Aika-ajosysteemin muutokset

Flying Spin

Well-known member
Liittynyt
15.2.2004
Viestit
260
Digru sanoi:
Ei muuta kuin takaisin kahden vuoden takainen aika-ajo!! Miltei kuivilla tankeilla 12 kierrosta. Siinä olisi taas jännitysmomentti kohdillaan. Jokainen yrittäisi täysillä eikä tarvitsisi pelätä lipsahdusta radalta. Kyllä sitä itsekin luuli että tämä nykyinen (tai viimevuotinen) olisi mielenkiintoisempi katsojan kannalta, mut p**kat.. tylsääkin tylsempää, sanon minä.
Juuri näin. Itse pidin pitkään yhden kierroksen aika-ajoa mielenkiintoisena, mutta vähitellen siitä alkoi kadota hohto ja viimeistään tämän kauden ensimmäistä aika-ajoa katsoessani tajusin, että sehän on täysin.. perseestä. Ei se ole mitään aika-ajoa, että ajetaan puolivarovainen kierros kisabensat tankissa. Se vain ei ole formula ykkösten juttu.

Tunnin aika-ajo (45-minuuttiseksi lyhennettynä) takaisin kerpele! :mad:

EDIT: Ohops, Melbournen aika-ajon jälkeen taisinkin itse asiassa vielä puolustella nykyistä systeemiä... :D No, onneksi en ole poliitikko.
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Flying Spin sanoi:
Juuri näin. Itse pidin pitkään yhden kierroksen aika-ajoa mielenkiintoisena, mutta vähitellen siitä alkoi kadota hohto ja viimeistään tämän kauden ensimmäistä aika-ajoa katsoessani tajusin, että sehän on täysin.. perseestä. Ei se ole mitään aika-ajoa, että ajetaan puolivarovainen kierros kisabensat tankissa. Se vain ei ole formula ykkösten juttu.

Tunnin aika-ajo (45-minuuttiseksi lyhennettynä) takaisin kerpele! :mad:
"Perinteisen" aika-ajon yksi suurista ongelmista -jos sitä ongelmana haluaa pitää- oli se että autot saatiin varmemmin paremmuusjärjestykseen. Tämä tarkoittaa sitä että se talli jolla oli nopeimmat autot valtasi eturivin, toiseksi nopein talli majaili kakkosrivissä jne. Poikkeuksia tietenkin oli, mutta ne olivat paljon harvinaisempia kuin nykyisessä järjestelmässä. Aika-ajossa ei pystynyt taktikoimaan.

Tästä kaikesta seurasi se että autot olivat lähtöruudukossa lähes poikkeuksetta todellisessa paremmuusjärjestyksessä. Tästä taas seurasi yleensä se että kilpailut ajettiin jonossa, ohituksia nähtiin vähän ja erot venyivät suuriksi.

Aika-ajoa ei ehkä pitäisikään tarkastella erillisenä tapahtumana, vaan sen vaikutuksia pitäisikin ehkä arvioida itse kilpailua peilaten. Sirkustapahtumana vanha aika-ajo oli ehkä yleisölle maukkaampi.
 
Viimeksi muokattu:

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Noh, olihan toi aika odotettua etä Bahrainiin tulee toi aikataulu muutos mutta odotetaampa imolaan nii sit nähdään missä oikeesti mennään(toivottavasti :( ) :)


Ehdottamasti se tunnin pituinen aikaajo takas ku siinä aina jännitys kasvoi loppu minuuteille asti :cool: :)
 
Viimeksi muokattu:

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kyllähän nyt mennään siinä määrin taaksepäin, että tässä alkaa kaivata vanhaan järjestelmää takaisin. Miksi niitä aikoja ei voi laskea yhteen, prkl!
 

Flying Spin

Well-known member
Liittynyt
15.2.2004
Viestit
260
Ilmari sanoi:

Tästä kaikesta seurasi se että autot olivat lähtöruudukossa lähes poikkeuksetta todellisessa paremmuusjärjestyksessä. Tästä taas seurasi yleensä se että kilpailut ajettiin jonossa, ohituksia nähtiin vähän ja erot venyivät suuriksi.
Vielä jokin aika sitten ajattelin täsmälleen samalla tavalla. Uuden aika-ajosysteemin tarkoitus oli sekoittaa pakkaa ja saada siten kisoihin tapahtumia. Eittämättä se siinä on onnistunutkin - joissain kisoissa. Valitettavan yhteinen piirre näille 'joillekin' kisoille on se, että niissä kaikissa on joko satanut vettä tai radalle on tullut turva-auto. Uudet taktiset kuviot ovat sekoittaneet sellaiset kisat kokonaan, mutta tavallisiin kisoihin niillä ei juurikaan ole ollut vaikutusta. Kaikki ajavat edelleen jonossa, ohittaminen on edelleen vaikeaa eivätkä tallien varikkotaktiikat edelleenkään poikkea paljoa toisistaan. Toki alkukierroksilla saattaa olla enemmän säpinää aika-ajossa epäonnistuneiden ansiosta, mutta siinä se. Mitähän esimerkiksi viime vuoden Silverstonen GP:ssä tapahtui ennenkuin se ukko tuli Hangar-suoralle levittämään ilosanomaansa ja aiheuttamaan safety carin tulon radalle? :rolleyes:

Ilmari sanoi:

Sirkustapahtumana vanha aika-ajo oli ehkä yleisölle maukkaampi.
Sitä sirkusta minä kaipaan. Oli hienoa katseltavaa kun kuskit ajoivat täysillä ja tilanteet muuttuivat useamman kerran aika-ajon aikana. Paalupaikkaakin pystyi arvostamaan täysin eri tavalla. Systeemi kuin systeemi, niin hyvä kisa on edelleen lottovoitto. Se riippuu niin paljon tuurista ja tallien voimasuhteista. Nykysysteemillä se lottovoitto on ehkä aavistuksen todennäköisempi, mutta vain aavistuksen. Vanha aika-ajosysteemi takasi, että nähtiin vähintään yksi sirkus viikonlopun aikana. Nykyään ei välttämättä ole sitäkään.
 

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
Tämä 2004 systeemi on todellakin huono.
"Ensimmäinen aika-ajo" on turha kun kuskit eivät uskalla yrittää täysillä. Silti en lähtisi muuttamaan formaattia "yksi kierros per auto".

Syy on yksinkertainen: formuloiden ykkösongelma on taloushaitari.
Pikkutallit ovat todella köyhiä, rikkaat upporikkaita.
Tämä 'yhden kierroksen' malli takaa pienille talleille näkyvyyttä (tv-aikaa), joka on yhtä kuin rahaa. Perinteisessä "tunnin aika-ajossa" Minardit ja muut joutuivat menemään session alussa rataa pyyhkimään, jotta saivat tv-aikaa. Jos autot olisivat olleet radalla session lopussa, ajat olisivat ehkä hiukan paremmat, mutta tv-näkyvyyttä ei tulisi.

Nykyistä varustelukierrettä ei voi hillitä mitenkään 'keinotekoisesti' moottorien tai muun tekniikan kehitystä säätelemällä. BMW ja muut valmistajat uhraavat sen 100milj euroa (luku hatusta) moottorien kehittelyyn, sai moottoreita käyttää kisassa yhden tai vaikka joka sessiossa uutta. Moottorin valmistaminen ei maksa merkittävästi, tutkiminen testaaminen ja kehittely maksaa. Sama juttu aerodynamiikassa, suunnittelu ja testaus maksaa, korin 'pleksi' on likimain yhtä kallista valmistaa Minardiin ja Ferrariin ;)

