No sitten olemme eri mieltä asiasta, ja tästä eteenpäin homma menisi inttämiseksi. Joten.Ei ole.
Juuri näin. Pakan tossa tiukentuessa ei vain ole varaa pitää selkeästi hitaampaa aika-ajokuskia mukana.Ei ole. Jos Bottaksen suoritukset eivät parane, on turha kuvitella, että hänelle enää tarjottaisiin jatkoa. Mersulle ideaalitilanne olisi, että Bottas jää säännönmukaisesti Hamiltonista kymmenyksen tai kaksi, koska silloin ero olisi sellainen, että Mersujen väliin olisi vaikea ehtia suunnilleen samantasoisella autolla.
Bottas on saanut ajaa ehjän kauden. Hän on saanut testata ja kehittää autoa. Kokemuksen puutteeseen tai ensimmäiseen kauteen tallissa ei voi vedota. Auto on jokaiselle kuljettajalle uusi kauden alussa. Bottas on saanut testata sitä siinä kuin Hamiltonkin.
Tallin tarjoama vain yhden vuoden sopimus kertoo oleellisen. Bottas on väliaikaisratkaisu. Hänen nopeuteensa ei uskota. Häntä roikotetaan mukana niin kauan kuin parempaa vaihtoehtoa ei ole tarjolla, mutta kun sellainen tulee, niin Bottas lentää ulos.
Niin oli, mutta todelliset huippukuskit tuppaavat saamaan paketin kasaan aina sen jälkeen, kun se ensin hajoaa. Miten voikin aina olla niin, että auto on vääränlainen Kimille tai Bottakselle tai talli syrjii Kimiä tai Bottasta, mutta samassa tallissa ajavat huippukuskit kuitenkin pystyvät muokkaamaan paketista itselleen mieluisan?Lewis oli ihan samalla tapaa hukassa parissa-kolmessa aika-ajossa alkukaudesta kuin Valtteri nyt
Ei Button ainakaan mun mielestä mikään erityisen nopea ollut ja menee juuri tuohon "ylemmän keskitason suorittaja" kategoriaan. Buttonin vahvuudet oli muualla kuin raa'assa nopeudessa eli tasaisuudessa, taktikoinnissa, renkaiden hallinnassa ja kyvyssä välttää turhia kolareita.Sama ongelma mm. Buttonilla. Kun balanssia ei löytynyt, niin mies saattoi helposti jäädä kierroksella Lewiksestä. Oliko hänkin mielestäsi "perusnopeudeltaan keskikastin tai ylemmän keskitason suorittaja"?
Jos oli, niin asia kunnossa mutta siinä tapauksessa en näe, että Lewiksen lisäksi koko ruudukossa on enempää kuin neljä yli "keskitason tai ylemmän keskikastin suorittajaa", ja heistä ainakaan kahta ei voi laittaa Hamiltonin tallikaveriksi.
tallit kuuntelee aina enemmän jompaakumpaa kuskia jolloin paketti tulee nopeammin kasaan. Suomalaisista ainoastaan Kimi ainakin 2007 ja 2013 sekä Häkkinen on nauttinut tästä asemasta.Niin oli, mutta todelliset huippukuskit tuppaavat saamaan paketin kasaan aina sen jälkeen, kun se ensin hajoaa. Miten voikin aina olla niin, että auto on vääränlainen Kimille tai Bottakselle tai talli syrjii Kimiä tai Bottasta, mutta samassa tallissa ajavat huippukuskit kuitenkin pystyvät muokkaamaan paketista itselleen mieluisan?
Niin, eihän se ollutkaan erityisen nopea. Siitä huolimatta tämäkin ylemmän keskitason suorittaja pystyi selvästi päihittämään Lewiksen yhden kauden (2011) aikana kun auto natsas käteen eikä kolaroinut joka toisessa kisassa.Ei Button ainakaan mun mielestä mikään erityisen nopea ollut ja menee juuri tuohon "ylemmän keskitason suorittaja" kategoriaan. Buttonin vahvuudet oli muualla kuin raa'assa nopeudessa eli tasaisuudessa, taktikoinnissa, renkaiden hallinnassa ja kyvyssä välttää turhia kolareita.
