Helsinki/Woking. Kimi Räikkösen tallitoverina viime vuonna ja kuluvalla kaudella ajanut kolumbialainen Juan Pablo Montoya ei kilpaile enää tällä kaudella rata-autoilun F1-sarjassa. Räikkösen rinnalla MM-pisteistä McLarenilla tulee taistelemaan ainakin toistaiseksi espanjalainen Pedro de la Rosa. De la Rosa on toiminut tällä kaudella McLarenin testikuljettajana.
McLaren-talli ilmoitti tiistaina, että he ovat sopineet Montoyan vetäytymisestä yhdessä kolumbialaiskuljettajan kanssa. Montoya kertoi sunnuntaina siirtyvänsä ensi kaudeksi Nascar-sarjaan.
"Juan Pablo viettää seuraavat kuukaudet Miamissa perheensä ja vaimonsa Connien kanssa, joka odottaa pariskunnan toista lasta", McLarenin tiedotteessa todettiin.
"Juan Pablon elämässä tapahtuu tällä hetkellä niin paljon, että hänen kannattaa ottaa vähän etäisyyttä kilpa-autoiluun ja valmistautua ammatillisesti ja henkilökohtaisesti tulevaisuuteen", McLarenin johtaja Ron Dennis muotoili.
Montoya aloitti F1-sarjassa Williams-tallin autolla vuonna 2001. Hän siirtyi McLarenille kaudeksi 2005, mutta jäi toistuvasti suomalaisen tallitoverinsa varjoon.
"Olen nauttinut suuresta osasta siitä ajasta, jonka olen viettänyt F1-sarjassa. Olen kiitollinen tästä mahdollisuudesta, voin järjestää henkilökohtaiset asiani kuntoon ja keskittyä tulevaisuuteeni", Montoya lausuu McLarenin tiedotteessa.
STT