A-ryhmän jutustelu

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Koppi toisesta ketjusta:

.

Biasionin itsensä kannalta on oikeastaan harmi, että ne mestaruudet tulivat juuri 1988 ja 1989, jolloin kilpailu oli sanalla sanoen surkeaa ja joka tekee niistä titteleistä helposti ylenkatsottavia. Taidoiltaanhan Biasion oli ehdottomasti sen ajan MM-sarjassa mestariainesta, ja olisi noina vuosina takuulla vähintään taistellut mestaruudesta, vaikka viivalla olisi ollut kuinka paljon tahansa aikalaisiaan kilpailukykyisellä kalustolla.
http://juwra.com/season_1988_points.html

Vuonna 1988 mestari Kankkunen lähti Toyotalle kehittämään uutta autoa, ja Alen ajoi vajaan ohjelman, kuusi rallia, kun kahdeksan parasta sai laskea mukaan - tosin voittaen näistä vielä kolme, muttei koskaan Biasionia vastaan. Biasion oli ainoa edes seitsemän rallia ajanut kuljettaja. Monten keskeytyksen jälkeen tuli viisi voittoa ja yksi kakkossija.

http://juwra.com/season_1989_points.html

Kaudella 1989 Biasionille riitti kuusi kisaa, joista viisi voittoa ja Jyskälän kutossija (joka olisi ilman tekniikkamurheita voinut olla nelossija). Kankkunen ja Sainz ajoivat täyden ohjelman, mutta Toyotassa oli vielä paljon kehittämistä.

http://juwra.com/season_1990_points.html

Vuonna 1990 Biasion ajoi vielä täyden kauden, mutta voitti enää Portugalin ja Argentiinan. Lisäksi kesällä tehty selkäleikkaus verotti kauden pistesaldoa. Sainz sen sijaan ajoi kaikki kisat paitsi Norsunluurannikon, joten kauden pistepotti koostuu lopulta pelkistä voitoista ja kakkosijoista. Uuden-Seelannin voittokin oli vähän lahja, kun muut tehdaskuskit eivät kisaan osallistuneet.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
607
Koppi toisesta ketjusta:



http://juwra.com/season_1988_points.html

Vuonna 1988 mestari Kankkunen lähti Toyotalle kehittämään uutta autoa, ja Alen ajoi vajaan ohjelman, kuusi rallia, kun kahdeksan parasta sai laskea mukaan - tosin voittaen näistä vielä kolme, muttei koskaan Biasionia vastaan. Biasion oli ainoa edes seitsemän rallia ajanut kuljettaja. Monten keskeytyksen jälkeen tuli viisi voittoa ja yksi kakkossija.

http://juwra.com/season_1989_points.html

Kaudella 1989 Biasionille riitti kuusi kisaa, joista viisi voittoa ja Jyskälän kutossija (joka olisi ilman tekniikkamurheita voinut olla nelossija). Kankkunen ja Sainz ajoivat täyden ohjelman, mutta Toyotassa oli vielä paljon kehittämistä.

http://juwra.com/season_1990_points.html

Vuonna 1990 Biasion ajoi vielä täyden kauden, mutta voitti enää Portugalin ja Argentiinan. Lisäksi kesällä tehty selkäleikkaus verotti kauden pistesaldoa. Sainz sen sijaan ajoi kaikki kisat paitsi Norsunluurannikon, joten kauden pistepotti koostuu lopulta pelkistä voitoista ja kakkosijoista. Uuden-Seelannin voittokin oli vähän lahja, kun muut tehdaskuskit eivät kisaan osallistuneet.
1987 oli myös jo mestaruus lähellä. Jos molemmat Kankkunen ja Alén olisivat epäonnistuneet RAC:ssa, olisi Biasion vienyt mestaruuden. Mikillähän oli jo ohjelma tullut täyteen ennen RAC:ta.

