Wikipedian mukaan autoa ruvettiin valmistamaan lokakuussa 1986, ja A-ryhmän luokitusta varten piti saada 2500 autoa valmistettua vuoden sisällä, eli ei olisi ollut valmis kaudelle 1987.Miksiköhän muuten Toyota ei aloittanut Celican nelivetoprojektia jo kesällä 86? Auto olisi ollut valmiina kaudelle 87, kuten Lancialla ja Mazdalla.
Teknisesti ottaen kaikki autot luokitellaan yhä A-ryhmään eli eipä tuon osalta ole muuttunut mikään.Wikipedian mukaan autoa ruvettiin valmistamaan lokakuussa 1986, ja A-ryhmän luokitusta varten piti saada 2500 autoa valmistettua vuoden sisällä, eli ei olisi ollut valmis kaudelle 1987.
Varmaan myös uuden tehtaalta tulleen auton kanssa piti tehdä aika pitkä kehitystyö ennen ralliauton luokittelua. ST185-malli esiteltiin myös jo syksyllä 1989, eli yli kaksi vuotta ennen MM-rallidebyyttiään.
Tässä taas hyvä muistutus niille, jotka haikailee A-ryhmästä pääluokkaa.
On siinä sellanen ero, että nykyään pitää rakentaa 2500 karvalakkikauppakassimallia, ja sitten ralliherkut voidaan tehdä pajalla päälle (esim Rally2 tai WRC varten), ennen piti rakentaa 2500 nelivetoturboa ja niillä ratkaisuilla enemmän tai vähemmän ajettiin sitten rallia.Teknisesti ottaen kaikki autot luokitellaan yhä A-ryhmään eli eipä tuon osalta ole muuttunut mikään.
Nojuu hiukan, WRC säännöt taisivat ensimmäisenä sallia tämän tyyppisen rakentamisen. Toki A-ryhmänkin säännöt sallii melkopaljon muuttamista luokitustodistuksen vakio-osista (ja toki lisäluokitukset). Sitä en tiedä miltä näyttivät A-ryhmän säännöt 1987, kuinka paljon lienee eroa nykypäivään? Mutta joo piti pohja-autossa kuitenkin olla jo neliveto ja turbo.On siinä sellanen ero, että nykyään pitää rakentaa 2500 karvalakkikauppakassimallia, ja sitten ralliherkut voidaan tehdä pajalla päälle (esim Rally2 tai WRC varten), ennen piti rakentaa 2500 nelivetoturboa ja niillä ratkaisuilla enemmän tai vähemmän ajettiin sitten rallia.
Tuskinpa A-ryhmän säännöt merkittävästi on muuttuneet, mutta päälle on tullut näitä lisäluokkien muokkausmahdollisuuksia.Nojuu hiukan, WRC säännöt taisivat ensimmäisenä sallia tämän tyyppisen rakentamisen. Toki A-ryhmänkin säännöt sallii melkopaljon muuttamista luokitustodistuksen vakio-osista (ja toki lisäluokitukset). Sitä en tiedä miltä näyttivät A-ryhmän säännöt 1987, kuinka paljon lienee eroa nykypäivään? Mutta joo piti pohja-autossa kuitenkin olla jo neliveto ja turbo.
Ei kai kukaan A-ryhmästä halua pääluokkaa, mutta moni haluaisi, että autot näyttäisivät "A-ryhmäläisiltä", eli sileäkylkisiltä ja enemmän samanlaisilta kun ne on kaupassa ilman liiallisia siipihärpäkkeitä.Tässä taas hyvä muistutus niille, jotka haikailee A-ryhmästä pääluokkaa.