aika-ajo järjestelmä

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Edge:
Hyvä idea Rälleltä, itsekin jotain samantapaista pyörittelin mielessäni silloin kun aikoinaan alkoivat puhua että aika-ajot laitetaan uuteen kuosiin. Eikös FIA jossain vaiheessa pyytänyt ihan kenen tahansa kommentteja, vieläköhän ottaisivat vastaan, ei Rälle muuta kuin postia vaan Mosleyn Maxille... :D
Tuohan oli yksi fian aika-ajo uudistus ehdotus :D
Tai jotain puhetta siitä oli eek!
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Vaikka aika-ajotunti jaettaisiin neljään 15 minuutin osaan, niin odottelua tapahtuisi siitäkin huolimatta. Jokainen yrittäisi jättää oman kierroksensa aina jokaisen jakson viime hetkille. Eli joka jakson alussa nähtäisiin silloinkin 5-10 minuutin odottelujakso. Tämä riippuisi hieman siitä riittäisikö että radalle menee tuon 15 minuutin jakson aikana, vai pitäisikö itse kierrosajankin syntyä kyseisen jakson aikana.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Charlie:
Vaikka aika-ajotunti jaettaisiin neljään 15 minuutin osaan, niin odottelua tapahtuisi siitäkin huolimatta. Jokainen yrittäisi jättää oman kierroksensa aina jokaisen jakson viime hetkille. Eli joka jakson alussa nähtäisiin silloinkin 5-10 minuutin odottelujakso. Tämä riippuisi hieman siitä riittäisikö että radalle menee tuon 15 minuutin jakson aikana, vai pitäisikö itse kierrosajankin syntyä kyseisen jakson aikana.
Tuskinpa ihan viimeiseen viiteen minuttin ajan tekoa jätetään. Ei silloin mitään hyvää aikaa saa kuin säkällä, jos siellä on samaan aikaan pyörimässä 20 autoa wink
 

Hannub

Well-known member
Liittynyt
21.8.2003
Viestit
78
Jos radan pinta olisi jo valmiiksi "käytetty", ei odottelua tapahtuisi, kun kukaan ei joudu putsaamaan. Tällöin 15 minuutin jakso voisi toimia.
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Nykyinen järjestelmä on vanhaa parempi. Nyt sentään ruutuun saadaan kaikkien kuljettajien suoritukset kun vanhassa joutui yleensä katsomaan kuljettajan lämmittelykierrosta tai poistumiskierrosta muttei varsinaista aika-ajoa, tänä oli tietenkin ohjaajasta kiinni. Eipä ollut kovin harvinaistakaan se että kuvassa näkyi sormiaan syövä Michael vaikka radalla samaan aikaan taisteltiin lähtöpaikoista. Nykyinen järjestelmä saattaa ruutuun myös keskikastin ja häntäpään autot, asia joka ainakin tallien sponsoreita kiinnostaa. Lisäksi vielä se, että nyt ei varvitse odotella autoja radalle 20 minuuttia.

Jos nyt jotain parannettavaa pitäisi tehdä niin aika-ajot tyhjällä tankilla mutta muuten autot säilöön yöksi.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
vormula:
Charlie:
Vaikka aika-ajotunti jaettaisiin neljään 15 minuutin osaan, niin odottelua tapahtuisi siitäkin huolimatta. Jokainen yrittäisi jättää oman kierroksensa aina jokaisen jakson viime hetkille. Eli joka jakson alussa nähtäisiin silloinkin 5-10 minuutin odottelujakso. Tämä riippuisi hieman siitä riittäisikö että radalle menee tuon 15 minuutin jakson aikana, vai pitäisikö itse kierrosajankin syntyä kyseisen jakson aikana.
Tuskinpa ihan viimeiseen viiteen minuttin ajan tekoa jätetään. Ei silloin mitään hyvää aikaa saa kuin säkällä, jos siellä on samaan aikaan pyörimässä 20 autoa wink
Ai ei vai? Miksi kaikki olivat sitten edellisinä vuosina joka kerta niin typeriä, että menivät radalle viimeisen kerran aivan viime hetkillä. Monen kierros meni pilalle (tai ainakin se oli selitys) ruuhkan takia. Toki siellä on se 20 tai 19 muutakin autoa, mutta sehän on tuttua menneiltä vuosilta.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Charlie:
vormula:
Charlie:
Vaikka aika-ajotunti jaettaisiin neljään 15 minuutin osaan, niin odottelua tapahtuisi siitäkin huolimatta. Jokainen yrittäisi jättää oman kierroksensa aina jokaisen jakson viime hetkille. Eli joka jakson alussa nähtäisiin silloinkin 5-10 minuutin odottelujakso. Tämä riippuisi hieman siitä riittäisikö että radalle menee tuon 15 minuutin jakson aikana, vai pitäisikö itse kierrosajankin syntyä kyseisen jakson aikana.
Tuskinpa ihan viimeiseen viiteen minuttin ajan tekoa jätetään. Ei silloin mitään hyvää aikaa saa kuin säkällä, jos siellä on samaan aikaan pyörimässä 20 autoa wink
Ai ei vai? Miksi kaikki olivat sitten edellisinä vuosina joka kerta niin typeriä, että menivät radalle viimeisen kerran aivan viime hetkillä. Monen kierros meni pilalle (tai ainakin se oli selitys) ruuhkan takia. Toki siellä on se 20 tai 19 muutakin autoa, mutta sehän on tuttua menneiltä vuosilta.
:mad: Niin mutta tuskinpa ne kaikkia neljää yritystä pilaa sen takia että rata olisi muutaman kymmenyksen nopeampi...silloin meni korkeintaa yksi yritys pilalle :mad:
Taitaa olla vähän eri asia :mad:
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Tämänvuotinen aika-ajosysteemi on ihan jees, onnistunut uudistus. Ajankohdan vain voisi muuttaa kisapäivälle.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
En koskaan tajunnut mitä järkeä sinne on syöksyä viimeisellä minuutilla kaikkien. Tuskin se rata ratkaisevasti muuttuu jos menet radalle vaikka 8 minuuttia ennen loppua jolloin ei ole ketään, kun muut taas menevät sitten pari minuuttia ennen loppua.