Merkittävä statistiikka myös, että tuona huippuperiodina 1987-1989 ei yhtään ulosajosta johtunutta keskeytystä tai tietääkseni edes ajovirheestä johtunutta sijoituksen pudotusta lopputuloksissa. Eli varmuus oli todellakin kohdillaan. Voihan sitä sitten spekuloida, että Lancia halusi ajattaa Biasionin mestariksi valikoimalla sopivia kisoja, kilpailu oli heikkoa ym....mutta fakta on että Biasion peittoaa Alénin 1987-1989 kun lasketaan pisteet yhteen kisoista, joissa molemmat oli mukana. Tässä tuon laskutoimituksen tulos:

Biasion 128
Alén 93

Hämmentävän aliarvostettu kuljettajahan Miki oli/on. Muistaakseni Martin Holmes valitti jossain artikkelissa vuonna 1989, että Mikissä ei ole karismaa ja hän ei ole suuri tähti niin kuin Markku. Ja tämä siis aikakautena jona Miki voitti käytännössä joka rallin johon osallistui. Olihan Miki kieltämättä todella rauhallinen persoona ainakin julkisuudessa, mutta erilaiset persoonathan on vain rallin rikkautta.

Tästä vielä Petroliciouksen hiljattain tekemä hieno pätkä Mikistä ja Lanciasta (kannattaa valita tekstitykset päälle jos ei satu puhumaan italiaa).
https://www.youtube.com/watch?v=gsRzMBhj9uo
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
3917
Sijainti
Event horizon
Merkittivä statistiikka myös, että tuona huippuperiodina 1987-1989 ei yhtään ulosajosta johtunutta keskeytystä tai tietääkseni edes ajovirheestä johtunutta sijoituksen pudotusta lopputuloksissa. Eli varmuus oli todellakin kohdillaan. Voihan sitä sitten spekuloida, että Lancia halusi ajattaa Biasionin mestariksi valikoimalla sopivia kisoja, kilpailu oli heikkoa ym....mutta fakta on että Biasion peittoaa Alénin 1987-1989 kun lasketaan pisteet yhteen kisoista, joissa molemmat oli mukana. Tässä tuon laskutoimituksen tulos:

Biasion 128
Alén 93
Kuinkahan monta noista tuloksista mahtoi tulla tallimääräyksen turvin l. s.e. Alen joko joutui suorastaan antamaan tietä Biasionille tai ainakin määrättiin olemaan haastamatta Biasionia. Yksi kisa ainakin muistuu mieleen, jossa Alen pysähtyy pätkällä odottamaan että Biasion ehtii ohi. Tilanne on jollain rallivideollakin.
 

DC

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2385
Sijainti
Laajavuoren lehdistöhuone
Yksi kisa ainakin muistuu mieleen, jossa Alen pysähtyy pätkällä odottamaan että Biasion ehtii ohi. Tilanne on jollain rallivideollakin.
Vai ettei nyt vain menisi kisat ja miehet sekaisin ja tarkoiteta San Remoa 1986, jossa sekä Biasion että Cerrato pysähtyivät vikalla pätkällä odottamaan Alenia?
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
607
Kuinkahan monta noista tuloksista mahtoi tulla tallimääräyksen turvin l. s.e. Alen joko joutui suorastaan antamaan tietä Biasionille tai ainakin määrättiin olemaan haastamatta Biasionia. Yksi kisa ainakin muistuu mieleen, jossa Alen pysähtyy pätkällä odottamaan että Biasion ehtii ohi. Tilanne on jollain rallivideollakin.
Ei tule yhtään Alénin ja Biasionin välistä tallimääräystä kyllä mieleen tuon DC:n mainitseman 1986 San Remon lisäksi. Ja siellähän siis nimenomaan Alénia odoteltiin useammankin auton voimin pikataipaleella. 1988 San Remossa Alén joutui muistaakseni antamaan kolmannen sijan Cerratolle jotta Cerrato voittaisi Italian mestaruuden ja saisi ykköskuuma luokituksen samalla. Tuossa tapauksessa Alén toki hävisi pari pistettä myös Biasionille.

Kaikki muut tallimääräykset tuolta periodilta (1987 Monte mukaan lukien) olivat käsittääkseni sellaisia, että ennen rallia oltiin sovittu kilpailun jäädyttämisestä tietyn pätkän tai kilometrimäärän jälkeen. Esim. 1987 Olympus oli tällainen kisa jossa Lanciat ajoivat verissäpäin kilpaa ennaltasovittuun pätkään asti ja sen jälkeen kruisailtiinkin rauhassa maaliin samassa järjestyksessä.

