Don Vito
Sekakäyttäjä
rukattinkos tuolla aikavälillä pistelaskusysteemejä millään tavoin. Pidemmän aikajänteen maratontaulukoissa tulee sellainenkin ongelma eteen etteivät pisteet ole keskenään yhteismitallisia.
Tästä tulikin mieleen, että Bernard Occelli lopetti Auriolin kartturina erikoisissa olosuhteissa aivan 1995 Korsikan aattona. Denis Giraudet sai pikahälytyksen rinnalle ja tästä huolimatta Auriol meni ja voitti rallin (Thiryn epäonnen avustuksella toki).Paavo M. Petäjä-mäisesti korostan, että seuraava on ihan omaa pohdintaa, mutta itse suhtaudun myös hieman skeptisesti siihen, että vilppi olisi ollut käytössä vain Kataloniassa (plus tuo kokeilu Australiassa). Lähinnä siksi, että vilpin paljastuminen näin nopeassa aikataulussa tuntuisi erikoiselta. Ei se toki mahdotonta ole, mutta syytä epäillä-kynnys ylittyy tämän osalta kuitenkin. Lisäksi väitteet siitä, etteivät kuljettajat olleet asiasta tietoisia, kuulostaa hieman erikoiselta. Ketään millään tavalla syyttämättä, mutta muistan Kankkusen joskus lausuneen asiasta, että "mehän ajetaan niillä vehkeillä mitä meille annetaan" (viitaten nimenomaan siihen, etteivät kuljettajat olleet tietoisia/osanneet kysellä asiasta), joka näin maallikon korvaan särähtää epäilyttävän leväperäiseltä lähestymistavalta. Lajissa, jossa käytetään tunteja ja taas tunteja sekunnin osien viilaamiseen suorituksesta, kuljettajan reagoiminen auton merkittävään tasonnousuun (tuskin liioittelua tässä tapauksessa) olankohautuksella tuntuisi melko hämmästyttävältä. Kuten vilpit yleensäkin, myös tämä on takuulla pyritty pitämään mahdollisimman pienen piirin tiedossa, mutta tiedä sitten miten hyvin tällainen rallissa voi ylipäänsä onnistua. Koko kuvion kehittelyyn tarvitaan jo huomattavasti yli yhden henkilön panos ja siinä vaiheessa kun asia vääjäämättä leviää myös mekaanikkoryhmän tietoon, alkaa mahdollisia "vuotokohtia" olla jo huolestuttavan paljon. Ennemmin tai myöhemmin vihiä saa myös joku, jolla on intresseissään soittaa paikalliseen Poliisi-TV:n vihjepuhelimeen ja sittenhän siinä käy kuten Lahdessa konsanaan. Jotenkin vain tuntuu, ettei (1) tieto olisi levinnyt ihan niin nopeasti ja laajalle, mikäli ensimmäinen "kokeilu" olisi tehty Australiassa, ja (2) ettei FIA olisi saanut teknistä iskuryhmää käytännössä alle kuukauden varoitusajalla (aikaväli Australiasta Kataloniaan oli vajaa viisi viikkoa + ilmiannon analysointi + "iskun" toteutus jne.) mobilisoitua - etenkin kun FIA:n porukan tiedossa selvästi oli, mitä haettiin.
Laskinpa huvin vuoksi pisteet niin, että Toyotat diskataan kaikista kisoista, mutta kaikki pisteet jaetaan. McRae olisi vienyt silti mestaruuden ja vielä muutaman pisteen selvemmällä erolla kuin todellisuudessa tapahtui. MM-pronssin olisikin vienyt yllättäen Delecour. Tässä lopputulos kärjen osalta:Ja sitten vielä se, että kaudelta 1995 on Toyotan diskaamisen takia virallisissa tilastoissa paljon pisteitä jakamatta (jota muuten voidaan pitää urheilullisesti jokseenkin erikoisena asiana). Mitenhän kauden '95 potti olisi jakautunutkaan, jos lopputuloksia olisi jälkikäteen rukattu (kuten kai urheilussa yleensä toimitaan)?
