A-ryhmän jutustelu

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
58
Martin Holmesin toimittamassa Pirelli World Rallying 17-kirjassa (eli kauden 1994 vuosikirjassa) oli mielenkiintoinen juttu, jossa sen hetken tehdastallien (Ford, Mitsu, Subaru ja Toyota) pääinssit vertailivat työskentelyä eri huippukuljettajien kanssa. Ihan mielenkiintoista tarinaa.
Bosse Grönholm kertoi hauskan tarinan vuoden 1992 Portugalin rallista. Bosse oli kisassa etuautotehtävissä Toyotalla. Ensimmäisenä päivänä pätkän jälkeen tiimiradiosta alkoi kuuluva voimakas huuto "everything is broken". Huutaja oli Markku Alen. Tiimin inssi yritti kysyä tarkemmin Markulta, mikä autossa on vialla. Kuulemma useampaan kertaan Markku vain huusi "everything is broken". Ja taas inssi yritti kysyä tarkemmin vaurioista. Ja aina Markun vastaus oli sama. Lopulta huollossa selvisi, että yksi vetoakseleista oli mennyt poikki.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6958
Voin kuvitella kun Markku koittaa selittää Prodriven tai TTE:n insseille "We have no brakes/engine" :D sujuikohan siltä kuitenkin paremmin tuo homma italiaksi (ja käsillä huitoen), etenkin jos on oppinut ne asiat sillä kielellä?
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2705
Sijainti
Harrisburg, toisella planeetalla
Italiaksi viestiessähän vähintään puolet kommunikaatiosta suoritetaan erilaisin, mielellään mahdollisimman suurieleisin käsimerkein. Voi tosiaan kuvitella, ettei tilanne ole erityisen hedelmällinen kun kierroksilla käyvä Markku joutuu tiimiradiossa kuvailemaan pedantille insinöörille, mitä autosta on rikki, mitä säädöille pitäisi tehdä tms.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
688
Martin Holmesin toimittamassa Pirelli World Rallying 17-kirjassa (eli kauden 1994 vuosikirjassa) oli mielenkiintoinen juttu, jossa sen hetken tehdastallien (Ford, Mitsu, Subaru ja Toyota) pääinssit vertailivat työskentelyä eri huippukuljettajien kanssa. Ihan mielenkiintoista tarinaa.
Kiitokset vielä tästä aarteesta! Olipa kyllä todella mielenkiintoista juttua. (y)

Vähemmän yllättäen insinöörit ylistää Sainzia. Varmaan kun aletaan miettimään rallin historian kaikkien aikojen testikuskeja ja auton kehittäjiä, niin ei kyllä kovin montaa miestä voi laittaa Sainzin edelle. Sainz oli keskeisessä roolissa rakentamassa/laittamassa alulle Toyotan, Subarun, Citroenin, sekä Volkkarin mestaruusdynastioita. Kunniamaininta tällä sarakkeella myös Kankkuselle, Mikkolalle sekä tietysti Lasse Lammelle.

Carlos is impressive just from the speed at which he can operate, and he works a lot harder than Colin. Such a different approach yet such a similar net effect.
Tästä tuli mieleen joku legenda McRaen ja Sainzin tallikaveruusajoilta Subarulla. Sainz testasi jokaisen Pirellin rengasseoksen niin systemaattisesti ja sellaisella paneutumisella, että insinööreilläkin teki tiukkaa pysyä mukana Sainzin armottoman ja väsymättömän työmoraalin kanssa. Kun tuli McRaen testivuoro, luonnonlapsi Colin kyllästyi testaamisen melko pian ja päätti ratkaista rengaskysymyksen laittamalla eri seoksen renkaat pyörimään vuorenrinnettä alas ja totesi sen seoksen parhaaksi mikä ehti ensimmäisenä alas.

Mielestäni tämä Subarun Sainz-McRae asetelma oli vähän sama kuin McLarenilla Prost-Senna tai Alonso-Hamilton siinä mielessä, että Sainzia alkoi loppua kohti kismittää kun nuori ja tallin suosiossa oleva huippulahjakas tallikaveri alkoi antamaan päihin "Carloksen tekemällä" autolla ja jatkaminen Subarulla kävi näin lopulta mahdottomaksi. Bossellehan Sainz ei tällaista mahdollisuutta sitten enää halunnut antaa vahingossakaan 1998 Jyskälässä. :D

Ari always tended to use very few revs, trying to get maximum traction through torque instead.
Aivan! Nyt kun aloin miettimään tätä niin Vatanen harvemmin revitteli moottoria paljon, ainakaan nelivetosilla ajaessa. Välillä jopa silmiinpistävän maltillista ja harkittua moottorin käyttöä. Tästä toisen äärilaidan esimerkki oli Michèle Mouton. Yleensä armotonta rajotinta vasten paukutusta sekä Audilla, että Pösöllä. Korva tykkää kyllä kieltämättä kovasti, mutta en tiedä sitten tykkääkö kello ja autokaan pidemmän päälle.

Markku was always very demanding on brakes, he was noted for how much he used them to steer the car, lots more deliberate wheel locking.
Tässä hyvä esimerkkiklippi tästä Markun rajusta "jarrutekniikasta":

Markkuhan ei muuten pumpannut ainoastaan jarruja rajusti, vaan toinen Markulle ominainen tapa oli aivan äärimmilleen viety tapa pumpata kaasua läpi mutkien, autolla kun autolla. Eli samoin kun Ayrton Senna, jonka taattu tavaramerkki tämä oli aina ykkösissä, oli alla sitten turbo tai vapaastihengittävä, ei väliä. Siinä missä aliohjaava auto oli usein myrkkyä esim. Vataselle, mielestäni aliohjaava auto sopi paremmin Markulle, ehkä juuri tuosta ominaisesta pumppaavasta ajotekniikasta johtuen. Esim. Mirafiorit ja Deltat tuppasivat mielestäni usein puskemaan, mutta se ei suuremmin menoa haitannut. Voi olla, että Markun ajotekniikkakin muovautui vuosien saatossa Fiatien ja Lancioiden sanelemana aivan erilaiseksi kuin jos olisi ajanut vuosikaudet Escortilla. Vatanenhan oli taasen välillä hätää kärsimässä aliohjaavalla Mantalla, kun taas Escort, 205, sekä 555 Impreza sopi kyllöstermejä lainaten kuin nappi otsaan. Onneksi Ari ei ajanut ikinä Quattrolla.

Ja niin...tietysti se ajolinjojen ilmiömäinen tarkkuus, jopa ralliammattilaisen mittapuulla, oli myös Markulle ominaista. Jokainen isompi tai pienempikin leikkausmahdollisuus käytettiin aina millimetrin tarkasti hyväksi. Tässä loistava esimerkki 1984 San Remosta:


Siinä oli parempi olla kurkottelematta päätänsä liikaa ajolinjalle Markun tullessa.

Ajoasennoissakin näkee muuten todella paljon vaihtelua huippukuskienkin välillä.

Delecour halusi ratin lähelle ja korkealle:



Latvala lähelle ja matalalle:



Hirvonen taas istui aina silmiinpistävän kaukana ratista:



Joillain kuskeilla on myös eleitä/liikkeitä jotka toistuu usein ajon aikana joita on hauska seurata. Esim. Sainzilla tämä oli usein toistuva pään voimakas nykiminen mutkien ulostuloissa, aivan kun Carlos olisi halunnut taikoa autoon jostain lisäheppoja. :D



Sainzista puheenollen...Carloksella oli mielenkiintoinen nuotti "zona rápida" = fast zone/nopea osuus. Eli aina jos pätkällä alkoi vähän pidempi osuus joka oli pelkkää isoa kovaa ilman ainuttakaan hidasta mutkaa välissä, Carlos sai tuon nuotin. Tämä varmaankin auttoi ajamisen rytmittämisessä aika hyvin kun Carlos tiesi, että nyt ei ole vähään aikaan tiedossa mitään hitaampaa yllärimutkaa. Sitten kun se hidas mutka lopulta tällaisen osuuden jälkeen tuli niin Moya yleensä huusi "Atención!!" ja osoitti vielä sormella päälle. Rautiaisenkin nuotinluvusta jäänyt erityisesti mieleen tämä hyvä rytmitys ja eri äänenpainojen tehokas hyödyntäminen.

Loebiltä taas jäänyt mieleen vasemman jalan omintakeinen heiluttelu/nostelu ylös suorilla. Tuo voi toki olla tiedostettuakin toimintaa jalan puutumisen ehkäisemiseksi tms. maestron viimeisen päälle hienosäädettyä tarkoituksellista toimintaa, eikä suinkaan mitään pakkoliikkeitä. Mene ja tiedä.



Richard Burns puolestaan joi huomattavan paljon vettä erikoiskokeilla. Pilli oli vähän väliä suussa ja etenkin aina kun tuli vähänkin pitempi suora niin se piti heti käyttää juomataukoon. 2000 Argentiinassa paha ja yllättävä hyppy keskeytti juomatauon ikävästi:

Delecour puhkui ja puhisi ratin takana kuin mielipuoli ja välillä rupesi kiihkossa huutamaankin itselleen erikoiskokeiden aikana. Bosse tykkäsi välillä jutella rennosti Rautiaisen kanssa erikoiskokeillakin niitä näitä. Jotkut kuljettajat taas ovat erikoiskokeella täysin hiljaa ja naama täysin peruslukemilla ihan sama mitä tapahtuu...ja eivät halua kuulla mitään muuta kuin nuotteja erikoiskokeiden aikana tai edes ikinä korjaa nuottia toiselle vedolle kesken pätkää. Aika moni kuljettaja tykkää nykyään psyykata itseään jollain toistuvalla rutiinilla juuri ennen pätkää, Neuvillekin taitaa muuten lausua ääneen jonkun saman mantran aina juuri ennen lähtölaskentaa. Ogier on tässäkin poikkeus ja ei nähdäkseni tee ikinä mitään erikoista, vaan istuu paikallaan naama peruslukemilla aivan kun oltaisiin kauppareissulle lähdössä.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1067
Lapilla on aina ollut ennen starttia tapana laittaa kädet yhteen ja pyörittää ranteita ja nykyään sama tapa on myös Kalle Rovanperällä. Latvala taas on aina psyykannut itseään ennen starttia hakkaamalla itseään reisiin ja siihen päälle hirveä puhina ja käsien hakkaaminen yhteen. Mäkisellä puolestaan oli tapana ajaa ns. leuka pitkällä tuima ilme kasvoilla ja tästä Kankkunen aina kuittaili hänelle. Hänninen aina ennen starttia tuulettaa ovea edestakaisin. Panizzi ja Delecour kumpikin sellaisia hätäisiä hosujia, kävivät vähän ylikierroksilla.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6958
Tänak on minusta ääriesimerkki viilipyttymäisyydestä, harvemmin autossa puhuu Järveojan kanssa mitään, edes jos auto menee pihalle (niin harvoin kuin sitä sattuukin).

Mietin vielä tuota Vatanen-Mouton-akselia kierrosten käytössä että Mikkola ainakin revitteli Siipi-Quattroa aika antaumuksella Suurajoissa 1985...mietin myös että Hannun käsissä Quattrot ja 323:t hajosivat paljon tallikavereita useammin.

