aika-ajo järjestelmä

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9191
Nykytyylisestä aika-ajosta voi helpommin sanoa sen jälkeen, kun saadaan ajettua sellainen viikonloppu, jossa molemmat aika-ajot ajetaan hyvissä sääolosuhteissa.

Erot kasvoivat Australiassa kovin suuriksi. Ehkä vastaavan ehkäisemiseksi voitaisiin soveltaa jotain ylärajaa ajalle (esim. vanhaa 107% sääntöä), joka annettaisiin sitten kaikille, myös niille jotka eivät saa aikaa lainkaan.
 

aito_vale

Well-known member
Liittynyt
4.5.2004
Viestit
60
Sijainti
Suomi
Rellun insinööripomo Pat Symondsilla on ihan hyvä ehdotus aika-ajojen muuttamiseen.

Hän ehdottaa, että palattaisiin siihen, että aika-ajot ajettaisiin perjantaina ja lauantaina, jotta tiimeille jäisi enemmän aikaa suunnitella kisataktiikoita ja korjata mahdollisesti rikkimenneitä autoja.

Sunnuntai aamupäivisin voisi sitten yleisönviihdykkeeksi ajella vaikka muita luokkia, kuten GP2 sun muut.

se kunnon vale
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Vielä parempi olisi että palattaisiin "alkuperäiseen" malliin eli tyhjillä tankeilla max 12 kiekkaa.
Ja säästösyistä ei moottoria saisi vaihtaa.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Oikeastaan aika-ajo on turha, vois ottaa lähtöjärjestyksen harjoitusten perusteella. Tulis harjoituksista "jännää" seurattavaa, ei pelkkää kiekkoa ajelua, vaan kuumia kierroksia ja säätämistä :ahem:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Toisaalta, jos jostain pitää tekemällä tehdä yleisöä viihdyttävää, silloin jotain on pahasti pielessä. Yleisö tulee paikalle katsomaan jotain ainutlaatuista viihtyäkseen, mutta tuntuu että nykyisin se mitä yleisö haluaa nähdä on asetettu niin korkealle, että systeemistä on pakko vääntää enemmän mitä siitä on otettavissa. Teke millaisen systeemin vain, yleisön maksimaalisen viihtyvyyden saavuttaminen on tavoittamattomissa. Ideaalitilanne tietysti olisi, jos f1 olisi oikeasti niin mielenkiinntoista ja viihdyttävää, että sitäei tarvitsisi yrittää tehdä sellaiseksi, ja yleisö tulvisi sankoin joukoin paikalle.
 

Tenho

Well-known member
Liittynyt
16.3.2002
Viestit
71
Miettikääpä mikä on aika-ajojen tarkoitus kaikissa muissa moottoriurheilulajeissa. Eiköhän se ole se, että lähtöön saadaan nopeimmat eteen ja hitaimmat peräpäähän. Nykyinen Mosleyn hanurista vetäisty farssi on kaikkea muuta.

Olen muutamien muiden kanssa entisen menetelmän kannalla. Vaihtuvien olosuhteiden takia en kannata tunnin jakamista neljään osaan, vaan palaisin vanhaan sellaisenaan. Tietysti nykysääntöihin sovitettuna ilman aika-ajomoottoreita ja -renkaita. Rengastoimittajalta saatua rengassarjaa tiimi saisi käyttää vapaasti. Pitkästä aikaa nähtäisiin taas mikä on nopein kuski-auto-yhdistelmä. 107-sääntö voidaan poistaa tai muuttaa.

Aika-ajojen jälkeen laitetaan kisarenkaat alle. Ja ennen kisaa lämmittelyajo, jonka aikana autoihin saisi tehdä viimeiset säädöt (sadekeli, kuiva). Sitten vielä tankkaus kisataktiikan mukaiseksi.

Ei tämä tämän vaikeampaa ole.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Samaa mieltä että aika-ajon pitää laittaa kuskit nopeusjärjestykseen sen mukaan mihin venyivät, oli se sitten yhden kiekan aika-ajo tai neljän vapaasti ajettavan. Tunnin jakamisessa neljään osaan ei olis mitään järkeä. Tulis vaan neljä ruuhkaa. Lähtöruudun tarkoituksellinen sekoitus on syvältä. Ehkä muutamia ohituksia tulee kun huippuautoja starttaa taaempaa mutta kisan lopussa ne on kumminkin rupu-autojen edellä ja jäivät paitsi voittotaisteluista.

Yksi mahdollisuus vois olla kahdet yhden kieroksen aika-ajot joista parempi aika jää voimaan. Tällöin tuurin ja sääepäonnen mahdollisuus vähenisi mutta silti siinä olis yhden kierroksen aika-ajon TV-esityksen hyvät puolet.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Perjantaina KAIKKI harkat
Lauantaina molemmat aika-ajot TYHJILLÄ tankeilla
Sunnuntaina wam-up ja kisa
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
J.Heldenview sanoi:
Tunnin jakamisessa neljään osaan ei olis mitään järkeä. Tulis vaan neljä ruuhkaa.
Minusta siinä on katsojien kannalta vissi järki. Vaikka kärkiajat todennäköisemmin syntyvät vasta lopussa, niin niitä voidaan ajaa myös alussa. Ja jos ei kärkiaikaa, niin hyvä aika kuitenkin. Kun jokaisella vartin jaksolla olisi pakko ajaa, riittäisi radalla liikennettä, samoin jännitettävää. Sehän juuri mielenkiintoista olisi, että hyvät ajat ajettaisiin vielä vähän paremmaksi ja sitten vielä paremmaksi. Jännitys syntyy vertailuasetelmasta.

Jos käytössä on tunnin aika-ajo ilman pakollista radalla käyntiä, niin huippuajat syntyvät yleensä viimeisten kymmenen minuutin aikana. Tällöin suurin osa hyvistä yrityksistä jää näkemättä, koska kerrallaan ei voi kuitenkaan näyttää kuin yhtä autoa.

Olen ehdottomasti tunnin tai puolentoista tunnin aika-ajon kannalla, jossa radalla käyminen riittävän usein on pakollista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
EDIT: Yhden rengasarjan sääntö on ehdottomasti positiivinen muunnos entiseen systeemiin.Toki yksi sallittu vaihto kilpailua kohti toisi mielenkiintoa vielä lisää.Esim:Lopussa renkaansa jo kuluttanut voisi nousta uudella sarjalla vielä mukaan taisteluun.Mutta hyvä näinkin.
Miksei, mutta siten, ettei samalla varikkokäynnillä saa tankata.

Mitäköhän käytännössä tapahtuisi? Renkaat vaihdettaisiin noin puolenvälin tienoilla (Sauberia lukuunottamatta ;-)). Onhan se nähty viime aikoina, että jokseenkin samanlaisella taktiikalla kaikki kuitenkin ajavat.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
skf sanoi:
Ehkä jopa yhden kierroksen aika-ajoa naurettavampi systeemi on tuo aikojen yhteen laskeminen. Jotenkin teennäisiä systeemeitä molemmat, eikä useimmiten tunnu siltä että nopein mies olisi paalulla (viitaten nyt tuohon yhden kierroksen a-ajoon).
Onko kisakin teennäinen kun lasketaan 60 kierrosta yhteen?

Mutta on tuossa aikojen yhtenlaskussa huonot puolensa. Se korostaa seissoita jossa olosuhteet olivat epätasasiset. Jos molemmista ajoista sais pisteitä ja niiden mukaan määrättäis lähtöpaikka niin toisessa ajossa pystyis paikata paremmin ...

Ideoita on kaikenlaisia ... voisihan sitten olla sellanenkin tunnin aika-ajo, jossa jokasella on neljä vuoroa ja ajavat yksitellen: lähtevät kiihdyttämään varikkosuoran väärästä päästä 15 sekunnin välein, kello pistetään maalilinjan kohdalla käyntiin ... sitten tulevat varikon loppupäästä takaisin kieroksen jälkeen. Ainaki olis kokoajan autoa tasaisin välein radalla :thumbup:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Jospa arvottas lähtöjärjestys tähtimerkkien ja ennustajien avulla ja otettaisiin paalupaikka-aika kilpailun nopeimmasta kierroksesta?