<small>[ 27-08-2003, 21:10: Message edited by: Mikko_A ]</small>
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
On totta että uusi aika-ajosysteemi on tuonut paljon yllätyksiä, mikä on hyvä asia.
Paikan päällä se on todella perseestä ja tylsä. eipä juuri korvatulppia tarvitse.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Muuten en tykkää juuri yhtään tuosta uudesta aika-ajosysteemistä, mutta se joskus kivasti sekoittaa lähtöruudukkoa. Esim Melbournessa: Frentzen Sauberilla neljäs. Muuten tykkäsin enemmän siitä vanhasta.... Siinä sai niin paljon jännittää.... Oli niin mahtavaa seurata kun viimeisellä hetkellä pitää itsestään puristaa kaikki irti, että aika paranisi edes hiukan.

Flavio Briatorella oli erittäin hyvä ehdotus tämän nykyisen aika-ajosysteemin tilalle.... En vain muista mikä se oli.

Mitäs pitäisitte siitä, että lähtöruudut arvottaisiin? :D
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mikko_A:
En koskaan tajunnut mitä järkeä sinne on syöksyä viimeisellä minuutilla kaikkien. Tuskin se rata ratkaisevasti muuttuu jos menet radalle vaikka 8 minuuttia ennen loppua jolloin ei ole ketään, kun muut taas menevät sitten pari minuuttia ennen loppua.
Onhan siinä eroa jos 20 autoa ajaa 1-2 kierrosta siinä radalla. Kumia tulee radan pintaan ja pitoa tulee enemmän, siis voi ajaa nopeammin.
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
1 tunti aikaa
12 kierrosta per kuljettaja
3 kierrosta ensimmäisen 15 min aikana
3 kierrosta toisen 15 min aikana
3 kierrosta kolmannen 15 min aikana
3 kierrosta neljännen 15 min aikana
tankkaus on sallittua aika-ajojen ja kisan välillä (eli käytännössä aika-ajot ajetaan lähes tyhjällä tankilla)

jos kierroksiaan ei aja sille varatussa slotissa, niin ne menettää.
Jokainen saadaan ajamaan kaikki 12 kierrosta kun jokaisen auton tankkiin dumpataan niin paljon benziiniä (kaikille tietenkin yhtä paljon), että riittää 12 kierrrokselle.

Näin auto kevenee kohti lopullista kliimaksia, neljättä stinttiä.

mot
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Dennis kertoo että uutta tallipäälliköt yrittivät uusia aika-ajo systeemiä, mutta yksimielisyyttä ei löytynyt.
Yrityksemme muuttaa systeemia kompastui kuitenkin 107 prosentin sääntöön. Tämän jälkeen myös kaksi tallia äänesti muutosta vastaan, kertoi Dennis.
:thumbup:

Tosin MTV3:n artikkeli ei kerro koska tämä äänestys tapahtui. Ei kai viime viikkoina? Ja millainen tämä uusi aika-ajo systeemi sitten olisi ollut.

