24 Heures du Mans 2016 ennakot, seuranta ja jälkipuinti

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8492
Sijainti
Helsinki
STT tarjosi oman köykäisen pikkujuttunsa joskus sunnuntai-iltana, ja käytännössä kaikki halukkaat asiakkaat kopioivat sen sitten lehteensä. Minä puolestaan kirjoitin sanomalehti Pohjalaiseen kokonaan oman kisarapsani ja lisäksi kommentin, jossa arvostelin kisan heikkoa arvostusta Suomessa. Saattoikin olla että vaasalaisessa maakuntalehdessä oli kattavin katsaus kilpailuun tässä valtiossa :eek:
Loistavan kattava raportti ja hyvää pohdintaa Le Mansin aliarvostuksesta. :frown:
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Jos Kuismanen olisi ollut ajamassa, niin varmasti Heikki Kulta olisi kirjoittanut aiheesta Turggulaiseen messevän artikkelin, jossa olisi kehunut Kuismasta kaikin mahdollisin ylisanoin.
Ylisanoin totta kai, vaikka kierrosajat olisivat luokkaa 4:15.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2209
Jep, käsittämätöntä että nuoret kuskit lopettaa kun ei monoposto-puolella pääse etenemään kun muista sarjoja olisi pilvin pimein ja kaikissa muissa maissa nekin ovat arvossa. Jenkkien sarjoja, ovaali ja muu, todellakaan unohtamatta. Miksi Aaro Vainiot ja muut potentiaaliset tähdet lopettaa parikymppisenä ajamisen kun voisivat vuosikymmeniä vielä jatkaa.

Tottakai media on yksi syyllinen kun F1 hallitsee koko uutisointia.
Toisaalta niissä muissakin lajeissa voi tehdä elantonsa, vaikka se ei tarkoittaisikaan Monacon huviloita, veneitä sun muuta.
Ehkä se ajomotivaatio putoaa nollaan kun F1 unelma käy mahdottomaksi.

Kyllä niitä ajohommia riittäisi. Isompien maiden kansallisissa sarjoissa maksetaan palkkaa kuskeille laajalla rintamalla. Ehkä se sitten on kivampi ajaa Suomessa taksia kuin kilpaa vaikka Saksassa.

Mitä tulee medianäkyvyyteen Suomessa, niin samaa voisi sanoa sadasta eri moottoriurheilusarjasta. Edes kotimaan tapahtumista ei uutisoida. Vasta kun joku kuolee tai loukkaantuu alkaa moottoriurheilu kiinnostaa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Yksi syy on varmasti myös raha. Muut lajit eivät välttämättä tarjoa pääsyä miljoonaomaisuuksiin. Huolimatta siitä, että F1:sissäkin on pitkät maksukuskiperinteet. NASCARissa toki liikkuvat miljoonat, mutta muissa lajeissa palkat lienevät pienemmät. Toisaalta niissä muissakin lajeissa voi tehdä elantonsa, vaikka se ei tarkoittaisikaan Monacon huviloita, veneitä sun muuta.
Ja voi olla niinkin, että kun se F1-unelma kuolee, niin samalla sponsorit jättävät kuskin ja uran jatkaminen vaikeutuu.

NASCARissa voisi toki tienata suurenkin omaisuuden, mutta vaikea siellä on menestyä, jos ei taustaa ole ovaaleilla.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Kyllä niitä ajohommia riittäisi. Isompien maiden kansallisissa sarjoissa maksetaan palkkaa kuskeille laajalla rintamalla. Ehkä se sitten on kivampi ajaa Suomessa taksia kuin kilpaa vaikka Saksassa.
Tämä se vasta ihmetyttääkin. Oli se osoite sitten BTCC tai DTM, silloin joka tapauksessa asuinpaikka olisi joku muu kuin Tampereen Hervanta ja työsuhde-etujakin löytyisi. Mutta ei, jos ei F1-paikkaa irtoa, jämähdetään johonkin vakuutusyhtiön tiskille.

NASCARissa voisi toki tienata suurenkin omaisuuden, mutta vaikea siellä on menestyä, jos ei taustaa ole ovaaleilla.
Totta tämäkin. Yhdysvallat on edelleen ainoa maa, jossa on ovaaliratakulttuuri. Jopa karting-autoille ja cross-karteille on ovaaliratoja. Vertailun vuoksi, Kanadassa on vain lyhyitä, alle mailin mittaisia ovaaleja jotka ovat puitteiltaan melko vaatimattomia.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Jos Kuismanen olisi ollut ajamassa, niin varmasti Heikki Kulta olisi kirjoittanut aiheesta Turggulaiseen messevän artikkelin, jossa olisi kehunut Kuismasta kaikin mahdollisin ylisanoin.
Jos kerran vielä ot:tä...

Kuismasen kohdalla on nähtävissä selvästi miten nokkimisjärjestys menee puolueettomaksi itseään tituleeraavan median silmissä. Severi on uutisissa ihan oikea "kilpa-autoilija Pertti Kuismanen". Poissa on klikkien kalastelu entisellä TPS-puolustajalla.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Kun kerroin olevani WEC-kisassa, kaveri tiedusteli "onko se se sarja mitä se Kuismanenkin ajaa?"
Kuismanen on f1-tähtien jälkeen Suomen tunnetuin rata-autoilija.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kun kerroin olevani WEC-kisassa, kaveri tiedusteli "onko se se sarja mitä se Kuismanenkin ajaa?"
Kuismanen on f1-tähtien jälkeen Suomen tunnetuin rata-autoilija.
Saakeli tuo on järkyttävää, media ei ymmärrä kuinka ovat tuhonneet kansan mielen. En ymmärrä moottoriurheilun "ystävää" joka ei kaikkia
sarjoja seuraa/niistä pidä. Tai no, en itsekään voi sietää kaksipyöräisten kisailua.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Jaa, etteikö Le Mansista muka uutisoida Suomessa?
Maikkarilla on Lifestyle-osastolla "uutinen", jossa luetellaan Le Mansissa paikalla olleita julkkiksia.
Siis se "uutinen" on Audin "tiedotteesta" kopsattu/suomennettu mainos.

Oliko maikkarilla varsinaisesta kisasta mitään sanottavaa?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Jokunen vuosi sitten Eurosportilla selostajatkin ottivat aika karkean esimerkin.

Mitä tulee kilpa-autoilu-uraan, JJ Lehto on Suomessa ensisijaisesti "entinen F1-kuljettaja". Monessa muussa Euroopan maassa hän on "kaksinkertainen Le Mansin 24 tunnin ajon voittaja".

Molemmathan ovat sinänsä oikeassa, mutta onhan noissa selvä sävyero.
 
Ylös