90-luvun vaihtoehto skenaarioita..

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
-Japé- sanoi:
Jos saa kysyä, niin minkä tyyppinen tämä Bellofin urheiluauto onnettomuus oli? Olen käsittänyt että Porsche 956 olisi ollut moninverroin turvallisempi kuin vuoden 1985 F1set.. mutta eihän ihminen kestä silti mitä tahansa..

Voisiko joku selvittää tätä aiemmin kysymääni Brundlesta..

Brundelista tuli mieleen, että jos Tom W oli Benettonilla niin rakastunut mieheen niin kuinka ihmeessä hyvin ajanut Martin vaihdettiin 93 Patreeseen? Vaikka Riccardo olikin pisteissä toisena 92 niin tuskin Tom häntä Martinia parempana piti, vaan arvosti Williamsia..
Bellof yritti ohittaa Jacky Ickxin Eau Rougessa. Jossain tuosta oli hyvä kuvasarjakin, mutta valitettavasti kaikki bookmarkkini hävisivät tässä päivä pari takaperin taivaan tuuliin.

Edit: löytyihän se. http://i-t-d.net/Fahrer/Stefan_Bellof/Das_Ende/das_ende.php

Ei tuossa Brundlen lähdössä käsittääkseni ollut mitään sen kummempaa kuin että suorituksiin ei oltu täysin tyytyväisiä. Patresen kokemusta kuitenkin arvostettiin aika korkealle.
 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Bobakki sanoi:
Bellof yritti ohittaa Jacky Ickxin Eau Rougessa. Jossain tuosta oli hyvä kuvasarjakin, mutta valitettavasti kaikki bookmarkkini hävisivät tässä päivä pari takaperin taivaan tuuliin.

Edit: löytyihän se. http://i-t-d.net/Fahrer/Stefan_Bellof/Das_Ende/das_ende.php

Ei tuossa Brundlen lähdössä käsittääkseni ollut mitään sen kummempaa kuin että suorituksiin ei oltu täysin tyytyväisiä. Patresen kokemusta kuitenkin arvostettiin aika korkealle.
Kiitos! Nuo lehtileikkeen kuvat kertoivat kyllä ikävän totuuden. Vauhtia ei selvästikään ole ehditty jarruttaa ennen törmäystä ja auto on hajonut aivan käsittämättömästi. Kuvassa 2 Stefan yrittää kääntää autoa mutta kuten kuvassa 3 näkyy on auto mennyt kaiteeseen täysin keula edellä :frown: Jos kaidetta olisivat suojanneet nykyajan tapaan monin kertaiset rengaspinot olisi törmäys voinut olla lievempi mutta ilmeisesti tuon ajan autot eivät olleet silti kovinkaan kestäviä.. Harmi etten osaa saksaa.. Oliko tämä normaali kilpailutilanne vai onko tapausta myöhemmin pidetty joko Bellofin tai Ickxin vikana?

