A-ryhmän jutustelu

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
rukattinkos tuolla aikavälillä pistelaskusysteemejä millään tavoin. Pidemmän aikajänteen maratontaulukoissa tulee sellainenkin ongelma eteen etteivät pisteet ole keskenään yhteismitallisia.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Paavo M. Petäjä-mäisesti korostan, että seuraava on ihan omaa pohdintaa, mutta itse suhtaudun myös hieman skeptisesti siihen, että vilppi olisi ollut käytössä vain Kataloniassa (plus tuo kokeilu Australiassa). Lähinnä siksi, että vilpin paljastuminen näin nopeassa aikataulussa tuntuisi erikoiselta. Ei se toki mahdotonta ole, mutta syytä epäillä-kynnys ylittyy tämän osalta kuitenkin. Lisäksi väitteet siitä, etteivät kuljettajat olleet asiasta tietoisia, kuulostaa hieman erikoiselta. Ketään millään tavalla syyttämättä, mutta muistan Kankkusen joskus lausuneen asiasta, että "mehän ajetaan niillä vehkeillä mitä meille annetaan" (viitaten nimenomaan siihen, etteivät kuljettajat olleet tietoisia/osanneet kysellä asiasta), joka näin maallikon korvaan särähtää epäilyttävän leväperäiseltä lähestymistavalta. Lajissa, jossa käytetään tunteja ja taas tunteja sekunnin osien viilaamiseen suorituksesta, kuljettajan reagoiminen auton merkittävään tasonnousuun (tuskin liioittelua tässä tapauksessa) olankohautuksella tuntuisi melko hämmästyttävältä. Kuten vilpit yleensäkin, myös tämä on takuulla pyritty pitämään mahdollisimman pienen piirin tiedossa, mutta tiedä sitten miten hyvin tällainen rallissa voi ylipäänsä onnistua. Koko kuvion kehittelyyn tarvitaan jo huomattavasti yli yhden henkilön panos ja siinä vaiheessa kun asia vääjäämättä leviää myös mekaanikkoryhmän tietoon, alkaa mahdollisia "vuotokohtia" olla jo huolestuttavan paljon. Ennemmin tai myöhemmin vihiä saa myös joku, jolla on intresseissään soittaa paikalliseen Poliisi-TV:n vihjepuhelimeen ja sittenhän siinä käy kuten Lahdessa konsanaan. Jotenkin vain tuntuu, ettei (1) tieto olisi levinnyt ihan niin nopeasti ja laajalle, mikäli ensimmäinen "kokeilu" olisi tehty Australiassa, ja (2) ettei FIA olisi saanut teknistä iskuryhmää käytännössä alle kuukauden varoitusajalla (aikaväli Australiasta Kataloniaan oli vajaa viisi viikkoa + ilmiannon analysointi + "iskun" toteutus jne.) mobilisoitua - etenkin kun FIA:n porukan tiedossa selvästi oli, mitä haettiin.
Tästä tulikin mieleen, että Bernard Occelli lopetti Auriolin kartturina erikoisissa olosuhteissa aivan 1995 Korsikan aattona. Denis Giraudet sai pikahälytyksen rinnalle ja tästä huolimatta Auriol meni ja voitti rallin (Thiryn epäonnen avustuksella toki).

Virallinen julkisuuteen annettu tarina aivan ensi alkuun oli muistaakseni se, että tässä olisi ollut joku "perhekriisi" taustalla, joka vaati Occellin välitöntä poistumista Korsikalta. Sittemmin kuitenkin Occelli antoi jossain haastattelun jossa hän myönsi, että todellisuudessa hänellä meni sukset pahasti ristiin TTE:n kanssa ja hän päätti spontaanisti lopettaa kartturoinnit siihen paikkaan, varsin erikoisella ja huonolla hetkellä kaikkien kannalta. Muistaakseni rallikin oli jo ehditty nuotittaa kun Occelli löi hanskat tiskiin ja Giraudet tuli kylmiltään sisään Auriolin ja Occellin tekemillä nuoteilla. Occelli ei kuitenkaan haastattelussa halunnut tarkemmin eritellä yksityiskohtia, totesi vain, että yhteistyön jatkaminen TTE:n kanssa kävi täysin mahdottomaksi ja that's it.

