2008 Turkin GP 9.-11.5 - Kilpailu

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
WebSlave sanoi:
Tarvitseeko sitä spekuloida, kun kerran McLaren on kertonut, että ihan vähän tankattiin?
Ehkäpä ihmisillä on jäänyt pieni 'epäilyksen varjo' Mclarenin tiedotuspolitiikkaan. Ei se nyt niin ihmeellistä olisi. En pitäisi itsekään Mclarenin tiedotuksia välttämättä absoluuttisina totuuksina, mikä on vähän harmillista, koska onhan se todennäköistä, että tiedotukset useimmiten pitävät paikkansa.

Edelleen tiedotuspolitiikka jatkaa kuitenkin samaa linjaa, jossa jokainen tallista tuleva virallinen ilmoitus on käynyt selvän ja hartaan mietintämyssyttelyn läpi, kuten se uutinen, missä Vodafone Mclaren Mercedes ja kaikki mahdollinen siihen ikinä mahdollisesti joskus liittynyt tai liittyvä tai samassa huoneessa joskus tullut oleva tai ollut on täysin irtaantunut ja ei millään muotoa - tai tavalla liity mitenkään siihen että joka ei koskaan ole ollut Vodafone Mclaren Mercedeksen kanssakäymisessä josta on siis täysin irtaantunut asiayhteyksiä ei Vodafone Mclaren Mercedes ja kaikki sen osapuolet täysin. :)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
kasper sanoi:
Jaa en tiennyt, sori.
kasper sanoi:
Huomasin kyllä.
:rolleyes:

nuti sanoi:
Ei Laarenista oikein koskaan tiedä.
Ei tuo olisi edes kummallisin juttu heiltä vähään aikaan.
Tai tiedä vaikka he testaisivat toimiiko letkun ja tankin välinen suukappale. :D
Huvikseenhan niitä laitteita kannattaa testailla :rolleyes: Eiköhän se ole selvä, että sinne laitettiin sitä bensaa, ihan ilman minkään luokan lausuntoa edes. Tosin jos jutut pitävät paikkaansa, niin ei sinne hirveesti sitä bensaa edes olisi pystynyt laittamaan.

Silti herää kysymys, että mikä pointti sillä älyttömällä bensamäärällä alussa oli kun jälkikäteen sitten kerrotaan seuraavaa:
McLaren-talli ei pystynyt vaihtamaan Heikki Kovalaisen varikkotaktiikkaa formula ykkösten Turkin GP:ssä, koska talli oli huolissaan renkaiden kestävyydestä.

Kovalainen oli liikkeellä kahden varikkokäynnin taktiikalla, mutta joutui lopulta tekemään kolme varikkostoppia, koska sai rengasrikon kisan alussa. McLarenilla ei ollut mahdollisuutta vähentää Kovalaisen varikkokäyntien määrää huolimatta alun ylimääräisestä varikkokäynnistä.

- Normaalisti olisimme siirtyneet Heikin osalta yhden varikkokäynnin taktiikkaan, mutta emme voineet tehdä sitä - emme voineet ajaa pidempään. Meidän turvallinen ajomatkamme oli noin 20-21 kierrosta, McLarenin toimitusjohtaja Martin Whitmarsh vahvisti Autosport.comin mukaan.

(MTV3)
Joten Heikillä oli tankissa turhaan kymmenen kierroksen bensat painolastina aika-ajoissa???
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Misa1 sanoi:
Silti herää kysymys, että mikä pointti sillä älyttömällä bensamäärällä alussa oli kun jälkikäteen sitten kerrotaan seuraavaa:


Joten Heikillä oli tankissa turhaan kymmenen kierroksen bensat painolastina aika-ajoissa???
Eiköhän siinä tarkoiteta turvallista ajomatkaa pehmeillä renkailla. Kovalainen kun ajoi ensimmäisen ja toisen stopin välissä 24 kierrosta.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Misa1 sanoi:
Joten Heikillä oli tankissa turhaan kymmenen kierroksen bensat painolastina aika-ajoissa???
Hamilton käytti kolmen pysähdyksen taktiikkaa koska hänellä renkaat eivät olisi kestäneet sen pidempään, Kovalaisen suhteen oltaisiin käytetty kahden pysähdyksen taktiikkaa ilman renkaan puhkeamista. Selittäisiköhän se Hamiltonin ja Kovalaisen bensaeron?

Voihan näitä jossitella halutessaan ihan miten päin vaan, mutta fakta on se että Hamilton oli ainoa kärkijoukosta (vaiko jopa koko joukosta) joka lähti kilpailuun kolmen pysähdyksen taktiikalla ja oli siis selvästi kevyemmällä aika-ajossa kuin muut kärkikuskit. Ilman ongelmia Kovalainen olisi ajanut suunnilleen samanlaisella taktiikalla kuin Ferrarit. Eli siis Kovalaisella ei varsinaisesti ollut ylimääräistä bensaa, vaan Hamilton oli erityisen kevyt. Eikä siltikään rengasongelmista johtuen päässyt lauantaina kovempaa kuin Kovalainen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Voi hyvä ihme. Ihan sama mistä siinä puhutaan mutta johan sen ihan jokainen kisassa näki, että typerä oli kun ei taktiikkaa muutettu. Jos sitä ei muutettu siksi, ettei renkaat kestäneet, niin mikä pointti oli alunperin laittaa starttiin niin vitun paljon enemmän sitä bensaa???

