Päivän teemaan sopien, aloitustunnelmia vuodelta ysiviis ->
VALENCE - Monte Carlo-rallin matkailuajona ajettava kokoontumisajo on ajajien kannalta tylsä, mutta ei aivan riskitön. Siitä antoi havainto-opetusta Torinosta lauantai-iltana startannut Juha Kankkunen, joka saapui sunnuntai-iltana Valenceen melkoinen lommo Toyotansa oikeassa kyljessä.
"Jonkinmoinen Delekuuri siihen antoi pusun", Kankkunen naureskeli sunnuntai-aamun tilannetta Alpeilla.
"Ajoimme sumussa vuorenhuipulla kulkevaa tietä muutaman auton jonossa. Yksi kaveri lähti mukamas kääntymään parkkipaikalle, mutta tekikin U-käännöksen osuen epähuomiossa meidän kylkeemme", Kankkunen selvitti.
Vauhtia ei kummallakaan osapuolella ollut juuri nimeksi, joten Kankkunen pääsi jatkamaan matkaansa takapyörään kihnanneen pellin oiottuaan ja juteltuaan kymmenisen minuuttia poliisin kanssa.
Toinen tänään alkavaan Monte Carlo-ralliin lähtevä suomalainen, Mitsubishin tehdaskuljettajana ensimmäisen täyden kauden aloittava Tommi Mäkinen saapui Valenceen Pohjois-Ranskan Reimsistä ilman kommelluksia.
Tositoimet rallissa ja tämän vuoden MM-sarjassa alkavat tänä aamuna. Huippukuljettajien tunnelmat kilpailun aattoiltana olivat lievästi sanoen hämmentyneet. Uusien rengas- ja huoltosääntöjen vaikutusta ei kukaan voinut varmuudella tietää. Suurin epävarmuustekijä on se, että huoltojen harventumisen vuoksi periaatteessa aina kaksi peräkkäistä ek:ta on ajettava samoilla renkailla. Aiemmin renkaat voi vaihtaa ja vaihdettiin jokaiselle ek:lle ja silti virhevalintoja pääsi tapahtumaan.
"Huippukuljettajatkin joutuvat nyt ajamaan ainakin 50 prosenttia erikoiskokeista väärillä renkailla, huono-onnisemmat ehkä jopa sata prosenttia", tiivisti Mitsubishille jäänuotteja tekevä Markku Alenin entinen kartanlukija Ilkka Kivimäki tilanteen.
"Kun sitten huomaa pätkällä, että renkaat ovat väärät, niin on oltava malttia ajaa kaikessa rauhassa huono aika. Jo seuraavalla pätkällä joku toinen joutuu samaan tilanteeseen ja erot tasoittuvat", Kivimäki filosofoi Valencen tummuvassa illassa.
Täyttä lumirallia ei Montesta tule tänäkään vuonna, vaikka tutustumisajon aikana nietokset olivat korkeat. Asfalttiteillä ajettavilla erikoiskokeilla vallinnee jälleen todellinen sekakeli: lunta, jäätä, sohjoa, märkää asfalttia ja kuivaa asfalttia. Kaikki yhdellä ja samalla ek:lla korkeuseroista ja varjopaikoista sekä vuorokauden ajasta riippuen.
Ennakkosuosikkeja ovat neljän tehdastallin kaikki kymmenen ajajaa: Toyotan Juha Kankkunen, Didier Auriol ja Armin Schwarz; Subarun Carlos Sainz, Colin McRae ja Piero Liatti, Mitsubishin Tommi Mäkinen ja Andrea Aghini sekä Fordin Francois Delecour ja Bruno Thiry. Siinä mielessä tilanne on hieno; Monte Carlosta on tulossa jännittävä, aito urheilukilpailu.
Kymmenen suosikin joukossa on kaksi suomalaista. Kankkuselle, joka saattaa olla viimeistä kertaa Montessa Tyynenmeren sarjaan siirtymissuunnitelmiensa vuoksi, toivoisi vihdoin voittoa yhdeksännellä yrityksellä. Edellisestä MM-rallin voitostakin (viime vuoden Portugali) on kulunut jo kohta 11 kukautta.
Tommi Mäkisen voitto olisi toinen Mäkisille 30 vuoden tauon jälkeen. Kolme vuosikymmentä sitten asialla oli Timo Mäkinen, joka loi voitollaan legendan lentävistä suomalaisista.
Tommi Mäkinen lähtee matkaan hyvin testatulla autolla. Hänellä on takana kunnioitettavat 2 000 testikilometriä Mitsubishillä. Luottamus autoon ja omiin kykyihin on vakaa.
"Tähän kilpailuun ja tähän kauteen lähden korkein tavoittein", vasta toista kertaa Monte Carlossa ajava Mäkinen vahvisti.
Rengasrulettia ajatellen Mäkinen oli salaperäinen.
"Mietin tuossa matkalla yhtä omaa ideaa. Sellaista ei ole aiemmin kokeiltu. Joka tapauksessa uusien huoltosäntöjen vuoksi täällä voi joutua tekemään huimiakin ratkaisuja", Mäkinen vihjaisi pitäen kuitenkin toistaiseksi ideansa omana tietonaan ja siirtyen samantien tiukkaan neuvonpitoon suomalaisten jäänuotittajiensa ja Michelinin ranskalaisen rengasasiantuntijan kanssa.
Kankkusen tavoite tälle kaudelle on myös kova.
"Tallille ei viimevuotista parempaa sijoitusta (valmistajien mestari) voi saada, mutta itselle pyrin hankkimaan paremman kuin viime vuoden kolmas", Kankkunen lupasi. Ja koska toiset sijat ovat Kankkuselle yhtä kuin tappio, niin tähtäimessä on viides maailmanmestaruus.
23.1.1995
HANNU HÄNNINEN Helsingin Sanomat