Tämä on yksi juttu mikä on ihmetyttänyt itseänikin. Siis ei tuon Katalonian skandaalin takia, vaan ihan muutenkin. Kieltämättä tästä saa kyllä vedettyä mielenkiintoisia teorioita näiden kahden tapauksen välille. Koko Occellin "lopetusilmoitus" sivuutettiin hämmästyttävän vähäeleisesti (ainakin miten ala-asteikäinen VM:n ja HS:n lukija sen muistaa), eikä asiaan ole kyllä sen jälkeenkään palattu. Käsittämättömin juttu koko saagassa on se, että Occellin poistuminen tapahtui 24 tuntia ennen rallin starttia! Martin Holmesin kauden 1995 vuosikirjan Korsikan osuudessakin vain todetaan lakonisesti, että Occelli "became unavailable". Jo tuohan suorastaan huutaa tarkentavia lisäkysymyksiä. Selvää lienee, että jotain hyvin erikoista ja poikkeuksellista on tapahtnut.Ayrton-Ana sanoi:Tästä tulikin mieleen, että Bernard Occelli lopetti Auriolin kartturina erikoisissa olosuhteissa aivan 1995 Korsikan aattona.
Tähän liittyen, samaisen vuosikirjan Katalonia-raportista:Ayrton-Ana sanoi:Sinällään hieman jännä juttu, että Subaru ei halunnut maksimoida McRaen piste-eroa Kankkuseen asettamalla maaliintulojärjestykseksi McRae-Sainz...elleivät sitten olleet jo tietoisia viimeisen päivän tallimääräyksen aikaan, että Toyota tulee saamaan bannia.
Aaaaa...enpäs tiennytkään, että Carloksen Toyota-neuvottelut vaikutti osaltaan myös tähän Katalonian tallimääräyssaagaan , mielenkiintoista!Tähän liittyen, samaisen vuosikirjan Katalonia-raportista:
Ei muutettu kyllä. Voitosta sai 20 pistettä ja kisoja oli kaudessa 7-8. 1997 vaihdettiin sitten formuloiden 10-6-4-3-2-1 pistelaskuun, mutta kisojen määrä tuplaantui. Täten kauden maksimi pysyi suunnilleen samana.rukattinkos tuolla aikavälillä pistelaskusysteemejä millään tavoin. Pidemmän aikajänteen maratontaulukoissa tulee sellainenkin ongelma eteen etteivät pisteet ole keskenään yhteismitallisia.
Asiaan yhtään enempää perehtymättä on aika selkeää, että heti alkukauden kisojen jälkeen (Monte Carlon) alettiin tekemään asialle jotain. En usko, että tuollaisesta tilanteesta vain autoa säätämällä saatiin huomattavasti suorituskykyisempi laitos, siinä on lähdetty kiertämään sääntöjä.Tässä vielä karu muistutus siitä kuinka pahasti Toyota todella oli pulassa moottorinsa kanssa 1995 kauden alussa:
Jotenkin kuitenkin Portugaliin saatiin taiottua näinkin surkeasta tilanteesta sarjan paras moottori, niin kyllähän se hieman epäilyksiä herättää.
Oho, tarinoista päätellen voisi kuvitella, että ollaan 90-luvun Kolumbiassa, eikä Korsikalla. Eihän siellä ole tuohon maailman aikaan uskaltanut ulkona liikkua.Aika rempseä meininki ollut Korsikalla myös rallin ulkopuolella.
"Moottori vääntää nyt laajalta alueelta ja sillä on hyvä ajaa", Kankkunen kehui.
Löytyipä tosiaan dramaattinen tarkentava selitys Occellin tapaukseen! Lisää kysymyksiä ja hämmennystähän tuo kieltämättä herättää. Periaatteessa nyt ehkä vielä voisin jotenkin ostaa tuon yksittäisen kisan skippauksen tällaisen varmastikin aika traumaattisen tapahtuman johdosta...mutta en ehkä nyt kuitenkaan koko ralliuran lopettamista tuohon paikkaan. Ehkä tällainen episodi uimarannalla kävikin, mutta käytettiinkö tarinaa sitten tekosyynä peittämään myös muut erimielisyydet? Vai johtiko Occellin äkillinen rallin skippaus sitten itsessään jonkinlaisiin erimielisyyksiin Occellin ja Toyotan välillä, jonka syystä Occelli ei enää palannut Auriolin rinnalle. Niin, mene ja tiedä.Seuraavan päivän lehdessä oli tällainen meriselitys Occellin äkilliselle poistumiselle.
