A-ryhmän jutustelu

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki


Tallipäällikkö Warmboldin kootut selitykset Mazdan katastrofikaudesta '87 Argentiinan rallin jälkeen. Sundströmin Mikon komennus keikkahommiin on sekin näemmä ollut aika lähellä. Ja vaikka aikaa on kulunut 33 vuotta, osoittaa jutun viimeinen kappale, että samojen haasteiden kanssa on painittu jo silloin.



Luojan lykky, ettei ehdotus "vähintään kahden kierroksen superspecialista" mennyt ilmeisesti lopulta kuitenkaan läpi.

VM 10/87
Kyllä 1988-1992 ajettiin jopa Korsikan alussa muutaman kilsan pätkä ”superspesiaalina” joten siltä osin pykälä on jäänyt voimaan.

Kaudella 1993 sen sijaan jopa Jyskälä on alkanut metsäpätkällä, joten olisiko sääntö poistettu siinä kohtaa.
 
Viimeksi muokattu:

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Ja eikös safarissakin ajettu super spesial pätkä jonain vuonna, muistelen että jossain Acropolis koosteessa kuskit arvostelivat mikkihiiri pätkien tuloa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ja eikös safarissakin ajettu super spesial pätkä jonain vuonna, muistelen että jossain Acropolis koosteessa kuskit arvostelivat mikkihiiri pätkien tuloa.
Vuonna 1990 ajettiin Safarissa super special. Subarun debyyttikisa Legacylla (auto tosin oli Japanista, ei Prodriven tekemä) ja Alen, numerolla 1, kiskaisi heti pohjat. Asiaa saattoi auttaa se, että muut ajoivat pätkän aikamoisessa kuravellissä. Erikoisuutena tuossa oli se, että varsinaisesti kisa starttasi lähtörampilta vasta seuraavana päivänä.

Kankkunen tuntui suhtautuvan asiaan rennon letkeästi.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Norsunluurannikollakin on näköjään ajettu superspesiaali jo 1988
No näköjään. 3,3 kilsan pätkä ja Rudi Stohl ajoi 16 sekunnin pohjat. Vaikkei Norsunluunrannikon kisassa 80- ja 90-lukujen taitteessa oikein koskaan ollut hurraamista, niin tämä 1988 on silti kyllä luvalla sanoen todella surkea. Mukana yksi tehdasauto - ja sekin Alain Ambrosinon Nissan 😕

Ralli-ihmisetkin vaikuttivat olevan innoissaan:

 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
300 000 markan rengasvalinta

Tuli tuossa piirreltyä vuoden 1990 Keravan Miljoona-Cup osakilpailua ja siinä samassa tutkittua, että mitäs siinä kisassa oikein kävikään. Tätä kisaahan ei valitettavasti löydy youtubesta (täytyy katsoa, josko tästäkin löytyisi vielä vanha VHS varastosta), mutta sen verran muistin, että jotain dramaattista siinä ihan loppumetreillä tapahtuu. Ja myöskin sellaisen aikalaistarinan olen kuullut, että Sundström skippasi palkintojen - tai tässä tapauksessa rahan - jakotilaisuuden.

Noh, ensinnäkin, vuoden 1990 Miljoona-Cupissa oli viisi osakilpailua, joista lopullisiin pisteisiin huomioitiin neljä parasta suoritusta. Pisteitä jaettiin hieman eksoottisella kaavalla 20-17-15-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2 ja kaikille muille maaliin saakka ajaneille annettiin vielä yksi lohtupiste. Ennen Keravan finaalia tilanne oli:



Eli mestaruus, ja 400 000 mk, oli tarjolla enää Lammelle, Sundströmille ja Lindholmille. "Omissa käsissä" homma oli enää Lammella - kisasta kakkostila ja Paimioon voisi lähteä muhkea sekki kainalossa.

