90-luvun vaihtoehto skenaarioita..

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
80- ja 90-luvun vaihtoehto skenaarioita

Itseäni kiinnostaa formuloissa edelleen eniten vuodet 80-luvun lopusta 90-luvun puoleen väliin! Ajattelin laittaa Topicin jos/toivottavasti asia kiinnostaa joitain muitakin :thumbup:

Jossittelu on turhaa mutta toisaalta hauskaa, toisten mielestä ehkä jopa hyvän maun tuolla puolen. Siitä huolimatta olen pohtinut syy-seuraus suhteita, entä jos..

.. 90 loppu vuodesta Donnellyn ja Nanninin ikäviä onnettomuuksia ei olisi käynyt? Tietääkö joku oliko kavereilla jo tallipaikat 91 vuodelle? Hypoteesini on että oli! Olisivat jatkaneet samoilla tiimeillä, joten.. tietäen että Lotuksen Peter Collins piti Johnnysta jo molempien ollessa Benettonilla, olisi melko varmaa että 91 Lotuksella olisi ajaneet Herbert ja Donnelly! Tietääkö joku neuvotteliko Häkkinen 91 vuodesta muiden kuin DAMSin F3000 tallin kanssa(ja Lotuksen jonka suljen nyt siis pois kuvioista)? Miten olisi käynyt Häkän?

Nannini olisi varmaan tehnyt 91 Benettonilla kovempia tuloksia kun Piquet ja jatkanut tallissa varmaan myös seuraavat vuodet ottaen ehkä tulevat "Schumin" mestaruudet olettaen että Sennalle kävisi huonosti..

..entä jos Senna ei olisi kuollut? Kaverin lahjat tuntien veikkaan että hän olisi kehittänyt Williamsista kauden kuluessa vielä (laitonta?)Benettonia nopeamman ja ottanut tod.näk mestaruudet niin 94,95,96..97 :D No tiedä häntä miten motivaatio olisi säilynyt, mutta auto olisi ainakin ollut paras! Toisaalta huhutaanhan että Sennakin olisi haaveillut uran päättämisestä Ferrarilla, joten ehkä kaveri olisi siirtynyt ennen palmubeacheille lähtöä vielä pariksi kaudeksi Maranelloon, hyvällä menestyksellä tietty, mestaruuksia kenties?, ehkä tehnyt Schumit..

..entä jos (Schumista puheen ollen) 91 Jordanin Gachot ei olisi käyttänyt pippurisumutinta taksikuskiin? Veikkaan että Schumin ura olisi siinä tapauksessa alkanut "vasta" 93 Sauberin mukana tietty! Benetton mestaruudet olisi varmaan jäänyt ajamatta, mutta kaveri olisi silti osoittautunut pian nopeaksi ja vaihtanut viimeistään (95?) johonkin kärki talliin ja voittanut varmaan 2000-luvun Ferrrari mestaruutensa..

..entä jos (joku on jaksanut lukea tänne asti) palataan vielä 90 alkuun, Boutsen ei olisi saanut kenkää Williamsilta? Juttu on kummastuttanut mua läpi vuosien (vaikka kaveri oli kai luonteeltaan aika pehmo?) Tiedetään että Frank halusi Manselin 91 vuodeksi ja toisin päin, mutta 90 Boutsen voitti Patresen niin pisteissä, aika-ajoissa 9/7, keskeytykset 6/4..Patrese oli vain kahdessa kisassa Boutsenia nopeampi! Lisäksi Patresen 77 käynistynyt ura olisi jo selvästi ehtoo puolella kun Boutsenilla ollut taas jatkuvassa nousussa. Lisäksi Renaultin koneella ajavalla tallilla semi-ranskis-belgialaisen luulisi pärjänneen inssien kanssa ja olleen hyväksi Renun mainosarvolle? Mikä hämmästyttävämpää kaverille ei löytynyt parempaa kotia 91, kun räkäinen Ligier, haloo!! Siihen se ura sitten jäikin..

..muita asioita mitä olen pohtinut on mm. miksi Marchilla hyvin monena vuonna väläytelly Capelli oli 92 Ferrarilla täysi floppi ja sai siten kenkää?..

..miksi 92 Benettonille otettiin Brundle vaikka tulosten valossa olisi ollut tarjolla paljon parempia kuljettajiakin?..

..Jos Jordan olisi jatkanut myös 92 Fordin koneilla, olisiko lupaava Modena kenties joskus ajanut kärkitalleissa?..

..ja loppu viimeksi, entä jos JJ onnettomuutta ei olisi tapahtunut? Mielestäni kaverin ura formuloissa on suomessa kauttaaltaan aliarvostettu! Siinä missä Häkkisen voidaan sanoa saaneen monia kyseenalaisia "lahjoitus" voittoja jonka lisäki mies teki paljon anteeksi antamattomia virheitä, on JJ aina ollut todellinen taistelija ja helv..in nopea kuljettaja. Kaverilla ei ollut kunnollista autoa kun Sauberilla alku kaudesta ja silti sai vakuutettua kaikki nopeudellaan, kuten F3 vuonnaan! Toki jos Schumi olisi ollut Benettonilla ei JJ olisi koskaan voinnut pärjätä Flavion lellikkipoikaa paremmin, mutta silti uskon että 94 JJ olisi taistellut Häkän kanssa samoista sijoituksijoituksista, mahdollisesti ottanut jopa voittoja? Mutta onnettomuus, Imola ja Schumi tuhosivat kaiken! Joskus olen miettinyt että mahtoiko kaveri syyttää itseään jopa Sennan kuolemasta? että jos auto ei olisi sammunut ruutuun ja Pedro ajanut konttiin, ei olisi lennellyt osia radalle, jospa niistä joku rikkoi Sennan auton.. no one knows, mutta itse en usko että Sennan onnettomuus on mitenkään tohon startti onnettomuuteen sidottu..

Tällasia pohdintoja tänään :p
 
Viimeksi muokattu:

Abel

Well-known member
Liittynyt
8.2.2005
Viestit
144
Tähän yhteyteen totean tässä vaiheessa vain oman mielipiteeni. Jossittelu on olennainen osa F1:stä, johan tallit sitä ruokkii testikausina ja kausien jälkeisissä analyyseissään (vrt. mclarenin RD:n kommentit alkukauden kuskien asenteista)