WRC+:ssa on muuten nyt korona-ajan korvikkeena vanhoja kausikoosteita. 1995 ja 1994 on tulleet jo aiemmin, ja nyt tuli 1990.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
688
Tänak on minusta ääriesimerkki viilipyttymäisyydestä, harvemmin autossa puhuu Järveojan kanssa mitään, edes jos auto menee pihalle (niin harvoin kuin sitä sattuukin).
Kyllä. Tänakista tulee vähän mieleen Tommi Mäkinen, joka oli myös melkoinen viilipytty parhaina päivinään (Tommikin tainnut sanoa muutaman kerran, että Tänak muistuttaa häntä itsestään). Esimerkkejä tästäkin olisi vaikka kuinka, mutta otetaan nyt vaikka 1994 Jyskälä jossa Tommi huokui läpi kisan suorastaan häkellyttävää itsevarmuutta ja rauhallisuutta. Etenkin kun otetaan huomioon, ettei Tommilla ennen tuota kisaa ollut tilillään vielä ensimmäistäkään podiumsijaa MM-rallista ja paineet tuloksen tekemiseenkin tuossa kohtaa oli varmaan aika kovat.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6958
Kyllä. Tänakista tulee vähän mieleen Tommi Mäkinen, joka oli myös melkoinen viilipytty parhaina päivinään (Tommikin tainnut sanoa muutaman kerran, että Tänak muistuttaa häntä itsestään). Esimerkkejä tästäkin olisi vaikka kuinka, mutta otetaan nyt vaikka 1994 Jyskälä jossa Tommi huokui läpi kisan suorastaan häkellyttävää itsevarmuutta ja rauhallisuutta. Etenkin kun otetaan huomioon, ettei Tommilla ennen tuota kisaa ollut tilillään vielä ensimmäistäkään podiumsijaa MM-rallista ja paineet tuloksen tekemiseenkin tuossa kohtaa oli varmaan aika kovat.
Toisaalta kyllä Tommillakin ärräpäät lensi kun auto meni metsään tai hajosi. Lisäksi en tiedä oliko sitten vähän jo lopun aikoja, mutta Subaru-ajan Jyskälästä on joku muisto kun kypäräpuhelin sammuu niin Mäkinen huutaa Lindströmille että "pane se takasin, hei, pane se takasin!" ihan kuin Lindström olisi tahallaan sammuttanut sen.

Toki Tommin suoritus 1994 Suurajoissa oli omaa luokkaansa, vaikka voidaankin spekuloida olisiko ehtinyt ajamalla Kankkusen ja Vatasen edelle, mutta toki maaliinpääsy ehjänä on ensimmäinen edellytys palkintopallisijoitukselle. Tommihan jopa spinnasi Ruuhimäessä ja menetti aikaa, voitti Auriolia vain 22 sekuntia. Taas vuotta aiemmin Auriol jäi em. kaksikosta pari minuuttia. Keskinopeudetkin olivat tuolla kaksikolla kovemmat vuonna 1993, kun taas Auriolin keskinopeus oli lähes sama molempina vuosina.
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: DC

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6958
Piti muuten kommentoida myös, että ilmeisesti A-ryhmän Delta oli tosiaan aika kovasti aliohjaava auto. Tämän vuoksi oli ongelmia asvaltilla kun eturenkaat kuluivat takarenkaita nopeammin ja takavetoautot voittivatkin Korsikan A-ryhmän kahtena ensimmäisenä vuonna.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
688
Toisaalta kyllä Tommillakin ärräpäät lensi kun auto meni metsään tai hajosi. Lisäksi en tiedä oliko sitten vähän jo lopun aikoja, mutta Subaru-ajan Jyskälästä on joku muisto kun kypäräpuhelin sammuu niin Mäkinen huutaa Lindströmille että "pane se takasin, hei, pane se takasin!" ihan kuin Lindström olisi tahallaan sammuttanut sen.
Heh, joo muistan kanssa tuon kypäräpuhelinepisodin hyvin. Siitä oli viilipyttymäisyys kieltämättä aika kaukana. Subaru-Tommi oli kyllä tosiaan aika eri kuski kun 90-luvun kylmäpäinen dominaattori.