Toinen Miljoona-Cupin erikoisuus oli lähtöpaikkojen arvonta. Lampi veti itselleen kärkipään lähtöpaikan, mutta Sundström ja Lindholm tulisivat vasta yli 40-päisen joukon hännillä. Juuri ennen kuin ensimmäinen pätkä alkoi (EK1 oli sama kuin EK3, kahdeksan kierrosta Keravan 1,4 kilometriä pitkällä "katuradalla"), taivas aukesi ja ensimmäiset autot joutuivat rämpimään todella märissä olosuhteissa. Tulos: Lampi jäi 11-kilometrisellä pätkällä Suntan pohjista 20 sekuntia. Lindholmkin oli hyvin asemissa kisan kakkosena, mutta jo viisi sekuntia Mikon perässä. Kakkospätkällä, joka kierteli Myllynummen rallisprinteistä tutuissa maisemissa, Sundström lisäsi johtonsa yhdeksään sekuntiin. Lampikin pääsi ajamaan pätkän tasavertaisissa olosuhteissa ja oli kolmas, kolme sekuntia Mikkoa hitaampana ja sekunnin Bastia nopeampana. Näin ollen viimeiselle pätkälle lähdettiin tilanteesta, että Lampi oli kisan jaetulla kuudennella sijalla ja tarvitisisi jonkinmoisen ihmeen mestaruuteen. Lopullisen naulan Lassen mestaruusarkkuun iski juuri ennen kisan kolmatta ja viimeistä pätkää tullut uusi sadekuuro, joka jälleen kasteli tien kärjessä startanneille. Marko Mäkinen tiivistää kihelmöivän jännityksen VM:n kisaraportissa (josta muuten riemastuttavasti bongasin myös itseni lippusiiman korkuisena katsomassa Juha Miettisen menoa Sierra RS Cosworthilla) ansiokkaasti näin:

Uuden sadekuuron jälkeen viimeinenkin pätkä oli todella liukas, ja Lampi sai heittää hyvästit sarjan pääpotille. Tulossa oli joko toinen tai kolmas sija. Sarjan voitto ratkaistiin Mikon ja Bastin kesken. Molemmat tiesivät tilanteen ennen ratkaisevaa erikoiskoetta, joten viimeisessä huollossa käytiin ankaraa pohdintaa oikeasta rengasvalinnasta. Tiedot EK:lta kertoivat, että radalla on edelleen kosteutta, mutta asfaltti oli sateen tauottua kuivumaan päin. Mikko valitsi riskejä ottamatta kuvioidut slicksit, Basti päätyi puhtaaseen slicksiin.

Ja mitä kävikään... ensimmäisenä kärkikaksikosta pätkän tuli läpi Sundström, tuloksena kuuden sekunnin pohjat ennen Timo Heinosta ja peräti kahdeksan sekunnin parannus omaan EK1:n kellotukseensa. Se oli kuitenkin hyvin vaatimatonta sen rinnalla, että Basti raivosi pätkän läpi - riskirengasvalinnalla - 13 sekuntia Mikkoa nopeammin ja nappasi koko 400 000 markan pääpalkinnon itselleen! Lampi oli lopulta kisan seitsemäs ja näin ollen Sundströmin jo varmalta näyttänyt mestaruus vaihtui sarjan kolmostilaan ja 300 000 markkaa pienempään palkintosekkiin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Viimeisimmän Tomin nuoteista-jakson (Silander) innoittamana päätin katsoa Sundströmin tuloksia A-ryhmän valtakauden alkumetreillä, talvella 1987. Kisasta viis, aikamoista dominanssiahan se on ollut. Viisi rallia (voi olla, että joku pikkukisa jäi huomaamatta), 57 ajettua ek:ta, 47 pohja-aikaa, kolme yleiskilpailun voittoa ja kaksi keskeytystä kärkipaikalta. Ruotsin keskeytys oli toki ihan oma moka, kuten Silanderkin podcastissa manaa. Eli siitä nyt ei sinänsä sympatiapisteitä heru, mutta huima suoritus yhtä kaikki.

