A-ryhmän jutustelu

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1371
Auriolin tiputus junnutiimin oli kummallinen ratkaisu, oliko joku sponssikikkailu takana vai oliko luotto oikeasti mennyt. auto ja huolto oli silti kai tehtaan vastaavat.

Ei Biassion mihinkään hyytynyt. Hän vain ajoi omalla tasollaan ja se taso paljastui sitten näin karmeasti kun tuli lisää kilpailua. Yksi yliarvostetuimpia kuskeja koskaan. Nää kaks mestaruutta hän sai lahjaksi, koska ei ollut mitään vastusta. Lancia sabotoi Markun pois mestaruudesta. 88 piti sääntöjen mukaan ajaa väh 1 kaukokisa, Markulta yllättäen ne peruuntui, 89 Markku ajoi peräti 3 MM rallia, joten Biasion väkisin ajatettiin mestariksi. Toki Markku itsekkin möhli muutaman kisan, mutta tais tietää jo silloin, ettei saa voittaa mestaruutta jos Miki on tallikaverina. 90 Biasion oli selkäleikkauksen takia huililla joitain kisoja.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5290
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ei Biassion mihinkään hyytynyt. Hän vain ajoi omalla tasollaan ja se taso paljastui sitten näin karmeasti kun tuli lisää kilpailua. Yksi yliarvostetuimpia kuskeja koskaan.
Ja kukas se olikaan joka oli kärjessä Sintran pätkien ensimmäisen kierroksen jälkeen Portugalissa 1986, kun viivalla olivat Mikkolaa lukuunottamatta käytännössä kaikki ns. isot pojat B-ryhmän kaikista karmeimmilla hirviöillä?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14810
Sijainti
Tampereen lenkki
Mä olisin kans samaa mieltä siitä että Biasion ei ole niin hyvä kuski kuin mitalisaldo antaa ymmärtää. Ehkä enemmän sellainen danisordomainen varma suorittaja mutta harvemmin räjähtävän vauhdikas. Vuosina 1988 ja 1989 ei ollut oikein varteenotettavia koko kautta ajavia haastajia koska Alenin ohjelmaa supistettiin, Auriol oli vielä noviisi ja Toyotassa ongelmia. Toki Biasion jatkoi varmaa suorittamista vielä vuosina 1990-1991: aina maaliin tullessaan oli podiumilla ja voittikin vielä kaksi rallia. Tosin ulosajojakin alkoi tulla enemmän kuin aiemmin, ehkä siksi että oli paine nostaa vauhtia Sainzin, Kankkusen ja Auriolin tasolle? Nämä kaudet oli myös Biasionille vajaita, molempina vuosina seitsemän rallia kun pisteisiin olisi saanut laskea 1990 kahdeksan ja 1991 yhdeksän parasta tulosta. Sainzhan ajoi 1990 koko kauden Norsunluurannikkoa lukuunottamatta, ja lopullisessa pistesaldossa on pelkkiä ykkös- ja kakkossijoja.

Muistelen lukeneeni VM:stä Australian 1990 raportista että Auriol sai siinä kohtaa alennuksen Jolly Clubiin rungittuaan kahdesti peräkkäin.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
655
Ei Biasionilla ollut räjähtävintä nopeutta, mutta todella kova kuski silti. Tuplamestaruus oli paljolti kiinni myös sopivasta ajoituksesta ja kilpailun puutteesta.