Sellainenkin tapaus tulee mieleen, että Alén olisi ollut melko vihainen, että Lancia ei tehnyt tallimääräystä 1986 Argentiinassa Alénin eduksi ja käskenyt Biasionia antamaan Markulle tietä. Tuohan oli Mikin ensimmäinen MM-voitto jota Lancia ei ilmeisesti halunnut viedä pois. Tässäkin mielessä Kankkunen ja Alén erosivat toisistaan täysin, että Alén osasi kyllä pelata kovaa peliä tiimin sisällä, vaatien erityiskohtelua itselleen ja odottaen tallimääräyksiä tilanteiden niin vaatiessa. En usko, että Alén on ollut millään tavalla höynäytettävissä kyllä Lancian tiimin sisällä, tai minkään muunkaan tiimin sisällä. Kankkunenhan puolestaan ei välillä suostunut ottamaan lahjoitettuja voittoja vastaan ollenkaan vaikka niitä hänelle tarjottiin (1992 San Remo), mutta antoi itse kyllä lukuisia voittoja pois.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1753
A-ryhmän pois meno oli iso menetys autoilulle sinäänsä. Enää ei tarvita luokittelumalleja. Luotiin tukku legendoja. Lancia Delta Integralet, Mitsubishi Lancer Evot, Galant VR4, VW Golf Rallye, Toyota Celica GT4, Ford Sierra ja Escort Cosworthit... Lista jatkuu ja jatkuu. Masentavista kauppakasseista loihdittiin seksikkäitä kilpahevosia.

Tietääkö joku miksi esimerkiksi Rover Vitesse joutui käsittääkseni pannaan kauden -86 päätteeksi rallikilpailuissa? Siinähän olisi ollut British Leylandille auto jolla jatkaa. Luulin joskus, että johtui iskutilavuus rajoituksista, mutta toisaalta Supra turbollahan luokka huitelee jossain neljän litran liepeillä.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Tietääkö joku miksi esimerkiksi Rover Vitesse joutui käsittääkseni pannaan kauden -86 päätteeksi rallikilpailuissa? Siinähän olisi ollut British Leylandille auto jolla jatkaa. Luulin joskus, että johtui iskutilavuus rajoituksista, mutta toisaalta Supra turbollahan luokka huitelee jossain neljän litran liepeillä.
En tiedä asiasta mitään, mutta voiko syynä olla painorajat? Esimerkiksi Renault 11 Turbolla kilpaileminen loppui kuin seinään kauden 1987 lopussa, kun turbokerroin kasvoi 1.4:stä 1.7:een, ja autosta olisi pitänyt yhtäkkiä tehdä paljon painavampi.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
3917
Sijainti
Event horizon
A-ryhmän pois meno oli iso menetys autoilulle sinäänsä. Enää ei tarvita luokittelumalleja. Luotiin tukku legendoja. Lancia Delta Integralet, Mitsubishi Lancer Evot, Galant VR4, VW Golf Rallye, Toyota Celica GT4, Ford Sierra ja Escort Cosworthit... Lista jatkuu ja jatkuu. Masentavista kauppakasseista loihdittiin seksikkäitä kilpahevosia.

Tietääkö joku miksi esimerkiksi Rover Vitesse joutui käsittääkseni pannaan kauden -86 päätteeksi rallikilpailuissa? Siinähän olisi ollut British Leylandille auto jolla jatkaa. Luulin joskus, että johtui iskutilavuus rajoituksista, mutta toisaalta Supra turbollahan luokka huitelee jossain neljän litran liepeillä.
Kyllä sillä jotain tekoa moottorikoon kanssa oli. Vitesse oli 3.5 -litrainen vapari V8 eikä sellaisilla saanut enää ajaa. Turbokertoimella toki 3-litrainen Supran rivikuutonen nousi lähemmän viittä litraa, mutta EHKÄ se kolmen litran raja koski vain perusmoottoria. BLMC ei katsonut tarkoituksenmukaiseksi luokitella Roveriin mitään 2-litraista turbopataa ja nelivetotekniikkaa eikä ralleissa oikein enää A-ryhmän aikana 2-vetoisilla pärjätty. Ei BMW M3:lla eikä senkään vertaa Cossy-Mersulla.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
52
Ei tule yhtään Alénin ja Biasionin välistä tallimääräystä kyllä mieleen tuon DC:n mainitseman 1986 San Remon lisäksi. Ja siellähän siis nimenomaan Alénia odoteltiin useammankin auton voimin pikataipaleella. 1988 San Remossa Alén joutui muistaakseni antamaan kolmannen sijan Cerratolle jotta Cerrato voittaisi Italian mestaruuden ja saisi ykköskuuma luokituksen samalla. Tuossa tapauksessa Alén toki hävisi pari pistettä myös Biasionille.