Patresen vuosi Benettonilla on jäänyt varmaan aika monille näkymättömäksi. Vaikka tallikaverina olikin Schumi niin olisin odottanut Patreselta parempia suorituksia. Tiedätkö tekikö Patrese lopettamispäätöksen vapaaehtoisesti vai oliko Benettonilta tulossa potkut jolloin hän päätti lopettaa "ennen potkuja" vai oliko kenties Patreselle tarjolla vielä hyviä paikkoja vuodeksi 94?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
-Japé- sanoi:
Kiitos! Nuo lehtileikkeen kuvat kertoivat kyllä ikävän totuuden. Vauhtia ei selvästikään ole ehditty jarruttaa ennen törmäystä ja auto on hajonut aivan käsittämättömästi. Kuvassa 2 Stefan yrittää kääntää autoa mutta kuten kuvassa 3 näkyy on auto mennyt kaiteeseen täysin keula edellä :frown: Jos kaidetta olisivat suojanneet nykyajan tapaan monin kertaiset rengaspinot olisi törmäys voinut olla lievempi mutta ilmeisesti tuon ajan autot eivät olleet silti kovinkaan kestäviä.. Harmi etten osaa saksaa.. Oliko tämä normaali kilpailutilanne vai onko tapausta myöhemmin pidetty joko Bellofin tai Ickxin vikana?
Syyllisyydestä oli kai aika paljon erilaisia näkemyksiä, kyllähän Ickx tuossa leikkasi Bellofin eteen. Mitä tuossa ei kuitenkaan näy, niin Ickx ja Bellof ovat ohittaneet hitaamman auton La Sourcen jälkeen. Ickx ohitti tuon auton oikealta, minkä takia vasemmalle jäi hieman tilaa, johon Bellof hyökkäsi. Suosituin näkemys kai kuitenkin on se, ettei Ickx olisi osannut odottaa Bellofin hyökkäävän tuohon rakoon ja oli vain palaamassa takaisin linjalle. Ickxin kokemuksella varustettu kilpa-ajaja ei varmasti olisi tuossa paikassa lähtenyt leikkaamaan toisen eteen tahallaan, onnekseen hän päätyi kaiteeseen perä edellä, muuten kuolleita olisi saattanut olla kaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuosta löytyy ainakin itsellä videopätkä takaa tulevasta autosta kuvattuna. Muistaakseni.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Patresen lopettaminen tapahtui 93-kauden lopussa vastentahtoisesti. Kaveri olisi halunnut jatkaa ajamista j aoli varsin pettynyt kun hyviä paikkoja ei auennut, joskin hän ymmärsi tilanteen. Riccardo kuitenkin totesi Roebuckin 5th columnissa, että hänen "kuntonsa" ei tänä vuonna ollut hyvä ja hän tietää syyn siihen ja oli varma että 94 olisi mennyt paljon paremmin.

Taustalla on se, että Patese ei koskaan päässyt sinuiksi täysin aktiivijousitetun auton kanssa, vaan oli hieman epävarma. Näin sekä Williamsilla 92 että Benettonilla 93 vauhti ei ollut lähellekkään samaa luokkaa kuin 91, jolloin hän haastoi mansellin tasapäisesti ja oli usein jopa nopeampi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Bellofin arvostuksesta vielä, Roebuck kirjoitti hänestä näin:

What are your memories of Bellof and do you think this spectacular racer could have gone on to be a grand prix winner?

Years ago I was asked to write a story for some magazine about the great lost talents of motor racing, in terms of drivers who had died before achieving what they should have done, and I put Stefan Bellof at the top of the list.

Wolfgang von Trips, who was killed at Monza in 1961 when on the verge of becoming World Champion, was long before my time as a journalist, of course, but from speaking to people who knew him well, von Trips sounds to have been remarkably similar to Bellof, both as driver and man. Fiercely quick, dedicated to racing, yet fun-loving away from the track, and wonderful company.

Stefan really was a delightful fellow, with a character very different from the 'next' great German driver. Nothing fazed him. In the appalling traffic on the way into the Dijon circuit, for the 1984 French Grand Prix, he – like everyone else – got badly delayed, but where the rest of us just sat there and swore, the insouciant Bellof simply drove his Porsche 911 through a farm gate, and proceeded to the circuit across ploughed fields!

Very pleased with that, he was, and it taught him a lesson, too. For ever after, it became his practice to arrive at a track very early in the morning, then sit down to breakfast with the Tyrrell mechanics. Gilles Villeneuve was very similar in that respect; no wonder that both men were so loved by their teams.

Martin Brundle, Bellof's Tyrrell team mate, once described him as "the fastest driver since Villeneuve", which was a hell of a compliment, honestly paid. In a racing car, Stefan was very much of that school, incredibly fast, with freakish reactions. Like Gilles, too, he was also apparently without a sense of fear.

Had the 1984 Monaco Grand Prix not been stopped, would he have won it? Yes, possibly – so long, that is, as he managed to keep it on the road for the duration, and the same goes for Ayrton Senna. As it was, the race, in truly dreadful conditions, was stopped after 31 of the scheduled 78 laps.
At that point, Senna's Toleman was on the point of passing Alain Prost's McLaren for the lead, and Bellof was running third, 13 seconds behind. Significantly, though, when the rain became really atrocious (ultimately leading to the stopping of the race), Bellof was catching Senna at a greater rate than Senna was catching Prost.