Jos ja jos, hyvä topikki. Luen lopun tekstin myöhemmin ja osallistun kyllä.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
-Japé- sanoi:
Joskus olen miettinyt että mahtoiko kaveri syyttää itseään jopa Sennan kuolemasta? että jos auto ei olisi sammunut ruutuun ja Pedro ajanut konttiin, ei olisi lennellyt osia radalle, jospa niistä joku rikkoi Sennan auton.. no one knows, mutta itse en usko että Sennan onnettomuus on
Harvemmin nuo kuskit itseään teknisistä vioista syyttää.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Voihan sitä jossitella monesta asiasta vaikka -95 vuoden jälkeenkin, tai ennen -80 lukua, ei kandee. Spekulaatioita tulevaisuudestakin on jo liikaa.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
öö ruz sanoi:
Voihan sitä jossitella monesta asiasta vaikka -95 vuoden jälkeenkin, tai ennen -80 lukua, ei kandee. Spekulaatioita tulevaisuudestakin on jo liikaa.
Osittain tarkoitus olis tietty yrittää löytää samalla faktat (omiin) mieltä askarruttaviin kyssäreihin, kuten Donnellyn ja Nanninin soppareihin, Boutsenin ja Häkän tapauksiin ja vastaaviin mitä mielessä pyörii ihan jatkuvasti. Formuloiden historiassa on aika paljon asioita mihin ei tiedä vastauksia kuin vähän enemmän lukeneet harrastajat ja täällähän niitä näkyy olevan useampiakin :thumbup:

Jos jollain on linkki sivuille missä kerrotaan F1sissä toteutumatta jääneistä sopimuksista, kuskien, tallien, moottorien, sponsoreiden, niin kaikki tällainen "sisäpiirintieto" kiinnostaa mua 90-luvun taitteesta :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Juu, kiistatta kaksi mielenkiintoista kysymystä. Donnelly-Herbert pari olisi melko varmasti ajanut Lotuksella 1991 jos Martin ei olisi loukkaantunut. Häkän paikka olisi ollut sitten kai DAMS:lla vaikka ykkös-paikkojakin olisi ollut runsaasti tarjolla. Miten sitten olisi homma jatkunut, sitä on vaikea sanoa. Olisiko Mika pärjännyt f3000:ssa? 1991 kaudella Fittipaldi vei tittelin Pacificin tiimin autolla, joten uskoisin että ei se ura olisi ainakaan takapakkia mennyt sillä tavalla.

Toisaalta: Mika pääsi ykkösiin 91 ja löi itsensä läpi kaudella 1992 kun lotus oli oikeasti hyvä. Tuohon aikaan tuli pajon lupaavia kuskeja ja tavallaan se "läpilyöntiaika" oli kovin lyhyt. Esim. jo mainittu Stefano Modena oli menneen talven lumia jo 91 Tyrrell-kauden jälkeen kun kaveri ei saanut edellisukauden mestarimoottorilla mitään aikaiseksi. Tuohon aikaan uusi kuski sai ehkä puoli kautta aikaa vakuuttaa osaamisensa, sitten tuli uutta miestä tilalle.

Sillä tahdilla olisi paikka auennut Schumillekin jossain välissä, jos se Jordan paikka olisi mennyt sivu suun. Ja veikkaisin että Benettonin Briatore olisi ottanut kaverin vaikka Nannini olisi ollutkin terveenä tiimissä. Sandrolla oli sopimus 91 Benettonille, mutta Ferrari-kuski siitä olisi tullut viimeistään 92. Capelli oli huono hätävara. Eikä Piquetkaan ollut järin hyvässä huudossa Benettonilla enää kauden 91 loppupuoliskolla. Schumin hommassa pitää muistaa, että taustalla vaikutti Saksan Camelin rahat ja Camel oli Benettonin pääsponssi. Ehkä tod. näk. skenaario: Prost lähti loppukaudesta Ferrarilta, Nannini siirtyy ennenaikaisesti Ferrarille Alesin pariksi ja Briatore nostaa Schumin Ecclestonen saksa-painostuksen ansiosta talliin.

Mitä tuohon Williamsiin ja Boutsenin hommaan tulee, niin Thierry kai kuvitteli tyhmyyksissään olevan oikeasti hyvä kuski ja lähti Williamsilta pois omasta aloitteesta. Oliko niin, että hidas ja taitamaton belgialainen olisi aluksi halunnut mennä Arrows-Porschelle kaudeksi 1991, eihän Porsche voi hävitä... mutta sitten päätyi Ligierille ihan vaan välivuodeksi. Tarkoitus oli täräyttää pankki hajalle Renaultin tehdaskoneilla kaudella 1992. Did he f....Saldona taisi olla kokonaista 2 mm pistettä kauden päätöskisasta.

Williamsin luotto Patreseen johtui siitä, että kaveri oli aivan uskomattoman hyvä testikuski. Toisaalta 90-kauden lopussa tallli kärsi kuskipulasta. Tiimi oli mm-pisteissa nelosena ja huippukuskit olivat menneet muualle, Alesi oli ehkä lähimpänä mutta sekin meni Ferrarille(Bugger). Mansell saatiin kumminkin houkuteltua takaisin rahalla ja sitten kyllä tuli tulostakin.

Ääh, on tämäki speukulointia.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
pmv sanoi:
Esim. jo mainittu Stefano Modena oli menneen talven lumia jo 91 Tyrrell-kauden jälkeen kun kaveri ei saanut edelliskauden mestarimoottorilla mitään aikaiseksi. Tuohon aikaan uusi kuski sai ehkä puoli kautta aikaa vakuuttaa osaamisensa, sitten tuli uutta miestä tilalle.
Mielestäni Modena oli samanlainen komeetta alkukaudesta kun Alesi edellisenä vuonna. Monia hyviä suorituksia, joista tekniset viat osan esti. Vauhti hyytyi pahoin kuitenkin kauden puolenvälin tietämillä, oliko kyse sitten kuskista, autosta vai moottorista, etc? Jos Modena oli täysi nolla niin tuskin kovassa nosteessa kärkitalleiksi matkalla ollut Jordan olisi kaveria 92 vuodeksi palkannut? Sen sijaan Tyrrellin valinnat vuodelle 92 ihmetyttää enemmän..

pmv sanoi:
Sillä tahdilla olisi paikka auennut Schumillekin jossain välissä, jos se Jordan paikka olisi mennyt sivu suun. Ja veikkaisin että Benettonin Briatore olisi ottanut kaverin vaikka Nannini olisi ollutkin terveenä tiimissä. Sandrolla oli sopimus 91 Benettonille, mutta Ferrari-kuski siitä olisi tullut viimeistään 92. Capelli oli huono hätävara. Eikä Piquetkaan ollut järin hyvässä huudossa Benettonilla enää kauden 91 loppupuoliskolla. Schumin hommassa pitää muistaa, että taustalla vaikutti Saksan Camelin rahat ja Camel oli Benettonin pääsponssi. Ehkä tod. näk. skenaario: Prost lähti loppukaudesta Ferrarilta, Nannini siirtyy ennenaikaisesti Ferrarille Alesin pariksi ja Briatore nostaa Schumin Ecclestonen saksa-painostuksen ansiosta talliin.
Millainen tää Schumin Camel sopimus oli? Luulin ettei Sauber ainakaan hyväksynyt tupakkasponsseja, joten oliko se Schumin F3 sponssi? Oliko Flavio mieltynyt Schumiin jo kaverin ajaessa C ryhmässä? Sanotaan että jos Schumi ei olisi päässyt Jordanille, niin mun mielestä kuulostais hurjalta että kaveri olisi ottettu suoraan "tyhjästä" Benettonille. Sen takia veikkasin että olis tullut joko Sauberin mukana 93 tai sitten vaikka Camel maksanut paikan aiemmin jonnein keskikastin talliin?