Kaikki muut tallimääräykset tuolta periodilta (1987 Monte mukaan lukien) olivat käsittääkseni sellaisia, että ennen rallia oltiin sovittu kilpailun jäädyttämisestä tietyn pätkän tai kilometrimäärän jälkeen. Esim. 1987 Olympus oli tällainen kisa jossa Lanciat ajoivat verissäpäin kilpaa ennaltasovittuun pätkään asti ja sen jälkeen kruisailtiinkin rauhassa maaliin samassa järjestyksessä.

Sellainenkin tapaus tulee mieleen, että Alén olisi ollut melko vihainen, että Lancia ei tehnyt tallimääräystä 1986 Argentiinassa Alénin eduksi ja käskenyt Biasionia antamaan Markulle tietä. Tuohan oli Mikin ensimmäinen MM-voitto jota Lancia ei ilmeisesti halunnut viedä pois. Tässäkin mielessä Kankkunen ja Alén erosivat toisistaan täysin, että Alén osasi kyllä pelata kovaa peliä tiimin sisällä, vaatien erityiskohtelua itselleen ja odottaen tallimääräyksiä tilanteiden niin vaatiessa. En usko, että Alén on ollut millään tavalla höynäytettävissä kyllä Lancian tiimin sisällä, tai minkään muunkaan tiimin sisällä. Kankkunenhan puolestaan ei välillä suostunut ottamaan lahjoitettuja voittoja vastaan ollenkaan vaikka niitä hänelle tarjottiin (1992 San Remo), mutta antoi itse kyllä lukuisia voittoja pois.
Argentiinassa 1986 tehtiin tallimääräys ja nimenomaan Miki Biasionin hyväksi. Markku oli vihainen, koska ei saanut ajaa kilpaa. Itse asiassa peli meni niin rajuksi, että Lancian helikopteri hidasti Markun ajamista muutamilla pätkillä pölyä nostattamalla. Peli oli kovaa Lancian sisällä ja yksi kovimmista pelureista oli Biasionin kartanlukija Tiziano Siviero.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
607
Argentiinassa 1986 tehtiin tallimääräys ja nimenomaan Miki Biasionin hyväksi. Markku oli vihainen, koska ei saanut ajaa kilpaa.
Aaa...kiitos selvennyksestä. :thumbup:

Olisikohan tässäkin ollut sitten joku Lancialle tyypillinen kilpailun jäädyttäminen kyseessä. Ylivoimainen kaksoisjohto, Miki on johtanut rallia ja sitten kilpailu jäädytetty. Aivan hiljattain jossain italialaisessa haastattelussa Miki vielä erityisesti painotti ja mainosti tätä asiaa, että hän voitti 1986 Argentiinan ja ensimmäisen MM-rallinsa nimenomaan puhtaasti ajamalla. Hän painotti asiaa siihen tyylin, että tuli kieltämättä vähän mieleen sitä kuunnellessa, että sen voiton arvoa on tosiaan saatettu vuosien aikana joissain yhteyksissä kyseenalaistaa.

Toisaalta muistan kyllä hyvin klipin 1983 Korsikalta jossa kisa jäädytettiin, kun Markku johti kisaa. Tässä klipissä Markku vaahtoaa Lancian huollossa pää punaisena Ninni Russolle, että Walter pitää saada ajamaan nätisti hiljaa, tai muuten Markku ottaa saarelta seuraavan lennon kotiin. Eli on se kolikko toki ollut niinkin päin. :D

Itse asiassa peli meni niin rajuksi, että Lancian helikopteri hidasti Markun ajamista muutamilla pätkillä pölyä nostattamalla.
Tämä kuulostaa myös ihan taatulta 80-luvun Lancian toiminnalta...en epäile tätä tarinaa yhtään :D. Ja olen varma, että jos pöly ei olisi auttanut, se helikopteri olisi laskettu pätkälle ja tukittu sillä Markun tie kokonaan. 1983 Korsikan viimeisellä pätkällähän Lancian helikopteri lensi Walterin auton yläpuolella, jatkuvassa valmiudessa lasketua Walterin auton eteen, mikäli käsky tulee. Se oli sitä hullua B-ryhmän aikaa se...

