A-ryhmän jutustelu

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Kyllä neliveto Sierrallekin ois edes sen yhden voiton suonu. Auton kilpailukyky oli paljon parempi mitä voittosarake antaa ymmärtää. Delecourhan oli 1991 Montessa sydäntäsärkevän lähellä todellista tuhkimotarinavoittoa.
Minusta taas tuntuu että siinä se taksimallin rakenne pisti ratkaisevasti vastaan. Escortissahan oli pitkälti sama tekniikka pienemmissä kuorissa(?).
Audi 200 Quattro oli myös liian möhkö korimalli ralliteille. Voimaa oli, mutta näyttää jo ihan järjettömältä, kuinka sellainen auto on saatu taipumaan mitenkään ahtaisiin syheröihin. Safariin ja vastaaviin kisoihin kyllä ihan pätevä auto. Kotimaassa Risto Buri ajeli 200 Quattrolla useamman vuoden.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4979
Sijainti
Parc Fermé
A-ryhmään kait tääkin liittyy, olettaisin ainakin niin kun mielestäni tätä ei oo tapahtunut edes 2000-luvulla.

Muistaakseni SM-Ralliradiossa oli joskus viimevuoden keväällä puhetta et joku kuski olisi menettänyt jopa mitalisijan SM:ssä aikoinaan sen takia että pätkän ja kilpailukeskuksen välissä oli joku lossivuoro, josta kuski olisi myöhästynyt/lossi ollut muuten vaan hajalla ja näinollen ei päässyt tietyn aikataulun turvin kilpailukeskukseen maaliin.

Mikähän tapaus tämä mahtaa olla, sivistäkääpäs nuorempaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4732
Sijainti
Event horizon
A-ryhmän ajassa oli se hyvä puoli, että Jyskälässäkin kotimaisilla ei-tehdaskuskeilla oli oivalliset saumat taistella hyvistä sijoituksista. WRC-aikakaudella kellään ei kestä perse hommata sellaista autoa, jolla voisi haaveillakaan yleiskilpailun TOP-10 sijoituksista. Ex tehdasautoja ei vain juuri maailmalla ole saatavilla, poislukien Wilsonin autovuokraamon pelit.

Itselle kuitenkin nuo A7 luokan KitCarit oli mielekkäämpiä pelejä kuin varsinaiset isojen poikien pelit. Oli mielenkiintoista seurata Saarenpään, Pirttisen ja toisaalta Laukkasen, Kytölehdon ja kumppaneiden otteita etuvetoisilla. Jyskälässä niillä ei tietenkään ollut ihan kärkeen asiaa, mutta kestopäällysteellä ennen WRC-tallien itkuvirsien aiheuttamaan painotaulukoiden rukkausta niillä saattoi ajaa jopa voitosta.

Toisaalta muistuu mieleen 93 Suurajot ja siellä Kankkusen ja Vatasen äärimmäisen tiukka kisa, joka ratkesi vasta Sunnuntai aamuna kun Subarun lämmityslaite alkoi krenaamaan ja sumu tunki Impretsan kabiiniin. Vatman jäi 3.legillä Kankkusesta 30 sekuntia ja maalissa oli eroa lopulta 47 sekuntia. Samoin nöösipoika Mäkisen ihmeteot Astra Lancialla, jonka piti olla jo toivottoman hidas muinaisjäänne.

Saarenpään Tiikeri-tankin hitaudesta kielii mm. se, että onnistui lopputuloksissa jäämään jopa Viitalan N-ryhmän Celican ja Eija Jurvasen Cossyn taakse. Voitti sentään Thiryn etuvetoisen Astran huimalla 9 sekunnin erolla.... Trinerin ja Siberan Favoritet meni hävyttömän kovaa siihen nähden millaisia kilkuttimia ne noin yleisemmin ottaen olivat.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
880
Itseasiassa, ei Sainz hirveän kaukana vuosina 90-91 tainnut olla maailman parhaan moottoriurheilijan positiosta. Eri lajeja, rallia, rataa, neli ja kaksipyöräisiä on tietysti vaikea (mahdoton) verrata, mutta ei Carlos täysin mahdoton ehdokas ole, jos pitäisi nimetä 90 luvun alun maailman paras moottoriurheilija.
Joo eri lajeja on täysin mahdoton verrata ja samana ajanjaksona F1:ssä Ayrton Senna oli kanssa kypsynyt parhaaseen liitoonsa. Mutta Giorgio Pianta muistaakseni nimenomaan sanoi silloin 1991, että Carlos Sainz on 'best all-around driver that he has ever laid eyes on' tai jotain tämän tyyppistä. Eli ei pelkästään kaikkien aikojen rallikuski vaan kaikkien aikojen kuski. 1991 Uuden-Seelannin Duke-koosteella taisi juontaja hehkuttaa näitä ylisanoja ja itsekin Sainzia maasta taivaisiin siinä samalla. Carlos-kiima oli kuumimmillaan niihin aikoihin.