Toisaalta uskon myös Sandron menoon 91/92 Ferrarille ja silloin Benettonilla olis ollut 2 paikkaa auki 92 vuodeksi, joten kai Schumi olisi suoraan rookieksikin voinut tulla jos Flavio jäbää diggaili ;)

Mites Sandron arvostus kuskina noin muuten? Esim. 91 Piquetia vastaan tai ennenkaikkea olisiko mies ollut Alesia nopeampi Ferrarilla 92->? Itse luulen että olis menny varmaan ainakin tasoihin..

Capelli ei mun mielestä ollut niin huono miltä Ferrarilla näytti. Kaveriahan pidettiin aikansa sensaationa 88 ja 90 vuosina ajettujen/kärjestä keskeytettyjen suoritusten ansiosta. Vai oliko kaikki sitten vaan Adrian Neweyn ansiota?

pmv sanoi:
Mitä tuohon Williamsiin ja Boutsenin hommaan tulee, niin Thierry kai kuvitteli tyhmyyksissään olevan oikeasti hyvä kuski ja lähti Williamsilta pois omasta aloitteesta.
:D Kaverin on täytynyt olla todella mega luokan dorga kun lähtee seikkailemaan Williamsilta :thumbup: Varmaan parempi että tällaset kaverit saatiin nopeesti vaihtoon..

Jostain taisin lukea että Frank yritti houkutella Mansellin hätävaraksi Alboretoa! Vaikea ymmärtää mitä hän silläkin olisi saavuttanut..

Williamsin kuljettaja kuviot on kans mietityttäny useampaan otteeseen. Jos Häkä olisi 93 ollut tallissa kuten asioiden piti olla niin veikkaan että Damon Hillin ura ei Brabhamin jälkeen olisi saanut ihmeellistä nostetta, korkeintaan muutamia kausia keskiverto talleissa ja sitten koppiautojen puolelle tai eläkkeelle..Ja vaikka Häkä ei edes olis ollut kuvioissa niin usko että frank olisi neuvotellut ajoissa jonkun toisen kuskin kanssa kuviot kuntoon. Patrese teki mielestäni aika tyhmästi ettei venanut Mansellin päätös vaan jänisti Benettonille. Kai sen olis pitäny arvata ettei Prost ja Mansell mee enään samaan tiimiin ;)

Muuten olen miettinyt mm. sitä mikä funktio oli Flaviolla ja Johnnylla. Aiemmin ei kelvannut(en siis tarkoita 89 vaan), 92, 93 ja sitten ostetaan kun halvella saa ja hyvin ajetun 95 kauden jälkeen ei muuta kun kiitos ja näkemiin! Ok, Johnny arvosteli tallia Schumin takia, mutta Schumi oli jo lähdössä so what..

Myös Brundle Blundell kaksikon tallin vaihdokset on kuin taidetta. Ensin Martin ei kuuluisan Sennan kanssa kamppaillun F3 vuoden jälkeen saa vuosiin kunnollisia tiimipaikkoja ja sitten 91 Brabhamilla ajetun keskinkertaisen vuoden jälkeen aukee kultasuonet..Blundellin meriitit ja esim. Ligierille pääsy on aina ollut hiukka mysteeri mulle. En tiedä olisko Maccikään kutsunu jos Ronilla olis ollut nopeesti joku parempi kuski tarjolla?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No jaa, Modena tosiaan oli tällainen on-off kuski, jonka parhaat hetket olivat harvassa, mutta olihan ne hienojakin. Muistaakseni mies voitti jo vuonna 1987 f3000-tittelin. Jo kaudella 1989 Brabhamilla(Motor Racing developments) mies loisti parissa kisassa Brundlen kanssa, Monacossa taisi tulla kolmas sija jne. Tyrrell-kausi ei ehkä ollut niin huono, varsinkin alkukausi olisi voinut olla hyvä, mutta konerikot niin Imolassa kuin Monacossa riisti podiumit. Sitten Kanadassa tuli kakkossija, joka olisi aivan hyvin voinut mennä vaikka Jykälle, jos Judd V10 ei olisi tapojensa mukaan pettänyt. Ehkä sellainen kolmoskategorian kuski kumminkin.

Muistaakseni Schumilla ei ollut Camel-sopimusta ennen kuin pääsi Benettonille, jolloin saksan Camel siirsi mm. Frenzillä olleen tuen kokonaan Schummelin ansiosta Benettonille. Että vähän niinkuin kaksinkertainen plussa Flaviolle. Briatorehan ei tuossa vaiheessa ymmärtänyt kuskeista mitään. Sen verran se tajusi, että uskoi Ecclestonea ja sitten se osasi a) tehdä ja b)lukea sopimuksia. Briatorella ei kai sen kummempaa hajua tuohon aikaan ollut mistään C-ryhmästä.

Mistä päästäänkiin Benettonin remmiin astuneeseen Tom Walkinshawiin, joka pyöritti samaan aikaan C-ryhmässä Jaguarin tiimiä. Siellä Tom oli nähnyt Brundlen kyvyt ja taidot ja sai paikan 92 Benettonilla juuri tämän ansiosta. Mutta eihän se Martinia auttanut että tallissa oli vain yksi johtohenkilö joka tuki miestä. Kausi 92 meni Brundlella kyllä vallan mainiosti ja uran loppukin meni sellaisen luottokuskin maineessa. Ei mikään tähti, mutta sellainen jokaisen suosikki hädän hetkellä kakkoskuskiksi.

Nannini oli aivan arvostettu kuski, mitä nyt Piquetille häviäminen söi sitä jonkun verran kaudella 1990. Piquetiahan pidettiin ihan villeneuve(j)-henkisenä luuserina kahden huonosti menneen Lotus-kauden jälkeen. Mutta 90 tuli MM-pronssia. Mutta joo, kovempi tiimi Alesi-Nannini olisi ehdottomasti ollut kuin Alesi-Capelli. Capellin kolme kovaa suoritusta ei tietysti riitä korvaamaan niitä noin sataa vähemmän kovaa vetoa.

Joku voi ehkä päätellä että nää caffi-modena-capelli-larini-tarquini kuskit ovat muokanneet vahvasti käsitystä italialaisista ratinvääntäjistä, kuten Trullista ja Fisichellasta. Ei yks osuma kymmenestä yrityksestä tee kovaa kuskia.

Alboreto oli vielä 90-luvun taitteessa arvostettu nimi. Kun Williams palkkasi kaudeksi 1989 Patresen jatkosopimuksella, yleisesti ihmeteltiin että miksi Frank ei palkannut Ferrarilta vapautunutta Alboretoa. Micheleohan päätyi sitten Tyrrellille, yritti Benettonille Herbertin saatua potkut, mutta ei kerennyt sopimuksen allekirjoitustilaisuuteen ja jäi näin tyhjänpäälle. Tai siis pääsi Lola-Larousse-Lamborghinille Philippe Alliotin pariksi, mutta edellisen virkkeen viimeinen lause ja tämän virkkeen ensimmäinen lause ovat asiasisällöltään identtiset.