Muitakin erikoisia sekoiluja Subaru-ajalta tulee mieleen. Kuten 2002 Saksassa joku episodi, jossa Tommi ajeli jostain risteyksestä ihan minne sattuu ja ihmetteli siihen Tommimaiseen tyyliin "mitäh!? Mitä tapahtuu?" Lindströmikin naureskeli "mihis sää ajelet?" Sitä katsoessa tuli silloin aikanaan kyllä aika vahvasti tunne, että Tommin parhaat päivät taitaa olla takanapäin, etenkin kun se kausi oli ollut aika vaisu muutenkin siihen asti. Taisi samassa rallissa muuten myös jäädä Tommilla käsijarru käteen rallin ensimmäisessä neulansilmässä, pätkällä joka oli periaatteessa yhtä loputonta neulansilmää.

2002 Korsikalla oli myös joku melko uniikki sekoilu, jossa Lindström ja Mäkinen eivät olleet nuotittaneet pätkää kokonaan, vaan nuotit loppuivatkin yhtäkkiä kesken. Perinteiset ärräpääkavalkadit saatiin Tommilta siitäkin. Olihan näitä tosin Mannisenmäenkin kanssa jotain saman tyyppisiä sekoiluja...2000 Portugalissa Tommi lopetti superspesiaalilla ajamisen kesken kun olis pitänyt vielä ajaa kierros.

Toki Tommin suoritus 1994 Suurajoissa oli omaa luokkaansa, vaikka voidaankin spekuloida olisiko ehtinyt ajamalla Kankkusen ja Vatasen edelle, mutta toki maaliinpääsy ehjänä on ensimmäinen edellytys palkintopallisijoitukselle. Tommihan jopa spinnasi Ruuhimäessä ja menetti aikaa, voitti Auriolia vain 22 sekuntia. Taas vuotta aiemmin Auriol jäi em. kaksikosta pari minuuttia. Keskinopeudetkin olivat tuolla kaksikolla kovemmat vuonna 1993, kun taas Auriolin keskinopeus oli lähes sama molempina vuosina.
Kankkusen ja Mäkisen välille olisi tosiaan voinut muotua todellinen kaksintaistelujen äiti, jossa Juha olisi saattanut olla vahvoilla, mutta jotenkin en jaksa uskoa, että Ari olisi ehtinyt Escortilla Tommille ja Juhalle, vaikka olisi pysynyt tielläkin. Otanta jäi kyllä valitettavan pieneksi, mutta jotenkin Arin meno näytti vähän takkuisalta heti alusta lähtien. Auriolin osalta täytyy tietysti huomioida, että Didi varmasti vähän mietti MM-taistelua eikä välttämättä laittanut ihan 110% atakkia peliin Tommia vastaan, vaan seuraili enemmänkin Carloksen aikoja.

Piti muuten kommentoida myös, että ilmeisesti A-ryhmän Delta oli tosiaan aika kovasti aliohjaava auto. Tämän vuoksi oli ongelmia asvaltilla kun eturenkaat kuluivat takarenkaita nopeammin ja takavetoautot voittivatkin Korsikan A-ryhmän kahtena ensimmäisenä vuonna.
Joo sitä kyllä Markkukin valitteli joissakin kisoissa 80-luvun lopulla. Ainakin 1988 Jyskälässä tuo ongelma taisi vaivata pahasti ja muistaakseni Ericsson sai ajaa koko kisan rengastestiä ja etsiä Markulle sopivia seoksia, samalla kun Markku ajoi veristä kisaa Juhaa vastaan.
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2705
Sijainti
Harrisburg, toisella planeetalla
Veikkaan ja, että vuoden 1994 arvatenkin eeppinen Kankkunen vs. Mäkinen olisi kääntynyt vielä tuolloin Laukaan isännän eduksi. Jos ihan siitä viimeisestä sekunnista olisi ajettu kovalla riskillä pätkästä toiseen, niin Kankkunen tutussa autossa, valtavalla rutiinilla ja neljän mestaruusvyön ryydittämänä olisi laittanut oppipojan vielä järjestykseen. Ei takuulla ilman hurjaa taistelua (á la Kankku vs. Vatanen 1993), mutta joka tapauksessa.