Tavallaanhan sen Sainzin maagisen liidon voi katsoa loppuneen jo sinne Surkeen hämärtyvään iltaan 1991 Suurajoissa. Toinen peräkkäinen Suurajovoitto oli tuloillaan ennen kun Celica lipsahti ulos. Seuraavassa kisassa Australiassa sitten Celica kaatu peräti kolme kertaa. Siinä kisassa taisi itseluottamus mennä jo vähän yli. Etenkin siinä viimesessä ja hurjimmassa kaadossa näkee, että autolla yritettiin tehdä jo vähän mahdottomia temppuja, joka kostautu karulla tavalla.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5311
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mutta tästä tulikin mieleen...ralli ja kuskien douppaus ei ole (tietääkseni) mikään yleinen ilmiö, mutta jostain mielen sopukoista kummittelee, että Mikko Sundström olisi kärähtänyt dopingtestissä, olisikohan ollut vuosi 1988 ja SM-kauden päätöskisa? Olen siitä kisasta jonkun klipinkin nähnyt kun Mikko on kovassa flunssassa ääni käheänä. Hänen ottamassaan yskänlääkkeessä olisi sitten ollut jotain joka oli kiellettyjen aineiden listalla. En muista tuliko siitä sitten lopulta mitään sanktioita, hylättiinkö mahdollisesti voitto ensin mutta sitten annettiin takaisin? Sitä en nyt jaksa millään muistaa. Eikä ole oma VM-arkisto nyt tässä niin ei voi tarkistaa.
Sundström sai AKK:lta vakavan varoituksen, jos nyt rangaistuksen sanamuodon oikein muistan. Juuri vähän aikaa sitten osui nimittäin tuo juttu vanhoja VM-vuosikertoja selatessa silmiin. Sen verran kova paukku oli kuitenkin kyseessä (dopingistahan sen Ben Johnsonkin vasta kärähti!), että asiasta oli tarpeen pitää tiedotustilaisuus, jossa Syvälahti ja Suntta selvensivät asiaa.

Sitä en tosin kyllä epäile, etteikö etenkin 70- ja 80-luvuilla jotkut kuskit tällaista olisi viihdekäytössä harrastaneet.
Sen verran venytän ketjuun kuulumatonta aihetta, että aivan takuulla on tällainen harrastus ollut muodissa ykkösissäkin tuohon aikaan. Varsinkin 80-luvulla kokkeli on ihan todistetusti ollut kova sana hyvin tienaavien ammattiurheilijoiden vaihtaessa viihteelle (NBA, NHL, futis), tuskin ykkösetkään tässä poikkeusta tekee. Ja jollain James Huntilla ei aine ollut varmaan ehtinyt vielä edes lähtöruudukossa poistua elimistöstä...
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
880
Kiitos! :thumbup: Sieltähän se tuli taas kun apteekin hyllyltä (no pun intended). Sundström kuitenkin menetti sen voiton sitten lopulta näköjään. Sivuhuomiona myös mielenkiintoinen juttu tuo sulkapalloilijan saama kilpailukielto liiasta kofeiinista. Rallihistorian ensimmäiset dopingtestit Ruotsissa 1985 Vataselle ja Seppo Harjanteelle eli kauaa ei oltu vielä ehditty testaamaan tossa kohtaa.

Sellainen tapaus muistuu mieleen 2013 kesältä kun Yle teki jonkinlaista pientä dokumenttipätkää Latvalasta. Ylen mies siinä ehdotti Latvalalle että lähdetään jonnekin, mutta Latvala sanoi ettei voi lähteä minnekään kun dopingtestaajien järjestelmään on annettu tieto, että Latvala löytyy kotoa sillä hetkellä. Jari-Matilla taisi omien sanojensa mukaan olla jo kaksi varoitusta alla kun oli unohtanut päivittää järjestelmään oleskelutietonsa ja seuraavasta olisi jo ilmeisesti sitten napsahtanut kilpailukieltoa. En tiedä sitten kuinka usein rallikuskeja ylipäätään testataan kilpailujen ulkopuolella.

Ja jollain James Huntilla ei aine ollut varmaan ehtinyt vielä edes lähtöruudukossa poistua elimistöstä...
1978 Brands Hatch olisi joidenkin lähteiden mukaan ollut juuri tällainen kisa jossa Hunt ajeli kokaiinin vaikutuksenalaisena. Ja heikostihan se meni. Kisa päättyi spinnaukseen heti alkukierroksilla ja Hunt antoi haastattelussa merkillisiä selityksiä. Renkaiden koko oli kuulemma vaihdellut villisti läpi kisan ja tämä johti huonoon suoritukseen. Toinen huhuttu case on Rene Arnoux. Miehen äkkinäisiin potkuihin Ferrarilta 1985 olisi joidenkin huhujen mukaan ollut osasyynä miehen kokainiinkäyttö. Sitä asiaa ei ole tainnut edelleenkään kukaan paljastaa julkisuudessa, että mikä se totuus lopulta Arnoux'n potkujen takana oli. Mutta joo nyt menee taas sivuun A-ryhmästä.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
529
Sijainti
Tallissa
Rankkaa offtopiccia, mutta ralliautoilussa on yksi SM-mitalli vaihtanut omistajaa doping-rikkeen vuoksi. Ison A-ryhmän pronssimitalli vaihtoi omistajaa kun Kari Ala-Rantala oli unohtanut kertoa käyttävänsä verenpainelääkitystä mikä oli kielletylllä listalla. Täten yhden kisan tulos hylättiin ja vaikutti pisteisiin... Vuosi oli ehkä 2006...?
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3568
A-ryhmä oli aivan huikeata aikaa. Kilpailullista, paljon draamaa ja hienoja autoja. Muutenkin omalta seuraamisen ajalta suosikkiaikaa. Toki wrc 2001, 2017 ja 2018 upeita kausia myös.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
880
2017 ja 2018 upeita kausia myös.

Joo, nostalgiahuuruissa ei pidä unohtaa että juuri nyt eletään taas pitkästä aikaa kultaista aikakautta. Katsoisin rallin MM-sarjassa olleen neljä selvästi toisistaan erottuvaa golden eraa, jotenkin seuraavasti:

1982-1986 B-ryhmä
1990-1994 A-ryhmä
1997-2001 WRC 1.0
2017-? WRC 2.0

Jos aikaisempien hekuma-aikojen pituudesta voi jotain päätellä, tätä herkkua pitäisi riittää n. vuoteen 2021, toivottavasti toki pidempään :D. Tai vaikka sitten suoraan viides kultainen aikakausi uusilla säännöillä 2022 eteenpäin.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2387
Ai että. Olihan siinä Legacyssä, Galantissa ja 4x4 Sierrassa jotain niin perverssiä, että se oli jo hienoa kun isoja möhköjä taiteltiin hienosti rallipoluilla! Itselleni on parhaiten jääneet mieleen vuodet 1992-1994, mutta muistikuvissa on mm. 1996 jyskälä missä yksityiskuljettajana pystyttiin haastamaan tehdaskuskit Kytölehdon ja Bossen toimesta. Tätä kaipaisi vielä nykyäänkin, että joku paikallinen suuruus saisi kunnon auton alleen kotikisaansa ja voisi jopa pärjätä
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
545
Itselleni on parhaiten jääneet mieleen vuodet 1992-1994, mutta muistikuvissa on mm. 1996 jyskälä missä yksityiskuljettajana pystyttiin haastamaan tehdaskuskit Kytölehdon ja Bossen toimesta. Tätä kaipaisi vielä nykyäänkin, että joku paikallinen suuruus saisi kunnon auton alleen kotikisaansa ja voisi jopa pärjätä
Joo, nimenomaan tuo paikallisten mahdollisuus haastaa kärkikuskit. A-ryhmän autoilla kun kuitenkin ajettiin SM-sarjassa, niin myös tehdaspeliin yhden kisan ajaksi hyppääminen oli todella paljon helpompaa kuin nykyään R5 -> WRC. Sama tietty WRC:n aivan alkuaikoina.

Kilpailullisessa mielessä seuraavan sääntömuutoksen autojen toivoisi olevan sen verran huokeampia, että niitä nähtäisiin kansallisissa sarjoissa ihan pääluokkana. Taas toisaalta, onhan nuo nykyautot huikeita laitteita.. Puolensa ja puolensa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14941
Sijainti
Tampereen lenkki
muistikuvissa on mm. 1996 jyskälä missä yksityiskuljettajana pystyttiin haastamaan tehdaskuskit Kytölehdon ja Bossen toimesta. Tätä kaipaisi vielä nykyäänkin, että joku paikallinen suuruus saisi kunnon auton alleen kotikisaansa ja voisi jopa pärjätä
Ai vähän niinkuin Suninen 2017?
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2387
Ai vähän niinkuin Suninen 2017?
Poikkeus vahvistaa säännön, hyvä huomio - Ja tuosta kisasta tulikin silloin vähän näiden aikojen vibat kun yllättäjät Lappi & Suninen olivat putsata koko pöydän. Molemmathan oli toki tehdasautolla liikkeellä joten ei ihan tähän yksityiskuski -lokeroon uppoa, toisaalta ei varmaan esim. Kytölehdon Fordit 96 ja 97 paljoa poikennut tehtaan autosta kuin värityksensä puolesta.
 

