A-ryhmän jutustelu

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4075
Sijainti
Event horizon
Itse asiassa Occelli istui vielä '96 Ruotsissa Auriolin kartanlukijaksi mutta ei suinkaan Toiotalla vaan Subarulla. Sen lisäksi Occelli oli kaksi kisaa kartturina Bernardinin Yacco-Fordissa: Monte Carlon ja Akropolis rallin. Kreikan jälkeen ei sitten olekaan enää kilpailumielessä ralliautoon istunut. Sitä en tiedä onko tehnyt jotain etuautokeikkoja 96 jälkeen. Auriol taasen ajoi Giraudetin kanssa yhtä poikkeusta lukuunottamatta koko loppu-uransa. Poikkeus oli 97 Monte, jossa kartturina oli RAS sportin Fordissa Jean-Marc Andrie. 96 Didi ajoi vain kaksi rallia, Subarulla Ruotsin ja Mitsulla San Remon. Kolmas "syrjähyppy" oli tuo RAS-Fordilla ajettu Monte jonka jälkeen Didi palasi kiltisti takaisin Toyotalle kolmeksi vuodeksi. 2000 Seat ja 2001 Pösö vuosien jälkeen 2002 Didi piti jälleen sapattivuoden ajaen vain yhden kisa Corolla WRC:lla Montessa kartturinaan Jack Boyer. Giraudet istui kauden pääsääntöisesti Rådströmmin Citruunassa.

2004 Giraudet ajeli pari Ruotsin kansallista kisaa Rådiksen kanssa, Monten WRC kisan Nicolas Bernardin S1600 Cliossa ja lopun kautta Vouillozin kanssa Pösöllä WRC kisoja. 2005 taas vaihteeksi kolme kisaa Didin kanssa ja suurin osa kaudesta Sarrazinin kartturina. TÄmän jälkeen on tehnyt lähinnä keikkahommia ja ainoa pidempiaikainen yhteistyö on ollu norski Eyvind Brynildsenin kartturina 2007, 2008 ja 2009 kausilla. 2019 ajoi kolme kisaa Oliver Solbergin kartturina ja mentorina USA:ssa ja tänä vuonna yhden Raskan kansallisen kisan Dumasin Porschen kyydissä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
688
Totta! Sen yhden kisan Subaru-vierailun ajaksihan Occelli palasi tosiaan Auriolin viereen.
Tähän liittyen HS:n 1996 Ruotsi-ennakosta löytyikin mielenkiintoinen sanavalinta.

HS 29.1.1996
Kolmatta autoa, jolle on myös kaavailtu täyttä ohjelmaa, ajaa Ruotsissa Didier Auriol. Auriol, jonka kartanlukijaksi palaa Toyotalta keväällä potkut saanut Bernard Occelli, uskoo saavansa Subarulta ainakin kuuden MM-rallin ohjelman.
Tämä antaakin nyt sellaisen käsityksen, että Occellin ja Toyotan yhteistyö olisikin lopetettu Toyotan aloitteesta. Oliko mystinen episodi Ajaccion uimarannalla täysin hatusta vedetty tarina, jolla vain peitettiin Occellin pikapotkut juuri ennen rallia? Vai oliko tarina tosi ja Occellin omatoiminen rallin skippaus johti sitten jonkinnäköisiin peruuttamattomiin erimielisyyksiin Toyotan kanssa? Uutinen Occellin lopettamisesta kokonaan 1995 kauden osalta näyttää kuitenkin tulleen vasta kuukausi Korsikan jälkeen.

Jos spekuloidaan vielä Toyotan "whistleblowerista"...en tosin tiedä olisiko Occelli missään tilanteessa halunnut käräyttää vanhaa työnantajaansa, koska samallahan mies kuitenkin olisi torpedoinut tietoisesti myös pahasti Didin uraa.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1265
Jonkinlainen uutinen oli itselleni se, että punaisella Deltalla ajettiin muuallakin kuin Sanremossa -89. Didier kävi ajamassa ainakin Rallye Des Cevennesin.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4075
Sijainti
Event horizon
Jonkinlainen muistikuva olisi että Fiorion onnettomuusauto 89 Montessa olisi myös ollut punainen.. En tosin ole lainkaan varma asiasta.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
196
Sijainti
Espoo
Aika rempseä meininki ollut Korsikalla myös rallin ulkopuolella.



HS 3.5.1995

Seuraavan päivän lehdessä oli tällainen meriselitys Occellin äkilliselle poistumiselle. Tekisi taas mieli lainata Kyllös-pankista sanontaa mene ja tiedä. Jotenkin tämä kyllä... noh, mene ja tiedä.



HS 4.5.1995
Vihdoin löysin sen mitä tiesin että olin lukenut mutta en muistanut tarkemmin yhteyttä. Ainoa mikä oli varma, oli että luin sen Vauhdin Maailmasta ja ennen 1995 kevättä.

DCn postaamassa Hesarin jutussa jossa kerrotaan että jatketaan nykykalustolla vuoden 2000 loppuun. VM 12-1994 lehdessä kerrotaan että ”F2-tyyppisistä autoista tulee ainoa MM-luokka vuonna 1997, mutta säännöt saattavat tulevaisuudessa mahdollistaa myös nelivedon käytön”. Silloin kyllä ajatteli ei per…..
No, onneksi ei loppujen lopuksi käynyt niin. Tuosta kaksivetoisiin siirtymisestä oli ollut juttua jo jonkun aikaa ja kun tällaista sitten lukee niin järkytys oli kova.

Kuitenkin jo keväällä VMn 5-1994 lehdessä AKKn Jaakko Markula sanoo haastattelussa että uudesta luokitussäännöstä on olemassa jo periaatteelliset päätökset mutta vielä kovien kiistelyiden kohde. Ehkä se oli siihen aikaan vielä aika epävarmaa tullaanko uudet säännöt hyväksymään. WRC autojen työnimenä oli ”super kit car”.

Alla kuvat koko ”KIT-carit tulevat” jutusta sekä Jaakko Markulan haastattelusta.

KIT-carit tulevat 1-3.jpgKIT-carit tulevat 2-3.jpgKIT-carit tulevat 3-3.jpgAKK nelivetosäännöt.jpg
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7116
Muistaakseni Mänttä-rallin 1994 ohessa haastateltiin Kankkusta ja kysyttiin että kiinnostaako ajaa MM-sarjaa etuvetoautolla, ja muistaakseni ei hirveästi napostellut. Juha Piironenkin kritisoi jo 1993 Suurajojen Harjun TV-lähetyksessä tulevaa rotaatiosysteemiä.

Kyllähän se WRC-auto on tavallaan myös kit car, mutta F2-autoon verrattuna nelivetoinen. Sallittiin tehdä nelivetoturbo mallista, josta ei ollut vastaavaa katuautoa olemassa.
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2745
Sijainti
Blackwood... where's Blackwood?
Mahtava postaus KooHoolta! Lukujärjestys sattui tuolloin 1994-1995 olemaan sen verran suopea, että koulu alkoi keskiviikkoa lukuunottamatta aina kymmeneltä, ja kun VM kolahti postiluukusta joko torstaina tai perjantaina, niin sen ehti juuri ja juuri selaamaan läpi ennen kuin piti jo melkein juosten sännätä opinahjoon. Muistan, kuinka jossain loppuvuoden 1994 VM:n numerossa (ei kuvan 12/94:ssä kuitenkaan) oli juttua Pariisin autonäyttelystä, johon tuossa jutussakin viitataan. Ja siinä oli myös Maxi Clion kuva. Se osui puolivahingossa silmään kun hädissäni selasin uunituoretta numeroa ennen kouluunlähtöä ja siitä tuli sellainen fiilis jonka englantilainen ilmaisisi muodossa now we're talking.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
688
Muistan, kuinka jossain loppuvuoden 1994 VM:n numerossa (ei kuvan 12/94:ssä kuitenkaan) oli juttua Pariisin autonäyttelystä, johon tuossa jutussakin viitataan. Ja siinä oli myös Maxi Clion kuva. Se osui puolivahingossa silmään kun hädissäni selasin uunituoretta numeroa ennen kouluunlähtöä ja siitä tuli sellainen fiilis jonka englantilainen ilmaisisi muodossa now we're talking.
Youtubesta löytyy hienoa kuvaa kun Maxi Clioa testaillaan ensimmäisiä kertoja 1994 syksyllä. Now we are talking kyllä tiivistää videon meiningin aika hyvin...olisi Renault voinut minun puolesta pitää tämän keltamustan värityksen kisoissakin.

Kyllähän nämä Kit-Carit oli kuivalla assulla ihan verrattomia pelejä. Kokonaisuuden suhteen tietysti kuitenkin parempi ettei näistä sentään tullut pääluokkaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4075
Sijainti
Event horizon
Etenkin tuo 306 Maxi on kyllä erittäin nätti kilvanajopeli. Mutta ongelmaksi näiden F2:n osalta muodostui ylläpitokustannukset. Jo pieneen Citroen AX:aan ruuvattavien A-ryhmän kilpaosien kustannukset olivat 90-luvun alussa aivan poskettomat. Samalla rahalla olisi kaupasta saanut ison Citroen XM:n kaikilla mahdollisilla herkuilla. Ja jokun ison luokan auton rakentamisen kustannukset olivat varmaan monin kertaiset
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3116
Sijainti
Lohja
Etenkin tuo 306 Maxi on kyllä erittäin nätti kilvanajopeli. Mutta ongelmaksi näiden F2:n osalta muodostui ylläpitokustannukset.
Ja ironista sinänsä, koska alkuperäinen tarkoitus lienee kuitenkin kustannussäästö samaan tapaan kuin ratapuolella Super Touring -luokassa, vaikka F2 ja ST-säännöt eivät olleetkaan suoraan verrannolliset.

Idea kun on ollut, ettei automerkillä tarvitse olla ns. homologation specialia (luokitusmalli yms suomeksi) vaan tuo kitti paikkaa siviilimallin puutteet ja pikku-n:n auto voidaan varustaa levikkeillä, sekventaalilaatikolla, sylinterikohtaisilla läppäringoilla ym. riippumatta valmistusmääristä.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
923
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ja ironista sinänsä, koska alkuperäinen tarkoitus lienee kuitenkin kustannussäästö samaan tapaan kuin ratapuolella Super Touring -luokassa, vaikka F2 ja ST-säännöt eivät olleetkaan suoraan verrannolliset.

Idea kun on ollut, ettei automerkillä tarvitse olla ns. homologation specialia (luokitusmalli yms suomeksi) vaan tuo kitti paikkaa siviilimallin puutteet ja pikku-n:n auto voidaan varustaa levikkeillä, sekventaalilaatikolla, sylinterikohtaisilla läppäringoilla ym. riippumatta valmistusmääristä.
Onhan kyse merkittävästi eri kustannussäästöstä. Paljon halvempaa tuottaa raceosat 50kpl/v kittiin, kuin suunnitella tuotantomalli jo valmiiksi riittävän hyväksi. Yksikkökustannuksissa lukema on toki rujo, ja sen takia osien ostaminen ja auton ylläpitäminen on kallista. Vaan koskapa viri olis halpaa ollu.
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3116
Sijainti
Lohja
Yksikkökustannuksissa lukema on toki rujo, ja sen takia osien ostaminen ja auton ylläpitäminen on kallista. Vaan koskapa viri olis halpaa ollu.
Hyvin sanottu. Jollekin Seatin kokoiselle valmistajalle VW-yhteistyöstä huolimatta olisi ollut jokseenkin haastavaa tehdä Ibizasta riittävän hyvä A-ryhmän luokitusta ajatellen ja toivoa vielä, että 2500 luokitusmallia menee kaupaksi hyvällä hinnalla. Esim. nuo sylinterikohtaiset kaasuläpät...en ole ihan niin perillä vanhoista tekniikkasäännöistä, mutta käsittääkseni nuo pitäisi jo siviilimallista löytyä jos niitä haluaa A-ryhmässä käyttää. Kit Carin kohdalla no problemo, koska ne läppärungot kuuluvat siihen kittiin.

Tehdastallille siis homma varsin hyvissä kantimissa, yksityispuolella tulee äkkiä seinä vastaan. Kun nyt tuota Super Touringia sivusin, niin Youtubessa on Frank Bielan BTCC-Audin esittely, jossa mainitaan BTCC:n works-autojen hintalapun olleen 1999 lähes £200,000. Tosin Super Touringissa lisäkustannuksia aiheutti leveiden slicksien mahduttaminen vakiokokoisiin lokasuojiin, Kit Careissa levikkeet antoivat työtilaa ja takasivat aikakauden mittapuulla hyvät joustovarat.
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2745
Sijainti
Blackwood... where's Blackwood?
Sundströmin Mikosta on viime aikoina ollut tasaisin väliajoin puhetta eri foorumeilla, mutta 1989 SM Car Parts-rallin digitoinnin kunniaksi tekee mieli nostaa Suntta vielä esille. MM-ralleissa vaivannutta käsittämätöntä epäonnea (keskeytysprosentti MM-ralleissa 75%) paikattiin sitten kotimaassa paikoin häikäisevällä ylivoimalla. Kyseinen Car Parts-ralli on siitä yksi esimerkki. Okei, ajettiin Mikolle varmasti suurimmaksi osin tutuilla teillä, mutta silloisesta SM-sarjan käytännöstä poiketen Car Parts-ralli oli nuotitettava kilpailu. 87,16 ek-kilometrin jälkeen voittomarginaalia Saku Vierimaahan kertyi vaatimattomat minuutti ja 23 sekuntia - lähes sekunti per kilometri. Pohjat kahdeksalle pätkälle yhdeksästä mahdollisesta, ainoastaan kisan viimeinen pikis kirjattiin Antsa Laineen nimiin - tosin, kisaraportissa Sundströmin kartturi Juha Repo totesi juuri tuon pätkän osalta, että "Antiaisissa ei enää viitsitty hyppiä, tilanne oli selvinnyt jo aikaisemmin".