There were 27 drivers at Monaco that year, attempting to qualify for 20 positions on the grid, and Bellof was the last man to get in. At that time, Tyrrell continued to run the venerable Cosworth V8 engine, whereas every other team had turbo motors. While it may be said that, at Monaco, the throttle response of a normally-aspirated was preferable to that of a turbo, still the fact remains that the Cosworth was massively out-powered – and at Monte Carlo, with its multitude of short squirts between corners, that was a significant disadvantage, even in the wet.

Of course we'll never know whether Stefan would have beaten Ayrton that day, had the race run its full distance. With 47 laps to go, it's quite possible that he would have caught him, but getting by might have been a rather different matter – particularly when Senna was heading for what have been his first Grand Prix victory...

Interestingly, there are those who reckon that ultimately Senna or Bellof – or both – would have overdone it, as Nigel Mansell did earlier in the race, and that Prost would have gone on to win. Had that happened, of course – indeed, had Alain even been second – he would have been World Champion in 1984. As the race was stopped before half-distance, only half-points were awarded – and in those days you got only nine for a win. Thus, Prost got 4.5, and in the end he lost the title to Niki Lauda by only half a point. Even finishing second in a 'full' race would have given him six.

Would Bellof have gone on to win Grands Prix? I have no doubt at all – indeed, I believe he might well have been Germany's World Champion. Unquestionably he had the ability, and, although it has never been officially confirmed by Ferrari, there is little doubt that he would have partnered Michele Alboreto in the team in 1986. His death, in the '85 Spa 1000 Kms, was a dreadful loss to the sport, and even more of one to those who knew him.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Löytyykö näitä Roebuckin kolumneja jostain netistä luettavana, tai vain jotain yksittäisiäkin kirjoituksia? Kaikki kiinnostaa..

Mitkä ovat mielestänne olleet F1ten historiassa, käsittämättömämpiä tai oudoimpia sopimuksia, (kuljettaja, kone, sponssit...)?

Toinen kyssäri: Oletteko siinä uskossa että Benettonilla oli laittomuuksia 94?

3. Miksi JJn suoritukset olivat Espanjan jälkeen niin huonoja, oliko vika JJssä, Briatoressa, Benettonissa vai jossain muussa? Kuinka on sopimuksellisesti mahdolista että Benetton pystyi pitämään Lehtoa paitsiossa?
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
-Japé- sanoi:
Löytyykö näitä Roebuckin kolumneja jostain netistä luettavana, tai vain jotain yksittäisiäkin kirjoituksia? Kaikki kiinnostaa..
Silloin kun Autosport.com oli vielä ilmainen, olivat yleisessä luvussa. Silloin olen taltioinut jotain mielenkiintoisimpia itselleni ja nyt aina jos sattuu jossain vastaan, mikä on tosin harvoin. Alle kymmenen noita tuossa näyttää olevan.

Mitkä ovat mielestänne olleet F1ten historiassa, käsittämättömämpiä tai oudoimpia sopimuksia, (kuljettaja, kone, sponssit...)?
Noita on varmaan paljon herkullisempiakin, mutta näin äkkiseltään tulee ensimmäisenä mieleen noin lopputuloksen perusteella Michael Andretti ja McLaren, Mansellin sopimus samaan paikkaan sekä Footwork ja Porsche. Hill ja Arrows oli kokonaisuudessaan kumma ratkaisu, ehkä myös Fittipaldin päätös perustaa oma talli. Renaultin halua moottoroida niin tajuttoman monta tallia 80-luvun puolivälissä on myös vaikea tajuta kun resurssien riittävyyden kanssa oli käsittääkseni ongelmia. Kai noita Subarun ja Isuzun F1-haaveiluja 80- ja 90-lukujen taitteessa voisi myös pitää outoina. Sponsorijutuista kummallisin on MasterCard Lola, mitähän lie luulivat saavuttavansa. Maksukuskit nyt ovat sitten vielä oma lukunsa.
Toinen kyssäri: Oletteko siinä uskossa että Benettonilla oli laittomuuksia 94?
Mitä suurimmalla todennäköisyydellä niitä on käytetty. Sehän ei ole uskon asia, oliko niitä, sen kun pystyi FIAkin todistamaan toisin kuin käyttöä.