Onko missään kisassa nähty vielä Heikiltä niin vahvaa ajamista, että 10 kierroksen extra bensoilla pysyi kärjen mukana?

Kaivakaa niitä arkistoja mutta eikö tilanne ole ollut aika pitkälti näin:
Ensimmäisissä kisoissa kierroksen pari enemmän bensaa. Edellisessä kisassa 5 kierrosta enemmän bensaa. Viimeisimmässä 10 kierrosta enemmän bensaa, joista pari tippaa laitettiin sillä ekalla stopilla.

Mikä tuossa on logiikka? Tuolla ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa miten Ferrarilla toimitaan. Tuo on ihan jotain muuta. Jos ei mene jakeluun, niin sitten ei mene.

:jaska:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Misa1 sanoi:
Voi hyvä ihme. Ihan sama mistä siinä puhutaan mutta johan sen ihan jokainen kisassa näki, että typerä oli kun ei taktiikkaa muutettu. Jos sitä ei muutettu siksi, ettei renkaat kestäneet, niin mikä pointti oli alunperin laittaa starttiin niin vitun paljon enemmän sitä bensaa???
Minen ymmärrä. Mitä merkitystä yhden pysähdyksen taktiikan mahdottomuudella oli alkuperäisen taktiikan suhteen?

Kuten kisassa jo nähtiin, olisivat kovemmat renkaat kestäneet hyvin Kovalaisen alkuperäiseen taktiikkaan suunnitellun kierrosmäärän. Eiköhän tuo 24 kierrosta ollut aika lähellä sitä alkuperäistä ensimmäisen stintin pituutta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyllähän mäcci yrittää ajattaa Hamiltonia väkisin Heikin edelle aika-ajoissa, ja mieluusti kisoissakin. Ihan älyttömiä eroja Hamiltonin ja Heikin taktiikoissa. Eihän tuollaisia eroja ole ennen edes nähtykään, joten tilanne on selvää ilmeisempi.

Vai onko Mclaren muka ihan muuten vaan keksinyt täysin uudenlaisen tavan ajaa tiiminä kilpaa?

Kumma, ettei Heikki tunnu olevan tilanteesta moksiskaan. Nostaako se siimahäntä sieltä taas niitä pikkupikkukorviaan? Sanois nyt jo, että eihän se nyt käy, että bensaa laitetaan tallitoveriin nähden kymmeniä kiloja enemmän joka kisassa. Ihan sellaisella tyypillisellä lisäkiekalla-parilla pitäisi pystyä ajamaan. Vois loppua tuo Heikin kisojen älytön sabotoiminen. Macilla kun on vähän huolia muutenkin noiden renkaiden kestävyyden kanssa. Vai sanooko ne Heikille, että "aja nyt sen verran hitaasti, että nämä sinun renkaat kestävät pitkän aloitusstintin?"
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulastara sanoi:
Kyllähän mäcci yrittää ajattaa Hamiltonia väkisin Heikin edelle aika-ajoissa, ja mieluusti kisoissakin. Ihan älyttömiä eroja Hamiltonin ja Heikin taktiikoissa. Eihän tuollaisia eroja ole ennen edes nähtykään, joten tilanne on selvää ilmeisempi.

Vai onko Mclaren muka ihan muuten vaan keksinyt täysin uudenlaisen tavan ajaa tiiminä kilpaa?
BMW:llä on ollut tällä kaudella suurimmassa osassa kisoja toisella 4-5 kierrosta enemmän bensaa aika-ajossa kuin toisella. Yleensä Nick on ollut se raskaampi.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
WebSlave sanoi:
BMW:llä on ollut tällä kaudella suurimmassa osassa kisoja toisella 4-5 kierrosta enemmän bensaa aika-ajossa kuin toisella. Yleensä Nick on ollut se raskaampi.
Tähän varmasti vaikuttaa se seikka, että Kubica tuntuu olevan aika-ajoissa se, joka voi kevyellä haastaa kärjen.

Mclarenilla taas Kovalainen tuntuu olevan se, joka pystyy jopa painavalla haastamaan kärjen.

Tarvinneeko jatkaa?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
Tähän varmasti vaikuttaa se seikka, että Kubica tuntuu olevan aika-ajoissa se, joka voi kevyellä haastaa kärjen.

Mclarenilla taas Kovalainen tuntuu olevan se, joka pystyy jopa painavalla haastamaan kärjen.