Hyvä veto Alboreto olisi kumminkin ollut. Parempi kuin Boutsen, kaikki olisivat olleet. Niin ja miksi Patrese päätyi 93 Benettonille? No siksi että Williamsilla oli kesällä 92 sopimukset sekä Prostin että Mansellin kanssa ja MM-sarjassa kakkosena ollut kaveri päätti vaihtaa tiimiä. Vasta kauan sopimuksen allekirjoituksen jälkeen Mansell terminoikin kautta 93 koskeneen sopimuksen. Tuolloin Patrese yritti vielä takaisin Williamsille ja Williamski olisi halunnut miehen, mutta Flavio piti sopimuksesta. Mikä sittemmin oli aivan viisas veto.

Mitäs tuossa vielä...kyssäri Flaviosta ja Herbertistä. No veikkaisin että 94 kauden lopussa Benettonille siirtynyt Johnny oli Flavion suosiossa vain siksi että brittilehdistö hypetti miestä. Lotus ja Collins ei millään päästäneet kaveria lähtemään, vasta kun firma alkoi mennä nurin, Johnnyllä rahastettiin. Ei ehkä paras veto tuossa vaiheessa Flaviolta ottaa tuollainen näytönhaluinen suht nuori kuski kakkoseksi tiimiin. 93 loppuvuodesta Benettonia testasi myös Alboreto joka olisi ehkä ollut kuitenkin tiimin kannalta paras veto kahden seuraavan kauden kakkoskuskiksi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuossa Alboreto-jutussahan oli sellainenkin sivujuonne, että Williamsilla ja Albolla oli suullinen sopimus juurikin kaudesta 1989, mutta Frank ottikin lopulta mielummin Boutsenin ja Patresen. Tuo taisi aiheuttaa aika paljon pahaa verta aikanaan ja käsittääkseni Alboreto olisi kyllä päässyt Tyrrelliä parempaan tiimiin, mikäli ei olisi luottanut Williamsiin. Herbertin tilalle Benettonille menemisestä taas muistelen sellaista, että Tyrrell olisi estänyt hänen lähtönsä. Mikä olikin huvittavaa sitten myöhemmin Camelin tullessa sponssiksi ja Marlboro-rahoitteisen Alboreton saadessa kenkää.

Schumin Benetton-sopimushan oli yksinomaan Bernien junailema, Flavio olisi halunnut alun perin pitää kiinni Morenon sopimuksesta ja Walkinshaw liputti jo tuolloin Brundlen puolesta. Brundlen kaudesta '92 vielä, Piquetiahan oltiin heikohkon alkukauden jälkeen jo tuomassa takaisin hänen tilalleen, mutta Indy 500 -ulosajo romutti suunnitelmat.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
hyviä kysymyksiä, yritän vastailla vähän erillälailla kuin pmv, heittää sekaan enemmän mielikuvitusta, kenties. Let's try:

Lotus juttu on vaikea sillä Peter Collinshan tarvitsi kuskia joka toi rahaa mukanaan. Ei kai Häkäkään sinne olisi muuten päässyt. Donnellyn jatkoa on vaikea ennustaa koska ura jäi niin lyhyeksi. Mutta kyllä ne tulokset ihan kelvollisia olisivat olleet. Heitän arvaukseksi että Donnelly olisi jatkanut uraansa Lotarilla sen tarinan loppuun asti.
Häkä olisi napannut keken ja sponsoreidensa rahat johonkin toiseen pieneen tiimiin...varmaan erottunut sieltä aikanaan.

Nannini olisi tehnyt 91 kovempaa jälkeä kuin Piquet sillä Nelsonilla alkoi jo paikoitellen lipsumaan...sitten jatko siitä eteenpäin on kimurantti.
Joko Sandro olisi jäänyt Benettonille ainakin vuoteen 95. Mutta jos Tom Walkishaw olisi saanut tahtonsa läpi kuten oikeastikkin ja palkannut kaudeksi 92 Brundlen olisi Nannini mennyt Capellin tilalta Ferrarille. Se paikka olisi ollut kyllä kirous kaikille pmv:n mainitsemalle "SenAjanItalianAkselille"

Senna olisi ajanut kaudet 94-95 Williamsilla mestaruuteen. Senna kertoi haluavansa päättää uransa Ferrarilla mutta myös McLarenilla. Vai oliko että haluaisi vain ajaa Ferrarilla? -No jokatapauksessa Senna olisi mennyt Maranellon jättipalkan houkuttelemana 96 alkaen Ferrarille. Kenties olisi voittanut siellä mestaruuden 97 ja palannut McLarenille 98 voittamaan viimeisen mestaruutensa.

Ja tähän myös jatkeena että tuo skenaario Sennasta tarkoittaa myös sitä että Schumacher olisi aloittanut vasta 93 Sauberilla. Siirtynyt Mersun mukana 95 McLarenille ja vasta 98 Ferrarille Sennan korvaajaksi. Voittanut mestaruutensa vasta 2000-luvulla. (Häkä olis ottanut omansa Mäcillä´99)

Tähän myös semmonen visio että kun Schumi ei olisi koskaan ajanut Benettonilla eikä Benetton koskaan saavuttanut mestaruuksiaan. Ei Benetton myöskään olisi saanut 1995 Renaultin koneita. Ligier olisi jatkanut Renaultin kakkostallina 1997 loppuun ja kuten oikeastikkin vaihtanut moottorinsa Prostin omistuksessa Peugeotiksi.
Tässä se mielenkiintoinen juttu onkin:
Minardi olisi saanut 1995 Mugen-Hondat niin kuin oli suunnitelma ennen kuin Briatore veti ässän hihasta. Piero Martini olisi lopettanut uransa kunniakkaasti parhaaseen kauteensa. Ehkäpä Mugenit olisivat käyneet Arrowssilla mutkan tai päätyneet Sauberille tai Benettonille, kummin vain. Joka tapaiuksessa Jordan olisi napannut ne 98 kuten oikeastikkin.

Boutsenhan oli Sennan ystävä. Senna: Racing is my Blood:issa Boutsenin vaimo muistaakseni sanoo että Ayrton auttoi Thierryä 90-91 löytämään uuden kun tallipaikka meni ja seuraavana vuonna oli tukena kun menestystä ei tullut. Ayrtonhan ajoi Tolemanilla ja Lotuksella ennen Mäcciä. Vaikka molemmissa tiimeissä oli johto muuttunut sen jälkeen niin ehkä paikka olisi yhden Ligier/Lotus vuoden jälkeen Benettonilta kun Piquet oli lopettanut, Nanninin pariksi. Lotus on toinen mutta ehkä Peter Collins olisi halunnut ajattaa kuitenkin Herberttiä.
Ja kun vertaa houkuttelevuutta. Lotus-Judd ja mahdollinen konkurssi vastaan Ligier Lamborgini ja lupaus Renaultin moottorista niin eiköhän vastaus ollut silloin selviö. -Toisin vaan kävi! :cool: On tää moottoriurheilu arvaamatonta :D
Thierry olisi jäänyt Sandron jalkoihin Benettonilla mutta olisi päättänyt uransa kunniakkaasti esim. Patresen tapaan.

Capellilla alkoi lipsua motivaatio jo 91. Kun Leyton Housella-judd ei päässyt maaliin koskaan. Ja kuten aikaisemmin mainitsin 92 vuoden Ferrari ja Alesi juuri "kukkaan puhjeena" olisi ollut kuoleman tuomio monelle kovalle F1-kuskille.
Brundle otettiin Benettonille Tom Walkinshawin pyynnöstä/määräyksestä.

Jordanin taru olisi ehkä loppunut konkurssiin jo 92 jos olisivat joutuneet jatkamaan asiakasmoottoreilla. Ainakaan ei olisi olliut varaa palkata Modenaa ja Gugelminia.
Kuten jo sanoin Capellista niin Stefano Modenalla alkoi olla motivaatio vaikeuksia jo 90 kun ei päässytkään Ferrarille. Vielä enemmän kun Tyrrelillä ei tullutkaan toivottua tulosta 91, varsinkin loppukaudesta kun top-10 oli tiukoilla. Ja kun vielä Capelli vei Ferrari paikan nokan edestä niin Modena olisi voinut lopettaa. Modena olisi ajanut kohtuullisen kauden keräten muutamia kunnon 4-6 sijoituksia. Mutta kuten Gugelmillekkaan ei Stefanolle olisi koskaan siitä eteenpäin huippupaikkaa löytynyt.

JJ olisi toiminut kaksi kautta Sandron/Schumin kakkosena. Voittanut Sandron mutta jos tallikaverina olisi ollut Shumi JJ olisi ajanut 94 ja 95 samanlaiset kaudet mitä Herbert ajoi 95. Flavio olis antanut sen jälkeen kenkää. Ollsiko JJ sitten ajanut 96 eteenpäin Williamssilla, Jordanilla vai Sauberilla...jaa-a.

Aika paljon tuo menneisyys-skenaario perustui siihen että Schumin ja Brundlen ura olisi jäänyt paljon menestyksettämmäksi ja lyhyemmäksi.
Loistava topicci, pitää laittaa itsekkin kyssäreitä! :yuck:

bobakki: just tohonhan ne jutut kaatu. Albo oli Marlboron miehiä ja Williams sekä myöhemmin Tyrrell ottivat Camelin sponssiksi. Mitenhän olisi käynyt jos Camel ei olisi tullut eikä sen mukana Alesikaan? -Veikkaan että Alesi olisi tullut Comasin tille Ligierille eikä olisi kerännyt korkeintaan kuin pari jämä pistettä 1990.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, tuhannen taalan juttu tässä kyllä on se, että minne Mika olisi mennyt jos ei olisi päässyt Lotarille. Kuten tuossa CaPtEeNin erittäin asiantuntevassa postauksessa tulee ilmi, oli tallivalinnat yms. jutut todella merkittäviä juttuja tulevan menestyksen kannalta.

Mulla on kumminkin sellainen käsitys että huippukuskit nousee aina pinnalle. Lahjakkuudet poimitaan aina ja näytönpaikat järjestyy, eri asia miten sitten ne saa aktualisoitua. Esim. Jykän kohdallahan homma meni pahasti pieleen sen testionnettomuuden takia. Muutenhan ura kehittyi hyvinkin esimerkillisesti ehkä 92 kautta lukuunottamatta sysi-paskan Dallaran takia.

Jos siis ajatellaan että Lotuksen paikat oli ummessa, niin minne Mika olisi mennyt 91? DAMS varmastikin olisi ollut yksi vaihtoehto, mutta Kekehän ei paljoa noteerannut f3000:a, ehkä syystäkin. Talleilla ja kalustolla oli liian iso merkitys pärjäämisen kannalta näennäisesti tasaväkisessä sarjassa. Sponssirahaa oli tarjolla, joten joku tiimi olisi varmasti ottanut Häkkisen. Ehkä Brabham olisi ottanut Blundellin paikalle.

Kumminin on hyvä muistaa, että Keke tsemppasi kovasti brittiläisiä tiimejä, AGS, Modena-Lambo, Ligier, Osella, Coloni yms. tiimit olivat heti ulkona. Sama muuten koskee Alesiakin. Vaikka kaveri oli ranskan kansalainen, niin f3000:ssa mies oli oppinut Eddie Jordanin tallissa sen, että brittitiimit on astetta parempia. Lisäksi Ligierin paikat oli varattu perinteisesti ELF:n ranskalaisjunnuille jotka tulivat DAMS:n ja ORECA:n kaltaisista f3000 tiimeistä .
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Olen kelannut myös sitä miten manageri, tässä tapauksessa Keke, preferoi kuskiensa tarpeita, tilanteita, etc.. vuodelle 91. Koska vaikka JJ oli jo F3 mestari 88, kokeneempi kaikin puolin, oli kaverin tähti laskussa Onyxin huonon vuoden 90 jälkeen. Häkä taas tuore F3 mestari. Mutta oman intuitioni pohjalta JJ ja Häkä oli aika samassa asemassa neuvotteluja ajatellen, joten miten Keke päätti kelle tarjota ja kumpaa?? Tuskin sano että "ota tää.." "Ai ei kelpaa vai?" "No entäs tää toinen?.." :D

Pmv on varmasti oikeilla linjoilla Keken kriteerien suhteen. Itse veikkaan että vaikka Keke ei JJtä halunutkaan valitettavasti Jordanille, niin epäjohdonmukaisesti olisi ehkä Häkän voinut laittaa, koska mun mielestä kaudelle 91 ei kuitenkaan ollut liikaa vapaita paikkoja, etenkin kun ulossulkee latinotiimit..

Alesista sen verran, että kaverihan oli semi-sisilialainen joten ei välttämättä edes Oreca kokemus ja koko nuoruuden patongin jauhannan pohjalta silti Ligierit kiinnostannu, varmaan ennemmin (Coloni :D ), Minardi rataa jos ei Tyrreliä olis tullut. Ferrari luonnollinen kohde kuten kaikille saapasmaan kurvailijoille..

Vähän rebeatillä kyselisin vielä mielipidettä siihen miten rankkaatte Damon Hillin, olettaen siis jos kaveri ei olisi ollut 93 Williamsilla niin hän olisi ollut.....?


Se piti vielä lisätä että, mun mielestä jopa todelliset lahjakkuudet ja siten potentiaaliset F1 huippukuskitkin voi jäädä varjoon. Luulen ettei siihen tarvita kuin esim. jatkuvaa epäonnea, esim. tulokaskaudella ja seuraavalla paljon teknisiä vikoja ja vastustajien törttöilyjä omaksi vahingoksi, managerin tekemiä huonoja ratkaisuja, taloudellista ahdinkoa, ulkoisia paineita epäsuotuisiin ratkaisuihin henkilön kannalta etc... Ok, on vaikea kuvitella että mikään olisi voinut saada esim. Schumin jäämään paitsioon, mutta kyllä mun mielestä on ennemmin helppo sanoa jälkikäteen kenestä ja kenestä ei ollut kuskiks ja kenestä oli :dunno: Esim. jossain ranskan forumeilla JJtä ja Saloa pidetään varmaan ihan arvottomina luusereina. Yksi pointti mikä tulee kans mieleen on se että formula historiaa tarkastellessa arvostetaan ihan liikaa mestaruuden saavuttamista, monesti se on ollut vaan ylivoimaisen auton tai kuten usein toisten epäonnen myötä saavutettua, siten pitäisikin ennemmin tarkastella kuskien suorituksia, ottaen huomioon teknisten vikojen päättämät kisat, etc...plaa plaa :wink:
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, Hillin siirtyminen Williamsin kisakuskin paikalle oli kyllä harkittu liike eikä talli ollut missään nimessä pakkoraossa. Esim. hyvän 92 kauden ajanut Brundle oli vielä syksyllä hyvä vaihtoehto, mutta jostain syystä Frank ei Martinia halunnut. Se syy oli Damon Hill. Talli tiesi testitulosten perusteella että Hill on tekijämies. Toinen juttu oli se, että Williamsilla ei haluttu talliin kahta kisakuskia jotka kumpikaan eivät olleet tottuneet aktiivijousitettuihin autoihin. Prostillahan ei kokemusta ollut, mutta Hillillä runsaasti. Lisäksi Patresen kohdalla talli oli nähnyt, että passiivijousitetulla autolla nopea kaveri, ei välttämättä hanskaakkaan aktiiviautoa.

Mielestäni Hillin kohdalla ei voidan puhua mistään tuurimestaruudesta tms. 93 suoritukset olivat paikoin loistavia varsinkin jos tarkastelee miehen kokemusta tuolta tasolta. Eikä 94 ja 96 kausissakaan pahasti vikaa ollut. Oikeastaan ainoa pahoin pieleen mennyt seasoni oli 95, mutta hei! Kelläs niitä huonoja kausia jopa kilpailukykyisellä kalustolla ei olisi. Ja kumminkin kaveri oli MM:ssä kakkonen tuolloinkin.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Totta, vaikka kuutio olikin aika monesti Hilliä nopeampi harjoituksissa sorti skotti vielä enemmän virheisiin kuin Hill 1995.
Muistaakseni Hill meni 92 Adelaideen keskustellakseen kahden tallin kanssa sopimuksesta kaudeksi 1993. Kahden Renaultin tiimin eli Williamssin ja Ligierin. Jos siis Williams ei olisi natsannut niin kenties Hill olisi saanut paikan Ligieriltä.
Sitten on tietysti monia huonompia tiimejä jotka olisivat saattaneet ottaa Hillin hänen nimensä tuoman julkisuusarvon takia.

Kun Senna kuoli 1994 Frank Williams pyysi korvaajaksi Barrichelloa, Frenzeniä ja Patresea. (?) Mites uskotte jos joku näistä kuskeista olisi saanut mahdollisuutensa jo silloin?
-Patresen voi arvata jo että olisi ajanut Coulthardin kisat suurinpiirtein samaan tapaan, mutta olisivatko Barrichello tai Frenzen kenties mestareita?
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
CaPtEeNi sanoi:
Kun Senna kuoli 1994 Frank Williams pyysi korvaajaksi Barrichelloa, Frenzeniä ja Patresea. (?) Mites uskotte jos joku näistä kuskeista olisi saanut mahdollisuutensa jo silloin?
-Patresen voi arvata jo että olisi ajanut Coulthardin kisat suurinpiirtein samaan tapaan, mutta olisivatko Barrichello tai Frenzen kenties mestareita?
Oliko Frankilla todellisuudessa kuitenkaan käytössä muita vaihtoehtoja kuin DC? Mietin vaan että tunteeko historia paljon tapauksia joissa muusta hyvästä tiimistä olisi saatu ostettua kuljettaja ulos kesken kauden?

Itse arvostin Barrichelloa aluksi erittäin lupaavana/hyvänä kuljettajana, F3000, 93, 94 mutta siitä eteenpäin vähemmän lupaavana ;) veikkaan että olisi kamppaillut Hillin ja Schumin kanssa mestaruudesta 95, 96. Tasoltaan siis Damonin luokkaa. Frentzen on mielestäni aina ollut aliarvostettu kuljettaja, mielestäni kaverin tulokset Williamsilla 97, 98 ei anna oikeeta kuvaa miehen ajotaidosta, joten uskon samaan hypoteesiin kuin Rubensin kohdalla..

..btw. kuka sitten olisi tullut Jordanin tai Sauberin rattiin?

..Suomalaisten F1 historia kiinnostaa aina, joten...entä jos Keke olisi jostain kumman mielijohteesta pysynyt 86 Williamsilla? Veikkaan että Keke voisin hyvinkin olla nyt myös mestari vuosimallia 86, 87, :thumbup: menestys ruokkii motivaatiota. Keke olisi pitkällisen Honda yhteistyön kautta tullut japanilaisten suuresti arvostamaksi guruksi :p ja ehkä ura Williams Hondalla Turbolla olisi tuonut myös 88 hyvän sijoituksen. Jos Keken motivaatio olisi ollut kohti riippumattoja niin tuskin kaveri olisi lähtenyt (oikeassa elämässä) Peugeotille, DTMään, etc.. joten veikkaan että Keke olisi voinut hyvinkin jatkaa esim. vuoteen 90 (ehkä päätös Ferrarilla?)jos olisi keikkunut mestaruustaisteluissa mukana. Kaverille taisi tulla ennen aikainen turhautuminen sen aikaisiin sääntöihin ja niiden aiheuttamien toteutusten laatuun Williamsilla ja Macilla tietty Prostille suunniteltuun autoon..

..enta jos Keke ei olisi mennyt Macille, niin missa Piquet olisi ajanut, olisiko kaveri mennyt Prostin pariksi Macille? Ehka Johanssonin tilalle Ferrarille? :confused:

..miksi Arnoux sai kenkää Ferrarilta 85? ja miksi tilalle otettiin Johansson joka ei mielestäni loistanut mitenkään erikoisesti edellisinä vuosina? ja etta kaveri sai viela jatkoa Macilta :D

..Albon arvostuksesta oli kans keskustelua, faktahan on etta Ferrari arvosti ainakin enemman Bergeria ja Mansellia jolle Albo nimenomaan joutui tekemaan tilaa 88 kauden jalkeen..

..Jos viela leikitaan etta Sandro olisi vaihtanut Benettonilta Ferrarille 92 niin mita veikkaatte kaverin tuloksiksi seuraavina vuosina? ?

..sanotaan etta tossa 88, 89 kun sarjaan osallistujien maara oli huipussaan niin mun mielesta olis pitany muuttaa saantoja, starttia, varikoita ja ratoja jotenkin siten etta kisoihin olisi startannut esim. 30 autoa! Keskeytysprosentit oli kuitenkin siihen aikaan ihan eri luokkaa joten radalla ei olis ollut liikaa autoja..mita mielta olette :thumbdown :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9189
Kyllähän näitä spekulaatioita voi aina nostaa.

Itse omia kommentteja johonkin aikaisempaan:

Senna: Uskon, että olisi ajanut 2-3 kautta Williamsilla. 1994 tilanne oli menossa aika huonoon suuntaan, varsinkin jos oletetaan että Senna olisi ajanut ulos Imolassa, mutta pyöränripustus ei olisi tullut visiirin läpi. Kisa olisi jäänyt häneltä kesken, mutta mitään vammoja ei olisi tullut.
Williams-uran jälkeen Senna olisi päätynyt Ferrarille ja tuonut mestaruuden 1998 tai 1999. Sen jälkeen olisi ollut hyvä lopettaa.

Donnelly/Häkä: Vuonna 1991 Donnelly ja Herbert olisivat olleet Lotuksen kuskit. Näistä nopeampi päätyy isompaan talliin seuraavaksi kaudeksi ja Häkä debytoi Lotuksella 1992 ajettuaan sitä ennen F3000-sarjaa yhden kauden.

JJ: Ilman onnettomuutta olisi ajanut täyden kauden 1994. Pari podiumsijaa olisi tullut, ja paremman puutteessa olisi voinut jatkaa ehkä seuraavallakin kaudella. 1995 Benetton oli vielä vahvempi, joten avausvoittokin olisi voinut irrota. En usko, että olisi aivan huipputalleissa pyörinyt, mutta Jordan/Ligier-tasoa (millä tasolla em. tallit olivat 1990-luvun puolivälissä) olisi voinut jonkun verran aikaa viettää.

Frentzen/Barrichello Williamsille: Barrichello olisi yltänyt aika lailla Coulthardin tasolle. Ehkä varmuus olisi ollut hieman parempi, eikä olisi sortunut samanlaisiin virheisiin kuin DC Unkarissa. Coulthard olisi voinut myös aloittaa F1-uransa saman tien, joko Jordanilla (jos Barrichello olisi mennyt Williamsille) tai Sauberilla (jos Williams olisi ottanut Frentzenin).

Frentzenhän jäi Sauberille pitkälti sen takia, että Wendlinger ajoi pahan kolarin Monacossa. Hän ei halunnut jättää tallia vaikeassa tilanteessa, mikä on toisaalta hyvin ymmärrettävää.

Pistetään vielä yksi vaihtoehtospekulaatio:

- McLaren oli lähellä palkata Christian Fittipaldin kaudeksi 1995 Mikan pariksi, mutta McLaren joutui osin painostuksen alla valitsemaan Mansellin. Miten Fittipaldin ura olisi jatkunut, vai olisiko kokenut Mark Blundellin kohtalon (Blundell tuli siis Mansellin paikalle ja kausi jäi hänen viimeisekseen ykkösissä)

Itse sanoisin, että Fittipaldi olisi pystynyt parempaan kuin Blundell. Kaudeksi 1996 McLaren-paikkaa ei olisi kuitenkaan irronnut, koska Coulthard oli voimakkaasti tulossa McLarenin suuntaan tuolloin. Mahdollisuuksia olisi ollut lähinnä Ferrari-paikka Schumin rinnalla ja Ligier-paikka Panisin rinnalla.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Juu, Christian Fittipaldi on syytä nostaa näihin spekulointeihin, sillä kaveri oli kova valuuttaa vielä kauden 94 loppupuolella. Tuo McLaren-sopimus oli tosiaan tapetilla, mutta oli siihen paikalle Mansellin ohella tulossa moni muukin. Mutta ehkä vähän harmittavasti Fittipaldin ura eteni, eihän hänestä mestaria olisi tullut, mutta ehkä sellainen hyvä kärkipään kuski.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
-Japé- sanoi:
..Suomalaisten F1 historia kiinnostaa aina, joten...entä jos Keke olisi jostain kumman mielijohteesta pysynyt 86 Williamsilla? Veikkaan että Keke voisin hyvinkin olla nyt myös mestari vuosimallia 86, 87, :thumbup: menestys ruokkii motivaatiota. Keke olisi pitkällisen Honda yhteistyön kautta tullut japanilaisten suuresti arvostamaksi guruksi :p ja ehkä ura Williams Hondalla Turbolla olisi tuonut myös 88 hyvän sijoituksen. Jos Keken motivaatio olisi ollut kohti riippumattoja niin tuskin kaveri olisi lähtenyt (oikeassa elämässä) Peugeotille, DTMään, etc.. joten veikkaan että Keke olisi voinut hyvinkin jatkaa esim. vuoteen 90 (ehkä päätös Ferrarilla?)jos olisi keikkunut mestaruustaisteluissa mukana. Kaverille taisi tulla ennen aikainen turhautuminen sen aikaisiin sääntöihin ja niiden aiheuttamien toteutusten laatuun Williamsilla ja Macilla tietty Prostille suunniteltuun autoon..

..enta jos Keke ei olisi mennyt Macille, niin missa Piquet olisi ajanut, olisiko kaveri mennyt Prostin pariksi Macille? Ehka Johanssonin tilalle Ferrarille? :confused:

..miksi Arnoux sai kenkää Ferrarilta 85? ja miksi tilalle otettiin Johansson joka ei mielestäni loistanut mitenkään erikoisesti edellisinä vuosina? ja etta kaveri sai viela jatkoa Macilta :D

..Albon arvostuksesta oli kans keskustelua, faktahan on etta Ferrari arvosti ainakin enemman Bergeria ja Mansellia jolle Albo nimenomaan joutui tekemaan tilaa 88 kauden jalkeen..

..Jos viela leikitaan etta Sandro olisi vaihtanut Benettonilta Ferrarille 92 niin mita veikkaatte kaverin tuloksiksi seuraavina vuosina? ?