3. Miksi JJn suoritukset olivat Espanjan jälkeen niin huonoja, oliko vika JJssä, Briatoressa, Benettonissa vai jossain muussa? Kuinka on sopimuksellisesti mahdolista että Benetton pystyi pitämään Lehtoa paitsiossa?
Kanadassa rungossa oli hiushalkeama ja rata taisi jälleen olla niskalle turhan pomppuinen, tiedä sitten. Loput nyt voi hyvin pistää sen piikkiin, ettei Jykä saanut ajaa testejä käytännössä lainkaan. Ei tuo normaalisti olisi niin suuri ongelma ollut, mutta onnettomuuden jälkimainingeissa olisivat testikilometrit olleet kultaakin kalliimpia. Sopimuksesta en tiedä, vaan kai sinne tuollaisesta on klausuulit hiottu.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Ketä kiinnostaa Riccardo Patrese niin http://www.riccardopatrese.com/ on erittäin asiallinen sivusto, jossa on hyviä artikkeleita, linkkejä sekä forum osiossa jossa Riccardo suoraan vastailee kaikkiin lukijoita askarruttaviin kysymyksiin :thumbup:

Edit: Aika tyhjentävän ja rehellisen tuntuisia vastauksia moniin kyssäreihin :)

Tuolla artikkeleissakin Riccardo hehkutti kuinka häntä pyydettiin vielä takaisin Williamsille miltei heti sen jälkeen kun oli tehnyt Benetton sopimuksen 2 vuodeksi, mutta hän päätti pitää kiinni sopimuksesta, toisin kuin Benetton, eli ilmeisesti Benetton päättyi sitten maksamaan suuren summan jotta sai purettua Patresen sopimuksen vuodeksi 94, joten kai sitä rahaa sitten tarvittiin Verstappenilta..mystisiä kuvioita kerta kaikkiaan :doubtful:
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Bobakki sanoi:
Josko nyt kuitenkin kaudeksi '96 vuonna 1995 tehtyä sopimusta. Salo kun ei ollut mitenkään järjettömän kysytty kuski ennen ensimmäistä Tyrrell-vuottaan.
Sitä minäkin ajattelin.