1986 voitti Alenin Argentiinassa ja oli San Remon fiaskossa Alenia edellä ennen tallimääräystä, mutta oli vielä aika juniori
1987 voitti Alenin koko sarjassa (vain yhdellä pisteellä, jos Monten tallimäärys eliminoidaan) eikä ollut mitenkään älyttömän paljon perässä Kankkusta nopeudessa,
1988 olisi voittanut Alenin, vaikka Markulle olisi annettu mahdollisuus hakea helppo voitto Uuden-Seelannin rallista.
1989 Biasion olisi toki voittanut melkein vaikka turboletku irti, kun Toyota ei kestänyt ja Mazda ja pari rallia voittanut Mitsu ei ajattanut koko sarjaa.
1990 Alkoi pienoinen hiipuminen, vaikka kaksi voittoa ja kolme kolmossijaa ei ollut missään nimessä huono suoritus.
1991 Sainzin, Kankkusen ja Auriolin kyyti oli liikaa
1992 Sierra Cosworth oli tavalliselle kuolevaiselle auttamattoman kilpailukyvytön. Sillä ei pärjännyt enää edes Delecour.
1993 Oli vähän kuin 1990, ihan kohtalainen kausi, mutta omassa tallissa Delecour voitti mennen tullen ja koko sarjassa uransa kovimmassa iskussa ollut Kankkunen.
1994 Tasaisen varmaa, mutta jäi huippujen jalkoihin
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Muistelen lukeneeni VM:stä Australian 1990 raportista että Auriol sai siinä kohtaa alennuksen Jolly Clubiin rungittuaan kahdesti peräkkäin.
Näin se meni.



Eihän tuo Didin -90 kausi tosiaan mikään huono ollut. Ongelma vaan oli, että kriittisessä vaiheessa maailmanmestaruustaistelua tuli kaksi täysin katastrofaalista kisaa peräjälkeen. Jyskälän suoritus vetää vertoja Novikovin esitykselle Jyskälässä vuonna 2009, varmasti kokonaisuutena yksi surkeimpia huippukuskien suorituksia yksittäisessä rallissa. Ja heti sen perään tuli Australiassa tuo aloittelijamainen virhe heti rallin alussa:


Ehkä Lancialla on tuossa kohtaa katsottu että tällä kaverilla ei vielä kasetti kestä. Didier oli kuitenkin itse tuosta Jolly Club siirrosta vain iloinen koska sai ensimmäistä kertaa Lancialla säätää autonsa mielensä mukaan. Omien sanojen mukaan kaksi edellistä kautta oli pakko ajaa sorakisat Biasionin ja Kankkusen säädöillä. Otteetkin muuttuivat huomattavasti varmemmiksi kuin aikaisempina kausina. -91 ei tullut kuin yksi voitto, mutta tuo oli tavallaan ensimmäinen kausi Didin uralla jolloin mies osoitti olevansa valmis vakavasti taistelemaan maailmanmestaruudesta tulevaisuudessa. Jyskälässäkin ajoi vähän huomaamatta melko hienon ajon.

Nää kaks mestaruutta hän sai lahjaksi, koska ei ollut mitään vastusta. Lancia sabotoi Markun pois mestaruudesta.
Rankkaan prime Markun kyllä Mikin edelle mutta ehkä vähän kyseenalaista väittää että Markku olisi pystynyt A-ryhmän Deltalla viemään -88 ja -89 mestaruudet, vaikka olisi saanut ajaa tismalleen saman ohjelman kuin Biasion. Markun parhaat päivät alkoivat olemaan takanapäin ja Miki oli juuri tuolloin parhaimmillaan ja äärimmäisen varma kuljettaja. Biasionhan veti jotain 4-5 kautta putkeen ilman ainuttakaan ulosajoa ja voitti samalla vinon pinon ralleja siihen päälle. Edes Sordo tai Hirvonen eivät ole ikinä päässeet samanlaiseen varmuustasoon.

Keskinäisten kisojen pisteet 1987-89:
Biasion 128
Alen 93

Pohjat:
Biasion 112
Alen 77

Biasionillahan oli tosiaan se selkäleikkaus vuonna -90 ja siitä alkoi myös alamäki. En tiedä vaikuttiko se sitten jotenkin vai oliko jo motivaatiokin vähän mennyttä parin mestaruuden jälkeen. Loppupeleissähän Miki lopetti hyvin nuorena, ikää oli vain 36 vuotta. Tosin taisi olla niin että oli juuri tullut isäksi kun lopetti ja lajin riskitkin olivat hyvin tiedossa Korsikan tapahtumien myötä.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
188
Ei Biasionilla ollut räjähtävintä nopeutta, mutta todella kova kuski silti. Tuplamestaruus oli paljolti kiinni myös sopivasta ajoituksesta ja kilpailun puutteesta.

