:mad_old:Miten mua ei yllätä yhtään, että jaska tietää loistavasta jarnasta ja sen perusedellytyksistä kaiken tietämisen arvoisen ja todennäköisesti paljon enemmänkin![]()
:mad_old:Miten mua ei yllätä yhtään, että jaska tietää loistavasta jarnasta ja sen perusedellytyksistä kaiken tietämisen arvoisen ja todennäköisesti paljon enemmänkin![]()
Soot jumalauta kräkänny sen!!! :eek!::eek!::eek!:Mulla ainakin on työkoneessa 1024 gigan kiintolevy ja kyllähän tuonne tuo osoittelee IHAN HYVIN.
:mad_old:
:ahem::ahem:Ei puhu. Tmoi puhuu siitä, että useissa modernissä näytönohjaimissa näytönohjaimen oma muisti ei ole kokonaisuudessaan ja kerralla käytettävissä suoraan käyttöjärjestelmästä käsin. Näinollen siis näytönohjaimen muistimäärä (esim. 1GB) ei ole kokonaisuudessaan pois siitä 4GB:n osoitevaruudesta. Käyttöjärjestelmälle tarjotaan pienempää muistiikkunaa, jonka kautta pääsee käsiksi näytönohjaimen muistiin, usien tuo ikkuna on kooltaan 256MB, tosin sen kokoa voi toisinaan muutella BIOS:ista käsin. Tuon ikkunan koko siis on luonnollisesti pois siitä 4GB:n pökäleestä. Näin oli ainakin AGP-aikaan, suoraansanottuna en ole edes ihan varma onko tuo hoidettu PCIe:ssä samalla tavalla.
Tuolta lisää, kohdasta "The Growth of VRAM" etiäpäin.
Mä ymmärrän asian täysin, mutta en ymmärrä sun perustelujasi.Hei miten sulla niiku tosissan menee. Siis etkö sä nyt ymmärrä mista tässä puhutaan.
Tässä puhutaan siitä, että siinä koneessa on periaatteessa 1 Gt muistia turhaan, koska se kone ei sitä osaa hyödyntää .
Kohtaan Yksi
Kyllä. Osassa integroituja näytönohjaimia on mahdollisuus BIOSista säätää, paljonko se käyttää koneen keskusmuistista näytönohjaimen muistina. Ja kyllä, joissakin emoissa sitä ei ole mahdollisuus sätää, vaan se on kiinteä.
Kohtaan kaksi.
Jos konessa on näytönohjain, jossa on 1 Gt muistia, ei se ole kokonaisuudessaan poissa käyttöjärjestelmän käyttämästä muistiavaruudesta, koska tuo näytöhjaimenkäyttämä muistiavaruus on säädettävissä BIOSista, eikä se oikeastaan koskaan ole isompi, kuin 256 Mb
Loppu
Kuvan kera kiitos.Taidan kohta vastata tähän tietokoneaiheeseen kysymykseen tyhjentävästi.
Ok, mutta tuokaan ei kyllä selitä sitä, miksi tmoi oli alunperin eri mieltä tuohon mun alkuperäiseen vastaukseeni nähden. Näytönohjaimelle on varattu sitä muistialuetta (ja sen lisäksi siellä on se rajoitus) nimenomaan sieltä muistiavaruuden lopusta.Ei puhu. Tmoi puhuu siitä, että useissa modernissä näytönohjaimissa näytönohjaimen oma muisti ei ole kokonaisuudessaan ja kerralla käytettävissä suoraan käyttöjärjestelmästä käsin. Näinollen siis näytönohjaimen muistimäärä (esim. 1GB) ei ole kokonaisuudessaan pois siitä 4GB:n osoitevaruudesta. Käyttöjärjestelmälle tarjotaan pienempää muistiikkunaa, jonka kautta pääsee käsiksi näytönohjaimen muistiin, usien tuo ikkuna on kooltaan 256MB, tosin sen kokoa voi toisinaan muutella BIOS:ista käsin. Tuon ikkunan koko siis on luonnollisesti pois siitä 4GB:n pökäleestä. Näin oli ainakin AGP-aikaan, suoraansanottuna en ole edes ihan varma onko tuo hoidettu PCIe:ssä samalla tavalla.