Loistavaa tekstiä kyllä tässä toikissa :thumbup:
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Mistä mahtaa johtua että Gordon Murrayn suunnittelema kuuluisa matala Brabham BT55 oli huono ajettava, ja siten ei menestynyt yhdessä moottori ongelmien vuoksi, mutta seuraava kehittelyversio eli McLaren MP 4/4 on tunnettu ylivoimaisuudestaan myös käyttäytymisessä :confused:
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Bobakki sanoi:
Kanadassa rungossa oli hiushalkeama ja rata taisi jälleen olla niskalle turhan pomppuinen, tiedä sitten. Loput nyt voi hyvin pistää sen piikkiin, ettei Jykä saanut ajaa testejä käytännössä lainkaan. Ei tuo normaalisti olisi niin suuri ongelma ollut, mutta onnettomuuden jälkimainingeissa olisivat testikilometrit olleet kultaakin kalliimpia. Sopimuksesta en tiedä, vaan kai sinne tuollaisesta on klausuulit hiottu.
Olen yrittänyt pohtia Benetton tallin intressejä 94 kakkoskuljettan suhteen. Miksi talli ei halunut JJ testaavan, pärjäävän tai edes ajavan? Ajatteliko Briatore ettei JJstä ole kuskia enää onnettomuuden jälkeen, kokiko Schumi JJ liian kovaksi uhaksi Espanjan jälkeen vai toiko Verstappen niin paljon rahaa että sponsorit halusivat nähdä hänet ratissa ja JJ vain piti siivota pois parilla "tahallisella" huonolla kisalla??
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Kyllä kyse oli siitä vielä 90-luvullakin että tallit säästivät rahaa jos panostivat vain yhteen kuskiin. Varsinkin kun suuri yleisö huomasi vain kuskien mestaruuskamppailun.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
CaPtEeNi sanoi:
Kyllä kyse oli siitä vielä 90-luvullakin että tallit säästivät rahaa jos panostivat vain yhteen kuskiin. Varsinkin kun suuri yleisö huomasi vain kuskien mestaruuskamppailun.
Hommahan meni niinkin pitkälle, että ainakaan Kanadassa JJ:n autoa ei haluttu muuttaa liian kauaksi Schumin perussäädöistä siinä pelossa, että tämä olisi autoa tarvinnut, hmpf. Olikohan niin, että vara-autosääntö oli tuolloin jotenkin erilainen verrattuna nykyiseen, minkä takia tuota jotkut tallit käyttivät... kykene taas muistamaan.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tavallaan mää puolustelisin Benettonin toimintaa kaudella 94 juuri sen takia että tallille aukeni vmahdollisuus voittaa kuskien mestaruus. Oikeastaan Jykän onnettomuus pilasi kauden ja loppu oli tavallaan sellaisten pienten asioiden vääjäämtön summa jossa ei ehkä kellään ollut lopullista päätäntävaltaa. Jykän vauhti esim. Espanjassa oli kyllä luottamusta herättävä, mutta pitää muistaa että ei Verstappenin pari hyvää kisaa loppukaudesta millään lailla miehen uraa pelastanut.

Mitä tohon brabhamiin tulee, niin luulen, että ongelmana oli McLareniin nähden se, että kuskit ja kone eivät olleet samaa luokkaa. BMW oli kyllä tehokas, mutta auttamatta vanhanaikainen konstruktio ei enää toiminut tuossa vaativassa kokonaisuudessa. Lisäksi de Angelis/Warwick ja Patrese eivät tainneet kumminkaan olla aivan terävintä kärkeä tuossa vaiheessa. Ehkä myös Bernien kiinnostus tallin pyörittämistä kohtaan väheni ratkaisevasti tuossa vaiheessa ja hommalta katosi johto.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eikös Brabham pyytänyt BMW:ta suunnittelemaan tuohon autoon jonkun uudenlaisen koneen, joka oli tehoton "normaaleihin" Bemareihinkin verrattuna ja epäluotettavakin vielä. Kun muistelisin Murrayn loppukaudesta pyytäneen, josko saisi noita Benettonin ja Arrowsin käytössä olleita tavallisia koneita myös Brabhamille ilman tulosta.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Juu, siis pitää muistaa että Bemarin rivinelonen perustui jo vuonna 1965 esiteltyyn M10 vakiomoottorin valurautalohkoon ja se jo asetti tiettyjä rajoituksia koneen ulkomitoille. Tässä matalassa Brabhamissa kone oli käännetty lähes täysin vaakatasoon painopisteen pudottamisen toivossa. Muissa se oli huomattavasti pystymmässä.

En ole rakenteeseen sen tarkemmin perehtynyt, mutta ainakin kuvista päätellen tämä valurautalohko ei toiminut kokonaan kantavana osana runkoa, kuten normaalisti f1-autoissa tapahtuu. 86 kaudella Bemarin ongelmaksi tuli polttoaineen määrän rajoitus. Vaikka koneet olivatkin tehokkaampia kuin muilla, niin Hondan taloudellisuudelle ne eivät voineet mitään.

