Tämä 2004 systeemi on todellakin huono.
"Ensimmäinen aika-ajo" on turha kun kuskit eivät uskalla yrittää täysillä. Silti en lähtisi muuttamaan formaattia "yksi kierros per auto".
Syy on yksinkertainen: formuloiden ykkösongelma on taloushaitari.
Pikkutallit ovat todella köyhiä, rikkaat upporikkaita.
Tämä 'yhden kierroksen' malli takaa pienille talleille näkyvyyttä (tv-aikaa), joka on yhtä kuin rahaa. Perinteisessä "tunnin aika-ajossa" Minardit ja muut joutuivat menemään session alussa rataa pyyhkimään, jotta saivat tv-aikaa. Jos autot olisivat olleet radalla session lopussa, ajat olisivat ehkä hiukan paremmat, mutta tv-näkyvyyttä ei tulisi.
Nykyistä varustelukierrettä ei voi hillitä mitenkään 'keinotekoisesti' moottorien tai muun tekniikan kehitystä säätelemällä. BMW ja muut valmistajat uhraavat sen 100milj euroa (luku hatusta) moottorien kehittelyyn, sai moottoreita käyttää kisassa yhden tai vaikka joka sessiossa uutta. Moottorin valmistaminen ei maksa merkittävästi, tutkiminen testaaminen ja kehittely maksaa. Sama juttu aerodynamiikassa, suunnittelu ja testaus maksaa, korin 'pleksi' on likimain yhtä kallista valmistaa Minardiin ja Ferrariin
Ainut tapa hillitä kierrettä on tukea huonoimpia. Esimerkiksi mm-pisteissä viimeiseksi jäänyt talli voisi saada suurimman osan tv-tuloista. Tämä ei suinkaan ole ainut malli jolla tuloja ja resursseja voidaan lahjoittaa heikommille. Pohjoisamerikan ammattilaissarjat ovat esimerkkejä täynnä (esim NHL - varausoikeudet ensin heikoimmille jne). Pitkällä tähtäimellä lajin tasaisuus on sille hyväksi. Menetelmän heikkona puolena voidaan pitää sitä että jotkut rupeavat tekemään rahaa ja "häviävät" tahallaan.
ps. rengasvalmistajien pitäisi saada oma "mestaruus" tallien ja kuljettajien ohella, vaikkapa sen perusteella kuinka monta pistettä renkailla on kerätty. Michelin johtaisi nyt tällä menetelmällä pisteissä 43-33 ja Bridgestone olisi pakotettu tukemaan myös muita talleja kuin Ferraria.. kilpailu kiristyisi.
Pitäkäähän pää kylmänä kun kommentoitte, ja hyvää jatkoa kaikille forumlaisille, jotka jaksoivat lukea tänne asti..