Ainut tapa hillitä kierrettä on tukea huonoimpia. Esimerkiksi mm-pisteissä viimeiseksi jäänyt talli voisi saada suurimman osan tv-tuloista. Tämä ei suinkaan ole ainut malli jolla tuloja ja resursseja voidaan lahjoittaa heikommille. Pohjoisamerikan ammattilaissarjat ovat esimerkkejä täynnä (esim NHL - varausoikeudet ensin heikoimmille jne). Pitkällä tähtäimellä lajin tasaisuus on sille hyväksi. Menetelmän heikkona puolena voidaan pitää sitä että jotkut rupeavat tekemään rahaa ja "häviävät" tahallaan.

ps. rengasvalmistajien pitäisi saada oma "mestaruus" tallien ja kuljettajien ohella, vaikkapa sen perusteella kuinka monta pistettä renkailla on kerätty. Michelin johtaisi nyt tällä menetelmällä pisteissä 43-33 ja Bridgestone olisi pakotettu tukemaan myös muita talleja kuin Ferraria.. kilpailu kiristyisi.

Pitäkäähän pää kylmänä kun kommentoitte, ja hyvää jatkoa kaikille forumlaisille, jotka jaksoivat lukea tänne asti.. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Imola

Formula Guru
Liittynyt
1.3.2004
Viestit
53
Sijainti
2882 km Imolasta
Eiköhän tämä uusi yhden kierroksen aika-ajo tullut lähinnä sen takia että katsojilla olisi seurattavaa koko tunniksi.
Aika kultaa muistot, vanhassa tunnin aika-ajossa oli 12 kierrosta joka kuskilla mutta, ensimmäiseen puoleentuntiin ei radalla näkynyt kuin minardi ja sekin meni radalle aikaisintaan 15 min aika-ajojen alkamisesta.
Noin puolituntia joutui katselemaan lähes tyhjää rataa ja viimenen 15 min oli yhtä ruuhkaa ja jotkut kärsi aina hitaammista.

Minusta tämä uusi systeemi on hyvä pitäisi vaan antaa ensimmäiselle ajolle suurempi merkitys laskemalla molempien ajojen ajat yhteen, silloin näkisimme ekoissa ajoissa todellisen nopeuden ja toisista pystyisimme paremmin arvaamaan taktiikan.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Tekisivät kompromissin uuden ja vanhan aika-ajon välillä.

Ensiksi 30 minuuttia aikaa ajaa unelma-aika, kuitenkin enintään 12 kierrosta. Puolentunnin session jälkeen kuusi parasta ajaisi shoot outin edellisen session aikojen käänteisessä järjestyksessä yhden kierrosken tyhjällä radalla.

Siinä olisi molemmat tyylit edustettuina, eikä aika-ajossa menisi edes tuntia. Olisi hyvä ja tiivis paketti töllöön.
 

de Cesaris

bastardo, ignorante
Liittynyt
18.12.2003
Viestit
146
Ovatko kaikki unohtaneet kuinka hienoa katsottavaa nuo kauden 2002 aika-ajot olivat? Siis se odottelu siinä alussa oli suoraan sanottuna aivan perseestä, toki sitten tuli viimeiselle kymmenelle minuutille toimintaa, mutta sama saataisiin jos aika-ajon kesto olisi kymmenen minuuttia ja kaikki saisivat ajaa kierroksensa mihin väliin haluavat.

Katselin tuossa talven aikana fiilistellessäni parit aika-ajot juuri kaudelta 2002 ja aika niukkaa se fiilis oli kelaamatta. Pahimmillaan lähes 30 minuuttia ennen kuin Minardi lähti radalle. Hohhoijaa. Tästähän se yleisö paikan päällä taatusti pitää joo.. toivottavasti tähän ei paluuta ole, jotain muuta mielummin.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Uusia ehdotuksia aika-ajolle?

Ehdottaisin sitä mielestäni äärettömän yksinkertaista ratkaisua, että aika-ajossa kahden kierroksen ajat laskettaisiin yhteen, ja nopein kuljettaja voittaisi...
miksi tällainen päätös on tuottanut niin paljon päänvaivaa FIA:lle, että ovat alkaneet ruuvailla täysin toimimattomia systeemeitä?
Ehdottakaa oma (futuurinen:D ) aika-ajo uudistuksenne!:thumbup:
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
F1-pomo Bernie Ecclestone paljastaa Ferrari-tallin estäneen formula ykkösten aika-ajojärjestelmän muutoksen. Nykyinen järjestelmä on Ecclestonen mukaan paras mahdollinen Michael Schumacherille.

