300 000 markan rengasvalinta
Tuli tuossa piirreltyä vuoden 1990 Keravan Miljoona-Cup osakilpailua ja siinä samassa tutkittua, että mitäs siinä kisassa oikein kävikään. Tätä kisaahan ei valitettavasti löydy youtubesta (täytyy katsoa, josko tästäkin löytyisi vielä vanha VHS varastosta), mutta sen verran muistin, että jotain dramaattista siinä ihan loppumetreillä tapahtuu. Ja myöskin sellaisen aikalaistarinan olen kuullut, että Sundström skippasi palkintojen - tai tässä tapauksessa rahan - jakotilaisuuden.
Noh, ensinnäkin, vuoden 1990 Miljoona-Cupissa oli viisi osakilpailua, joista lopullisiin pisteisiin huomioitiin neljä parasta suoritusta. Pisteitä jaettiin hieman eksoottisella kaavalla 20-17-15-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2 ja kaikille muille maaliin saakka ajaneille annettiin vielä yksi lohtupiste. Ennen Keravan finaalia tilanne oli:
Eli mestaruus, ja 400 000 mk, oli tarjolla enää Lammelle, Sundströmille ja Lindholmille. "Omissa käsissä" homma oli enää Lammella - kisasta kakkostila ja Paimioon voisi lähteä muhkea sekki kainalossa.
Toinen Miljoona-Cupin erikoisuus oli lähtöpaikkojen arvonta. Lampi veti itselleen kärkipään lähtöpaikan, mutta Sundström ja Lindholm tulisivat vasta yli 40-päisen joukon hännillä. Juuri ennen kuin ensimmäinen pätkä alkoi (EK1 oli sama kuin EK3, kahdeksan kierrosta Keravan 1,4 kilometriä pitkällä "katuradalla"), taivas aukesi ja ensimmäiset autot joutuivat rämpimään todella märissä olosuhteissa. Tulos: Lampi jäi 11-kilometrisellä pätkällä Suntan pohjista 20 sekuntia. Lindholmkin oli hyvin asemissa kisan kakkosena, mutta jo viisi sekuntia Mikon perässä. Kakkospätkällä, joka kierteli Myllynummen rallisprinteistä tutuissa maisemissa, Sundström lisäsi johtonsa yhdeksään sekuntiin. Lampikin pääsi ajamaan pätkän tasavertaisissa olosuhteissa ja oli kolmas, kolme sekuntia Mikkoa hitaampana ja sekunnin Bastia nopeampana. Näin ollen viimeiselle pätkälle lähdettiin tilanteesta, että Lampi oli kisan jaetulla kuudennella sijalla ja tarvitisisi jonkinmoisen ihmeen mestaruuteen. Lopullisen naulan Lassen mestaruusarkkuun iski juuri ennen kisan kolmatta ja viimeistä pätkää tullut uusi sadekuuro, joka jälleen kasteli tien kärjessä startanneille. Marko Mäkinen tiivistää kihelmöivän jännityksen VM:n kisaraportissa (josta muuten riemastuttavasti bongasin myös itseni lippusiiman korkuisena katsomassa Juha Miettisen menoa Sierra RS Cosworthilla) ansiokkaasti näin:
Uuden sadekuuron jälkeen viimeinenkin pätkä oli todella liukas, ja Lampi sai heittää hyvästit sarjan pääpotille. Tulossa oli joko toinen tai kolmas sija. Sarjan voitto ratkaistiin Mikon ja Bastin kesken. Molemmat tiesivät tilanteen ennen ratkaisevaa erikoiskoetta, joten viimeisessä huollossa käytiin ankaraa pohdintaa oikeasta rengasvalinnasta. Tiedot EK:lta kertoivat, että radalla on edelleen kosteutta, mutta asfaltti oli sateen tauottua kuivumaan päin. Mikko valitsi riskejä ottamatta kuvioidut slicksit, Basti päätyi puhtaaseen slicksiin.
Ja mitä kävikään... ensimmäisenä kärkikaksikosta pätkän tuli läpi Sundström, tuloksena kuuden sekunnin pohjat ennen Timo Heinosta ja peräti kahdeksan sekunnin parannus omaan EK1:n kellotukseensa. Se oli kuitenkin hyvin vaatimatonta sen rinnalla, että Basti raivosi pätkän läpi - riskirengasvalinnalla - 13 sekuntia Mikkoa nopeammin ja nappasi koko 400 000 markan pääpalkinnon itselleen! Lampi oli lopulta kisan seitsemäs ja näin ollen Sundströmin jo varmalta näyttänyt mestaruus vaihtui sarjan kolmostilaan ja 300 000 markkaa pienempään palkintosekkiin.