24 Heures du Mans 2016 ennakot, seuranta ja jälkipuinti

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kaikin puolin meni käteen kuin ei tontsakaan voittanut vaikka siltä vaikutti suurimman osan kisasta.
 

JGTP

Well-known member
Liittynyt
11.6.2015
Viestit
87
Ei vaan voi uskoa vieläkään, että miten tämä on edes mahdollista... Kyllähän tuo Porschekin hienosti kisasi, mutta olisihan Toyotalle nyt suonut voiton. Ensivuonna tiedän kyllä mitä autonvalmistajaa kannatan.

Täytyy toivoa vain, että Toyota tulee sisuuntuneena ja all-in moodissa ensivuonna. Pahinta olisi jos Toyotan selkäranka katkeaisi ja lopettaisivat nyt tuon Le Mans projektin ja keskittyisivät vain WRC:hen.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Toyotalle olisi tosissaan suonut sen voiton, kun niitä kakkossijoja löytyi jo vuosilta 1992, 1999 ja 2013. Tänä vuonna ei kuitenkaan ollut puhtaasti kaksi VW:n merkkiä vastakkain, jotain positiivista tässä.

WEC-kausi jatkuu sitten vähän reilun kuukauden päästä Saksan Nürburgringillä, tarkemmin 24. heinäkuuta. Edellisvuosien ylipitkä kesätauko on näin historiaa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
WEC-kausi jatkuu sitten vähän reilun kuukauden päästä Saksan Nürburgringillä, tarkemmin 24. heinäkuuta. Edellisvuosien ylipitkä kesätauko on näin historiaa.
Vetävät lyhyellä radalla, kun siinä olisi pohjoislenkki vieressä? On taas järkeä.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
GT3 on nopeinta mitä vanhalla radalla tulee enää ikinä ajamaan (muussa kuin demoajossa), joten odotuksessa/oletuksessasi ei ole järkeä.
En odottanut/olettanut mitään. Kunhan totesin, että on hyvin vähän järkeä mennä Nurburgringille ajamaan kestävyyskisaa, jos ei käytä pitkää rataa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
GT3 on nopeinta mitä vanhalla radalla tulee enää ikinä ajamaan (muussa kuin demoajossa), joten odotuksessa/oletuksessasi ei ole järkeä.
En ota kantaa siihen onko ehdotuksessa järkeä vai ei, mutta lyödään tosiasiat pöytään. Pitkä rata olisi huiman kaarrepidon omaaville hybridi-LMP1:sille aivan liian vaarallinen. Flugplatzissa tuli todettua sen myös olevan GT3-autoille vaarallinen. Myös kuljettajilla on perhettä ja omaisia.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Olipa siinä loppu kisaan. Sääli Toyotan tallin kannalta, mutta To finish first, you must first finish.

Kyllä #2 Porschekin oli ansaitseva voittaja. Kaksi hidasta rengasrikkoa, mutta muuten siisti kisa ilman teknisiä ongelmia. Kaikki muuta LMP1:t kokivat teknisiä ongelmia.

En odottanut/olettanut mitään. Kunhan totesin, että on hyvin vähän järkeä mennä Nurburgringille ajamaan kestävyyskisaa, jos ei käytä pitkää rataa.
Nürburgring, vaikka antaisinkin GP-radalle vain kolme tähteä, oli hyvä lisäys WEC-kalenteriin viime vuonna. Taisi olla WEC:n normaalikisaksi varsin hyvät katsojamäärät. Sillä seudulla arvostetaan kestävyyskisoja, vaikkei WEC voikaan Nordschleifella ajaa. (GTE teoriassa voisi.)
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Nürburgring, vaikka antaisinkin GP-radalle vain kolme tähteä, oli hyvä lisäys WEC-kalenteriin viime vuonna. Taisi olla WEC:n normaalikisaksi varsin hyvät katsojamäärät. Sillä seudulla arvostetaan kestävyyskisoja, vaikkei WEC voikaan Nordschleifella ajaa. (GTE teoriassa voisi.)
Muistaakseni puhuttiin sunnuntain osalta noin 60 tuhannen kumulatiivisesta katsojamäärästä. Hyvä luku, Saksassa on paljon maksavaa yleisöä ja Nürren sijainti on myös naapurimaista katsoen keskeisellä paikalla. WEC:n aallonpohja katsojamäärissä taitaa olla kauden 2013 CotA:n päiväkisa ; vain 8000 silmäparia jaksoi jäädä sunnuntaiksi, kun ALMS oli lauantaina jo urakkansa suorittanut.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8494
Sijainti
Helsinki
Jännittävä kisa nähtiin Porschen ja Toyotan välillä, Toytoan hyytyminen lopussa säälittää. Yöajoa oli mukava katsella. Garaga #56:n Morganille nostettava hattua, todella rohkeaa tehdä auto vammaisen ajettavaksi.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Oli toi loppu kyl melkone. Kymmenen minuuttia ennen loppua lähdin tupakille henkeen "Ei Toyota VOI hävitä enää." Palasin ja ihmettelin, että miksi Nakajima himmailee niin paljon.