Ecclestone yritti saada aika-ajojärjestelmään muutosta jo kauden avauskisan Australian GP:n jälkeen. Muutos olisi kuitenkin vaatinut kaikkien tallien yksimielisen kannatuksen.

- Ferrari esti ehdotetun aika-ajomuutoksen läpimenon, koska nykyinen järjestelmä on heille paras mahdollinen. Sanoin jo sääntöpalaverissa, että tämä on kuin Michaelille tehty sääntö. En voi syyttää Ferraria siitä, etteivät he halunneet muuttaa sitä, Ecclestone kertoi.

Ferrari-leirissä ei luonnollisestikaan haluta luopua nykyisestä systeemistä, kun siihen on kerran onnistuttu miettimään parhaat ratkaisut. - Järjestelmän muuttaminen ei ole helppoa ilman että rangaistaan niitä talleja, jotka ovat onnistuneet parhaiten nykyisessä aika-ajojärjestelmässä, Ferrarin tekninen johtaja Ross Brawn kommentoi aika-ajo-asiaa.

Bahrainin GP:n osalta aika-ajojen aikataulua on hieman muutettu, mutta järjestelmä pysyy samana. Aika-ajojen ensimmäiset nopeat kierrokset aloitetaan klo 13 kisapaikkakunnan aikaa ja toiset nopeat kierrokset tuntia myöhemmin. (mtv3.fi)
:yuck:

Taas yks tämmönen "jos emme voita mestaruutta tulemme protestoimaan".
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
belated sanoi:
:yuck:

Taas yks tämmönen "jos emme voita mestaruutta tulemme protestoimaan".
Kun luin tuon tekstitvstä mietin montako minuttia menee ennen kuin joku tällainen kommetti tulee foorumille... siinä meni yllättävän kauan, mutta toisaalta se sallittakoon onhan kyseessä arkipäivä ja uutisen lähde mtv3.

En tiedä voiko tuon uutisen ymmärtää monella tapaa, mutta mielestäni pointti on tuossa se että sääntömuutos olisi vaatinut kaikkien tallien hyväksynnän ja Ferrari nyt ei vain katsojia miellyttääkseen halunnut heikentää omaa asemaansa.

Uutinen nyt on vaan haluttu taas tehdä muotoon "Ferrari saneli Bernielle käytettävät säännöt..."

Ikävä jos tarpeellinen sääntömuutos jäi tosiaan yhdestä tallista kiinni, mutta pitääkö joka asiasta hakea väkisin sitä ahdistusta...
Ehkä se vaan kuuluu sorretun kansan luonteenpiirteeseen että aina on hyvä olla ilmassa ripaus vitutusta ja katkeruutta.

En kyllä tiedä miksi Ferrari sääntömuutosta vastusti, sillä eiköhän fakta ole että mitä useampi yritys sitä varmemmin ferrarit ovat eturivissä... Nykysäännöllä on aina pieni mahdollisuus viime vuoden Suzukan kaltaiselle tilanteelle.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Juhiksen ehdottama normaali aika-ajo + "paalukisa" on käytössä joissakin luokissa hieman eri nyanssein ja toimii kait ihan kivasti.

de Cräshis on ihan oikeessa jossain määrin... Itse olen ihan samaa mieltä, ettei ole mitään tarvetta palata kahteen tunnin sessioon, joissa vielä ajettaisiin yhteenlaskemattomasta ajasta. Ihan turhaa odottelua vähintään 15-20 min ja pahimmassa tapauksessa (eli sateen sattuessa) jopa koko tunti. Miksei jopa yli tunti, jos aika-ajoa ensin lykätään ja sitten ei edes kukaan tule radalle...