Peli oli kovaa Lancian sisällä ja yksi kovimmista pelureista oli Biasionin kartanlukija Tiziano Siviero.
Tiziano taisi olla yksi kovimmista pelureista sekä pätkällä, että sen ulkopuolella. Muistan selvästi kuinka joku suomalainen julkisuuden henkilö retosteli jossain TV-visassa 2000-luvun alussa viettäneensä 80-luvun lopussa kiihkeän yön charmikkaan Tiziano Sivieron kanssa. Eihän tuossa mitään erikoista, mutta jäänyt erityisesti mieleen se kuinka asia esitettiin juhlavasti televisiossa parhaaseen katseluaikaan, aivan kuin Siviero olisi ollut maailmanluokan supertähti, jonka nyt varmasti joka ikinen suomalainen taatusti tietää vielä 2000-luvullakin. Se oli joku TV-ohjelma jossa piti arvailla onko julkisuuden henkilön väittämä totta vai tarua...Kuutamolla? Kyllähän meille rallifaneille Tiziano Siviero tietysti nyt on superjulkkis, mutta en ole tosiaan sitten ihan varma, että jos vaikkapa äidiltäni kysyisin kuka on Tiziano Siviero, niin tulisiko siihen sitten kuitenkaan vastausta ihan apteekin hyllyltä.
 

DC

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2385
Sijainti
Laajavuoren lehdistöhuone
rallifakiiri sanoi:
Argentiinassa 1986 tehtiin tallimääräys ja nimenomaan Miki Biasionin hyväksi.
Hmm, täytyy vielä tarkistaa kisaraportista, mutta muistaakseni homma meni tosiaan niin, että pätkälle X saakka Lancia-trio sai kilpaa keskenään ihan rauhassa, ja sen jälkeen homma sitten jäädytettiin. Eli tässä valossa tulkinta Biasionin hyväksi annetusta tallimääräyksestä ei välttämättä täysin vastaa todellisuutta.

Se oli joku TV-ohjelma jossa piti arvailla onko julkisuuden henkilön väittämä totta vai tarua...Kuutamolla?
En ole valitettavasti tuota Siviero-jaksoa nähnyt, mutta Kuutamolla-ohjelmassa oli tosiaan tuo formaatti. Julkisuuden henkilö esitti kolme väittämää, joista yksi oli valetta, ja se piti sitten jotenkin arvata. Simo Frangenin yksi väittämistä oli muuten "olen käynyt selvinpäin Turussa".
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
607
En ole valitettavasti tuota Siviero-jaksoa nähnyt, mutta Kuutamolla-ohjelmassa oli tosiaan tuo formaatti. Julkisuuden henkilö esitti kolme väittämää, joista yksi oli valetta, ja se piti sitten jotenkin arvata. Simo Frangenin yksi väittämistä oli muuten "olen käynyt selvinpäin Turussa".
Juu, kyllä se oli sitten juuri nimenomaan tuo ohjelma :D. Muistan kanssa, että kolme väittämää esitettiin joista piti lähteä arvailemaan.

Ja tuo Siviero-väitehän oli jo lähtökohtaisesti niin absurdi ollakseen päästä keksitty juttu, että tottahan se oli. Hämärästi muistelisin, että väitteessä olisi ollut mukana myös, että tämä kyseinen yö olisi tapahtunut Sivierolle voittoisan Monte Carlo -rallin jälkeen ja ehkä tämä seikka toi sitten sopivasti sitä "glamour-lisää" siihen väitteesen suuren yleisön näkökulmasta katsottuna.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Mutta kuinka moni on ollut penkalla Youtube-legenda Silviero Tazzianon kanssa?!
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
52
Hmm, täytyy vielä tarkistaa kisaraportista, mutta muistaakseni homma meni tosiaan niin, että pätkälle X saakka Lancia-trio sai kilpaa keskenään ihan rauhassa, ja sen jälkeen homma sitten jäädytettiin. Eli tässä valossa tulkinta Biasionin hyväksi annetusta tallimääräyksestä ei välttämättä täysin vastaa todellisuutta.
Olen keskustellut kyseisestä kilpailusta Markun kanssa. Kertoi käyneensä pätkällä niin kuumana, että Kivimäki joutui käyttämään kaikki keinonsa rauhoittamiseen. "Mä huusin Kiikille ja tiimiradioon, että vittu hei ajan vaikka kopterista läpi".
Kuuleman mukaan Siviero ja Fiorio vahvasti sopivat yhdessä, ettei Markku saa ajaa kilpaa. Tilanne oli sikäli hassu, että Juhan keskeytettyä Markulla olisi ollut hyvät saumat parantaa asemiaan mestaruustaistelussa. Vauhdin Maailman kisaraportissa myös ihmeteltiin asiaa.

On ollut ilo ja kunnia kuulla suomalaismestarien tarinoita luottamuksellisessa ympäristössä. Osan tarinoista voisi kertoa, mehukkaimpia ei. Mutta täytyy sanoa, että 1980-luku oli huimaa ja jännittävää aikaa, joskus myös pätkillä:)
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
52
:D:D

Kiitokset kuitenkin tästä pienestä sisäpiirin makupalasta. Voin kyllä jo sieluni silmin nähdä kun Markku ottaa vähän lämpöä pätkällä.
Vaikka tämä on A-ryhmän jutustelutopikki, niin kerrotakoon että jos Lancian tahto olisi toteutunut, Argentiinassa 1986 viivalla olisi ollut myös Hannu Mikkola. Kun Audi vetäytyi kesken kautta 1986 ja Henri menehtyi, Ninni Russo houkutteli useampaan kertaan Hannua Lancialle loppukaudeksi. Hannu ei suostunut, koska ei pitänyt ajatuksesta bensatankin päällä istumisesta. Hannu myös kertoi, että autoon sopeutuminen olisi vaatinut runsaasti testaamista. Suurajoihin -86 Lancia houkutteli Hannua todella avokätisellä tarjouksella, mutta kielteinen päätös pysyi. Tämän tarinan Hannu kertoi minulle viime kesänä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
607
Ninni Russo houkutteli useampaan kertaan Hannua Lancialle loppukaudeksi. Hannu ei suostunut, koska ei pitänyt ajatuksesta bensatankin päällä istumisesta. Hannu myös kertoi, että autoon sopeutuminen olisi vaatinut runsaasti testaamista.
Oho...en tosin ihmettele tuota yhtään, että Hannua on maaniteltu ja en myöskään sitä, ettei Hannu ole lämmennyt tuolle ajatukselle. Vaarallisuuden lisäksi S4 oli todella haastava laite päästä sinuiksi jo tallin vakikuljettajillekin ja Hannu varmasti raudanlujana ammattimiehenä pannut kanssa tuon asian merkille silloin...ja 1986 ei ole Hannulla ollut enää mitään todistettavaa kenellekkään. Veikkaisin, että Röhrliäkin yritetty houkutella kovasti avokätisillä tarjouksilla, yhtä laihoin lopputuloksin.

S4:n haastavuudesta vielä...sorallahan Markku toki vei S4:sta todella upeasti, mutta ei mielestäni ikinä päässyt ollenkaan sinuiksi sen kanssa assulla, mitä olen ajamista videoilta nähnyt. San Remon asvalttikin oli tosi tökkivän näköistä ajoa S4:n ratissa Markulta. 037:n ratissahan myös asvaltti sujui tosi hienosti Markulta.

Eikä kesken kauden rattiin tullut Ericssonkaan erityisemmin kyennyt autolla taikatemppuihin. Toki sitten RAC:ssa Ericsson venyi täysin ilmiömäiseen suoritukseen...ajoi varmaankin elämänsä kisan. Jotain olen lukenut siitä kisasta, että Fiorio olisi jotenkin saanut psyykattua Ericssonin "kuilun partaalle" rallin aattona. Olisiko Fiorio jopa sanonut Ericssonille valheellisesti ennen kisaa, että Ericsson tulee muuten saamaan sitten potkut heti RAC:n jälkeen...ja sai tällä keinolla revittyä miehestä yhtäkkiä täysin ilmiömaisen tasonnoston irti. Kyllä siellä on kovaa peliä pelattu Lancialla. Ei nämä Adamon touhut ole vielä mitään verrattuna niihin tarinoihin joita olen Fioriosta lukenut.

Pitäisi jossain kohtaa taas kaivaa pitkästä aikaa 1986 RAC:n koostevideot esiin, aivan tajuttoman upea kisa kyllä sekin...ja kaiken muun hyvän lisäksi, suomalaisten neloisvoitto.
 
Ylös