sitä näkee. Onneks ensi vuosi tuo uudet tuulet ja Ferrari ottaa selkeästi ison harppauksen silläkin saralla muihin nähden :ahem:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Williamsilta pukkaa radikaalia etusiipeä. Huomatkaa siiven kiinnitysholkit keskellä, joilla siipi saadaan kiinnitettyä kätevästi kahdesta siipiprofiilista. Takasiipikin näyttää uudelta.

 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
WebSlave sanoi:
Eihän sitä shown parantamiseksi alunperinkään keksitty, vaan Bridgestonen toivomuksesta, jotta rengasvalmistaja saisi edes vähän media-aikaa panostuksensa vasteeksi. Se tilanne ei muutu slicksien myötä miksikään.
Tiedä sitten, virallinen selitys ainakin oli että saadaan lisättyä epätasaisuutta radalla kun toiset autot syö nopeammin renkaita kun toiset --> vauhtierot --> ohitukset. Bridgestonen showksi tuo vaan lopuksi meni, en ainakaan itse huomaa eroa pahemmin kausien 2006 ja 2007 välillä. :thumbdown

Ens kaudella en näkis tähän olevan tarvitta kun kaikki ei riipu niin paljoa enää aerodynaamisesta pidosta ja autot ainakin teoriassa pystyis ajamaan paremmin peräkkäin iskuetäisyydellä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Toyota taitaa palailla taas alkulähteille:

"Toyota testing major aero update" -F1-racing.net



Jaa-a, taitaa olla taas niitä näkymättömiä major-muutoksia.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Toyotassa ei tosiaan ole mitään erikoista, nokkaki on vanha, vaikka ovatkin kokeilleet välillä muuta.

Renault on kyllä hauska, RBR:n kate-evä ja BMW:n pystyevät ponttoonin eessä. Ferrarin pölykapselit jne (pölärit löytyy toki muiltakin).

BMW:llä ei mitään näkyvää muutosta, mutta ei niitte tartte ku tajuta mimmone se auto on ja ymmärtää sitä säätämistä vähä paremmi nii siitä jo tulee pari kymppää taskuun. Eli potentiaalia piisaa.

Toro Rosso ois kiva nähä, onko täysin samanlainen ku RBR.

Ferrarin tunneli on JES. Erittäin hieno ajatus, toki on varmaan käyny monen mielessä mutta nyt sentään saatiin radalle asti.

Hondan dumbot on kyllä vähä :yuck: , mutta jos ne toimii nii mikäs siinä..

Williamsissa ei ole mitään näkyvää suurta muutosta, mutta on se hieno auto.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
No nuo mustat ihme-tulpat on tullut tuohon Toyotan nokan molemmin puolin. Mutta mielestäni noita näkyi jo talvitesteissä. Ei kai edes ole varsinaisia aero-osia vaan sisältänevät kameran/antureita tms.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3229
Sijainti
F1-fanikatsomo
Otto Hokkanen sanoi:
Gary Andersonin mukaan idea on kymmenisen vuotta vanha. Tuolloin sitä vain ei saatu Stewartilla toimimaan kunnolla.

http://img397.imageshack.us/my.php?image=1404081rx5.jpg
tuolla kanavalla saadaan aikaiseksi mielenkiintoinen imuefekti aikaiseksi etusiiven alle. Piolan kuvassa on kyllä vain yksi kanava kuvattuna, mutta muissa kuvissa näkyy kaksi aukkoa.
Näillä kahdella kanavalla saadaan muodostetua alipaine etusiiven alle seuraavasti:
Etummaiseen ohjataan ilma nokkapalan ja etusiiven "lusikan" välisestä osasta ja poistuessaan ilmavirtaan summautuu nokan yli virtaava ilmavirta. Nämä yhdessä muodostavat imuefektin (alipaineen) taaempaan ilmakanavaan joka imee ilmaa etusiiven alta pois. Toimintatapa on kuin retussiruiskussa
 
Ylös