Enkä minäkään ymmärrä miksei kahden session aikoja voida ynnätä yhteen. FW esitti oman kantansa, että silloin joku kärsisi "huonosta onnesta". -Kyllä se kärsii joka tapauksessa. Heitetään vaan 107% -sääntö romukoppaan.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
E. Tuhero sanoi:
Kun luin tuon tekstitvstä mietin montako minuttia menee ennen kuin joku tällainen kommetti tulee foorumille... siinä meni yllättävän kauan, mutta toisaalta se sallittakoon onhan kyseessä arkipäivä ja uutisen lähde mtv3.

En tiedä voiko tuon uutisen ymmärtää monella tapaa, mutta mielestäni pointti on tuossa se että sääntömuutos olisi vaatinut kaikkien tallien hyväksynnän ja Ferrari nyt ei vain katsojia miellyttääkseen halunnut heikentää omaa asemaansa.

Uutinen nyt on vaan haluttu taas tehdä muotoon "Ferrari saneli Bernielle käytettävät säännöt..."

Ikävä jos tarpeellinen sääntömuutos jäi tosiaan yhdestä tallista kiinni, mutta pitääkö joka asiasta hakea väkisin sitä ahdistusta...
Ehkä se vaan kuuluu sorretun kansan luonteenpiirteeseen että aina on hyvä olla ilmassa ripaus vitutusta ja katkeruutta.

En kyllä tiedä miksi Ferrari sääntömuutosta vastusti, sillä eiköhän fakta ole että mitä useampi yritys sitä varmemmin ferrarit ovat eturivissä... Nykysäännöllä on aina pieni mahdollisuus viime vuoden Suzukan kaltaiselle tilanteelle.
Niin ja kun kaikki tallit viime vuonna hyväksyivät yksimielisesti nämä käytössä olevat aika-ajot. On muiden moka/ongelma, jos Ferrari on pystynyt sopeutumaan yksimielisesti hyväksyttyihini sääntöihin paremmin kuin muut. Ja tilanteenhan voisi kääntää niinpäin, että muut tallit yrittävät sääntökikkoja Ferrarin syrjäyttämiseksi, koska eivät ole itse onnistuneet sopeutumaan hyväksymiinsä sääntöihin niin hyvin kuin Ferkku. Turha siis itkeä, kaikki hyväksyivät nämä säännöt aiemmin. Heti kahden kisan jälkeen marmatetaan kun huomataan, että joku punainen meneekin näillä säännöillä paremmin.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Kait nykyisen systeemin ongelma on lähinnä aika-ajojen(ensimmäisen osan) tylsyys katsojan kannalta, en muista että mikään talli olisi valittanu systeemin olevan heille erityisen vaikea.. enkä myöskään ymmärrä miten tämä suosisi ferraria.
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Nykyinen järjestelmä on Ecclestonen mukaan paras mahdollinen Michael Schumacherille.

Siis miksi se on? Miten se erityisesti Ferrari suosii, kysyn minäkin. Ecclestone tuntuu laukovan välillä mitä sattuu. :mad:
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
E. Tuhero sanoi:
Kun luin tuon tekstitvstä mietin montako minuttia menee ennen kuin joku tällainen kommetti tulee foorumille... siinä meni yllättävän kauan, mutta toisaalta se sallittakoon onhan kyseessä arkipäivä ja uutisen lähde mtv3.
Minäkin ton kirjottaessani mietin kauanko menee kun tommonen vastakommentti tulee. ;)
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
belated sanoi:
Minäkin ton kirjottaessani mietin kauanko menee kun tommonen vastakommentti tulee. ;)
Se tulikin hyvin nopeasti sillä olin jo valmiina odottamassa :thumbup:
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Kaikki päätöksethän suosii Ferraria. Sehän on päivän selvää tässä suominimisessä maassa ja tällä forumilla. Kohta aletaan taas punoa mietteitä siitä että eiköhän lie jälleen käynnistetyt Senna tutkimuksetkin ole Ferrarin suunittelema juoni jolla Williamsin työrauhaa järkytetään kun linnatuomiot uhkaavat.
 
Ylös