Aika-ajosysteemin muutokset

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kyllähän nyt tänä vuonna otettiin takapakkia tuon aika-ajojärjestelmän kanssa. Perjantain session siirtäminen lauantaille vei siltä pohjan pois. Aikaa näiden kahden session väliin jää niin vähän, ettei kukaan viitsi ottaa riskejä. Itse pidän kyllä yhden kierroksen aika-ajosta, se on parempi kuin vanha 12 kierroksen järjestelmä sellaisenaan. Toki siitä vanhastakin voisi kehittää parempia versioita vähentämällä aikaa yms.

Kun nyt vain laskettaisiin noiden kahden peräkkäisen session ajat yhteen, niin homma paranisi heti merkittävästi. Tankkauskielto pois, mutta Parc Ferme -sääntö ennallaan. Minusta pitäisi palata myös käänteiseen järjestykseen käyttäen MM-pisteitä, ei edellisen kisan sijoituksia.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
En kehdannut lukea alusta asti mutta onko kukaan esitännyt vielä seuraavaa. Miksei ajeta seuraavalla tavalla ? Ajettaisiin perjantaina kevyellä aika-ajo säädöissä olevalla autolla 2-4 nopeaa kierrosta. Lauantaina ajetaan sitten kisabensoilla sama määrä eli 2-4 kiekkaa. Molemmilta päiviltä sitten paras aika jotka sitten lasketaan yhteen. Nopein paalulle hitain hännille.

Haukkukaa, torpedoikaa......ylistäkää.:D
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Kyllähän se on niin, että F1-autolla pitäisi ajaa 100 prosenttisella yrityksellä eikä silleen, että pelissä on vain 80-90 prosenttia. Ei semmosta huvita katsoa ollenkaan ja lisäksi kaikki jää arvailujen varaan, vaikka kaikki kuskit olisivatkin samoilla bensamäärillä liikenteessä. Ehdottomasti säännöt sellaisiksi, että tällaisia tilanteita ei pääse syntymään. Olkoot sitten vaikka niin, että ensimmäisen yrityksen ajatkin lasketaan mukaan tai pudotetaan vaikka koko eka kiekka kokonaan pois.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ihan perseestä nämä muutokset! :thumbdown :jaska:

Tuo MR:n idea vaikuttais hyvältä! :thumbup:
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni

Formula 1 supremo Bernie Ecclestone is to press the FIA to scrap the one-lap qualifying system and return to the old arrangement whereby cars qualify together.


Ecclestone joined drivers and media in slamming the new qualifying format, which made its debut in Melbourne at last weekend's Australian Grand Prix.

One-lap qualifying was introduced last season, when drivers had a single lap during qualifying sessions on Friday and Saturday to determine their grid slot for Sunday's race.

This year, the Friday session has been moved to Saturday so that the two sessions run back-to-back. Cars go out in the first session in the order in which they finished the previous race.

At Melbourne, this resulted in a qualifying session that lasted just over an hour and 50 minutes and provided very little in the way of interest or excitement for the 100,000 fans at the circuit as well as television viewers around the world.

Ecclestone now wants a return to a format whereby cars all qualify together. “That would be much more exciting, in my opinion,” he told BBC Five Live. “It wasn't done to make it more exciting, it was done because the teams with the smaller budgets that weren't up front said they never got seen during qualifying because people concentrated on the fast cars.

“I said that's complete nonsense because if people don't want to watch, they won't watch.”


Australian GP winner Michael Schumacher added his voice to the criticism during Saturday's FIA press conference. “For us too, it is not that interesting. We just sit around and wait.”
Näin Bernie Autosportin uutisessa. Täytyy kyllä tosiaankin sanoa, että ei tähän uuteen systeemiin ole missään vaiheessa oikein tottunut. Ainakin sen verran pitäisi muutosta saada, että tuo älytön bensasääntö lähtisi pois. Parasta voisi olla kuitenkin paluu vanhaan kokonaan...
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Vanha aika-ajo systeemi takas!! Ei tarttis spekuloida kenen auto on nopein! :thumbup:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Aika-ajosysteemin muutokset 2

Uudet muutokset saattavat olla edessä hyvinkin pian, eli paluu vanhaan systeemiin :ahem:
'BORING' QUALIFYING SET FOR OVERHAUL
Last Updated: Monday, 08 March , 2004, 11:32

A host of drivers and team bosses are calling for changes to F1’s qualifying format.

And there is the very real possibility that the new system of back-to-back sessions could be scrapped before the next race.

The revised format, which dragged on for two hours, drew mass condemnation from F1 figures, pundits and fans.

