A-ryhmän jutustelu

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
889
Sijainti
Pohjois-Karjala
Sunnuntain ykköspätkä kyllä ajettiin kisavauhtia läpi ja meno oli kuin B-ryhmän aikaan Sintrassa:


Pätkä mitätöitiin sitten kuitenkin jälkikäteen, mutta ei yleisön takia. Järjestäjät sekoilivat jotain Mäkisen auton punnituksessa ennen pätkää ja Mitsun jarrut vioittuivat. Eli pätkän mitätöinti johtui siitä, että Mäkinen joutui ajamaan pätkän läpi viallisella autolla järjestäjien virheen takia.
Muistaakseni homma meni niin, että jarruputki taisi Tommilla katketa kun ajoi alas mittauslaitteelta. Ja jos en nyt väärin muista, niin tuolle ykköselle ajoi pohjat juuri Grönholm.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Aiemmin mainitusta kuvapankista poimittua:

- Markun lopulta MM:n maksaneen (?) lipan lopputulos San Remosta 1987
- Audi 200 Quattro racing-pyörillä, en muista Monte 1987 -videoilla nähneeni
- En muista tätä kuvakulmaa nähneeni aiemmin Lammen ja Burin mutkasta Harjulta 1987, tie näyttää kyllä todella liukkaalta
- Moninkertainen Korsikan voittaja Bernard Darniche vauhdissa Mersulla kyseisessä rallissa 1987 - Darniche keskeytti heti ekalla pätkällä ja käsittääkseni sen suhteellisen alkuvaiheessa, enkä muista edes nyt jo kuopatun forum-auto.comin 1000+ sivuisessa Korsika-ketjussa nähneeni kuvaa tai videota muualta kuin katsastuksesta
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
https://rallysportmag.com/remembering-lancias-10th-and-final-wrc-title-with-jolly-club/

Mielenkiintoisia kommentteja tässä Roberto Angiolinin haastattelussa, joka koskee aikaa kun Lancian tehdastalli vetäytyi MM-sarjasta 1991 (sic) lopussa ja jätti vastuuta Jolly Clubille. Ensinnäkin, jutussa kerrotaan taustaa vetäytymiselle

Why has Lancia found itself unable to remain involved in competition? "Big companies have to comply with rules laid down by the unions. These make it very difficult for a big company to engage in racing. Overtime is one example. Unions do not want some workers to have a lot of overtime: they would rather we employed more people instead. Small companies like us do not face these troubles. "The only people we employ are fully engaged in racing, rather than being only a small proportion of the total work force. We need one person available for us for 24 hours, not three different men for eight hours each. This thing is a terrible problem for a company like Fiat.”
tosin lopulta tehdas oli vielä aika isosti mukana auton kehitystyössä, mutta vain vuoden 1992 loppuun asti.

Where will Jolly Club’s budget for the 1992 programme come from?"The budget is mostly from the sponsors, with only a little financial contribution from the factory. But the preparation and development of the car is all from the factory. I suppose if you consider total expense, then the sponsors are paying not more than about 20%.”
Will Abarth continue to develop the Delta for competition? "The HF Integrale car will continue to be developed till the end of 1992. Abarth will build the cars, do all the pre-rally testing and take charge of technical evolution. We are being supplied with fourteen new competition cars for the season and I expect this model will continue well into the 1993 season.
nämä kommentit sen sijaan ovat hyvin mielenkiintoisia peilaten nykypäivään – 50-60 miljoonan dollarin vuosibudjetti on liikaa pyydetty valmistajalta ja autot ovat liian kalliita!

What do you think of the current Group A cars?“The competition car regulations have completely changed the nature of rally sport. The cars are now monsters which are too expensive, too far away from contact with production cars, with technical challenges which are quite different. We cannot change the style of rallying in 1992, but we should be pushing for changes in the future. "To participate in rallying as we know it nowadays, you have to ask for annual budgets of 50/60 million dollars, and you cannot ask that from constructors. Then there are the technical regulations – with engines which can produce 500bhp which must be fitted with restrictors that contain this power to 300bhp, you are involved in very expensive electronic research to gain the best advantage. It is all so wasteful.”

And the use of turbochargers? “This is an old system in engine design. Turbos are principally used in Italy to reduce taxes, by artificially keeping the size of the basic engine smaller on road cars! If we must keep down to 250bhp we should have 2-litre normally aspirated engines. Actually 2.5 litre is a sensible limit so everyone who wants can be active in rally sport. "Another problem is that there is now no justification in rally sport to put feedback into the research for road cars. The only reason for competing in rally sport as it is, is advertising. At least in Formula 1 they are developing atmospheric engines, we are still stuck with turbochargers. All these things Lancia has to consider before they can decide if they are going to come back officially to rally sport.”
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2021
Nämä kommentit sen sijaan ovat hyvin mielenkiintoisia peilaten nykypäivään – 50-60 miljoonan dollarin vuosibudjetti on liikaa pyydetty valmistajalta ja autot ovat liian kalliita!
Mielenkiintoisia kommentteja jutussa. Inflaatiolaskurin läpi vedettynä 50-60 miljoonaa dollaria vuonna 1992 vastaisi 110-130 miljoonaa dollaria tänä päivänä.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3829
Onpa huimia summia. Mielenkiintoista olisi tietää muiden vastaavan ajan tallien budjetteja. Pitää tuo linkin sisältö lukea myöhemmin, ei skaalautunut puhelimelle niin jää osa näkemättä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1551
Kuulostaa lähes pöyristyttävältä summalta. Millainen mahdollisuus on, että toimittajalla on menny liirat ja dollarit sekaisin? .....Dollareista kyllä selkeästi puhutaan. Toisaalta jos on pitänyt mekaanikoille maksaa ylityökorvaukset ynnä viikonloppulisät ynnä matkapäivärahat, niin äkkiä alkaa budjetit paisua.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Kun miettii millaisia määriä tuolloin testattiin, pelkästään jo Safariin, niin ihmettelen että se on noinkin vähän. Mutta sponsoreilta tuli sitten vielä rutkasti lisää?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1551
....pelkästään renkaita testattiin siihenaikaan varmaan enemmän kun nykyään testataan kaikkinensa yhteensä
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1280
Nuo summat kertoo kyllä myös yleisesti millaiset summat lajin parissa liikkui tuolloin ja merkitys markkinoinnissa. Ja on tuon mentävä käsikädessä myös lajia seuraavan yleisön kanssa ja kiinnostavuuden kanssa. Eli kulta-aikoja eleltiin..
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1351
Kuulostaa lähes pöyristyttävältä summalta. Millainen mahdollisuus on, että toimittajalla on menny liirat ja dollarit sekaisin?
Ei minkäänlainen, 50 000 000 liiraa olisi alle 300 000 dollaria.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1551
Kyllä nykyisten tehtaiden budjeteissakin on puhuttu 60-100 miljoonasta eurosta
Muistelisin printtimediasta luettuna n.90- 2000 luvulla, että usein puhuttiin epämääräisesti, että rallitallin budjetti on samaa luokkaa kun f1 häntäpään tallien.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
734
Muistelisin printtimediasta luettuna n.90- 2000 luvulla, että usein puhuttiin epämääräisesti, että rallitallin budjetti on samaa luokkaa kun f1 häntäpään tallien.
Mulla on mielikuva jostain tv-dokumentista, ehkä Kankkus-dokkari 1992, että rallitallin budjetilla pyöritettäisiin keskikastin F1-tallia.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1551
....ja mitenkä hän on tuon budjetin laskenut, onko siinä mukana kaikki 14 autoa jotka on rakennettu? Autothan voi myydä ainakin jollakin hinnalla kauden jälkeen
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1551
Ruotsi 1988, lyömätöntä tunnelmaa ja Sundströmin yksi monista mitä jos -hetkistä.

Näytä liitetiedosto 3865
Näytä liitetiedosto 3866
Näytä liitetiedosto 3867
Näytä liitetiedosto 3868

HS 5.2.1988
Suntta oli kyllä ihme tyyppi. En käsitä miksi hän juuttui ajamaan omatekoisella Mazdalla, kun paremmalla kalustolla olis taatusti pystynyt antamaan parempia näyttöjä. Miettikääpä hänen kykynsä esim yksityis Lancian puikoissa, siinä olis ollu moni ukko hätää kärsimässä, ehkä raha oli syy Mazdalla kituuttamiseen. Ehkä hän oli kauniisti sanottuna vähän taiteilija luonne, toisinsanoen itsepäinen, eikä taustalla ollut ilmeisemmin kunnon manageria joka olis ohjannut oikeisiin valintoihin. Mysteeri myös miten hän sai taustalleen keltaisen ison tupakkamerkin, joka kaikesta päätellen laittoi merkittävän määrän pelimerkkejä harrastukseen, oliko esim suhteita tms.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
734
Suntta oli kyllä ihme tyyppi. En käsitä miksi hän juuttui ajamaan omatekoisella Mazdalla, kun paremmalla kalustolla olis taatusti pystynyt antamaan parempia näyttöjä. Miettikääpä hänen kykynsä esim yksityis Lancian puikoissa, siinä olis ollu moni ukko hätää kärsimässä, ehkä raha oli syy Mazdalla kituuttamiseen. Ehkä hän oli kauniisti sanottuna vähän taiteilija luonne, toisinsanoen itsepäinen, eikä taustalla ollut ilmeisemmin kunnon manageria joka olis ohjannut oikeisiin valintoihin. Mysteeri myös miten hän sai taustalleen keltaisen ison tupakkamerkin, joka kaikesta päätellen laittoi merkittävän määrän pelimerkkejä harrastukseen, oliko esim suhteita tms.
Suntta oli luonnonlapsi ja tykkäsi viihteestä.

Mazda ei vielä tuossa vaiheessa kauden 1988 alussa ollut niin kaukana kärjestä. Mutta miksi Mazdan puikoissa jatkettiin aina kauden 1991 loppuun asti? 1992 menikin N:n FIA-cupissa Lancialla ja Nissanilla.
 
Ylös