Onpa mennyt vänkäämiseksi..
Massan kommentti oli mielestäni hieman outo. Massa todennäköisesti tarkoitti itse ohipäästämiskommentilla sitä miten hän koki tilanteen siinä vaiheessa kun Hamilton oli rinnalla. Ei nimittäin käy ihan järkeen, että hän ajattelisi noin siinä vaiheessa kun Hamilton seuraa perässä tilanteessa jossa selkeää ohitustilannetta ei ollut vielä näköpiirissä.
Toisaalta on siinä ja siinä, että onko tuossa oikein järkeä, vaikka tarkoittikin sitä konkreettista ohitustilannetta. Hamilton oli jo rinnalla ja loppu oli vain käytännön viimeistelysilaus ohituksen toteutumiseksi. Ei Massalla ollut siinä enää yhtään mitään jakoa ellei sitten kolaria ajatellut yhtenä vaihtoehtona. Tilanteen voisi rinnastaa siihen, että minulla on jäätelötötterö jonka pallo lähtee tippumaan ja 15cm ennen maahan lätsähtämistä minä tuumaisin että okei, tipu vaan, en enää yritä estää, päästän sinut tippumaan.
Aika harvinaista nykyään noin suuri nopeusero kahden kärkitallin autojen välillä, että ohitus onnistui. Ohittajana oli vielä kisaa ajateltuna kuitenkin hitaampi auto sillä Massa Ferrarillaan voitti kisan. Monzassa viime vuonna Räikkönen jäi eri taktiikalla jalkoihin, mutta tuolloin McLaren olikin selkeästi niskan päällä.
Räikkösen autovauriosta aloin kyselemään aikaisemmin siksi, että pisti silmään lehtien (ja nettikeskustelijoiden) pieni yksisilmäisyys Räikkösen kisavauhdin osalta Turkissa. Italialaisetkin jakelee kutosia hepulle, joka ajeli kuitenkin kohtalaisen kovaa autolla, joka ei enää ihan parhaassa mahdollisessa iskussa ollut. Kovalaisepisodin jälkeen kolmostila oli mielestäni aika hyvä saavutus.
Ferrari varmasti toivoi, että Massa olisi pitänyt Hamiltonin takanaan, mutta eiköhän nuo toiveet esitetty siinä vaiheessa kun Hamilton ei vielä siihen ohitustilanteeseen ollut päässyt. Eikö tämäkin pitäisi olla ihan päivänselvä homma, mutta niin vain kinausta aiheuttaa täällä
.