A-ryhmän jutustelu

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
553
Sijainti
pk.seutu
Miksiköhän muuten Toyota ei aloittanut Celican nelivetoprojektia jo kesällä 86? Auto olisi ollut valmiina kaudelle 87, kuten Lancialla ja Mazdalla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Miksiköhän muuten Toyota ei aloittanut Celican nelivetoprojektia jo kesällä 86? Auto olisi ollut valmiina kaudelle 87, kuten Lancialla ja Mazdalla.
Wikipedian mukaan autoa ruvettiin valmistamaan lokakuussa 1986, ja A-ryhmän luokitusta varten piti saada 2500 autoa valmistettua vuoden sisällä, eli ei olisi ollut valmis kaudelle 1987.

Varmaan myös uuden tehtaalta tulleen auton kanssa piti tehdä aika pitkä kehitystyö ennen ralliauton luokittelua. ST185-malli esiteltiin myös jo syksyllä 1989, eli yli kaksi vuotta ennen MM-rallidebyyttiään.

Tässä taas hyvä muistutus niille, jotka haikailee A-ryhmästä pääluokkaa.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
608
Sijainti
Tallissa
Wikipedian mukaan autoa ruvettiin valmistamaan lokakuussa 1986, ja A-ryhmän luokitusta varten piti saada 2500 autoa valmistettua vuoden sisällä, eli ei olisi ollut valmis kaudelle 1987.

Varmaan myös uuden tehtaalta tulleen auton kanssa piti tehdä aika pitkä kehitystyö ennen ralliauton luokittelua. ST185-malli esiteltiin myös jo syksyllä 1989, eli yli kaksi vuotta ennen MM-rallidebyyttiään.

Tässä taas hyvä muistutus niille, jotka haikailee A-ryhmästä pääluokkaa.
Teknisesti ottaen kaikki autot luokitellaan yhä A-ryhmään eli eipä tuon osalta ole muuttunut mikään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Teknisesti ottaen kaikki autot luokitellaan yhä A-ryhmään eli eipä tuon osalta ole muuttunut mikään.
On siinä sellanen ero, että nykyään pitää rakentaa 2500 karvalakkikauppakassimallia, ja sitten ralliherkut voidaan tehdä pajalla päälle (esim Rally2 tai WRC varten), ennen piti rakentaa 2500 nelivetoturboa ja niillä ratkaisuilla enemmän tai vähemmän ajettiin sitten rallia.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
608
Sijainti
Tallissa
On siinä sellanen ero, että nykyään pitää rakentaa 2500 karvalakkikauppakassimallia, ja sitten ralliherkut voidaan tehdä pajalla päälle (esim Rally2 tai WRC varten), ennen piti rakentaa 2500 nelivetoturboa ja niillä ratkaisuilla enemmän tai vähemmän ajettiin sitten rallia.
Nojuu hiukan, WRC säännöt taisivat ensimmäisenä sallia tämän tyyppisen rakentamisen. Toki A-ryhmänkin säännöt sallii melkopaljon muuttamista luokitustodistuksen vakio-osista (ja toki lisäluokitukset). Sitä en tiedä miltä näyttivät A-ryhmän säännöt 1987, kuinka paljon lienee eroa nykypäivään? Mutta joo piti pohja-autossa kuitenkin olla jo neliveto ja turbo.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Nojuu hiukan, WRC säännöt taisivat ensimmäisenä sallia tämän tyyppisen rakentamisen. Toki A-ryhmänkin säännöt sallii melkopaljon muuttamista luokitustodistuksen vakio-osista (ja toki lisäluokitukset). Sitä en tiedä miltä näyttivät A-ryhmän säännöt 1987, kuinka paljon lienee eroa nykypäivään? Mutta joo piti pohja-autossa kuitenkin olla jo neliveto ja turbo.
Tuskinpa A-ryhmän säännöt merkittävästi on muuttuneet, mutta päälle on tullut näitä lisäluokkien muokkausmahdollisuuksia.

Siitä en ole ihan varma missä järjestyksessä asiat on tapahtuneet 80-90-luvuilla:

A)
1. Tehdas tekee siviiliauton
2. Rallitalli ottaa siviiliauton ja muokkaa siitä nelivetoturboralliauton
3. Tehdas tekee 2500 nelivetoturboluokitusmallia rallitallin ratkaisujen mukaan

vai

B)
1. Tehdas takee siviiliauton ja nelivetoturboluokitusmallin
2. Rallitallin pitää tehdä ralliauto tehtaan tekemien ratkaisujen mukaan

Kyllähän näissä autoissa kuitenkin monet siviilimallin ratkaisut oli sellaisia joiden kanssa piti elää, varmaan geometriat ja osien sijainnit, aerodynamiikat yms.

Veikkaisin itse B-vaihtoehtoa sen takia, että moni tehdastalli on ollut eurooppalainen satelliittitalli, ja esim Subarulla oli erillinen tehtaan oma talli, joka ajatti autoja Safarissa.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1636
Tässä taas hyvä muistutus niille, jotka haikailee A-ryhmästä pääluokkaa.
Ei kai kukaan A-ryhmästä halua pääluokkaa, mutta moni haluaisi, että autot näyttäisivät "A-ryhmäläisiltä", eli sileäkylkisiltä ja enemmän samanlaisilta kun ne on kaupassa ilman liiallisia siipihärpäkkeitä.
 
Ylös