..sanotaan etta tossa 88, 89 kun sarjaan osallistujien maara oli huipussaan niin mun mielesta olis pitany muuttaa saantoja, starttia, varikoita ja ratoja jotenkin siten etta kisoihin olisi startannut esim. 30 autoa! Keskeytysprosentit oli kuitenkin siihen aikaan ihan eri luokkaa joten radalla ei olis ollut liikaa autoja..mita mielta olette :thumbdown :thumbup:
Näiden lisäksi tuli mieleen vielä pari kyssäriä Lotuksesta, eli minkä luulette olevan suurin syy siihen että Lotus ei pärjännyt 88? Jos kerta Piquet sai vietyä Williamsin konesopparin Lotukselle niin kuinka ihmeessä Lotus menetti 89 vuodeksi koneet ja ennen kaikkea jos ei ollut Hondan koneitakaan niin miksi kaverit piti maailmanmestariainesta olevan Nakajiman tallissa 89 :confused:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No siis Lotuksen auto oli vaan 88 kaudella onnettoman kurja. Eihän se ollut hyvä kausilla 87 tai 86, mutta silloin vielä Senna ja hyvä kone pelasti tilanteen. Vaikka Piquet ei ollut huono, niin ehkä hänen tyyppisensä kuski on tallille melkoista myrkkyä kun ollaan vaikeuksissa. Joku Keken tai jopa Mansellin tyyppinen hemmo olisi ollut parempi. Piquetilla ei yksinkertaisesti riittänyt motivaatio tehdä töitä Lotukselle. Lisäksi uskon, että Lotuksen Honda-koneet eivät olleet lähellekkään niin hyviä kuin mitä esim. Sennan käytössä oli McLarenilla.

Miksi sitten Honda heitti pois 89 moottoritoimitukset? No ehkä syy oli vapaastihengittävissä koneissa, jotka tulivat tuona vuonna pakollisiksi. Honda näki ettei rahkeet riittänyt kahden tiimin pyörittämiseen ja kun yhdelläkin pystyi voittamaan kaikki kisat, niin kakkostiimi oli siinä vaiheessa aika järjetön.

Ja sitten kysymys Nakajimasta. Mielenkiintoinen juttu. Ehkä Satoru pystyi tuomaan Lotukselle sitten Japanista muita sponsseja(Eppson) jotka sitten piti kaverin ajopestin syrjässä kiinni. Lisäksi kaveri oli kahden kauden aikana oppinut merkittävästi eikä ollut laisinkaan pösilömpi kuski. Adelaidessa 89 kaveri näyttikin sadekelin taitoja ajamalla nopeimman kierroksen(muistaakseni) ja tuomalla auton neljäntenä maaliin vaikeissa olosuhteissa. Sitten ura jatkui Tyrrellin ratissa pari seuraavaa kautta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jospa minäkin taas osallistun, joskin aika tyhjentäviähän nuo ovat...

Piquet'n motivaatiosta piti ensinnäkin tulla toteamaan, että Lotus-kausien jälkeen Benetton-sopimusta sorvattaessa oli yleinen mielipide se, että tulospalkkaus oli erittäin hyvä veto tallin johdolta :D

..miksi Arnoux sai kenkää Ferrarilta 85? ja miksi tilalle otettiin Johansson joka ei mielestäni loistanut mitenkään erikoisesti edellisinä vuosina? ja etta kaveri sai viela jatkoa Macilta :D
Ei tuon syistä käsittääkseni koskaan mitään virallista ilmoitusta annettu, mutta Arnoux'n huumeidenkäytön kerrotaan olleen se asia, jonka takia ranskalainen sai lähteä. Johanssonin palkkaamisen syy taas lienee ollut niinkin yksinkertainen kuin että kuskeja ei ollut vapaana kesken kautta.

..Jos viela leikitaan etta Sandro olisi vaihtanut Benettonilta Ferrarille 92 niin mita veikkaatte kaverin tuloksiksi seuraavina vuosina? ?
Italialaiskuski Ferrarilla... Tuo vaikuttaa olevan enemmän tai vähemmän tuhoontuomittu yhdistelmä, siispä en usko, että tuostakaan olisi mitään tullut. Vähän liian suuria intohimoja puolin ja toisin se tuntuu herättävän. Suurella todennäköisyydellä olisi mennyt Capellia paremmin, mutta en usko, että Sandro olisi pärjännyt nuorelle Alesille.

Oliko Frankilla todellisuudessa kuitenkaan käytössä muita vaihtoehtoja kuin DC? Mietin vaan että tunteeko historia paljon tapauksia joissa muusta hyvästä tiimistä olisi saatu ostettua kuljettaja ulos kesken kauden?

Itse arvostin Barrichelloa aluksi erittäin lupaavana/hyvänä kuljettajana, F3000, 93, 94 mutta siitä eteenpäin vähemmän lupaavana veikkaan että olisi kamppaillut Hillin ja Schumin kanssa mestaruudesta 95, 96. Tasoltaan siis Damonin luokkaa. Frentzen on mielestäni aina ollut aliarvostettu kuljettaja, mielestäni kaverin tulokset Williamsilla 97, 98 ei anna oikeeta kuvaa miehen ajotaidosta, joten uskon samaan hypoteesiin kuin Rubensin kohdalla..

..btw. kuka sitten olisi tullut Jordanin tai Sauberin rattiin?
Aika harvassahan nuo kuljettajanvaihdot kesken kautta parempien tallien kesken on, yleensä korvaajat on sitten löydetty kokeneemmista ilman tallipaikkaa jääneistä kuljettajista tai pienemmistä talleista. Schumacherin siirtymisen Jordanilta Benettonille 1991 voinee jossain mielessä laskea nyt ainakin. Capteenin tarjoamien nimien lisäksi Sennan paikalle oli muistaakseni tarjolla myös ainakin Derek Warwick. Ajatusleikkiä voi toki käydä myös sen suhteen, että mitä jos Williams olisikin valinnut testikuskikseen Hillin tilalle DC:n sijaan toisen vaihtoehtonsa Perry McCarthyn...

Mahdolliset tuuraajat Sauberille ja Jordanille on kyllä ihan mielenkiintoinen kysymys myös. On varmaan syytä olettaa, että De Cesaris olisi ajanut koko loppukauden Wendlingerin paikalla, olisi toki ollut myös Jordanin kiikarissa Barrichellon lähtiessä. Aguri Suzuki ajoi tallin autoa jo Aidassa, joten kai hänen tuomisensa ainakin joihinkin kisoihin maksua vastaan olisi ollut mahdollista, lisäksi varmasti kokeneimmasta päästä vaihtoehtoja. Mika Salohan tavoitteli samaa paikkaa jo tuolloin, eli todennäköisesti tuo paikka olisi kiinnostanut. Minardin testikuski Luca Badoer olisi kai ollut myös jonkinlainen vaihtoehto samoin kuin tallin riveissä lyhyesti edellisellä kaudella nähdyt Marco Apicella ja Emanuele Naspetti. Kokemusta haettaessa kummalle tahansa tallille olisi varmaan kelvannut jompi kumpi Minardi-kaksikosta Alboreto-Martini, mikäli irrottaminen olisi ollut mahdollista. Sauberin osalta ei varmaan täysin voi sulkea pois Mersun DTM-kuskejakaan, Bernd Schneider olisi kai ainakin periaatteessa ollut mahdollinen vaihtoehto. Ja Saksan kansallisuus olisi varmaan muutenkin ollut hyvinkin toivottava ominaisuus.
 
Ylös