Moottorin voitelun kannalta tuo vaaka-tasossa makaaminen ei ollut varmasti kaikkein edullisinta, luulisin että luotettavuusongelmat johtuivat myös tästä. Eli matalan Brabhamin ongelma oli varmastikin, jos ei kilpailukyvytön, niin ainakin sopimaton moottori ao. autoon ja silloisiin sääntöihin. BMW:n koneella voitettiin vielä Mexicossa, jolloin Berger ajoi Benettonin maaliin ykkösenä. Tuon voiton avaimena taisi olla kestävät Pirellin renkaat.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Sain jostain artikkelista sellaisen käsityksen että suurimmat moottoriongelmat saatiin ratkaistua ensimmäisten kisojen jälkeen, mutta ajettavuus jäi ongelmaksi. Nopeilla radoilla autolla oltiin kärjen tuntumassa, mutta ongelma oli nimenomaan hitaat mutkat joissa auto oli käsittämättömän surkea. Angelis/Warwick/Patrese kolmikkoa arvostan ihan nopeiksi kuskeiksi, ei tietty ole sama kuin Senna/Prost. Luin myös jostain forumeilta että 84 kun Elio johti sarjaakin pitkään, niin Frank olisi kauden lopussa tarjonnut paikkaa Williamsille 85-> mutta Elio halusi kohtalokkaasti pysyä lojaalina Lotukselle..

Eliosta tuli mieleen kysymys kypäristä. Onko Alesi kenties suunnitellut kypäränsä Elion muistoa ajatellen? Mitäs kypärä yhteyksiä tiedätte? Ainakin Heikki Kovalaisen kypärä taitaa olla JJn kunniaksi, vaikka nykysin sitä ei voi huomata niin selkeesti kuin esim. karting aikoina...Olikohan Albon maalaukset tais olla kans Ronnien kunniaksi tai jotain, Montoya ja Gilles V tietty, Carlos Pace ja Pedro Diniz, Hillit, Schumit, Rosbergit ja Piquetit, Fittipaldit, Andretit(tosin näitä isä-poika juttuja ei varmaan lasketa, koska kyse on enemmän brändäämisestä ja sponssien kalastuksesta, tuskin omasta tahdosta tehty valinta)...

Lipun värien näkyminen kypärässä taitaa olla tärkeintä itävaltalaisille, saksalaisille ja ranskiksille..
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9344
Bobakki sanoi:
Hommahan meni niinkin pitkälle, että ainakaan Kanadassa JJ:n autoa ei haluttu muuttaa liian kauaksi Schumin perussäädöistä siinä pelossa, että tämä olisi autoa tarvinnut, hmpf. Olikohan niin, että vara-autosääntö oli tuolloin jotenkin erilainen verrattuna nykyiseen, minkä takia tuota jotkut tallit käyttivät... kykene taas muistamaan.
Taisi olla niin, että aika-ajoissa talleilla oli vain kaksi autoa käytössä. Kaudelle 1996 kun siirryttiin yhteen aika-ajoon, niin sääntöpykäliä vara-auto tuli myös aika-ajoissa käyttöön.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Brabhamhan kokeili 85 vuoden malliakin 86 vuonna toivoen parempia tuloksia. Sinänsähän auto ja moottori olivat nopeita joka näkyy aika-ajoista mutta kun bensaa alettiin säästämään ja BMW oli sen ajan janoisin kone niin maaliin pääsy meni aika vaikeaksi (kuten muillakin) De Angelis, Warwik ja Patrese jäivät monesti pisteiden ulkopuolelle koska bensa joko loppui tai joutuivat löysäilemään lopussa.
Ja kun vertaa Brabhamin runkoa muihin runkoihin oli kuljettajan asentokin autossa täysin erillainen. Samanlainen kuin 2000-luvulla yleisesti. Se on aikamoinen saavutus 80-luvun puolivälissä.
Sitten kun miettii että Patrese oli juuri ajanut Alfalla kaksi todella huonoa kautta ja odotti varmasti paluuta kärkeen kun pääsi Brabhamille, samoin kuin Warwik joka oli Renaultilla tottunut menestymään. Pettymys saattoi olla molemmille aika kova kun autolla pääsi nippanappa 10 sakkiin ja jokaisessa kisassa oli ongelmia.
Tuohon kun plussataan se että Bernie alkoi keskittyä FOCA:aan niin alkoi olla lopunalkua...
Eikös Murraykin lähtenyt tallista kauden päätteeksi...?McLarenille?
 
Ylös