Smokin’ Joe

Member
Liittynyt
3.4.2019
Viestit
11
Kyllä A-ryhmän aikakausi oli todella hieno. B-ryhmän loppumisesta päästiin yllättävin vähin "vaurioin". Pelkona kun oli MM-sarjan kiinnostavuuden romahtaminen. A-ryhmäläiset muistuttivat päältäpäin siviiliversioita ja olivat keskenään hyvin eri näköisiä (vs. nykyiset WRC:t). Äänet olivat yksilöllisiä. Suomessa rakennettiin hienoja autoja, suomalaiset mekaanikot maailmalla toivat lisää tietotaitoa Suomeen. Hienoja autoja ajaa, raakaa voimaakin oli verrattuna 70-luvun lopun/80-luvun alun autoihin (välissä B-ryhmä). Toivat monelle mahdollisuuksia ajaa enemmän tai vähemmän tehdasautoa muistuttavalla versiolla. Niin nuorille lupauksille kuin kokeneemmille konkareille. Toki sponsoriasiat olivat nekin toisella tasolla kuin 10 vuotta aikaisemmin. Suomi oli saanut rallin maailmanmestareita, joka edesauttoi asiaa. Ajan myötä tietysti näitä kulkeutui A-junnuille ja jopa B-junnuille sprintteihin. Kalliita remontteja tiesi joku loppuunajettu Galant pojille mutta se on taas toinen tarina, ei sarjan vika.
Jotain vanhasta A-ryhmästä toivoisin tuleviin WRC-sääntömuutoksiin. Ehkä pykälää suurempia korimalleja ja halvempaa yksinkertaisempaa tekniikkaa joka toisi kuskien ajotaitoa esiin (turha toive lie).
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14941
Sijainti
Tampereen lenkki
Poikkeus vahvistaa säännön, hyvä huomio - Ja tuosta kisasta tulikin silloin vähän näiden aikojen vibat kun yllättäjät Lappi & Suninen olivat putsata koko pöydän. Molemmathan oli toki tehdasautolla liikkeellä joten ei ihan tähän yksityiskuski -lokeroon uppoa, toisaalta ei varmaan esim. Kytölehdon Fordit 96 ja 97 paljoa poikennut tehtaan autosta kuin värityksensä puolesta.
Kyllä väittäisin että Suninen 2017 oli aika sama tilanne kuin Kytölehto 1996/1997.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5311
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kyllä väittäisin että Suninen 2017 oli aika sama tilanne kuin Kytölehto 1996/1997.
Ehdottomasti oli sama. Sattumoisin vielä samalta putiikiltakin ostettu extra-auto varsinaisten tehdasautojen kylkeen.

Grönholmin Celica sen sijaan taidettiin ylläpitää Suomessa, vaikka oli toki TTE:n auto sekin alunperin.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
215
Itselläni jäi myös mieleen Celican äänet, niissä vaan oli jotain fiilistä kun alkasi kaukaa pauke kuulumaan.

Tässä Kankkunen testaa molempia malleja ST185 & ST 205 testeissä vuonna 1994. Kohdasta 3:18 alkaa laukaukset kuulumaan kun ajetaan ST185 mallilla.. :eek::thumbup:

https://www.youtube.com/watch?v=gukKDMgUa_8
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5311
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Muistanko oikein että Mikkolan Celica 1993 oli ensimmäinen joka paukkui tuohon tyyliin?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4732
Sijainti
Event horizon
Muistanko oikein että Mikkolan Celica 1993 oli ensimmäinen joka paukkui tuohon tyyliin?
Näihän se oli. Mikkola ajoi Toi-otalla jäähyväiskisansa TTE:n "ylimääräisellä" autolla ja paukkusysteemiä testattiin hänen autossaan. Muilla sitä ei vielä ollut kun ei ollut varmuutta miten Toi-otan kone tykkäisi paukuttelusta pidemmässä juoksussa. Kaikkiaan tuo kisa oli yksi parhaista Suurajoista/Neste Ralleista mitä on koskaan ajettu.
 
Ylös