Mielenkiintoinen "käännös" on myös: :D
- Uskon meidän näkevän tänä vuonna radalla loistavaa kilpailua. Moottorit ovat paljon lähempänä toisiaan ja renkaat näyttelevät suurta roolia, ennusti Dennis.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Mikään ei korvaa vanhaa kunnon aika-ajoa, joka oli käytössä vielä 2002. Yhden kierroksen aika-ajo oli äärettömän syvältä. :yuck: Yleensä katsoin siitä vain viimeisten viiden auton kierrokset (+Kimin, tietysti)

Eikä tämä uusikaan tunnu hirvittävän hyvältä. :jaska: Annan kuitenkin sille mahdollisuuden ennen lopullista tuomiota. Kisabensat tankissa tapahtuva aika-ajo on kuitenkin ihan perseestä. Se ei tarjonnut mitään sen suurempia yllätyksiä (paitsi jos kuski mokas) kuin vanhat aika-ajotkaan.

Mielestäni talilla pitäisi olla edes yksi rengassarja, jonka se voisi vaihtaa kisan aikana. Nyt kun renkaita ei vaihdeta enää, hävisi yksi jännityselementti varikkokäynnistä kokonaan. :dunno:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Toisaalta tuo samoilla renkailla koko kisan ajaminen luo uuden jännitysmomentin. Kuka osaa ajaa säästäen ja autoista tulee vaikeasti ajettavia kierrosten kuluessa ja pidon vähentyessä.

Itse aika-ajosta on nyt vielä vaikea sanoa mitään. Siinä tosin Karpowin kanssa samaa mieltä, että kisabensat tankissa ajetut aika-ajot ovat aika syvältä. Ei ole paalupaikalla sitä samaa arvoa, mitä ennen.

Toisaalta se alkuperäinen aika-ajo ennen näitä yhden kierroksen systeemejä oli ajoittain aika puuduttava. Odoteltiin aina koska joku tulee ekana radalle ja lisää odottelua. Ei sekään mikään täydellinen ollut.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
pitäs olla silelee et on 2x15minuutin sessioo ja niissä sais ajaa kuinkapaljon haluais, ja sitten nopeimmat laskettais yhteen.
Mut toisaalta toi saattas ola aika lyhyt...
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Joku tollanen puolen tunnin sessio alle ja siitä käännetyssä järjestyksessä yksitellen radalle. Tyhjät tankit ja aika-ajosäädöt niin nähdään taas sitä 110 lasissa yrittämistä eikä mitään ihme mummoilua.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Karpow sanoi:
Mikään ei korvaa vanhaa kunnon aika-ajoa, joka oli käytössä vielä 2002. Yhden kierroksen aika-ajo oli äärettömän syvältä. :yuck: Yleensä katsoin siitä vain viimeisten viiden auton kierrokset (+Kimin, tietysti)
Mielestäni se perinteinen aika-ajo on äärettömän syvältä. Katsoisin vain viimeiset viisi minuuttia jolloin kaikki tekevät nopeimman kierroksensa. Ja silti näkisin luultavimmin jäähdyttelykierroksella olevia autoja, Minardeja pyörivän muiden jaloissa, enkä oikein näkisi muuta kuin tulokset. Yhden kierroksen aika-ajo on jees!! Erottaa jyvät akanoista kuka tosissaan päästelee lujimpaa kun on kaikki pelissä.


Eikä tämä uusikaan tunnu hirvittävän hyvältä. :jaska: Annan kuitenkin sille mahdollisuuden ennen lopullista tuomiota. Kisabensat tankissa tapahtuva aika-ajo on kuitenkin ihan perseestä. Se ei tarjonnut mitään sen suurempia yllätyksiä (paitsi jos kuski mokas) kuin vanhat aika-ajotkaan.
Joo, molemmat kierrokset tyhjillä tankeilla olis parempi. Aika-ajon on oltava aika-ajo eikä mikään taktiikkakierros.
Mielestäni talilla pitäisi olla edes yksi rengassarja, jonka se voisi vaihtaa kisan aikana. Nyt kun renkaita ei vaihdeta enää, hävisi yksi jännityselementti varikkokäynnistä kokonaan. :dunno:
Toisaalta, paljon mielenkiintoisempi jännitysmomentti kuin se meneekö renkaanpultti kiinni, tulee tilalle: kuinka renkaiden pito kestää ja kuinka kuski handlaa auton kisan lopussa. Varmasti tulee mielenkiintoisia tilanteita. Vaikkapa joku kuski köröttelee maaliin ollen tientukkona, joku toinen spinnaa ulos, jne ... :thumbup:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ehkä parhaan lopputuloksen aika-ajosta saisi tekemällä siitä 30 minuuttisen, 12 kierrosta kaikille ja tyhjillä tankeilla.Toimintaa koko rahan ja ajan edestä :thumbup:

EDIT: Yhden rengasarjan sääntö on ehdottomasti positiivinen muunnos entiseen systeemiin.Toki yksi sallittu vaihto kilpailua kohti toisi mielenkiintoa vielä lisää.Esim:Lopussa renkaansa jo kuluttanut voisi nousta uudella sarjalla vielä mukaan taisteluun.Mutta hyvä näinkin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös