aika-ajo järjestelmä

skf

Well-known member
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
164
Sijainti
Oulu
Ehkä jopa yhden kierroksen aika-ajoa naurettavampi systeemi on tuo aikojen yhteen laskeminen. Jotenkin teennäisiä systeemeitä molemmat, eikä useimmiten tunnu siltä että nopein mies olisi paalulla (viitaten nyt tuohon yhden kierroksen a-ajoon).
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mulla on ehdotus uudeksi aika-ajojärjestelmäksi:
1 tunti aikaa
12 kierrosta per kuljettaja
3 kierrosta ensimmäisen 15 min aikana
3 kierrosta toisen 15 min aikana
3 kierrosta kolmannen 15 min aikana
3 kierrosta neljännen 15 min aikana
tankkaus on sallittua aika-ajojen ja kisan välillä (eli käytännössä aika-ajot ajetaan lähes tyhjällä tankilla)
No tämä homma tuskin tänäpäivänä toimis näillä säännöillä mitkä nyt on niin hyvin kuin vois kuvitella. Ensinnäkin jos samat rattaat pitäs olla aika-ajossa ku kisassa nii pari eka roundia ois melko hissuttelua. Sama homma koskee moottori sääntöö, jos motti pitää kestää pariviikko nii kyllä ne eka roundit säästellään..

Mutta mikäs systeemi on nyt 2005 käytössä? aika-ajon suhteen siis?
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Oberfeldwebel sanoi:
Mutta mikäs systeemi on nyt 2005 käytössä? aika-ajon suhteen siis?
Eka kierros perjantaina kevyellä tankilla. Toinen kierros sunnuntaina aamupäivällä kisalöpöt tankissa. Ruudut ratkeavat kierrosten yhteenlaskettujen aikojen perusteella. Kierrokset ajetaan auto kerrallaan.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Törni sanoi:
Eka kierros perjantaina kevyellä tankilla. Toinen kierros sunnuntaina aamupäivällä kisalöpöt tankissa. Ruudut ratkeavat kierrosten yhteenlaskettujen aikojen perusteella. Kierrokset ajetaan auto kerrallaan.

Korjauksena että ekat ajetaan Lauantaina iltapäivällä klo 13 paikallista aikaa. ;)
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
Puolensa vanhalla sekä tällä uudella.
+ Vanhassa sai kokea tosi jännittäviä hetkiä ja hienoja suorituksia (yleensä vasta lopussa, viimeiset 0-15 min)
+ Autot yhtä aikaa radalla, samat olosuhteet kaikille
+ sai periaatteessa vapaasti (12 krs) yrittää aikaa
- lopun ruuhkat, ei saatu kuvaan kuin yksi ajaja kerrallaan.
- ekat 45 min periaatteessa odottelua

2005:
+ jokaisen kuskin kierrosta voi seurata
+ koko ajan näkemistä...paitsi peräpään autoilla ei niinkään saada kokea jännitystä paalupaikasta
+- "vain" 1+1 kierrosta. Toisaalta se on hyvä puoli, toisaalta voi menettää paljon pienestä virheestä. Sen takia ei ehkä ihan riskirajalla ajamista nähdä.
- Ei välttämättä kovin tasavertainen menetelmä. tietyissä olosuhteissa ekan aika-ajon tuloksella voi olla suuri merkitys toisessa aika-ajossa. Tunnissa ehtii tapahtua paljon. Vrt. Iso-Britannia 2004 aika-ajot. Pahimmillaan pelkkää pelleilyä.

Mikä sitten olisi "täydellinen" aika-ajomuoto? Tuskin sellaista löytyy.
Mun mielestä aika-ajot pitäisi ajaa pienellä bensalla. Silloin löytyisi jälleen sitä kunnon aika-ajomeininkiä kun auto on viritetty äärimmilleen. Kuskeille pitäisi saada tasavertaiset olosuhteet...tosin se on sitten ruuhkan kustannuksella., jos oletetaan että kaikki saavat olla yhtäaikaa radalla.

1 tunti aikaa
12 kierrosta per kuljettaja
3 kierrosta ensimmäisen 15 min aikana
3 kierrosta toisen 15 min aikana
3 kierrosta kolmannen 15 min aikana
3 kierrosta neljännen 15 min aikana
tankkaus on sallittua aika-ajojen ja kisan välillä (eli käytännössä aika-ajot ajetaan lähes tyhjällä tankilla)
Periaatteessa ok, mutta varmaankin 1-2 ekaa 15 min yritystä menisi osalla köröttelyksi (olettaen että olisi pakko käydä radalla) kun ei haluta ottaa riskejä kestävyyden suhteen ja odotellaan että rata paranee lopussa. Eli ei paljoa eroa wanhaan. Tietty jos jokaiselta jaksolta laskettaisiin ajat yhteen tai keskiarvo, niin sitten voisi tulla vipinää.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eka kierros perjantaina kevyellä tankilla. Toinen kierros sunnuntaina aamupäivällä kisalöpöt tankissa. Ruudut ratkeavat kierrosten yhteenlaskettujen aikojen perusteella. Kierrokset ajetaan auto kerrallaan.
Korjauksena että ekat ajetaan Lauantaina iltapäivällä klo 13 paikallista aikaa.
Kiitos.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Rälle sanoi:
Mulla on ehdotus uudeksi aika-ajojärjestelmäksi:

1 tunti aikaa
12 kierrosta per kuljettaja
3 kierrosta ensimmäisen 15 min aikana
3 kierrosta toisen 15 min aikana
3 kierrosta kolmannen 15 min aikana
3 kierrosta neljännen 15 min aikana
tankkaus on sallittua aika-ajojen ja kisan välillä (eli käytännössä aika-ajot ajetaan lähes tyhjällä tankilla)
Mjoo, tätä olen itsekin aiemmin ehdottanut ja joku F1-tallin henkilöstökin. Itse tekisin muutoksen, että pelkästään heikommat tallit saisivat tehdä viimeisen vedon. Nykyisen (viime kauden) aika-ajon yksi syy oli se että pienien tallien sponsorien piti saada lisää näkyvyyttä.