Se jäi kuitenkin pelkäksi yritykseksi, sillä ensimmäisen päivän jälkeen tilanne oli edelleen surkea.HS 10.2.1995 sanoi:Kankkunen yhä vailla hevosvoimia
Juha Kankkunen joutuu antamaan kilpailijoilleen tasoitusta Ruotsin rallissa. Nelinkertainen maailmanmestari ajoi alitehoisella autolla jo Monte Carlossa, ja niin tapahtuu myös Ruotsissa.
"Vaikea sanoa aivan tarkkaan, kuinka paljon voimaa puuttuu, mutta paljon", Kankkunen sanoi Ruotsin rallin keskuspaikassa Karlstadtissa. Kankkusen laskelmien mukaan autossa (Toyota) on noin sata hevosvoimaa vähemmän kuin siinä pitäisi olla. Kankkunen testasi tallin uutta mallia oikeastaan koko viime kauden, mutta vika huomattiin vasta Monte Carlon rallin lähdössä tammikuussa. Nopeuden katoaminen johtuu hevosvoimia säätelevästi tietokoneesta, eikä sitä ole ehditty korjata Ruotsiin mennessä. "Nyt olemme palanneet vanhaan (tietokonejärjestelmä), ja yritämme hyvää tulosta sitä kautta".
HS 11.2.1995 sanoi:Kankkusella oli sama laulu kuin kaksi viikkoa sitten Monte Carlossa: auto on tehoton.
Kuten sanottu, todistusaineistosta ylläolevat sitaatit ja jutut eivät käy kumpaankaan suuntaan. Antavat toki aihetta ajattelulle, kun tiedämme millainen loppu tarinalla oli. Kiistatonta lienevät nämä seikat:HS 9.3.1995 sanoi:Kankkunen hallitsi sekuntipeliä
Portugalin MM-rallin ensimmäinen päivä oli Juha Kankkusen. Aivan oikein: sama mies, joka edellisiltana hoki synkkänä autostaan, että "ei se mihinkään kulje" ajoi keskiviikkona kilpailun alettua pohja-ajan toisensa jälkeen ja piti johtoa hallussaan ensimmäisestä erikoiskokeesta alkaen.
...
Kankkunen ei ollut Toyotan ainoa pikamenijä. Myös Didier Auriol keikkui hyvin kärkikahinoissa ajaen jatkuvasti erikoiskokeilla toiseksi tai kolmanneksi vain muutaman sekunnin Kankkusta hitaampana. Se kertoo siitä, että Toyota onnistunut kohentamaan moottoriensa tehoja kautta linjan.
...
Kankkunen helpottunut kun auto on vihdoin kunnossa
Juha Kankkusen olemus Lousadassa keskiviikkoiltapäivänä oli silminnähden huojentunut, rennompi kuin kertaakaan ennen tänä vuonna. Oli kuin tonnin paino olisi nostettu miehen harteilta: hänen työvälineensä, Toyotan ralliauto, oli vihdoin kunnossa. Lousadan rallicrossradalla Porton itäpuolella vietettiin Portugalin MM-rallin huoltotaukoa. Takana oli viisi kilpailun ensimmäistä erikoiskoetta; Kankkunen oli voittanut niistä neljä ja johti kisaa 11 sekunnilla ennen Subarun Carlos Sainzia. Kahdessa kauden aikaisemmassa MM-rallissa Kankkunen on valittanut, ettei Toyotan moottorista löydy tarpeeksi tehoa; käyttökelpoinen vääntöalue on liian kapea. Nyt kun Toyota kulki vihdoin nopeammin kuin kaikki muut, Kankkunen ei tietenkään voinut myöntä selvin sanoin, että tämähän on hienoa. "No een tiiä, een tiiä, ehkä auto kulkee vähän paremmin", Kankkunen puristi, mutta olemus kertoi toista kuin tuhat sanaa.
Kierroksia ja tehoa lisää
Aikansa kursailtuaan Kankkunen suostui myöntämään, että ajopeli on aivan toinen kuin kauden kahdessa edellisrallissa. "Moottorin käyttökelpoinen kierroslukualue on nyt aivan toinen. Aikaisemmin se oli vain noin 1000 kierrosta minuutissa levyinen, ja jouduin koko ajan hämmentämään vaihdelaatikkoa pitääkseni kierrokset optimaalisella alueella. Nyt tehokas alue on paljon laajempi", Kankkunen selvitti. "Testiä on tehty rajusti, ja insinöörit ovat onnistuneet. Moottorin tietokoneohjelman muuttaminen on vihdoin onnistunut ainakin osittain", Kankkunen sanoi.
Pari mielenkiintoista detaljia iski silmään. Ensinnäkin Auriolin tappio Biasionille. Jotenkin sitä ajatteli, että Didi olisi ilman muuta listan kolmonen, vahvan 90-luvun ansiosta, mutta eipä vain. Kamppailussa Biasion-Auriol, Mikin vuosina 87-89 hankkima etumatka näytti riittävän voittoon. Ysärillä Miki ei voittanut Didiä mm-pisteissä yhtenäkään vuonna.Mulla olis ollut sama lista tossa odottamassa, mutta nyt on sitten kahteen kertaan laskettuna
Ainakin lista on sama, mutta mulla on vähän eri pistesaldot. Lähteenä käytin juwraa. Sainz keräsi niin monta pistettä 1990 sekä Kankkunen 1991 ja 1993, että kaikkia ei voitu laskea mukaan kauden saldoon. Juwrassa ne kuitenkin on laskettu kuskin tilastoihin, mutta kumpi nyt sitten on oikea tapa laskea?
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTczPmpksKhGyWZnCgPCZ94sBw2R5ZOkKkoIAjm12wy2x-hc3nNh31B1g2SxKpV039MN0EMoFqEJmR0/pubhtml
Juu vähän samaa mietin itse ja kun katselin tilastoja niin eipä tainnut olla yhtään kautta kuitenkaan sen onnettomuuden jälkeen että Ari olisi saanut ajaa kunnon ohjelman. Enemmän ja vähemmän tynkä kausia kaikki. Toki sinne mahtuu hyviäkin tuloksia sekaan mm. muutama podium vaikkei voittoja mm-sarjassa enää tullutkaan. Pisteiden keräämisen kannalta muutama ralli vuodessa ei vain paljoa pussissa tunnu...Toinen seikka mikä herätti huomion, on Ari Vatasen puuttuminen listalta kokonaan. Tarkemmin kun miettii, niin eipä A-ryhmä Arille mitenkään menestyksekästä aikaa enää ollut. Muutamia satunnaisia välähdyksiä lukuunottamatta. Sääli sinänsä, koska kyllä Ari mielestäni kuului, jos ei enää ihan creme de la cremeen, niin ainakin kakkoskoriin. Ja hänelle olisi suonut A-ryhmän ajalta enemmän. Listalla on nimiä, jotka häviävät nopeudessa ja ajotaidoissa Arille sata-nolla. Liatti, Recalde, Thiry, Fiorio, Aghini. Nuo nyt ainakin.
Vastaavasti Subarujen tehoja oli edellisen kisan konerikkojen takia ruuvattu alaspäin Portugalin ralliin, eikä Mitsuja ollut koko kisassa. Se voi osittain selittää, miksi Toyotat yhtäkkiä pärjäsivät paremmin. Toki oli myös kulkuakin saatu enemmän, mutta ei missään nimessä Katalonian veroista hyppyä. Korsikalla Fordit määräsivät tahdin melko pitkälti, Uudessa-Seelannissa McRae ja Mäkinen olivat vauhdinpitäjiä, Australiassakin Mitsut ja Subarut olivat vahvimpia. Sensijaan Kataloniassa sitten alkoi niin sanotusti lyyti kirjoittaa, ainakin Kankkusella. Auriol oli koko kisan kummallisen pihalla. Toyotoissa oli myös Kataloniassa uudenlainen pakoputki, joka tuli auton sivulta, kun aiemmin se oli tullut normaalisti perästä. En ole todellakaan mikään autoteknikko, mutta voisiko sillä olla jotain tekemistä tehonlisäyksen/vilpin kanssa...?1. Toyotat olivat kilpailijoihinsa nähden jokseenkin vastaantulijoita sekä Montessa että Ruotsissa
2. TTE:llä on viimeistään Ruotsin aikana ymmärretty, että kusessa ollaan
3. TTE:n autojen suoritustaso nousi merkittävästi Portugaliin tullessa
Hyviä huomioita. Toki on sanottava, että Toyota oli todella huomattavasti paljon lähempänä kärkeä näissä Ruotsin jälkeisissä kisoissa kuin sitä ennen.Vastaavasti Subarujen tehoja oli edellisen kisan konerikkojen takia ruuvattu alaspäin Portugalin ralliin, eikä Mitsuja ollut koko kisassa. Se voi osittain selittää, miksi Toyotat yhtäkkiä pärjäsivät paremmin. Toki oli myös kulkuakin saatu enemmän, mutta ei missään nimessä Katalonian veroista hyppyä. Korsikalla Fordit määräsivät tahdin melko pitkälti, Uudessa-Seelannissa McRae ja Mäkinen olivat vauhdinpitäjiä, Australiassakin Mitsut ja Subarut olivat vahvimpia. Sensijaan Kataloniassa sitten alkoi niin sanotusti lyyti kirjoittaa, ainakin Kankkusella. Auriol oli koko kisan kummallisen pihalla. Toyotoissa oli myös Kataloniassa uudenlainen pakoputki, joka tuli auton sivulta, kun aiemmin se oli tullut normaalisti perästä. En ole todellakaan mikään autoteknikko, mutta voisiko sillä olla jotain tekemistä tehonlisäyksen/vilpin kanssa...?
Aivan! Merkkinä lopun aikojen lähestymisestä, Toyotahan alkoi sylkeä tulta sivuilta Kataloniassa. En tosin tiedä onko tuolla mitään yhteyttä turbovilppiin, mutta sivuliekinheittimistä tulikin mieleen Fordin ihana ratkaisu samalta kaudelta:Toyotoissa oli myös Kataloniassa uudenlainen pakoputki, joka tuli auton sivulta, kun aiemmin se oli tullut normaalisti perästä. En ole todellakaan mikään autoteknikko, mutta voisiko sillä olla jotain tekemistä tehonlisäyksen/vilpin kanssa...?
Hienoa selvitystyötä kertakaikkiaan!Disclaimer heti alkuun, että seuraavat sitaatit eivät ole tarkoitettu tukemaan mitään tiettyä näkökantaa asiaan. Kertovat ainoastaan sen, miten asioista on niiden tapahtumahetkillä uutisoitu.
Heh, sata hevosvoimaa. "Kusessa ollaan" on kyllä aika osuva tiivistys Toyotan alkukauden tilanteesta...huh huh. N-ryhmä olisi ollut parempi paikka Toyotalle ennen Portugalia. Jotenkin mietin, että psykologisesti ajateltuna tuo olisi kyllä ollut paljon luonnollisempi paikka "paniikkiratkaisulle" ja vilppikonstien käyttöönottamiselle, kuin vasta kauden finaalin lähestyessä, kun silloin kuitenkin oltiin ihan hyvissä asemissa molemmissa MM-taisteluissa ja samanlaista motiivia äärimmäisille ratkaisuille ei nähdäkseni olisi ollut.Kankkusen laskelmien mukaan autossa (Toyota) on noin sata hevosvoimaa vähemmän kuin siinä pitäisi olla.
Kankkunen mainitsee siis Montessa tietokonejärjestelmän syyksi tehonpuutteeseen, ja kuukausia myöhemmin Portugalissa sanoo että nyt on tehoa, kun tietokoneohjelma korjattiin. Eli siis jos tämä on ollut joku hätävale, niin ainakin Kankkunen on valehdellut johdonmukaisesti, tai sitten inssit on valehdelleet Kankkuselle. Pidän itse koodarina hyvinkin todennäköisenä, että tuotantoon mennessä moottorinohjaussoftasta on löytynyt uusi bugi.
Enpä usko, että sillä on suoraan merkitystä. 2-tahtipyörissä on vielä merkitystä, minkä muotoinen pakoputki on, auton moottoreissa ei niinkään. Enempi taitaa kyseessä olla tilaratkaisu, taakse vietynä putket tarvitsevat taka-akselin ylitykset parilla mutkalla. Ratapuolellahan kylkiputkia näkee sekä etu -että keskimoottorisissa autoissa, rallissa vaikuttanee ainakin Suomessa normaali katsastussääntö eli kylkiputki ei saa polttaa ruuhkassa seisoessaan jalankulkijoiden nilkkoja.Toyotoissa oli myös Kataloniassa uudenlainen pakoputki, joka tuli auton sivulta, kun aiemmin se oli tullut normaalisti perästä. En ole todellakaan mikään autoteknikko, mutta voisiko sillä olla jotain tekemistä tehonlisäyksen/vilpin kanssa...?