Tuolta lisää, kohdasta "The Growth of VRAM" etiäpäin.
Kera suolihuuhtelun?Taidan kohta vastata tähän tietokoneaiheeseen kysymykseen tyhjentävästi.
Heti kun Firefox suostuu toimimaan?Taidan kohta vastata tähän tietokoneaiheeseen kysymykseen tyhjentävästi.
Nythän on niin, että mä en edes muista (enkä jaksa ettiä) mitä kukin alunperin sanoi ja mistä tää kaikki alko, just sen takia mulle on suoraansanottuna hieman epäselvää, että mistä kohdasta te kaksi ylipäätään olette eri mieltä :frank:Ok, mutta tuokaan ei kyllä selitä sitä, miksi tmoi oli alunperin eri mieltä tuohon mun alkuperäiseen vastaukseeni nähden. Näytönohjaimelle on varattu sitä muistialuetta (ja sen lisäksi siellä on se rajoitus) nimenomaan sieltä muistiavaruuden lopusta.
Mä en vaan ymmärrä sitä, miksi tmoi oli tuohon ekaan kommenttiini eri mieltä.
Sehän vittuileeHeti kun Firefox suostuu toimimaan?
Mua kiinnostais, mistä tmoi on/oli eri mieltä.Nythän on niin, että mä en edes muista (enkä jaksa ettiä) mitä kukin alunperin sanoi ja mistä tää kaikki alko, just sen takia mulle on suoraansanottuna hieman epäselvää, että mistä kohdasta te kaksi ylipäätään olette eri mieltä :frank:
...takaisin?Sehän vittuilee:thumbup:
Tuohon mitä sanoit ensimmäiseksiMä ymmärrän asian täysin, mutta en ymmärrä sun perustelujasi.
Tuosta ei ole ollut missään vaiheessa epäilystä, miten sille näytönohjaimen varaaman muistialueen kanssa päällekkäiselle muistille käy. Tuohan oli jo siinä mun alkuperäisessä vastauksessani mainittuna.
Edelleenkin, miten tuo sun mielestä vaikuttaa siihen mun alkuperäiseen vastaukseeni? Ihan hyvin?
Sanon että se ei pidä paikkaansa32-bittisellä järjestelmällä maksimimuisti on 2^32 = 4GB.
Minä taas käsitin, että tarkoitit tuolla näytönohjaimella kyseisessa tapuksessa sitä, että se kayttäisi koneen keskusmuistia, niin kuin integroiduissa näytönohjaimissa tapahtuu.Käytännössä osa tuosta muistiavaruudesta menee näytönohjaimelle yms härdelleille, joten reilu 3 gigaa lienee hyvä arvaus käytössä olevalle muistille.
En mistään. Etkö sä ole koko ajan tingannu, että mä olen väärässäMua kiinnostais, mistä tmoi on/oli eri mieltä.
Firefoxilla mennään. Kato fixing man fixaa ja taas kulkee. Helppoo, kun osaa.Heti kun Firefox suostuu toimimaan?
EI VITTU VOI OLLA TOTTA! Tuohonko sä tosiaan takerruit? Vähän sama, jos kattois rakennustyömaalla ravintolan kohdalla, että tuolla tulee olemaan helvetin huonoa ruokaa ja ihan pasha palvelu.Tuohon mitä sanoit ensimmäiseksi
Sanon että se ei pidä paikkaansa
Korjasit se kuitenkin toisella rivillä
Minä taas käsitin, että tarkoitit tuolla näytönohjaimella kyseisessa tapuksessa sitä, että se kayttäisi koneen keskusmuistia, niin kuin integroiduissa näytönohjaimissa tapahtuu.
Vastasin siihen tarkoittaen sitä, että se näytönohjaisn ei käytä sitä fyysistä koneen muistia, koska se on erillinen näytönohjain kortti, jossa on oma GPU ja omat muistit jne.....
Vedit muropaketti kortin esiin jne.
Nyt mä lähden kotiin![]()
:ahem::ahem::ahem::ahem::ahem::ahem:EI VITTU VOI OLLA TOTTA!