Ihan yhtä pimeitä nää FIAn ideat ja toteutukset... Miksei autoja saisi säätää aika-ajojen jälkeen??? Ei voi ymmärtää...kun testatakin saa kaikki päivät jos huvittaa.

Samantein palkkakatto kaikille työntekijöille ja moottorit suoriksi 4sylinterisiksi 1.2l dieseleiksi, joitten kestettävä koko kausi. Johan laskee kustannukset.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Nyt kun Ferrari on palautettu normaalien kuolevaisten kastiin niin voitaisiin vaihtaa aika-ajot takaisin normaaliin yhden tunnin pikapyrähdykseen.

Silloin aikonaan oli muutama todella hieno vääntö siitä, että kuka on nopein. Tämä nykyinen järjestelmä masentaa jo pitkäveteisyydellään.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
kouvotsvoni sanoi:
Perjantaina KAIKKI harkat
Lauantaina molemmat aika-ajot TYHJILLÄ tankeilla
Sunnuntaina wam-up ja kisa
Samaa mieltä.

Aika-ajot hoitaisin siten että olisi
2*30min joiden välissä 30min säätö tuokio.
Yksi lisävaihtoehto olisi että toiseen aika-ajoon pääsisi vain ekan aika-ajon 10 parasta.

Rajoittamaton kierros määrä. Enemmän ajavat saavat enemmän mahdolisuuksia,mutta myös kuluttavat renkaita ja moottoria.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13721
Tulipa tänään vaan mieleen että olisipa kenties mielenkiintoista vanhaan tapaan lauantaina tunnin aika-ajosessio ja jokaisella 12 kierrosta käytettävissään mutta ajanotto tuhannesosan sijaan puolen sekunnin tarkkuudella. Ja luonnollisesti saman tuloksen ajaneet kuljettajat siihen järjestykseen, kuka ajoi aikansa ensin.
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Tulipa tänään vaan mieleen että olisipa kenties mielenkiintoista vanhaan tapaan lauantaina tunnin aika-ajosessio ja jokaisella 12 kierrosta käytettävissään mutta ajanotto tuhannesosan sijaan puolen sekunnin tarkkuudella. Ja luonnollisesti saman tuloksen ajaneet kuljettajat siihen järjestykseen, kuka ajoi aikansa ensin.
Hah. Saattas kyl olla kuskeilla melkoinen kiire päästä radalle paukuttaa niin hyviä aikoja ku ikinä mahdollista :D.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13721
Heh, niinpä. Oletettavasti rata tavallisesti kumminkin yleensä paranee loppua kohden, jolloin oman sijan parantaminen vaatii keskimäärin 25 sadasosan (+-2 ja puoli kymppiä) parannuksen. Voi olla helpohkoa jos vaaditaan sadasosan parannus, tai vaikeaa jos vaaditaan 45 sadasosan parannus:D

Esim. Frentzenin paalupaikkakisa Monacossa 1997 olisi ollut tuloksiltaan tällainen (en tiedä, kuka ajoi aikansa missäkin vaiheessa sessiota):
1-2. Frentzen ja M Schumacher 1.18,0
3-4. Villeneuve ja Fisichella 1.18,5
5-8. Coulthard, R Schumacher, Herbert ja Häkkinen 1.19,0
9-15. Alesi, Barrichello, Larini, Panis, Hill, Salo ja Irvine 1.19,5
16-17. Diniz ja Berger 1.20,0
18-20. Trulli, Magnussen ja Katayama 1.20,5
21. Nakano 1.21,0
22. Verstappen 1.21,5
 
Viimeksi muokattu:

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
60min aika-ajo, 12 kierrosta, joista ajettava 6 ekan 30min aikana, sekä aika-ajot ajetaan ilman kisabensoja.

10 hitainta karsiutuvat ekan 30min aikana.

Siinä olisi oiva muutos sekä vilinää riittäisi koko 60min ajan. Nykypäivänä nopein kuski on se kenellä vähiten löböä autossa, "tyhjillä" tankeilla tiedettäis jälleen se nopein mies radalla. :ahem:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Pannaan tähänkin vain Böörni-systeemi.

Aika-ajon kolmelle parhaalle kulta-, hopea- ja pronssimitali. Muille kultainen ananas ja kotiinlähtö kisoista.:ahem:
 
Ylös