Eihän terävimpään kärkeen voi mahtua kovin montaa kuljettajaa 20 kuskin sarjassa. Itse laskisin perusnopeuden osalta huipuiksi tällä hetkellä vain Hamiltonin, Vettelin ja Verstappenin. Ricciardokaan ei mikään äärimmäisen nopea kuljettaja ole tähän kolmikkoon nähden, mutta vahvuudet taas muilla osa-alueilla.
Ilman muuta on ja kun kaikki loksahtaa kohdalleen niin voi taistella vaikka mestaruudesta jonain vuonna. Raaka nopeus kun ei tee kenestäkään mestaria.Olen samaa mieltä siitä, ettei Bottas ole mikään überlahjakkuus ala Alonso ja Hamilton, joka pystyy istumaan jokaiseen autoon ja kiertämään ongelmat hanskalla (edes Vettel ei tuohon ole aina kyennyt - tasavuosina saksalaisella on yleensä ollut ongelmia tallikaverienkin kanssa). Potentiaalia on mielestäni kuitenkin samaan kuin näillä rosbergeilla ja buttoneilla, eli päihittämään nopeammatkin kuskit yksittäisillä kausilla - eikä sitä arviota nyt vielä muuta se että muutamassa kisassa on ollut ongelmia auton/säätöjen/minkälie kanssa. Se jää toki nähtäväksi, pystyykö tuon potentiaalin hyödyntämään.
Ainahan näillä voi spekuloida, mutta tosiasia kuitenkin lienee, että jos esimerkiksi Vettel siirtyisi keskikastin talliin, josta potkittaisiin huonompi kuljettaja ulos, niin ennemmin tai myöhemmin hän ottaisi ykköskuskin paikan, vaikka kummallekin aluksi pyrittäisiin tarjoamaan täsmälleen samat mahdollisuudet.tallit kuuntelee aina enemmän jompaakumpaa kuskia jolloin paketti tulee nopeammin kasaan.
Eli Bottaksella ei ole syytä huoleen, aikaisempina kausina mennyt aivan mallikkaasti.Kuten täällä on todettu, yksittäiset kaudet ovat yksittäisiä kausia, joilla sattumankin osuus on suuri, mutta silti pitkän aikavälin suorittamista katsoessa parhaat nousevat esiin.
Kun aeropäivityksiä tehdään, niin kuunnellaan tietokonetta. Silloin haetaan pelkästään nopeampaa autoa, ei jommankumman kuskin käteen sopivaa. Joskus käy niin, ettei se uudistus kuskien käteen sellaisenaan istu, ja uudistuksia pitää hienosäätää. Hamilton huomasi, ettei tulokset uudella paketilla parane, joten valitsi vanhan. Bottas piti uuden, koska oli sillä Hamiltonia nopeampi FP3:ssa. Aika-ajon jälkeen tunnusti, että se oli virhe, mutta se oli tietysti jälkiviisautta. Sellaista sattuu.tallit kuuntelee aina enemmän jompaakumpaa kuskia jolloin paketti tulee nopeammin kasaan. Suomalaisista ainoastaan Kimi ainakin 2007 ja 2013 sekä Häkkinen on nauttinut tästä asemasta.
Toto Wolff taisi Maikkarilla arvioida, että Bottaksen renkaat usein ylikuumenevat, jolloin vauhti katoaa. Hamiltonilla on vähemmän tällaista ongelmaa, joten Bottaksen pitäisi muuttaa ajotyyliään joiltakin osin Hamiltonin suuntaan.Onko Bottas kertonut haastatteluissa, mistä homma kiikastaa? Valitellut etupään tai takapään pitoa tai jotain sellaista?
Nyt tulee niin tappavasti turpiin, että luulisi, että autossa on jokin ilmeinen ominaisuus, joka ei Bottakselle sovi.
Ei kyllä kulkenut kisassakaan.Veikkaan, että Bottaksen ongelmat liittyvät rengaslämpöihin. Kisavauhti on ollut paljon lähempänä Hamiltonia viimeisissä kisoissa. Aika-ajoissa ei vain kulje.
No jos siinä se ongelma nyt onkin? Eivät saa tehtyä Valtterille sopivaa autoa.Pidän Valtterin puheita auton sopimattomuudesta ajotyylille hieman erikoisina, sillä ainakin ennen Mersulla on ollut tapana tehdä kaikkensa, että molemmat kuljettajat saisivat autosta kaiken irti. :doubtful: