2008 Turkin GP 9.-11.5 - Kilpailu

sc

Well-known member
WebSlave sanoi:
Puhdasta spekulointia. Aika heikoille kantimille menee argumentointi, kun pitää jo viitata itse keksimäänsä Ferrarin radioliikenteeseen. :D

(Toki, jos sinulla on esittää tuosta lähde niin hyvä, mutta ainakaan minä en ole tuollaista väitettä aiemmin nähnyt.)
Sitähän se on.. eihän puhtaista faktoista pysty oikein väittelemään? :)

Aika outoa olisi, että kisan jälkeen kuitenkin annetaan tuollaisia kommentteja, jos mitään ei sanottu tai ilmoitettu kuskille. Siinä tapauksessa varikkomuuri voi syyttää kaksoisvoiton lipsumisesta itseään. Todellinen amatööri munaus, puhalsi vissiin itselleen siellä muurille. :) Brawn takaisin, silloin ei taktiikat menneet käsille? Tosin en jaksa uskoa tähän vielä. :)

Hyvää täytettä GP viikonloppujen väliin nämä väännöt ;)

Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
formulastara sanoi:
Eihän tässä tasapuolinen tarvitse olla
No olisi se suotavaa kyllä. Itkettäisiinkö täällä sivukaupalla sitä, kuinka Kimi ei ole tiimipelaaja ja järjesteli Hamiltonin kakkoseksi (jos tilanne olisi ollut niin päin)? Tuskin.

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Kyllähän minäkin oon sitä mieltä, että JOS Massa "järjesteli" Hamiltonin toiseksi, niin erittäin hyvää ajoa. Jopa mestarillista. Itse varmaan tekisin samoin jos meinaisisi tulla tallitoverilta turpaan..

Ja Kimi olisi kaiketi kuninkaalline jos ois tehny ton saman jutun.

sc

Well-known member
WebSlave sanoi:
No olisi se suotavaa kyllä. Itkettäisiinkö täällä sivukaupalla sitä, kuinka Kimi ei ole tiimipelaaja ja järjesteli Hamiltonin kakkoseksi (jos tilanne olisi ollut niin päin)? Tuskin.
Heh heh! No ei tietenkään. ;) Oliko isokin ylläri, että Suomessa saatetaan kannattaa suomalaisia kuskeja? :)

Koskakohan nähdään ensimmäiset formulahuligaanit?

Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
WebSlave sanoi:
Ja teit sen taas. Älä pidä ihmisiä noin mustavalkoisina.

Siis juuri tuo kirjoitustyyli ei viehätä ollenkaan. Että heitetään voitonvarmana jotain tyyliin: "Olisiko näin, jos olisi näin." Suosittelen käyttämään varovaisuutta, kun lanseeraa omia näkemyksiään vallitsevina lainalaisuuksina. Ihmisiä on joka lähtöön, eikä heidän niputtaminen johonkin kahteen leiriin ole mielestäni asiallista.

WebSlave

Trackman
formulastara sanoi:
Ja teit sen taas. Älä pidä ihmisiä noin mustavalkoisina.

Siis juuri tuo kirjoitustyyli ei viehätä ollenkaan. Että heitetään voitonvarmana jotain tyyliin: "Olisiko näin, jos olisi näin." Suosittelen käyttämään varovaisuutta, kun lanseeraa omia näkemyksiään vallitsevina lainalaisuuksina. Ihmisiä on joka lähtöön, eikä heidän niputtaminen johonkin kahteen leiriin ole mielestäni asiallista.
Minähän vain esitän tuossa kysymyksen, johon toki annan epäileväisen oman vastauksenkin. Mustavalkoista niputtamista saati omien näkemysten lanseeraamista vallitsevina lainalaisuuksina viestini ei sisällä.

F1-fani82

Well-known member
Sijainti
Vantaa
En voi ymmärtää tuota Massan tempusta syntynyttä kohua. Kuljettajan pitää olla tiimipelaaja, mutta varsinkin mestarit ovat myös röyhkeitä. Jos Massa teki sen tahallaan, mihin minä en välttämättä usko, niin hän teki vain sen oman edun hyväksi. Moni muu kuljettaja olisi toiminut samoin. Ei kait Massa ole mikään hyväntekijä muille kuten ei Räikkönen, Alonso tai Hamiltonkaan. Kuljettajan pitää aina tienata sijoitus itse, ei tallitoverin ja muiden kustannuksella.

Formuloissa ei pärjätä "autan kaveria" -asenteella. Kaikki F1-mestarit ovat omahyväisiä. Mietitään Schumia, Häkkistä tai vaikkapa Alonsoa, ei ne tuommoisia ajattele kun kilpaa ajetaan, että tallikaverin sijoitus on mielessä. Ite ainakin uskoisin. Oma sijoitus ja tilanne heitä kiinnostaa.

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
WebSlave sanoi:
Minähän vain esitän tuossa kysymyksen, johon toki annan epäileväisen oman vastauksenkin. Mustavalkoista niputtamista saati omien näkemysten lanseeraamista vallitsevina lainalaisuuksina viestini ei sisällä.

Kysymys tai ei, se saa mut näkemään punaista. "Vai mitä ihmiset olisivat mieltä, jos kysymyksen esittäisi cccp" ...jos ymmärrät mitä tarkoitan. Tuo kuitenkin pitää sisällään oletuksen, että kaikki ajattelevat niinkuin minä.

Joillakin täällä on sellainen tyyli, että noita "entä jos olisikin näin, niin sitten ihmiset sanoisivat näin" -kommentteja tulee solkenaan, ja ne antavat kirjoittajasta todella epämiellyttävän kuvan. Ikäänkuin kirjoittajalla olisi valta omia kaikkien näkemyksiä, tai ainakin olettaa, että kaikki näkevät niin kuin kirjoittaja itse asian näkee. Sinun kirjoitukset ovat tyypillisesti erittäin hyviä, senpä takia tämä asia ehkä hieman särähti korvaan. Ja niinkuin sanoit, et varmaankaan tarkoittanut asiaa ihan niin kärkevästi, mistä tässä jauhaa marmatan.

F1-fani82

Well-known member
Sijainti
Vantaa
formulastara sanoi:
Kysymys tai ei, se saa mut näkemään punaista. "Vai mitä ihmiset olisivat mieltä, jos kysymyksen esittäisi cccp" ...jos ymmärrät mitä tarkoitan. Tuo kuitenkin pitää sisällään oletuksen, että kaikki ajattelevat niinkuin minä.

Joillakin täällä on sellainen tyyli, että noita "entä jos olisikin näin, niin sitten ihmiset sanoisivat näin" -kommentteja tulee solkenaan, ja ne antavat kirjoittajasta todella epämiellyttävän kuvan. Ikäänkuin kirjoittajalla olisi valta omia kaikkien näkemyksiä, tai ainakin olettaa, että kaikki näkevät niin kuin kirjoittaja itse asian näkee. Sinun kirjoitukset ovat tyypillisesti erittäin hyviä, senpä takia tämä asia ehkä hieman särähti korvaan. Ja niinkuin sanoit, et varmaankaan tarkoittanut asiaa ihan niin kärkevästi, mistä tässä jauhaa marmatan.

Tuossa on pointtia kyllä, mitä Formulastara sanoo. Toisaalta aika vaikea on sanoa mielipidettään niin ja varsinkaan puolustaa sitä ilman ettei tulisi semmoinen mielikuva, että minä olen oikeassa ja ajatelkaa muut samalla tavalla. Tuohon sortuu myös jokainen täällä ja mielestäni se on kyllä normaalia, varsinkin kun kyseessä on vahvat mielipiteet omaavat persoonat. Itse olen pyrkinyt lisäämään yleensä, että näin ainakin minä ajattelen tai jotain siihen tyyliin. No eiköhän taas keskitytyä aiheeseen :)

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
Mediaprofeetta sanoi:
Kyl se näytti siltä, että Lewis meni ihan rehdisti ohi. Ei se Massa siinä mitään yrittänyt taktikoida.
Me ei voida sitä koskaan tietää, joten turhapa tästä on enää oikeastaan jatkaa. Voihan se noin olla. Voi myös olla ettei ole. Jee.

sc

Well-known member
JML82 sanoi:
En voi ymmärtää tuota Massan tempusta syntynyttä kohua. Kuljettajan pitää olla tiimipelaaja, mutta varsinkin mestarit ovat myös röyhkeitä. Jos Massa teki sen tahallaan, mihin minä en välttämättä usko, niin hän teki vain sen oman edun hyväksi. Moni muu kuljettaja olisi toiminut samoin. Ei kait Massa ole mikään hyväntekijä muille kuten ei Räikkönen, Alonso tai Hamiltonkaan. Kuljettajan pitää aina tienata sijoitus itse, ei tallitoverin ja muiden kustannuksella.

Formuloissa ei pärjätä "autan kaveria" -asenteella. Kaikki F1-mestarit ovat omahyväisiä. Mietitään Schumia, Häkkistä tai vaikkapa Alonsoa, ei ne tuommoisia ajattele kun kilpaa ajetaan, että tallikaverin sijoitus on mielessä. Ite ainakin uskoisin. Oma sijoitus ja tilanne heitä kiinnostaa.
Totta, vaatisi vaan melkoisesti munaa tehdä ko. temppu omalle tallille. Nopea on ollut muutos massalla mikäli näin kävi, jatkossa pitäisi olla luvassa kunnon sikailua massan osalta. :) Shumi 2 ? Eikä mulla olisi mitään sitä vastaan, ikävä puoli vaan näin suomalaisittain kun Kimi tulisi olemaan sikailun kohteena.

Viimeksi muokattu:

Stedos

Banned
Sijainti
kuussa
sc sanoi:
Totta, vaatisi vaan melkoisesti munaa tehdä ko. temppu omalle tallille. Nopea on ollut muutos massalla mikäli näin kävi, jatkossa pitäisi olla luvassa kunnon sikailua massan osalta. :) Shumi 2 ? Eikä mulla olisi mitään sitä vastaan, ikävä puoli vaan näin suomalaisittain kun Kimi tulisi olemaan sikailun kohteena.
Massa saattaa tehdä ensimmäisen kostonsa Monacossa, parkkeeraa vaan autonsa siihen ferrarin kotimutkaan johon on pysähnyt jo 2 maailmanmestaria. Tosin sillä erotuksella, että Räikkönen tulee ja osuu Massaan ja tippuu aika-ajossa sijalle 10, kun Massa on jo varmistanut paalunsa :)

Dev

Well-known member
Stedos sanoi:
Massa saattaa tehdä ensimmäisen kostonsa Monacossa, parkkeeraa vaan autonsa siihen ferrarin kotimutkaan johon on pysähnyt jo 2 maailmanmestaria. Tosin sillä erotuksella, että Räikkönen tulee ja osuu Massaan ja tippuu aika-ajossa sijalle 10, kun Massa on jo varmistanut paalunsa :)
Massan paalu edellyttää Hamiltonin, Kovalaisen, Räikkösen ja Kubican seinään ajoa. :D Massa on ollut kahtena vuotena kärkikuskeista reippaasti huonoin Monacossa ja muistaakseni joskus onkin sanonut inhoavansa Monacon rataa.

Jeeves

Well-known member
Device sanoi:
Massan paalu edellyttää Hamiltonin, Kovalaisen, Räikkösen ja Kubican seinään ajoa. :D Massa on ollut kahtena vuotena kärkikuskeista reippaasti huonoin Monacossa ja muistaakseni joskus onkin sanonut inhoavansa Monacon rataa.
Tuo on kyllä totta. Miehen ajotyylillä ei ruhtinaskunnan kapeissa ränneissä loisteta. Ja kun kaiteetkin on niin lähellä... :rolleyes:

Stedos

Banned
Sijainti
kuussa
Device sanoi:
Ei nyt sentään. Viimekaudella hävisi vain 0,2 sekunilla paalun ja ferkkut ovat kehittäneet autoaan juuri näille radoille varsinkin.

Villi veikkaus ilman Massan kostoa, että Kimi ottaa sen paalun ja klaaraa voittoon Massan olessa 2. KoC testailee seinien kovuutta ja Kovalainen köröttelee bemujen jälkeen viidentenä maaliin.

WebSlave

Trackman
formulastara sanoi:
Suoraan sanottuna en ymmärrä mitä tarkoitat. En osoittele ketään sormella enkä todellakaan oleta kaikkien ajattelevan niin tai näin. Otin kantaa yhteen F1-Foorumilla vallitsevaan trendiin (joka on yksinkertaistettuna Kimin pahimpien kilpailijoiden perusteeton haukkuminen). Mitään yleistämistä siihen ei liity, koska trendejä ja tyylejä on muitakin.

Joillakin täällä on sellainen tyyli, että noita "entä jos olisikin näin, niin sitten ihmiset sanoisivat näin" -kommentteja tulee solkenaan, ja ne antavat kirjoittajasta todella epämiellyttävän kuvan. Ikäänkuin kirjoittajalla olisi valta omia kaikkien näkemyksiä, tai ainakin olettaa, että kaikki näkevät niin kuin kirjoittaja itse asian näkee.
En valitettavasti lainkaan ymmärrä miten sinä tuollaisesta kysymyksestä vedät tuollaisia johtopäätelmiä. Varsinkin kun minä nimenomaan näen itseni nimenomaan pikemminkin vastarannankiiskenä, koska en omista sinivalkolaseja. Miten minä voisin olettaa muiden näkevän asiat minun laillani, kun kirjoituksista selvästi ilmenee, ettei näin ole?

Ja niinkuin sanoit, et varmaankaan tarkoittanut asiaa ihan niin kärkevästi, mistä tässä jauhaa marmatan.
Alkuperäinen kommenttini oli varustettu :D-hymiöllä, minkä piti kertoa, ettei sitä pidä ottaa kovin vakavasti.

Mutta kyllä sekin ärsyyntymisestä alunperin lähti, kuten sinun vastauksesikin. Oletin kyllä, että pieni protestini menisi tuttuun tapaan kuuroille korville.

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
sc sanoi:
Mitä luulet, ajaisiko massa vielä ferrarilla, jos olisi kieltäytynyt auttamasta tai ryssinyt mestaruuden? :)
Erittäin todennäköisesti ajaisi. Tuskin nimittäin olisi tuossa tapauksessa suoraan ja ehdottomasti kieltäytynyt auttamasta, vaan yksinkertaisesti ajanut tarkoituksella puolella teholla.

Esimerkki: Kun katsoo Schumin suoritusta Japanin GP:ssä vuonna 1999 jossa miehen tehtävä oli auttaa Irvine mestariksi, niin jostain kumman syystä tulee väkisinkin mielikuva sitä, että miehellä ei ollut normaali ja kuuluisa 110 prosentin yritys päällä. Jossitteluahan tämä on, siinäpä koko jutun hienous.

Wilpuri

Senile Member
Sijainti
hki
Onpa mennyt vänkäämiseksi..

Massan kommentti oli mielestäni hieman outo. Massa todennäköisesti tarkoitti itse ohipäästämiskommentilla sitä miten hän koki tilanteen siinä vaiheessa kun Hamilton oli rinnalla. Ei nimittäin käy ihan järkeen, että hän ajattelisi noin siinä vaiheessa kun Hamilton seuraa perässä tilanteessa jossa selkeää ohitustilannetta ei ollut vielä näköpiirissä.

Toisaalta on siinä ja siinä, että onko tuossa oikein järkeä, vaikka tarkoittikin sitä konkreettista ohitustilannetta. Hamilton oli jo rinnalla ja loppu oli vain käytännön viimeistelysilaus ohituksen toteutumiseksi. Ei Massalla ollut siinä enää yhtään mitään jakoa ellei sitten kolaria ajatellut yhtenä vaihtoehtona. Tilanteen voisi rinnastaa siihen, että minulla on jäätelötötterö jonka pallo lähtee tippumaan ja 15cm ennen maahan lätsähtämistä minä tuumaisin että okei, tipu vaan, en enää yritä estää, päästän sinut tippumaan.

Aika harvinaista nykyään noin suuri nopeusero kahden kärkitallin autojen välillä, että ohitus onnistui. Ohittajana oli vielä kisaa ajateltuna kuitenkin hitaampi auto sillä Massa Ferrarillaan voitti kisan. Monzassa viime vuonna Räikkönen jäi eri taktiikalla jalkoihin, mutta tuolloin McLaren olikin selkeästi niskan päällä.

Räikkösen autovauriosta aloin kyselemään aikaisemmin siksi, että pisti silmään lehtien (ja nettikeskustelijoiden) pieni yksisilmäisyys Räikkösen kisavauhdin osalta Turkissa. Italialaisetkin jakelee kutosia hepulle, joka ajeli kuitenkin kohtalaisen kovaa autolla, joka ei enää ihan parhaassa mahdollisessa iskussa ollut. Kovalaisepisodin jälkeen kolmostila oli mielestäni aika hyvä saavutus.

Ferrari varmasti toivoi, että Massa olisi pitänyt Hamiltonin takanaan, mutta eiköhän nuo toiveet esitetty siinä vaiheessa kun Hamilton ei vielä siihen ohitustilanteeseen ollut päässyt. Eikö tämäkin pitäisi olla ihan päivänselvä homma, mutta niin vain kinausta aiheuttaa täällä :).

Stedos

Banned
Sijainti
kuussa
Wilpuri sanoi:
Onpa mennyt vänkäämiseksi..

Aika harvinaista nykyään noin suuri nopeusero kahden kärkitallin autojen välillä, että ohitus onnistui. Ohittajana oli vielä kisaa ajateltuna kuitenkin hitaampi auto sillä Massa Ferrarillaan voitti kisan. Monzassa viime vuonna Räikkönen jäi eri taktiikalla jalkoihin, mutta tuolloin McLaren olikin selkeästi niskan päällä.
Joo, jos on 20-30 kiloa vähemmän bensaa tankissa niin olisihan se ollut täysi urvelo, jos ei olisi päässyt ohi. 10kg bensaa on 0,4s. Jokainen voi päätellä lopun, jos yli 1 sekunnin nopeammalla autolla ajalee.