A-ryhmän jutustelu

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7116


Tallipäällikkö Warmboldin kootut selitykset Mazdan katastrofikaudesta '87 Argentiinan rallin jälkeen. Sundströmin Mikon komennus keikkahommiin on sekin näemmä ollut aika lähellä. Ja vaikka aikaa on kulunut 33 vuotta, osoittaa jutun viimeinen kappale, että samojen haasteiden kanssa on painittu jo silloin.



Luojan lykky, ettei ehdotus "vähintään kahden kierroksen superspecialista" mennyt ilmeisesti lopulta kuitenkaan läpi.

VM 10/87
Kyllä 1988-1992 ajettiin jopa Korsikan alussa muutaman kilsan pätkä ”superspesiaalina” joten siltä osin pykälä on jäänyt voimaan.

Kaudella 1993 sen sijaan jopa Jyskälä on alkanut metsäpätkällä, joten olisiko sääntö poistettu siinä kohtaa.
 
Viimeksi muokattu:

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
81
Ja eikös safarissakin ajettu super spesial pätkä jonain vuonna, muistelen että jossain Acropolis koosteessa kuskit arvostelivat mikkihiiri pätkien tuloa.
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2745
Sijainti
Blackwood... where's Blackwood?
Ja eikös safarissakin ajettu super spesial pätkä jonain vuonna, muistelen että jossain Acropolis koosteessa kuskit arvostelivat mikkihiiri pätkien tuloa.
Vuonna 1990 ajettiin Safarissa super special. Subarun debyyttikisa Legacylla (auto tosin oli Japanista, ei Prodriven tekemä) ja Alen, numerolla 1, kiskaisi heti pohjat. Asiaa saattoi auttaa se, että muut ajoivat pätkän aikamoisessa kuravellissä. Erikoisuutena tuossa oli se, että varsinaisesti kisa starttasi lähtörampilta vasta seuraavana päivänä.

Kankkunen tuntui suhtautuvan asiaan rennon letkeästi.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7116
Norsunluurannikollakin on näköjään ajettu superspesiaali jo 1988
 
  • Like
Reaktiot: DC

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2745
Sijainti
Blackwood... where's Blackwood?
Norsunluurannikollakin on näköjään ajettu superspesiaali jo 1988
No näköjään. 3,3 kilsan pätkä ja Rudi Stohl ajoi 16 sekunnin pohjat. Vaikkei Norsunluunrannikon kisassa 80- ja 90-lukujen taitteessa oikein koskaan ollut hurraamista, niin tämä 1988 on silti kyllä luvalla sanoen todella surkea. Mukana yksi tehdasauto - ja sekin Alain Ambrosinon Nissan 😕

Ralli-ihmisetkin vaikuttivat olevan innoissaan:

 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7116

Tosta kanssa mielenkiintoista luettavaa aiheesta
 
  • Like
Reaktiot: DC

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2745
Sijainti
Blackwood... where's Blackwood?
300 000 markan rengasvalinta

Tuli tuossa piirreltyä vuoden 1990 Keravan Miljoona-Cup osakilpailua ja siinä samassa tutkittua, että mitäs siinä kisassa oikein kävikään. Tätä kisaahan ei valitettavasti löydy youtubesta (täytyy katsoa, josko tästäkin löytyisi vielä vanha VHS varastosta), mutta sen verran muistin, että jotain dramaattista siinä ihan loppumetreillä tapahtuu. Ja myöskin sellaisen aikalaistarinan olen kuullut, että Sundström skippasi palkintojen - tai tässä tapauksessa rahan - jakotilaisuuden.

Noh, ensinnäkin, vuoden 1990 Miljoona-Cupissa oli viisi osakilpailua, joista lopullisiin pisteisiin huomioitiin neljä parasta suoritusta. Pisteitä jaettiin hieman eksoottisella kaavalla 20-17-15-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2 ja kaikille muille maaliin saakka ajaneille annettiin vielä yksi lohtupiste. Ennen Keravan finaalia tilanne oli:



Eli mestaruus, ja 400 000 mk, oli tarjolla enää Lammelle, Sundströmille ja Lindholmille. "Omissa käsissä" homma oli enää Lammella - kisasta kakkostila ja Paimioon voisi lähteä muhkea sekki kainalossa.

Toinen Miljoona-Cupin erikoisuus oli lähtöpaikkojen arvonta. Lampi veti itselleen kärkipään lähtöpaikan, mutta Sundström ja Lindholm tulisivat vasta yli 40-päisen joukon hännillä. Juuri ennen kuin ensimmäinen pätkä alkoi (EK1 oli sama kuin EK3, kahdeksan kierrosta Keravan 1,4 kilometriä pitkällä "katuradalla"), taivas aukesi ja ensimmäiset autot joutuivat rämpimään todella märissä olosuhteissa. Tulos: Lampi jäi 11-kilometrisellä pätkällä Suntan pohjista 20 sekuntia. Lindholmkin oli hyvin asemissa kisan kakkosena, mutta jo viisi sekuntia Mikon perässä. Kakkospätkällä, joka kierteli Myllynummen rallisprinteistä tutuissa maisemissa, Sundström lisäsi johtonsa yhdeksään sekuntiin. Lampikin pääsi ajamaan pätkän tasavertaisissa olosuhteissa ja oli kolmas, kolme sekuntia Mikkoa hitaampana ja sekunnin Bastia nopeampana. Näin ollen viimeiselle pätkälle lähdettiin tilanteesta, että Lampi oli kisan jaetulla kuudennella sijalla ja tarvitisisi jonkinmoisen ihmeen mestaruuteen. Lopullisen naulan Lassen mestaruusarkkuun iski juuri ennen kisan kolmatta ja viimeistä pätkää tullut uusi sadekuuro, joka jälleen kasteli tien kärjessä startanneille. Marko Mäkinen tiivistää kihelmöivän jännityksen VM:n kisaraportissa (josta muuten riemastuttavasti bongasin myös itseni lippusiiman korkuisena katsomassa Juha Miettisen menoa Sierra RS Cosworthilla) ansiokkaasti näin:

Uuden sadekuuron jälkeen viimeinenkin pätkä oli todella liukas, ja Lampi sai heittää hyvästit sarjan pääpotille. Tulossa oli joko toinen tai kolmas sija. Sarjan voitto ratkaistiin Mikon ja Bastin kesken. Molemmat tiesivät tilanteen ennen ratkaisevaa erikoiskoetta, joten viimeisessä huollossa käytiin ankaraa pohdintaa oikeasta rengasvalinnasta. Tiedot EK:lta kertoivat, että radalla on edelleen kosteutta, mutta asfaltti oli sateen tauottua kuivumaan päin. Mikko valitsi riskejä ottamatta kuvioidut slicksit, Basti päätyi puhtaaseen slicksiin.

Ja mitä kävikään... ensimmäisenä kärkikaksikosta pätkän tuli läpi Sundström, tuloksena kuuden sekunnin pohjat ennen Timo Heinosta ja peräti kahdeksan sekunnin parannus omaan EK1:n kellotukseensa. Se oli kuitenkin hyvin vaatimatonta sen rinnalla, että Basti raivosi pätkän läpi - riskirengasvalinnalla - 13 sekuntia Mikkoa nopeammin ja nappasi koko 400 000 markan pääpalkinnon itselleen! Lampi oli lopulta kisan seitsemäs ja näin ollen Sundströmin jo varmalta näyttänyt mestaruus vaihtui sarjan kolmostilaan ja 300 000 markkaa pienempään palkintosekkiin.
 
Ylös