Vatasen panoksesta on vaikea sanoa, kun tämä ei koskaan ollut se maailman tasaisin suorittaja. Alla oli toki hyvät näytöt Akropoliksesta, Argentiinasta ja U-Seelannista ja Escort Cosworth oli tullut autonakin jo tutuksi. Silti, on myös mahdollista, että se ns. prime-aika urheilijana oli päättynyt jossain alkuvuoden 1994 tauon aikana. Ja Jyskälässä jos missä tämä tulisi peruuttamattomasti esiin.

Ei sillä, että se tarkoittaisi yhtään mitään suuntaan tai toiseen, mutta palautetaan nyt ihan vaan vaikka huvin vuoksi mieleen Valkolan avauksen tulokset:

1. Kankkunen
2. Mäkinen +1
= Auriol +1
4. Vatanen +3
5. Sainz +7
= Delecour +7
= Thiry +7
8. Lindholm +8
9. Baumschlager +15
= Grönholm +15
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6958
Sitä voi myös spekuloida, kuinka paljon Schmidtin laittama Escort oli Borehamin peliä huonompi. Keskeytyshän johtui lopulta myös jostain tällaisesta erosta muistaakseni?
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2705
Sijainti
Harrisburg, toisella planeetalla
Sitä voi myös spekuloida, kuinka paljon Schmidtin laittama Escort oli Borehamin peliä huonompi. Keskeytyshän johtui lopulta myös jostain tällaisesta erosta muistaakseni?
Kyllä. Vatasen kiviosumasta pettänyt osa oli virallisissa tehdaspeleissä vahvemmasta materiaalista kuin Schmidtin Escorteissa. Muistaakseni Ari kertoo tästä Suurajojen 50-vuotisjuhlakirjassa. Täytyykin kävellä kirjahyllylle...



edit. kirjahyllyvierailu suoritettu
 
Viimeksi muokattu:

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
253
Sijainti
pk.seutu
Muistan, että aika maansa myynyt Ari oli Suomisen Tapsan haastattelussa ulosajonsa ja keskeytyksen jälkeen. Kisan loppuminen niin alkuvaiheessa varmasti harmitti ja oli päällä myös vahva pelko uran loppumisesta tykkänään.
Mitä kärkimiehiin tulee, niin itse luulen Auriolin ajaneen enemmän juurikin Sainzia, kuin Mäkistä vastaan. MM-ottelu oli tärkeämpi kuin yksittäisen kilpailun voitto ja Didille riitti, että Carlos pysyi takana.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
3942
Sijainti
Parc Fermé
Joillain kuskeilla on myös eleitä/liikkeitä jotka toistuu usein ajon aikana joita on hauska seurata.
Omat suosikit tässä kategoriassa menee Elfyn Evansin suuntaan. 180 lasissa ja tämän Walesilaisen ilme on kuin ajokoiralla konsanaan. 110% keskittynyt ja tuntuu jopa et katse/pää kääntyy sinne suuntaan minne tie vähänkin kallistaa.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6958
Hyvää juttua Audi 200 Quattrosta, erityisesti Suomessa majailevasta yksilöstä.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3778
Sijainti
Helsinki
A-ryhmän vuosina aloin myös rallia seuraamaan. Parhaiten mieleen on jäänyt McRaen ja Solbergin ajamat Subarut. Colinin aikana autossa oli vielä 555-logot.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6958
A-ryhmän vuosina aloin myös rallia seuraamaan. Parhaiten mieleen on jäänyt McRaen ja Solbergin ajamat Subarut. Colinin aikana autossa oli vielä 555-logot.
Solberg ei kyllä ajanut A-ryhmän aikana Subarua.
 
Ylös