Ja aiheeseen vähintäänkin epäsuorasti liittyen, harmi, että Mazdan vuoden 1987 ohjelma kuivui kauden edetessä niin pahasti kokoon kuin se teki.

 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2745
Sijainti
Blackwood... where's Blackwood?
Ei ihme, että vuosina 1989-1990 ajettu Miljoona-Cup keräsi viivalle Suomen sen hetkisen ralliparhaimmiston. Toki tarjolla oli sponsoreille siihen maailman aikaan todella arvokasta tv-aikaa, mutta myös sarjan rahapalkinnot olivat huomattavia. Vuonna 1989 sarjan kärkiviisikko keräsi palkintorahoja seuraavasti (suluissa nykyarvo):

1. Sundström - 352 000 mk (99 027 €)
2. Lindholm - 176 000 mk (49 514 €)
3. Vierimaa - 88 000 mk (24 757 €)
4. Laine - 52 800 mk (14 854 €)
5. Lampi - 39 600 mk (11 141 €)

Tämän kokonaispotin lisäksi jaettiin kullekin osakilpailuvoittajalle (4 x Sundström, 1 x Vierimaa, 1 x Laine) pienempi rahasumma. Vuoden 1990 sarjassa tuo kilpailukohtainen voittobonus poistettiin ja summat lisättiin kokonaispottiin. Näin ollen cupin nimiinsä vieneen Basti Lindholmin tilille kilahtikin mukava tasaraha, 400 000 mk (106 075 €).
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
81
Aaaaa...enpäs tiennytkään, että Carloksen Toyota-neuvottelut vaikutti osaltaan myös tähän Katalonian tallimääräyssaagaan 😳, mielenkiintoista! (y)

Ilman tallimääräystä ja ilman Auriolin hylkyä/Toyotan bannia RAC:hen oltaisi lähdetty tilanteessa:

McRae 75
Sainz 65
Kankkunen 62
Auriol 61

Eli McRaen rajun pettymyksen tallimääräykseen ymmärtää, koska voitto Kataloniassa olisi antanut Colinille melko mukavan marginaalin ja kolmen joukkoon ajaminen RAC:ssa olisi riittänyt varmuudella mestaruuteen. Mutta tämä Carloksen miellyttämismotiivihan selittääkin hyvin tätä pistetaulukon valossa melko erikoista Subarun ratkaisua. Ja liittyen Toyotan banniin...tuskin sitten ainakaan Carloksella oli mitään sisäpiirin kristallipalloa Toyotan lähitulevaisuudesta Katalonian rallin aikaan...jos tosiaan on niin, että sopimus allekirjoitettiin vasta Katalonian jälkeen. Vai oliko Carlos kuitenkin jo todellisuudessa allekirjoittanut sopimuksen aikoja sitten ennen Kataloniaa, mutta päätti julkistaa asian suutuspäissään välittömästi Katalonian jälkeen tallimääräyssekoilujen jälkimainingeissa?
Mites tuo Carloksen sopimus, oliko tiedossa kumpi oli saamassa Toyotalta lähtöpassit ( Kankkunen/Auriol) sittenhän loppujen lopuksi kilpailukieltojen jälkeen molemmat ajoivat Toyotan osittaisella tuella joitain kisoja -96. Auriol myös jäi loppujen lopuksi Toyotalle kehittämään Corolla WRC:tä samalla kun Kankkunen lähti kesken kauden avittamaan Fordia?
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2745
Sijainti
Blackwood... where's Blackwood?


Tallipäällikkö Warmboldin kootut selitykset Mazdan katastrofikaudesta '87 Argentiinan rallin jälkeen. Sundströmin Mikon komennus keikkahommiin on sekin näemmä ollut aika lähellä. Ja vaikka aikaa on kulunut 33 vuotta, osoittaa jutun viimeinen kappale, että samojen haasteiden kanssa on painittu jo silloin.



Luojan lykky, ettei ehdotus "vähintään kahden kierroksen superspecialista" mennyt ilmeisesti lopulta kuitenkaan läpi.

VM 10/87
 
Ylös