Yksi potentiaalinen skenaariohan voisi olla, että Occelli oli tietoinen tästä Toyotan turbovilpistä jo 1995 keväällä. Occelli oli juuri saavuttanut uransa kruunun eli maailmanmestaruuden ja varmaan motivaatio hänellä tuossa kohtaa ei olisi ollut yrittää saavuttaa väkisin lisää menestystä vilppikonstein. Ja hän olisi näin myös luonnollisesti yksi potentiaalinen "Poliisi-TV:n vihjepuhelimeen soittaja". Mutta tämä nyt taas tällaista täysin vapaamuotoista spekulointia.

Ja sitten vielä se, että kaudelta 1995 on Toyotan diskaamisen takia virallisissa tilastoissa paljon pisteitä jakamatta (jota muuten voidaan pitää urheilullisesti jokseenkin erikoisena asiana). Mitenhän kauden '95 potti olisi jakautunutkaan, jos lopputuloksia olisi jälkikäteen rukattu (kuten kai urheilussa yleensä toimitaan)?
Laskinpa huvin vuoksi pisteet niin, että Toyotat diskataan kaikista kisoista, mutta kaikki pisteet jaetaan. McRae olisi vienyt silti mestaruuden ja vielä muutaman pisteen selvemmällä erolla kuin todellisuudessa tapahtui. MM-pronssin olisikin vienyt yllättäen Delecour. Tässä lopputulos kärjen osalta:

McRae 95
Sainz 87
Delecour 57
Eriksson 55
Thiry 52
Mäkinen 43

Etenkin Fordit oli näemmä suuri häviäjä Toyotan takia, koska tässä vaihtoehtoisessa pisteidenlaskennassa, molemmat Ford-kuskit olisivat olleet aivan kärjen tuntumassa ennen ratkaisukisoja. Tilanne ennen Kataloniaa tällä laskennalla olisi ollut:

McRae 60
Eriksson 55
Sainz 52
Delecour 47
Thiry 44
Mäkinen 43

Delecour ja Eriksson olisivat itseasiassa vielä omanneet pienen mahdollisuuden jopa mestaruuteen RAC:ssa voittamalla kisan ja Subarujen keskeyttäessä.

Tässä taas lopullinen pistetaulukko niin, että Toyota-miesten pisteet jätetään voimaan.

McRae 90
Sainz 85
Kankkunen 62
Auriol 51
Eriksson 48
Delecour 46
Mäkinen 38
Thiry 34

Tilanne ennen Kataloniaa:

Kankkunen 62
McRae 55
Auriol 51
Sainz 50
Eriksson 48
Mäkinen 38
Delecour 36
Thiry 26

Eli Juhan karauttaessa Celican pusikkoon Kataloniassa, oli varmasti hetken aikaa kova pettymys historiallisen viidennen maailmanmestaruuden kaatumisesta, ennen kuin FIA astui peliin mukaan. Tosin olisihan siihen vielä jäänyt pieni takaportin mahdollisuus RAC:ssa. Sinällään hieman jännä juttu, että Subaru ei halunnut maksimoida McRaen piste-eroa Kankkuseen asettamalla maaliintulojärjestykseksi McRae-Sainz...elleivät sitten olleet jo tietoisia viimeisen päivän tallimääräyksen aikaan, että Toyota tulee saamaan bannia.

Tilanne ennen RAC:ta ilman Auriolin hylkäystä Kataloniassa olisi ollut kärkinelikon osalta:

Sainz 70
McRae 70
Kankkunen 62
Auriol 61
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ayrton-Ana sanoi:
Tästä tulikin mieleen, että Bernard Occelli lopetti Auriolin kartturina erikoisissa olosuhteissa aivan 1995 Korsikan aattona.
Tämä on yksi juttu mikä on ihmetyttänyt itseänikin. Siis ei tuon Katalonian skandaalin takia, vaan ihan muutenkin. Kieltämättä tästä saa kyllä vedettyä mielenkiintoisia teorioita näiden kahden tapauksen välille. Koko Occellin "lopetusilmoitus" sivuutettiin hämmästyttävän vähäeleisesti (ainakin miten ala-asteikäinen VM:n ja HS:n lukija sen muistaa), eikä asiaan ole kyllä sen jälkeenkään palattu. Käsittämättömin juttu koko saagassa on se, että Occellin poistuminen tapahtui 24 tuntia ennen rallin starttia! Martin Holmesin kauden 1995 vuosikirjan Korsikan osuudessakin vain todetaan lakonisesti, että Occelli "became unavailable". Jo tuohan suorastaan huutaa tarkentavia lisäkysymyksiä. Selvää lienee, että jotain hyvin erikoista ja poikkeuksellista on tapahtnut.

Ayrton-Ana sanoi:
Sinällään hieman jännä juttu, että Subaru ei halunnut maksimoida McRaen piste-eroa Kankkuseen asettamalla maaliintulojärjestykseksi McRae-Sainz...elleivät sitten olleet jo tietoisia viimeisen päivän tallimääräyksen aikaan, että Toyota tulee saamaan bannia.
Tähän liittyen, samaisen vuosikirjan Katalonia-raportista:
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Tähän liittyen, samaisen vuosikirjan Katalonia-raportista:
Aaaaa...enpäs tiennytkään, että Carloksen Toyota-neuvottelut vaikutti osaltaan myös tähän Katalonian tallimääräyssaagaan 😳, mielenkiintoista! (y)

Ilman tallimääräystä ja ilman Auriolin hylkyä/Toyotan bannia RAC:hen oltaisi lähdetty tilanteessa:

McRae 75
Sainz 65
Kankkunen 62
Auriol 61

Eli McRaen rajun pettymyksen tallimääräykseen ymmärtää, koska voitto Kataloniassa olisi antanut Colinille melko mukavan marginaalin ja kolmen joukkoon ajaminen RAC:ssa olisi riittänyt varmuudella mestaruuteen. Mutta tämä Carloksen miellyttämismotiivihan selittääkin hyvin tätä pistetaulukon valossa melko erikoista Subarun ratkaisua. Ja liittyen Toyotan banniin...tuskin sitten ainakaan Carloksella oli mitään sisäpiirin kristallipalloa Toyotan lähitulevaisuudesta Katalonian rallin aikaan...jos tosiaan on niin, että sopimus allekirjoitettiin vasta Katalonian jälkeen. Vai oliko Carlos kuitenkin jo todellisuudessa allekirjoittanut sopimuksen aikoja sitten ennen Kataloniaa, mutta päätti julkistaa asian suutuspäissään välittömästi Katalonian jälkeen tallimääräyssekoilujen jälkimainingeissa?
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Tässä vielä karu muistutus siitä kuinka pahasti Toyota todella oli pulassa moottorinsa kanssa 1995 kauden alussa:


Jotenkin kuitenkin Portugaliin saatiin taiottua näinkin surkeasta tilanteesta sarjan paras moottori, niin kyllähän se hieman epäilyksiä herättää.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
rukattinkos tuolla aikavälillä pistelaskusysteemejä millään tavoin. Pidemmän aikajänteen maratontaulukoissa tulee sellainenkin ongelma eteen etteivät pisteet ole keskenään yhteismitallisia.
Ei muutettu kyllä. Voitosta sai 20 pistettä ja kisoja oli kaudessa 7-8. 1997 vaihdettiin sitten formuloiden 10-6-4-3-2-1 pistelaskuun, mutta kisojen määrä tuplaantui. Täten kauden maksimi pysyi suunnilleen samana.

EDIT: Pidän perusteltavana tuota uudistusta, kun kisat lyhenikin samalla. Siinä kohtaa tapahtui sitten jotain kummallista, kun lyhyen kisan voitosta ruvettiin antamaan 25 pistettä ja power stage vielä päälle.
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
901
Sijainti
Pohjois-Karjala
Tässä vielä karu muistutus siitä kuinka pahasti Toyota todella oli pulassa moottorinsa kanssa 1995 kauden alussa:


Jotenkin kuitenkin Portugaliin saatiin taiottua näinkin surkeasta tilanteesta sarjan paras moottori, niin kyllähän se hieman epäilyksiä herättää.
Asiaan yhtään enempää perehtymättä on aika selkeää, että heti alkukauden kisojen jälkeen (Monte Carlon) alettiin tekemään asialle jotain. En usko, että tuollaisesta tilanteesta vain autoa säätämällä saatiin huomattavasti suorituskykyisempi laitos, siinä on lähdetty kiertämään sääntöjä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Aika rempseä meininki ollut Korsikalla myös rallin ulkopuolella.



HS 3.5.1995

Seuraavan päivän lehdessä oli tällainen meriselitys Occellin äkilliselle poistumiselle. Tekisi taas mieli lainata Kyllös-pankista sanontaa mene ja tiedä. Jotenkin tämä kyllä... noh, mene ja tiedä.



HS 4.5.1995
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Aika rempseä meininki ollut Korsikalla myös rallin ulkopuolella.
Oho, tarinoista päätellen voisi kuvitella, että ollaan 90-luvun Kolumbiassa, eikä Korsikalla. Eihän siellä ole tuohon maailman aikaan uskaltanut ulkona liikkua.

"Moottori vääntää nyt laajalta alueelta ja sillä on hyvä ajaa", Kankkunen kehui.


Seuraavan päivän lehdessä oli tällainen meriselitys Occellin äkilliselle poistumiselle.
Löytyipä tosiaan dramaattinen tarkentava selitys Occellin tapaukseen! Lisää kysymyksiä ja hämmennystähän tuo kieltämättä herättää. Periaatteessa nyt ehkä vielä voisin jotenkin ostaa tuon yksittäisen kisan skippauksen tällaisen varmastikin aika traumaattisen tapahtuman johdosta...mutta en ehkä nyt kuitenkaan koko ralliuran lopettamista tuohon paikkaan. Ehkä tällainen episodi uimarannalla kävikin, mutta käytettiinkö tarinaa sitten tekosyynä peittämään myös muut erimielisyydet? Vai johtiko Occellin äkillinen rallin skippaus sitten itsessään jonkinlaisiin erimielisyyksiin Occellin ja Toyotan välillä, jonka syystä Occelli ei enää palannut Auriolin rinnalle. Niin, mene ja tiedä.

Katsokaas tästä miten hienosti Celica lähtee neulansilmästä Australiassa. Toyotahan liikahtelee kuin vanhaan hyvään aikaan ennen 1995 kuristinsääntöjä...hyvä kun saa Didi pidettyä auton käsissä. 😀

Sainzkin pani jo Portugalissa merkille Toyotan suorituskyvyn:

Eli siis tiivistettynä: juuri tämä Lousadan tapaus josta mainitsin aikaisemmin ja Sainz huomasi harmikseen lähtökiihdytyksessä, että Toyotasta löytyykin huomattavasti enemmän potkua kuin Subarusta.
 
  • Like
Reaktiot: DC

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Disclaimer heti alkuun, että seuraavat sitaatit eivät ole tarkoitettu tukemaan mitään tiettyä näkökantaa asiaan. Kertovat ainoastaan sen, miten asioista on niiden tapahtumahetkillä uutisoitu.

Vuoden 1995 Monte oli tosiaan mennyt Toyotalta penkin alle, eikä tunnelmat olleet korkealla Ruotsiinkaan lähdettäessä.
HS 10.2.1995 sanoi:
Kankkunen yhä vailla hevosvoimia

Juha Kankkunen joutuu antamaan kilpailijoilleen tasoitusta Ruotsin rallissa. Nelinkertainen maailmanmestari ajoi alitehoisella autolla jo Monte Carlossa, ja niin tapahtuu myös Ruotsissa.
"Vaikea sanoa aivan tarkkaan, kuinka paljon voimaa puuttuu, mutta paljon", Kankkunen sanoi Ruotsin rallin keskuspaikassa Karlstadtissa. Kankkusen laskelmien mukaan autossa (Toyota) on noin sata hevosvoimaa vähemmän kuin siinä pitäisi olla. Kankkunen testasi tallin uutta mallia oikeastaan koko viime kauden, mutta vika huomattiin vasta Monte Carlon rallin lähdössä tammikuussa. Nopeuden katoaminen johtuu hevosvoimia säätelevästi tietokoneesta, eikä sitä ole ehditty korjata Ruotsiin mennessä. "Nyt olemme palanneet vanhaan (tietokonejärjestelmä), ja yritämme hyvää tulosta sitä kautta".
Se jäi kuitenkin pelkäksi yritykseksi, sillä ensimmäisen päivän jälkeen tilanne oli edelleen surkea.
HS 11.2.1995 sanoi:
Kankkusella oli sama laulu kuin kaksi viikkoa sitten Monte Carlossa: auto on tehoton.

Portugaliin mennessä ongelmat oli saatu kuitenkin selätettyä, ja TTE:n autot menivät aivan kärkivauhtia.
HS 9.3.1995 sanoi:
Kankkunen hallitsi sekuntipeliä

Portugalin MM-rallin ensimmäinen päivä oli Juha Kankkusen. Aivan oikein: sama mies, joka edellisiltana hoki synkkänä autostaan, että "ei se mihinkään kulje" ajoi keskiviikkona kilpailun alettua pohja-ajan toisensa jälkeen ja piti johtoa hallussaan ensimmäisestä erikoiskokeesta alkaen.

...

Kankkunen ei ollut Toyotan ainoa pikamenijä. Myös Didier Auriol keikkui hyvin kärkikahinoissa ajaen jatkuvasti erikoiskokeilla toiseksi tai kolmanneksi vain muutaman sekunnin Kankkusta hitaampana. Se kertoo siitä, että Toyota onnistunut kohentamaan moottoriensa tehoja kautta linjan.

...

Kankkunen helpottunut kun auto on vihdoin kunnossa

Juha Kankkusen olemus Lousadassa keskiviikkoiltapäivänä oli silminnähden huojentunut, rennompi kuin kertaakaan ennen tänä vuonna. Oli kuin tonnin paino olisi nostettu miehen harteilta: hänen työvälineensä, Toyotan ralliauto, oli vihdoin kunnossa. Lousadan rallicrossradalla Porton itäpuolella vietettiin Portugalin MM-rallin huoltotaukoa. Takana oli viisi kilpailun ensimmäistä erikoiskoetta; Kankkunen oli voittanut niistä neljä ja johti kisaa 11 sekunnilla ennen Subarun Carlos Sainzia. Kahdessa kauden aikaisemmassa MM-rallissa Kankkunen on valittanut, ettei Toyotan moottorista löydy tarpeeksi tehoa; käyttökelpoinen vääntöalue on liian kapea. Nyt kun Toyota kulki vihdoin nopeammin kuin kaikki muut, Kankkunen ei tietenkään voinut myöntä selvin sanoin, että tämähän on hienoa. "No een tiiä, een tiiä, ehkä auto kulkee vähän paremmin", Kankkunen puristi, mutta olemus kertoi toista kuin tuhat sanaa.

Kierroksia ja tehoa lisää

Aikansa kursailtuaan Kankkunen suostui myöntämään, että ajopeli on aivan toinen kuin kauden kahdessa edellisrallissa. "Moottorin käyttökelpoinen kierroslukualue on nyt aivan toinen. Aikaisemmin se oli vain noin 1000 kierrosta minuutissa levyinen, ja jouduin koko ajan hämmentämään vaihdelaatikkoa pitääkseni kierrokset optimaalisella alueella. Nyt tehokas alue on paljon laajempi", Kankkunen selvitti. "Testiä on tehty rajusti, ja insinöörit ovat onnistuneet. Moottorin tietokoneohjelman muuttaminen on vihdoin onnistunut ainakin osittain", Kankkunen sanoi.
Kuten sanottu, todistusaineistosta ylläolevat sitaatit ja jutut eivät käy kumpaankaan suuntaan. Antavat toki aihetta ajattelulle, kun tiedämme millainen loppu tarinalla oli. Kiistatonta lienevät nämä seikat:

1. Toyotat olivat kilpailijoihinsa nähden jokseenkin vastaantulijoita sekä Montessa että Ruotsissa
2. TTE:llä on viimeistään Ruotsin aikana ymmärretty, että kusessa ollaan
3. TTE:n autojen suoritustaso nousi merkittävästi Portugaliin tullessa
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Mulla olis ollut sama lista tossa odottamassa, mutta nyt on sitten kahteen kertaan laskettuna 😆

Ainakin lista on sama, mutta mulla on vähän eri pistesaldot. Lähteenä käytin juwraa. Sainz keräsi niin monta pistettä 1990 sekä Kankkunen 1991 ja 1993, että kaikkia ei voitu laskea mukaan kauden saldoon. Juwrassa ne kuitenkin on laskettu kuskin tilastoihin, mutta kumpi nyt sitten on oikea tapa laskea?