Kun yritykset on jaettu useampaan aika-jaksoon tallit ajattaisivat vetoja aikaisemmin, kumia jäisi rataan enemmän ja hyviä aikoja voisi sitten saada tehtyä aiemmin kuin "ennenvanhaan" jolloin kukaan ei halunnut pyyhkiä pölyjä.

Itse pidän tätä ensi kauden systeemiä varsin epäonnistuneena. Mielestäni kyllä se aika-ajo pitäisi saada yhdellä kertaa valmiiksi.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Rälle sanoi:
Mulla on ehdotus uudeksi aika-ajojärjestelmäksi:

1 tunti aikaa
12 kierrosta per kuljettaja
3 kierrosta ensimmäisen 15 min aikana
3 kierrosta toisen 15 min aikana
3 kierrosta kolmannen 15 min aikana
3 kierrosta neljännen 15 min aikana
tankkaus on sallittua aika-ajojen ja kisan välillä (eli käytännössä aika-ajot ajetaan lähes tyhjällä tankilla)
Hyvä idea! Ja jos kolmea kierrosta ei aja sille varatulla ajalla, menettää aika-ajon nopeimman ajan, ellei sitten ole kyse mekaanisesta viasta tai jotain, mutta silloin pitää olla vara-auto valmiina! Silloin tosin pitäis olla neljä autoa tallilla... Vara-autot kummallekkin kuskille valmiina... Ja sitten vielä 3. kuskin auto... :rolleyes:

Menipäs vaikeaksi, mutta noin jotenkin pitäis menetellä, jotta olisi radalla kokoajan säpinää.

En muuten tajua miksi ihmeessä 107% sääntö olisi pitänyt palauttaa... Miksi se pitää olla mukana perinteisessä aika-ajossa, kun se ei ole ollut uudessakaan. Romukoppaan koko sääntö... :mad:

Jos joku talli on liian hidas, pitää käyttää tervettä järkeä ja tuomaristolle pitää antaa valtuudet sulkea liian hidas talli pois.
 

Kenny

Thö spesölist
Liittynyt
5.4.2000
Viestit
100
Sijainti
tampere, finland
Mun mielestä toi systeemi pitäis muuttaa Kartingin alkueristä tuttuun tyyliin pistelaskulla ratkotuks eli kustakin aika-ajosta sais sijoituksen mukaan pisteitä ja ne sitten määräis lähtöpaikan..
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Tietääkai tuon mitä tulee, kun vanhuuden höperö äijä johtaa koko meininkiä.... Eipä ole Bernien päästä tullut yhtään hyvää ideaa moneen vuoteen, joutaisi koko ukko vanhainkodille johtamaan sukanneulontaa.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Kyllä se Frank W;n veikkaus Red Bullin suoritustasosta on osunut aika hyvin oikeaan...
 

Tuulilasi

Member
Liittynyt
18.7.2004
Viestit
20
Aika onnistunut aika-ajojärjestelmä. Nyt on kivempi katsoa molemmat aika-ajot kun ensimmäisetkin ajot merkitsee jotain eli ainakin itselleni se lisää mielenkiintoa :cool:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
kiva on ku on mielenkiintoa, mut aika-taulu on huono..
2003 oli paras tähän mennessä toi aikataulu.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Minäkin kannatan molempien aika-ajojen ajamista lauantaina. Sikäli nykyinen järjestelmä on viimevuotista parempi että molemmat kierrokset merkkaavat, mutta mieluummin katsoisin sessiot peräkkäin.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Niin, sanotaan vaikka näin että on tämä viime vuotista parempi. En vaan ymmärrä että mikä siinä oli kun oli pakko mennä se vanha kunnnon tunnin aika-ajo muuttamaan. Alun odottelussa oli huonot puolensa mutta kokonaisuutena se oli ylivoimaisesti parempi nykyisiin verrattuna. Tietysti nämä nykyajan kisabensat kyydissä, yhdet renkaat per viikonloppu ei oikein sovi tuon vanhan systeemin kanssa.

Oma mielipiteeni on että ajettaisiin vanhaan tyyliin vaikka vain 45-30 min niin saataisiin sitä säpinää radalle. Aika-ajoissa voitaisiin sitten vaikka käyttää erikseen omia renkaita ja moottoreita niin ei tarvitsisi niitäkään säästellä.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
On tämänvuotinen parannus, jos pitää yksittäin nuo kierrokset ajaa...
Tuntuu joillakin kuskeillakin olevan ajatus vähän hukassa kun yhteenlaskemista vastustavat. Sade sotkii AINA jollakin tapaa, siitä ei päästä.
Kuten aikaisemminkin olen sanonut, paras tapa olisi ajattaa kaksi alle 30 minuutin sessiota perättäisinä päivinä, vapailla kierrosmäärillä ja laskea ajat yhteen.
Jos ei yhteenlasketa, niin sitten vanha menetelmä käyttöön, napsaistaan aika 25 minuuttiin ja kierrosmäärät vapaiksi.
 
Ylös