Tarvinneeko jatkaa?
Mummielestä tärkeämpää on kyllä se, kumpi kuskeista pystyy kisassa toteuttamaan aggressiivista taktiikkaa paremmin. Vertailu on vähän epäreilu painavalla autolla startannutta Kovalaista kohtaan, mutta tähän asti Hamilton on ollut huomattavasti terävämpi iskemään.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Bobakki sanoi:
Mummielestä tärkeämpää on kyllä se, kumpi kuskeista pystyy kisassa toteuttamaan aggressiivista taktiikkaa paremmin. Vertailu on vähän epäreilu painavalla autolla startannutta Kovalaista kohtaan, mutta tähän asti Hamilton on ollut huomattavasti terävämpi iskemään.
Ei sitten tullut mieleen, että tämä saattaa johtua siitä, että Heikki on joutunut ajamaan usein huomattavasti painavammalla autolla. :rolleyes:

Onhan Heikki väläyttänyt nopeuttaan kisojen lopuissa, kun on ajellut ns. peruspainoisella autolla.

Olisi ehkä kiistattomien todisteiden valossa syytä myöntää, että Mclarenin toimintatavoissa saattaisi olla parantamisen varaa. Ja syyt Mclarenin toimintaan saattaisivat jopa liittyä Hamiltonin suosimiseen. Normaalilla taktiikalla Heikki olisi usein paalulla ja voisi ajaa normaalin painoisella autolla kärkisijoista ihan normaalisti siinä missä muutkin. Starttivarauksella tosin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulastara sanoi:
Tarvinneeko jatkaa?
En ottanut kantaa McLarenin taktiikoiden järkevyyteen vaan kohtaan "Ihan älyttömiä eroja Hamiltonin ja Heikin taktiikoissa. Eihän tuollaisia eroja ole ennen edes nähtykään".
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Bobakki sanoi:
Niin, olisikohan se tullut mieleen kun ihan itte sen mainitsin? :rolleyes:
"Mummielestä tärkeämpää on kyllä se, kumpi kuskeista pystyy kisassa toteuttamaan aggressiivista taktiikkaa paremmin. Vertailu on vähän epäreilu painavalla autolla startannutta Kovalaista kohtaan, mutta tähän asti Hamilton on ollut huomattavasti terävämpi iskemään."


Mikä siis oli tuon kirjoituksesi pointti? Eihän me olla nähty Kovalaisella aggressiivista taktiikkaa, niin mihin tuo arviosi perustuu?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
Mikä siis oli tuon kirjoituksesi pointti? Eihän me olla nähty Kovalaisella aggressiivista taktiikkaa, niin mihin tuo arviosi perustuu?
Yksinkertaisesti siihen, että kaksikosta toinen on sen vähän yli kauden aikana kun ovat sarjassa kisanneet näyttänyt tuohon sopivia otteita, eikä se ole Kovalainen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Yksinkertaisesti siihen, että kaksikosta toinen on sen vähän yli kauden aikana kun ovat sarjassa kisanneet näyttänyt tuohon sopivia otteita, eikä se ole Kovalainen.
Sama oikeastaan pätee miesten GP2-uriin.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Bobakki sanoi:
Yksinkertaisesti siihen, että kaksikosta toinen on sen vähän yli kauden aikana kun ovat sarjassa kisanneet näyttänyt tuohon sopivia otteita, eikä se ole Kovalainen.
Ehkä olisi syytä antaa Kovalaisen kokeilla kuitenkin, vai mitä? Vai meneekö tämä nyt tällä systeemillä "syystäkin" loppuun saakka? :yuck:

Eipä ole erityisen hyviä tuloksia tällä taktiikalla irronnut. Ja niitä "olisi voittanut"-kommentteja ei todellakaan lasketa. Ei Heikki ole esittänyt mitään kovin kilpailukykyistä vauhtia kisoissa raskaalla autolla.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mediaprofeetta sanoi:
Minkähän takia ne eivät siellä Mersulla anna Heikin edes kerran lähteä aika-ajoon kevyemmällä autolla?
Koska mies ei kuulema ole häikäissyt kevyemmällä. :p Ei ole sitä tappajan vaistoa. :eek:

Vaikkei mies ole kertaakaan ajanut f1-tasolla vertailukelpoisesti Hamia vastaan niinkuin sekä bensojen ETTÄ kaluston puolesta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

Nelssoni

Well-known member
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
233
formulastara sanoi:
Koska mies ei kuulema ole häikäissyt kevyemmällä. :p Ei ole sitä tappajan vaistoa. :eek:

Vaikkei mies ole kertaakaan ajanut f1-tasolla vertailukelpoisesti Hamia vastaan niinkuin sekä bensojen ETTÄ kaluston puolesta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
McLarenilla kaikki on tasa-arvoisia. Toiset on vaan vieläkin tasa-arvoisempia kuin toiset.
 
Ylös