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTczPmpksKhGyWZnCgPCZ94sBw2R5ZOkKkoIAjm12wy2x-hc3nNh31B1g2SxKpV039MN0EMoFqEJmR0/pubhtml
Pari mielenkiintoista detaljia iski silmään. Ensinnäkin Auriolin tappio Biasionille. Jotenkin sitä ajatteli, että Didi olisi ilman muuta listan kolmonen, vahvan 90-luvun ansiosta, mutta eipä vain. Kamppailussa Biasion-Auriol, Mikin vuosina 87-89 hankkima etumatka näytti riittävän voittoon. Ysärillä Miki ei voittanut Didiä mm-pisteissä yhtenäkään vuonna.
Toinen seikka mikä herätti huomion, on Ari Vatasen puuttuminen listalta kokonaan. Tarkemmin kun miettii, niin eipä A-ryhmä Arille mitenkään menestyksekästä aikaa enää ollut. Muutamia satunnaisia välähdyksiä lukuunottamatta. Sääli sinänsä, koska kyllä Ari mielestäni kuului, jos ei enää ihan creme de la cremeen, niin ainakin kakkoskoriin. Ja hänelle olisi suonut A-ryhmän ajalta enemmän. Listalla on nimiä, jotka häviävät nopeudessa ja ajotaidoissa Arille sata-nolla. Liatti, Recalde, Thiry, Fiorio, Aghini. Nuo nyt ainakin.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Toinen seikka mikä herätti huomion, on Ari Vatasen puuttuminen listalta kokonaan. Tarkemmin kun miettii, niin eipä A-ryhmä Arille mitenkään menestyksekästä aikaa enää ollut. Muutamia satunnaisia välähdyksiä lukuunottamatta. Sääli sinänsä, koska kyllä Ari mielestäni kuului, jos ei enää ihan creme de la cremeen, niin ainakin kakkoskoriin. Ja hänelle olisi suonut A-ryhmän ajalta enemmän. Listalla on nimiä, jotka häviävät nopeudessa ja ajotaidoissa Arille sata-nolla. Liatti, Recalde, Thiry, Fiorio, Aghini. Nuo nyt ainakin.
Juu vähän samaa mietin itse ja kun katselin tilastoja niin eipä tainnut olla yhtään kautta kuitenkaan sen onnettomuuden jälkeen että Ari olisi saanut ajaa kunnon ohjelman. Enemmän ja vähemmän tynkä kausia kaikki. Toki sinne mahtuu hyviäkin tuloksia sekaan mm. muutama podium vaikkei voittoja mm-sarjassa enää tullutkaan. Pisteiden keräämisen kannalta muutama ralli vuodessa ei vain paljoa pussissa tunnu...
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
1. Toyotat olivat kilpailijoihinsa nähden jokseenkin vastaantulijoita sekä Montessa että Ruotsissa
2. TTE:llä on viimeistään Ruotsin aikana ymmärretty, että kusessa ollaan
3. TTE:n autojen suoritustaso nousi merkittävästi Portugaliin tullessa
Vastaavasti Subarujen tehoja oli edellisen kisan konerikkojen takia ruuvattu alaspäin Portugalin ralliin, eikä Mitsuja ollut koko kisassa. Se voi osittain selittää, miksi Toyotat yhtäkkiä pärjäsivät paremmin. Toki oli myös kulkuakin saatu enemmän, mutta ei missään nimessä Katalonian veroista hyppyä. Korsikalla Fordit määräsivät tahdin melko pitkälti, Uudessa-Seelannissa McRae ja Mäkinen olivat vauhdinpitäjiä, Australiassakin Mitsut ja Subarut olivat vahvimpia. Sensijaan Kataloniassa sitten alkoi niin sanotusti lyyti kirjoittaa, ainakin Kankkusella. Auriol oli koko kisan kummallisen pihalla. Toyotoissa oli myös Kataloniassa uudenlainen pakoputki, joka tuli auton sivulta, kun aiemmin se oli tullut normaalisti perästä. En ole todellakaan mikään autoteknikko, mutta voisiko sillä olla jotain tekemistä tehonlisäyksen/vilpin kanssa...?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Arin A-ryhmän aikahan oli hyvä repaleinen, eikä kunnon MM-ohjelmaa enää siunaantunut. 1987 ja 1988 vain kaksi MM-starttia per kausi. 1989 sangen kevyt neljän kisan ohjelma ja niistäkin kaksi kaatui uuden Mitsun lastentauteihin. Seuraavalla kaudella ohjelmassa oli yksi kisa enemmän, mutta kenties Ericssonin ja Airikkalan ajamat voitot, sekä hyvän ystävän Kaj Salmisen menehtyminen olivat osaltaan syömässä parasta terää? Toki, tuolla kaudella oli myös se one for the ages yliluonnollisen rajoja koetellut suoritus Jyskälässä, jossa Ari meinasi taxi-Mitsulla kukistaa sarjan kenties parhaalla autolla liikkeellä olleen tulevan maailmanmestarin Sainzin. Kauden 1990 jälkeen tuli sitten kenkää Mitsulta, kun Japanin konttorilla ei katsottu suopeasti Arin aavikkokisoja PSA-konsernin laskuun. 1991 oli näin olleen jälleen käytännössä välivuosi. Vuonna 1992 olisi periaatteessa paperilla voinutkin olla eväitä hyviin tuloksiin, mutta kovin laimeaksi jostain syystä jäi. Tosin, RAC:n kakkostila antoi ehkä lupauksen odottaa parempaa kaudesta 1993, mutta Dakarissa sattunut ulosajo pisti Arin vuodelepoon ja katsomaan alkukauden kisat telkkarista. Akropoliksessa mykistävä paluu estradille - pohjia kuin liukuhihnalta - mutta ulosajo pilasi senkin. Sitten tuli toki vielä se Vatasen todellinen The Last Hurrah, unohtumaton taistelu Juhaa vastaan Jyskälässä Imprezan debyyttikisassa. Australiassakin tuli vielä hyvä kakkostila, mutta kaudelle 1994 ei Subarulta löytynytkään enää autoa. Noh, Fordilta ja Schmidtin yksityispajalta löytyi, ja rohkaisevien Akropoliksen, Argentiinan ja U-Seelannin jälkeen kaiken piti olla kohdillaan täsmäiskuun Jyväskylässä, mutta siinä sitten kävi niin kuin kävi. Ilmeisesti Arilla oli vielä hyvinkin pitkällä olleita virityksia Fordin suuntaan kaudeksi 1996, mutta Toyotan diskaus ja sen myötä Sainzin siirtyminen vapaillle markkinoille romutti lopulta ne suunnitelmat.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Vastaavasti Subarujen tehoja oli edellisen kisan konerikkojen takia ruuvattu alaspäin Portugalin ralliin, eikä Mitsuja ollut koko kisassa. Se voi osittain selittää, miksi Toyotat yhtäkkiä pärjäsivät paremmin. Toki oli myös kulkuakin saatu enemmän, mutta ei missään nimessä Katalonian veroista hyppyä. Korsikalla Fordit määräsivät tahdin melko pitkälti, Uudessa-Seelannissa McRae ja Mäkinen olivat vauhdinpitäjiä, Australiassakin Mitsut ja Subarut olivat vahvimpia. Sensijaan Kataloniassa sitten alkoi niin sanotusti lyyti kirjoittaa, ainakin Kankkusella. Auriol oli koko kisan kummallisen pihalla. Toyotoissa oli myös Kataloniassa uudenlainen pakoputki, joka tuli auton sivulta, kun aiemmin se oli tullut normaalisti perästä. En ole todellakaan mikään autoteknikko, mutta voisiko sillä olla jotain tekemistä tehonlisäyksen/vilpin kanssa...?
Hyviä huomioita. Toki on sanottava, että Toyota oli todella huomattavasti paljon lähempänä kärkeä näissä Ruotsin jälkeisissä kisoissa kuin sitä ennen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Rehellisesti sanoen unohdin Vatasen listalta, koska käsipelillähän tuohon piti ensin valita ne kuskit kenen oletti olevan korkealla, ja sitten laskea sen pisteet.