Hetken päästä toivoin Porschen ohittavan ja niin siinä kävi. Porschen voitto hieno juttu, muttei tommoista tapaa hävitä toivoisi kenellekään.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4208
Onko joku löytänyt virallista syytä Toyotan keskytykselle, jossain puhuttiin virran loppumisesta.. (laturi?)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Onko joku löytänyt virallista syytä Toyotan keskytykselle, jossain puhuttiin virran loppumisesta.. (laturi?)
The Toyota team, at the time of publication, had yet to confirm the source of the No. 5's problems, but a Toyota driver was overheard saying it was caused by a turbo failure.

http://www.racer.com/wec-le-mans/item/131003-lm24-heartbreak-for-toyota-joy-for-porsche-ford

ps. Ei keskeytys, sehän tuli maaliin lopulta, mutta hyläyttnä, koska viimeiseen kierrokseen meni 12 minuuttia kun raja on 6 minuuuttia.
 
Viimeksi muokattu:

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Aivan uskomaton loppuratkaisu nähtiin tänä vuonna. Nuo on semmoisia asioita mistä aina kahvipöydissä heitetään vitsiä. "Kuvittele kun vikalla kierroksella hyytyisi". Uskomatonta ajatella että se tällä tavalla realisoitui.

Toisaalta tämä laittaa nyt miettimään onko tuossa kuuden minuutin säännössä oikein järkeä? Ymmärrän kyllä sen että sillä pyritään estämään niitä "photo finisheja" mutta olen miettinyt jo ennenkin että mitä jos tulee ongelmia jollekkin lopussa? Tai mitä jos sataa esimerkiksi tai on paljon slow zoneja tai turva-auto? Itseäni vähän inhottaa semmoiset säännöt joihin jätetään tulkintavaraa.

No mutta, se nyt on mitä on. Onnea Porschelle mutta ensi vuonna kyllä minäkin Toyotaa ihan tosissani kannustan, vaikken brändistä pahemmin välitäkkään. Olisi hienoa nähdä heidän nousevan voittajaksi tämmöisen jälkeen.

Toyotan puolelta onkin jo todettu että ensi vuonna uudestaan. Upea asenne! :thumbup:
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
977
Toisaalta tämä laittaa nyt miettimään onko tuossa kuuden minuutin säännössä oikein järkeä? Ymmärrän kyllä sen että sillä pyritään estämään niitä "photo finisheja" mutta olen miettinyt jo ennenkin että mitä jos tulee ongelmia jollekkin lopussa?
Mä olen luullut, että se on enemmänkin estämään sitä, että lähdetään vielä lopussa risalla autolla köröttelemään, että päästään tuloksiin. Kai siinä joku lisäsääntö on turva-autolle tai slow zoneille.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Toisaalta tämä laittaa nyt miettimään onko tuossa kuuden minuutin säännössä oikein järkeä? Ymmärrän kyllä sen että sillä pyritään estämään niitä "photo finisheja" mutta olen miettinyt jo ennenkin että mitä jos tulee ongelmia jollekkin lopussa? Tai mitä jos sataa esimerkiksi tai on paljon slow zoneja tai turva-auto? Itseäni vähän inhottaa semmoiset säännöt joihin jätetään tulkintavaraa.
Ei estä photo finisheja, koska se tulee voimaan vasta kun voittaja on ylittänyt viivan. Sen sijaan pyritään estämään autojen kävelyvauhtinen nilkutus radalla (ja päästäminen varikolta vielä mukaan) ja muistaakseni erillisellä säännöllä vielä kielletään tahallinen pysähtyminen radalle vikan kierroksen aikana (ja yleisvoittajan odottelu ja päästäminen ohi, jotta ei enää tarvitse ajaa kierrosta lisää).
 
Viimeksi muokattu:
Ylös