1986 voitti Alenin Argentiinassa ja oli San Remon fiaskossa Alenia edellä ennen tallimääräystä, mutta oli vielä aika juniori
1986 Argentiinassa tehtiin tallimääräys, kulisseissa pelattiin todella rajua peliä. Pääkokkeina hämmensivät Cesare Fiorio ja Biasionin kartturi Tiziano Siviero. Tilanne meni niin tuimaksi, että Lancia lähetti helikopterin hidastamaan Markun vauhtia. Markku puolestaan repi pelihousunsa kabiinissa. "Mä huusin Kiikille, että ajan vittu vaikka kopterista läpi".
Sanremossa Markku oli 1.20 kärkeä perässä kärsittyään kaksi rengasrikkoa.

1987 Markku olisi ollut maailmanmestari ilman Lancian hölmöilyä. Tästä ei ole julkisesti hirvittävän paljon puhuttu, mutta mestaruus meni 1987 Sanremossa "ulosajoon". Markun alle laitettiin testikäytössä olleet renkaat, jotka eivät kestäneet rallin rasitusta. Renkaat lähtivät vanteilta ja Markun Lancia päätyi viinitilan puskiin. Renkaissa oli merkintä, joka tarkoitti "ei saa laittaa autoon". Kukaan ei oikein tiedä, tai ei ole kertonut, A) miksi tällaiset renkaat olivat edes huoltoautossa mukana, B) miksi ne värikoodista huolimatta laitettiin Markun auton alle. RAC:ssa ei olisi ollut Markulla juurikaan panosta, jos hän olisi ajanut toiseksi tai kolmanneksi Sanremossa. Muistaakseni Markku oli toisena ulosajon tapahtuessa.

1988 Markku ei saanut enää niin laajaa ohjelmaa kuin Miki. Silti hän voitti kolme rallia, Portugali meni piloille yleisö-EK:n teknisen vian vuoksi.
1989 nallekarkit eivät menneet edes sinne päin tasan Lancialla. Markku kertoi myöhemmin, että hänelle tilanne selvisi Portugalissa tauolla. Fordin päällikkö Peter Ashcroft tuli kertomaan Markulle, että risteyksessä jossa hän oli katsomassa, Biasionin autosta tuli paljon pidempi lieska kuin sinun autostasi. Silloin Markku tajusi, ettei hän saanut enää samanlaista kohtelua kuin Biasion. Lopulta Markku sai ajaa vain kolme MM-rallia. Kausihan meni sinänsä hyvin, yksi kakkostila, yksi kolmostila ja Jyväskylässä keskeytys kakkostilalta moottoririkkoon.

Tämän päivän näkövinkkelistä on vaikea uskoa, mitä kaikkea Lancialla tapahtui 1980-luvulla. Jostakin jotakin kertoo se, että vuoden 1986 Olympus-rallin jälkeen Peugeotin Jean Todt soitteli koko ajan FIAn ja silloisen Fisan päättäjille saadakseen Sanremon tulokset mitätöityä. Samaan aikaan Lancian päällikkö Cesare Fiorio keskittyi ajamaan offshore-veneellä pitkin Välimerta. Lancia luotti rallikomission puheenjohtaja Guy Goutardin sanaan. Hän vannotti ennen Olympusta, että Sanremon tulokset jäävät voimaan ja Olympuksen voittaja on vuoden 1986 maailmanmestari. Goutard kertoi tämän pöydässä, jossa istuivat samanaikaisesti Markku, Juha, Todt ja Fiorio. Peugeot -leiri on tehokkaasti "unohtanut" tämän palaverin olemassaolon.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
655
1987 RAC:ssa olisi voinut käydä vaikka mitä. Ei se Kankkusen autokaan tiellä pysynyt.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
528
Sijainti
pk.seutu
Peugeot -leiri on tehokkaasti "unohtanut" tämän palaverin olemassaolon.
Tästä on Tomin nuoteissa, molempien Juhien jaksoissa konkreettinen esimerkki. Voi olla että muistan väärin, mutta Kankkunen taisi jopa vähän ärtyä, kun Tomi otti asian esille
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
528
Sijainti
pk.seutu
Mitä Aurioliin tulee, niin hänen suurin ongelmansa, Kankkuseen ja Sainziin nähden taisi olla se, että hän oli paljon riippuvaisempi auton täydellisistä säädöistä kuin nuo kaksi. Jos auto istui Didille käteen kuin hanska ja hänellä oli siihen täydellinen luotto, ranskalainen oli jokseenkin pitelemätön. Toisaalta Auriolin huono päivä oli sitten oikeasti paljon huonompi kuin Juhan tai Carloksen huono päivä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5290
Sijainti
Suonionkatu 1 C
1987 Markku olisi ollut maailmanmestari ilman Lancian hölmöilyä.
Millään tavalla yrittämättä kiistää San Remon mahdollisia tapahtumia, mutta kyllähän Markulla taisi homma olla vielä RAC:hen lähdettäessä ihan omissa käsissä. Mestaruus olisi vaatinut 1) sijoittumisen vähintään toiseksi, mikäli voittaja ei olisi Kankkunen tai 2) voiton jos Kankkunen olisi sijoittunut toiseksi (ja Kankkusella toki sama asetelma toisinpäin). Mikäli kumpikaan Lancian suomalaisista ei olisi ollut kahden parhaan joukossa, olisi mestaruus olisi mennyt Biasionille. Ottaen huomioon RAC:n tuon vuotisen lähtölistan (Mazda perui Salosen ilmoittautumisen jättäen Lancian kisan ainoaksi neliveto-tehdastalliksi) ja Lancian sen hetkisen kilpailukyvyn, tuossa oli tavallaan vuoden 1986 Olympus revisited ja juuri sillä "alkuperäisellä" panoksella, eli voittaja olisi mestari (toki Olympuksesta puuttui Ericssonin kaltainen duon ulkopuolinen kirittäjä, mutta nyt olivat kuitenkin kaikki saman tallin leivissä).

San Remossa Markku oli 10 pätkän jälkeen viidentenä.

1698252665513.png

Tauon jälkeen Markku teki neljälle pätkälle seitsemästä pohjat (jakaen ne kerran Biasionin kanssa) ennen ulosajoa EK18:lla.

1698252726766.png
1698252775140.png

Ja tässä ei tosiaan ole tarkoitus kyseenalaistaa Markun suuruutta, ainoastaan hakea objektiivisesti "totuutta".
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
655
Kovaa Markku tuli, mutta EK12:lla jäi 40s. Sen vuoksi Biasionin lisäksi myös Saby on ollut edellä ulosajoa ennen. Auriolin ja Ragnottin ohi Alen on ehtinyt.
 
  • Like
Reaktiot: DC

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5290
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Palataan vielä hetkeksi vuoteen 1987 ja San Remoon. Odotukset olivat selvästi korkealla sillä tämä ensimmäinen juttu on HS:n uutisetusivulta johon ralli jopa 80-luvun kulta-aikoina ei ihan joka MM-rallin osalta päässyt.

HS_13101987_1.JPG
HS_13101987_2.JPG
HS_13101987_3.JPG
HS 13.10.1987

HS_14101987_1.JPG
HS_14101987_2.JPG
HS 14.10.1987

Markun saldo keskeytykseen johtaneiden ulosajojen osalta on ollut kyllä huikea: 1982 Hankiksen pahan lipan jälkeen vehkeet jäivät seuraavan kerran tien varteen oman virheen seurauksena viisi ja puoli vuotta myöhemmin, juuri tässä 1987 San Remossa. Tarkistamatta lienee kovaa kamaa all-time vertailussa.
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
655
"Sateet suosivat nelivetoisia Lancioita ja tallin päälliköt toivovatkin sään jatkuvan avauspäivän kaltaisena. Takavetoiset autot ovat kuitenkin pysyneet hyvin kuvioissa mukana, mistä kertoo Ragnottin (Renault) mainio vauhti." -HS 13.10.1987

Missähän päässä ne Ragnottin Rellun vetävät pyörät olivat?

R11 Turbo oli 1987 yllättävänkin kilpailukykyinen. Sittemmin iskutilavuuden turbokerroin nousi ja nuo 1,4-litraiset koneet menivät yli 2-litraisten luokkaan ja kilpailukyky katosi suuremman minimipainon vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1062
"Sateet suosivat nelivetoisia Lancioita ja tallin päälliköt toivovatkin sään jatkuvan avauspäivän kaltaisena. Takavetoiset autot ovat kuitenkin pysyneet hyvin kuvioissa mukana, mistä kertoo Ragnottin (Renault) mainio vauhti." -HS 13.10.1987

Missähän päässä ne Ragnottin Rellun vetävät pyörät olivat?

R11 Turbo oli 1987 yllättävänkin kilpailukykyinen. Sittemmin iskutilavuuden turbokerroin nousi ja nuo 1,4-litraiset koneet menivät yli 2-litraisten luokkaan ja kilpailukyky katosi suuremman minimipainon vuoksi.
Taisi olla etuvetoinen tuo R11 Turbo.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14810
Sijainti
Tampereen lenkki
Taisi olla etuvetoinen tuo R11 Turbo.
Taisi Magnum2300 tietää sen. :)

Olen sanonut aiemminkin, mutta kausi 1987 oli mielenkiintoinen kaluston kirjavuuden ja erilaisten teknisten ratkaisuiden puolesta. Isoa ja pientä konetta; etuvetoa, takavetoa ja nelivetoa; turboa ja vaparia jne. Vaikka Lancia sitten veikin isoimmat pytyt niin ainakin yksittäisiä hyviä sijoituksia saatiin myös muilla autoilla.

Näillä kaikilla autoilla voitettiin MM-ralli vuona 1987
- Lancia Delta HF 4WD
- Mazda 323 4WD
- Audi 200 Quattro
- BMW M3
- Volkswagen Golf GTi

Näillä päästiin lisäksi podiumille:
- Renault 11 Turbo
- Toyota Supra 3.0i
- Subaru RX Turbo
- Ford Sierra RS Cosworth
- Nissan 200SX

Vuoden 1988 lista on myös ihan jännä, eli voittoon ajoivat:
- Lancia Delta HF 4WD
- Lancia Delta Integrale
- Ford Sierra RS Cosworth
- Opel Kadett GSi
- Nissan 200SX

Podiumille:
- Peugeot 205 GTI
- Ford Sierra XR4x4
- Audi Coupe
- Mazda 323 4WD
- Mitsubishi Starion Turbo
- Toyota Celica GT-4
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2372
mitenkäs te paremmin asioita muistavat - oliko tuo A-ryhmä ihan joku olemassa oleva luokka jo 1986, vai kehitettiinkö tuohon rakoon ihan uudet säännöt hyvin lyhyellä aikavälillä? Autojen kirjosta päätellen ainakin yrittäjää on ollut jos jonkinmoista, joten ihan mukiinmenevät säännöt oltiin saatu silloin luotua sen puolesta.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3240
Sijainti
JKL
Oli A-ryhmä jo aiemmin B-ryhmän kanssa yhtäaikaa. Esim. Audilla oli 80 ja Coupe Quattro jo paljonkin ennen.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
358
Sijainti
Vantaa
A-ryhmä tuli samanaikaisesti B- ja N-ryhmien kanssa eli kaudeksi 1982.
Tuolloin 1982 numeroryhmät korvattiin A, B, C ja N-ryhmillä.

Rallissa siis
Ryhmä 1 -> Ryhmä N
Ryhmä 2 -> Ryhmä A
Ryhmä 4 -> Ryhmä B

Ratapuolella sitten lisäksi
Ryhmä 5 -> Ryhmä B
Ryhmä 6 -> Ryhmä C
 
  • Like
Reaktiot: DC
Ylös