Tunturissa ensimmäisten 18 erikoiskokeen aikana kukaan muu ei pohjiin yltänyt ja vasta kun Mikko pari pätkää ennen maalia alkoi omien sanojensa mukaan ajaa "hiljaa", saivat Harri Toivonen ja Stig-Olof Walfridsson nimensä pohja-aikaluetteloon. Vähän sama juttu toistui Varsavuorirallissa: viidelle ensimmäiselle pätkälle pohjat, jonka jälkeen tilanne ylivoimaisessa johtoasemassa rauhoitettiin. Loppupään pätkillä olisi Mikolla itsellään ollut vielä menohaluja, mutta "Vode kielsi vetämästä", kuten voittaja itse VM:lle raportoi.

sundstrom87.JPG
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3828
Tuo Sundströmin ura on kyllä aivan mysteeri. Itse toki liian nuori seuraamaan hänen ajojaan, mutta tuntui jotenkin että olisi ollut aika selkeä kaveri lyömään läpi ihan voittaja-autoihin asti (mm-tasolla siis)

Osaatteko täällä arvioida mikä teidän mielestä meni pieleen?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuo Sundströmin ura on kyllä aivan mysteeri. Itse toki liian nuori seuraamaan hänen ajojaan, mutta tuntui jotenkin että olisi ollut aika selkeä kaveri lyömään läpi ihan voittaja-autoihin asti (mm-tasolla siis)

Osaatteko täällä arvioida mikä teidän mielestä meni pieleen?
Kyllähän toi Silander-jakso antaa pari vastausta siihen...olisi ollut siis tarjolla Lanciaa 1986 Suurajoihin, mutta yritettiin Peugeottia, ja sitten ei saatu kumpaakaan. RAC 1986:ssa podium piti antaa Kankkuselle (joka ei lopulta olisi sitä erikseen tarvinnut). Mazdan tallipäällikön Warmboldin suututti ostamalla alihankkijalta uuden version vaihteistosta tallin nenän edestä.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3828
Kyllähän toi Silander-jakso antaa pari vastausta siihen...olisi ollut siis tarjolla Lanciaa 1986 Suurajoihin, mutta yritettiin Peugeottia, ja sitten ei saatu kumpaakaan. RAC 1986:ssa podium piti antaa Kankkuselle (joka ei lopulta olisi sitä erikseen tarvinnut). Mazdan tallipäällikön Warmboldin suututti ostamalla alihankkijalta uuden version vaihteistosta tallin nenän edestä.
Joo kuuntelin sen kyllä. Itse ymmärsin tuon 86 osan hiukan erilailla, mutta olkoon. Mietin enemmän sitä että monta vuotta roikkui kuitenkin a-ryhmässä mutta ikinä ei tuntunut pääsevän aivan parhaisiin autoihin. Eikös Sundström itse rakennuttanut autojaan? Oliko hänellä joku yhteys valmistajaan, jolloin siinä syy miksi roikkua niin tiiviisti Mazdassa? Vai oliko vain budjettikysymys?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tuo Sundströmin ura on kyllä aivan mysteeri. Itse toki liian nuori seuraamaan hänen ajojaan, mutta tuntui jotenkin että olisi ollut aika selkeä kaveri lyömään läpi ihan voittaja-autoihin asti (mm-tasolla siis)

Osaatteko täällä arvioida mikä teidän mielestä meni pieleen?
Varmasti monen tekijän summa. Yksi oli aikakausi kaikkine mullistuksineen; 1984-1991 oli seitsemän vuoden jakso, jolloin Suomesta ei tullut yhtään uutta tehdaskuljettajaa MM-sarjaan. Sundströmin nousu (ja käytännössä tuhokin) ajoittuu sopivasti juuri tähän väliin. Toinen merkittävä, kenties vieläkin suurempi, elementti tuli tuossa AnttiL:n postauksessa jo esiin, eli Sundström manageerasi itse itseään (ts. hänellä ei ollut manageria), joka mahdollisti juuri tämän kaltaiset kömmähdykset, kuten kävi Lancian kanssa 1986. Mikä on tietysti valtava sääli, sillä vahvan karting-taustan johdosta Sundström omasi huomattavasti paremmat lähtökohdat myös asfaltilla ajamiseen, kuin useat muut sen ajan rallilupaukset. Sitä on kuitenkin myös turha kierrellä, että Sundströmillä oli jo tuolloin jonkinmoinen "luonnonlapsen" maine, niin hyvässä kuin pahassa. Paljon hän ehti kuitenkin antaa; niin ammatillisesti Muurala Motorsin puitteissa kuin myöskin ralliyleisölle. Omasta puolestani voin sanoa, että alle 10-vuotiaana penkalta useaan otteeseen nähty keltainen Micael-Mazda herättää vieläkin vahvoja tunteita. Ja jos FB:n ralliryhmää käyttää jonkinlaisena verrokkiryhmänä, en ole ainoa.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
886
Sijainti
Pohjois-Karjala
Vaikka olen tiennyt jo kauan, että Sundström oli parhaimmillaan häikäisevän nopea, niin tuo alkukauden -87 tilasto on kyllä aivan huikeaa. Vastaavanlaista dominointia ei olla juuri tuon jälkeen nähty Suomen maalla. Näin jälkiviisaana on hyvä jossitella että mitä jos Sundström olisikin saanut aiemmin mainitun Lancian kaluston Jyskälään - 86 ja sitä kautta parempaa kalustoa itselleen..

Ehkä kuitenkin jos puhutaan Sundströmin The Kisasta, niin täytyy mainita Hankiralli - 90. Turboletkun irtoamisen jälkeen laukkasi keltainen Mazda soraisia teitä siihen tahtiin, että siinä oli Basti Lindholm hieman ihmeissään kärkipaikalla. Toki olisiko kärkipaikka vaihtunut ilman Lindholmin ulkoilua, ken tietää.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
166
Sijainti
Joensuu
Mikko oli luonnonlapsi hyvässä ja pahassa. Sovituista asioista kiinni pitäminen oli joskus vaikeaa kun tuli joku kiinnostavampi aktiviteetti väliin. Aika huima on esimerkiksi tarina RAC-rallin paluumatkalta, mutta sitä ei taida olla syytä tähän kirjoittaa.

Taustalla oli varmaan myös turhan läheinen suhde "humppatouhuihin". Tällä taisi olla syytä aikaiseen poismenoon. Puhuin kerran Jakke Honkasen (Mikon kartturi) kanssa Ruotsin rallin nuotituksen aikana. Jakke oli vähän sitä mieltä, että ei tänne ryyppäämään ole tultu vaan tekemään nuottia ja ajamaan kilpaa.

Hauska muisto Ruotsin rallista on jäänyt mieleen. Mikolla oli taas kerran hieno auto teipattuna sponsorin väreihin. Lähtölavalla kuuluttaja ihaili autoa ja kysyi paljonko rahaa on varattuna rallia varten. Mikko tokaisi, että paljon mutta ei hän sitä ruotsin kruunuissa osaa sanoa, kun tuo teidän rahanne ei ole minkään arvoista. Oli hetken aika hiljaista ja sitten kuuluttaja väänsi väkinäisen tekonaurun.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ehkä kuitenkin jos puhutaan Sundströmin The Kisasta, niin täytyy mainita Hankiralli - 90. Turboletkun irtoamisen jälkeen laukkasi keltainen Mazda soraisia teitä siihen tahtiin, että siinä oli Basti Lindholm hieman ihmeissään kärkipaikalla. Toki olisiko kärkipaikka vaihtunut ilman Lindholmin ulkoilua, ken tietää.
Kyllä siitä vieläkin huikeampi trilleri olisi tullut, jos Lindholm olisi pysynyt tiellä. Toki itsehän Basti pelin lopulta ratkaisi. Ensimmäisen päivän jälkeen Lindholmin ja Sundtrömin ero oli 2.28. Lauantai-iltapäivänä Forssan tauolla, 136,96 ek-kilometrin jälkeen, eroa oli 1.23. Eli n. 0,47s/km Mikko oli Bastia saavuttanut. Forssan jälkeen edessä oli vielä 114,57 ek-kilometriä, joten Kyllösen suosimalla tasaisella matematiikalla Bastin etumatka olisi riittänyt Dipoliin saakka. Tauon jälkeen Suntta ehti nipistää vielä 25 sekuntia tuosta erosta pois (=0,37s/km) ennen kuin Oinasjärven ek:lla Basti sitten parkkeerasi Lancian ojaan.

Mutta siitä ei pääse mihinkään, että mahtavan näköistä se Sundstömin meno oli. Kuten tässä Kanajärven ek:lla, kun Mikko näyttää miten hankala tuplaoikea otetaan kun on oikein tosi kiire.

 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo kuuntelin sen kyllä. Itse ymmärsin tuon 86 osan hiukan erilailla, mutta olkoon.
Kuuntelin vielä tuon kohdan Silander-jaksosta uudestaan ja korjaan aiempaa lausuntoani: Lancialta siis soitettiin Sundströmille, että olisi tarjolla Lancia Delta S4 Suurajoihin. Sundström ajoi siis Suomessa Fiatia ja Englannissa Pösöä. Soitti sitten Englannin Pösön tallipäällikölle, joka soitti Todtille, ja Todt rupesi uhkaamaan oikeusjutuilla tai sovitun RAC-tehdasauton perumisella, jos olisi Lancian tarjoukseen suostunut. En tiedä olisiko tästä hommasta sitten selvitty oikean managerin avulla...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kuuntelin vielä tuon kohdan Silander-jaksosta uudestaan ja korjaan aiempaa lausuntoani: Lancialta siis soitettiin Sundströmille, että olisi tarjolla Lancia Delta S4 Suurajoihin. Sundström ajoi siis Suomessa Fiatia ja Englannissa Pösöä. Soitti sitten Englannin Pösön tallipäällikölle, joka soitti Todtille, ja Todt rupesi uhkaamaan oikeusjutuilla tai sovitun RAC-tehdasauton perumisella, jos olisi Lancian tarjoukseen suostunut. En tiedä olisiko tästä hommasta sitten selvitty oikean managerin avulla...
Ainakin manageri olisi kyennyt joko 1) kieltäytyä Lancian suuntaan kunniasta (jos kuvio olisi sopimusteknisesti ollut mahdoton) ilman, että Todt tai O'Dell olisivat sotkeutuneet asiaan ollenkaan, tai 2) kertoa Todtille, ettei oikeusjutulle ole mitään perusteita, että Mikko ajaa sitten Jyskälässä Lanciaa ja pulinat pois. Tuskin Todt olisi kuitenkaan mitään oikeusjuttua nostanut, antoihan tämä Aleninkin sopimusasian lopulta olla ilman mitään juridisia toimenpiteitä. Lisäksi, tuolloin (kesällä 1986) alkoi tulla jo selväksi, että Peugeot joutuisi sopivan auton puutteessa poistumaan sarjasta seuraavaksi kaudeksi. Tässä mielessä suhteiden lämmittäminen nimenomaan Lancian suuntaan olisi saattanut olla pitkällä tähtäimellä fiksumpi veto. Toki Sundström ajoi vielä kaudet 1987 ja 1988 Brittein sarjassa maahantuojan Pösöä - tallikuljettajana - että ei se nyt ihan metsään mennyt näinkään pelattuna.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Mielenkiintoinen kuvio on myös 1992 kun Mikko lähti ajamaan N-ryhmän FIA cupia maailmalle Lancialla. Ruotsissa vauhti ei ollut hääppöistä ennen keskeytystä. Portugalin vauhdista ei ole tietoa, mutta keskeytys sielläkin tuli tekniseen vikaan. Uudessa-Seelannissa sitten voitto (tosin pahimmat vastustajat Bin Sulyaem ja Menem jr. keskeyttivät) ja Lancia myytiin Uuteen-Seelantiin. Jyskälään lähdettiin N-ryhmän Nissanilla, jossa vauhtia riitti, mutta vaihdelaatikko hajosi Hassissa. Jossain määrin Mikon ura tuntui loppuneen tähän, vaikkakin kävi voittamassa vielä Tunturirallin Mazdalla 1993 (ja keskeyttämässä Hankirallissa). Oliko vuoden 1992 kv-uraan pistetty kuitenkin liian isot panokset kiinni?
 
Ylös