Vatasen pisteet 142, Recalden ja Blomqvistin väliin. Paras yksittäinen vuosi 1993, 38 pistettä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Kankkunen mainitsee siis Montessa tietokonejärjestelmän syyksi tehonpuutteeseen, ja kuukausia myöhemmin Portugalissa sanoo että nyt on tehoa, kun tietokoneohjelma korjattiin. Eli siis jos tämä on ollut joku hätävale, niin ainakin Kankkunen on valehdellut johdonmukaisesti, tai sitten inssit on valehdelleet Kankkuselle. Pidän itse koodarina hyvinkin todennäköisenä, että tuotantoon mennessä moottorinohjaussoftasta on löytynyt uusi bugi. :geek:
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Toyotoissa oli myös Kataloniassa uudenlainen pakoputki, joka tuli auton sivulta, kun aiemmin se oli tullut normaalisti perästä. En ole todellakaan mikään autoteknikko, mutta voisiko sillä olla jotain tekemistä tehonlisäyksen/vilpin kanssa...?
Aivan! Merkkinä lopun aikojen lähestymisestä, Toyotahan alkoi sylkeä tulta sivuilta Kataloniassa. En tosin tiedä onko tuolla mitään yhteyttä turbovilppiin, mutta sivuliekinheittimistä tulikin mieleen Fordin ihana ratkaisu samalta kaudelta:

Disclaimer heti alkuun, että seuraavat sitaatit eivät ole tarkoitettu tukemaan mitään tiettyä näkökantaa asiaan. Kertovat ainoastaan sen, miten asioista on niiden tapahtumahetkillä uutisoitu.
Hienoa selvitystyötä kertakaikkiaan! (y)

Kankkusen laskelmien mukaan autossa (Toyota) on noin sata hevosvoimaa vähemmän kuin siinä pitäisi olla.
Heh, sata hevosvoimaa. "Kusessa ollaan" on kyllä aika osuva tiivistys Toyotan alkukauden tilanteesta...huh huh. N-ryhmä olisi ollut parempi paikka Toyotalle ennen Portugalia. Jotenkin mietin, että psykologisesti ajateltuna tuo olisi kyllä ollut paljon luonnollisempi paikka "paniikkiratkaisulle" ja vilppikonstien käyttöönottamiselle, kuin vasta kauden finaalin lähestyessä, kun silloin kuitenkin oltiin ihan hyvissä asemissa molemmissa MM-taisteluissa ja samanlaista motiivia äärimmäisille ratkaisuille ei nähdäkseni olisi ollut.

Täytyy ottaa huomioon, että Toyota kuitenkin lopetti 1994 kauden tilanteessa jossa heillä oli selvästi sarjan paras moottori. 1995 kauden alussa tämä valttikortti otettiin kuitenkin pois mitä karuimmalla tavalla ja voisi kuvitella, että tuossa kohtaa on voinut olla paniikkinappula aika herkässä.

Kankkunen mainitsee siis Montessa tietokonejärjestelmän syyksi tehonpuutteeseen, ja kuukausia myöhemmin Portugalissa sanoo että nyt on tehoa, kun tietokoneohjelma korjattiin. Eli siis jos tämä on ollut joku hätävale, niin ainakin Kankkunen on valehdellut johdonmukaisesti, tai sitten inssit on valehdelleet Kankkuselle. Pidän itse koodarina hyvinkin todennäköisenä, että tuotantoon mennessä moottorinohjaussoftasta on löytynyt uusi bugi. :geek:

Jostain syystä tästä tietokonekeskustelusta välähti mieleen Markun legendaarinen haastattelu jossa mies vaahtoaa S4:sen "kompyytterista joka lyödään sisään", heh. Markullakin oli pahoja tietokoneongelmia 1986 alkukaudesta. Tuota haastattelua edeltävä Markun ja Henkan ajatustenvaihto menee myös tunnelmaltaan heittämällä sinne ralliklippien hall of fameen.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4616
Sijainti
Salo
Toyotoissa oli myös Kataloniassa uudenlainen pakoputki, joka tuli auton sivulta, kun aiemmin se oli tullut normaalisti perästä. En ole todellakaan mikään autoteknikko, mutta voisiko sillä olla jotain tekemistä tehonlisäyksen/vilpin kanssa...?
Enpä usko, että sillä on suoraan merkitystä. 2-tahtipyörissä on vielä merkitystä, minkä muotoinen pakoputki on, auton moottoreissa ei niinkään. Enempi taitaa kyseessä olla tilaratkaisu, taakse vietynä putket tarvitsevat taka-akselin ylitykset parilla mutkalla. Ratapuolellahan kylkiputkia näkee sekä etu -että keskimoottorisissa autoissa, rallissa vaikuttanee ainakin Suomessa normaali katsastussääntö eli kylkiputki ei saa polttaa ruuhkassa seisoessaan jalankulkijoiden nilkkoja.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mäkinen muuten varmisti ensimmäisen maailmanmestaruutensa ajamatta yhtään asfalttierikoiskoetta siihen mennessä koko kaudella. Monte ja Korsika olivat F2-kisoja ja Harjuakaan Tommi ei sattuneesta syystä päässyt kisassa ajamaan. San Remossakin Tommi piti vielä mallikkaasti tyylistä kiinni vetämällä heti ekalla pätkällä pihalle välttäen assupätkät kokonaan. Kataloniassahan sarja sitten meni toki poikki.
 
Ylös