Triple world champion Niki Lauda led the criticism. He said: “It was the worst thing I have ever seen. I don't know how intelligent people can think of things like this.”

The drivers were equally unimpressed. Michael Schumacher said even he got bored waiting for something to happen while Rubens Barrichello and Juan Pablo Montoya said there was little incentive to push in the first session.

Now team bosses are expected to get together to discuss making changes before the Malaysian GP on March 21.

Renault boss Flavio Briatore said: “It was stupid for us and stupid for spectators. It was much too long for television and made no sense.

“We must get together and discuss this. Something can be done quickly if we all agree. Only the stupid never change their minds.”

There is a good chance that Briatore will get his way.

One unnamed source closely involved in the management of the sport said: “We are hoping to get a new system introduced before Malaysia.”

There are a number of courses of action open to the sport.

Arguably the most likely option is a return to the 2003 format, with separate sessions on Friday and Saturday.

However, a number of other concepts have been floated. BAR boss David Richards has suggested replacing the first half of the session with a 30-minute period in which the cars go out on the track at the same time to decide the running order for the final showdown.

This would provide more action and should create an incentive for the drivers to take risks, although the knowledge that a crash could mean that the driver would drop to the back of the grid will inevitably lead them to be more cautious.

Bernie Ecclestone has said he would like to see a return to the pre-2003 qualifying format, in which cars were allowed to make four runs at any point during the hour-long session.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Ehdotin tätä jo tuossa aiemminkin, mutta se aikojen yhteenlaskeminen olisi varmasti hyvä ratkaisu ensihätään. Se ei aiheuttaisi aikataulun suhteen mitään muutoksia, vain Siemensille pitäisi muistaa kertoa asiasta. :wink: Ei luulisi että tuollaisen päätöksen tekemiseen paljoa vaadittaisiin. Jos muutos ei toisi toivottavaa parannusta, voisi järjestelmän muuttaa takaisin vaikka kauden puolivälissä.

Tankkauskiellonkin tuossa yhteenlaskutapauksessa voisi säilyttää, jos se nyt niin välttämättä pitää olla mukana. Vetojen välissä olisi vähän aikaa taktikoida ensimmäisten aikojen perusteella miten paljon bensaa kannattaa toiseen vetoon ottaa.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Yhteenlaskuaika-ajossa olisi kuitenkin hyvä olla jokin jippo siihen, että ensimmäinen lähtijä ei kärsisi niin paljon radan likaisuudesta. Muuten edellisen kisan voittaja ei kovin helpolla saisi paalua. Ekaa kierrosta ennen voitaisiin pitää jokin viimeinen lyhyt harjoitus ja heti perään aika-ajo kierrokset. Tai jotain muuta vastaavaa.
 

Flying Spin

Well-known member
Liittynyt
15.2.2004
Viestit
260
Jos nykysysteemiä on pakko muuttaa, niin ensimmäisenä kisabensat voisi jättää pois ja muuttaa kahden kierroksen aika-ajosysteemi sellaiseksi, että kierrosajoista parempi ratkaisisi lähtöruudun. Loppuisi ainakin ruikutus ensimmäisen kierroksen turhuudesta sekä siitä, ettei aika-ajoissa ole oikeata tunnelmaa koska se ajetaan painavalla bensakuormalla.

Tällöin myöskään tekninen vika tai ajovirhe ei vaikuttaisi liian dramaattisesti lähtöruutuun, kun toisella rundilla olisi vielä mahdollisuus yrittää uudelleen. Ja päinvastoin, jos toisella rundilla kuski ei saisi aikaa, niin taulussa olisi joka tapauksessa kierrosaika ensimmäiseltä osiolta, joka määräisi sitten lähtöruudun.

TV-aikatauluihinkaan tämä ei vaikuttaisi millään tavalla, joten siltä osin ei luulisi olevan mahdotonta.

EDIT: Tai jos kisabensoista luovuttaisiin, niin eihän mikään estäisi paluuta vanhaan tunnin mittaiseen aika-ajojärjestelmään vaikka samantien. On tietysti vähän arvoitus, miten sellainen autonrääkkäyssessio sopisi yhteen nykyisen moottorisäännön kanssa, mutta kenties siinä olisi juuri homman suola (yksi niistä). Nähtäisiin selkeästi, kenellä todella on vahvin/luotettavin moottori ja uskaltaisi ottaa suurimmat tehot irti..
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin kauan kuin käytetään kahden aika-ajosession järjestelmää ilman aikojen yhteenlaskua, on olemassa vaara jolloin huonon sään kohdalle sattuessa kukaan ei käy radalla. Sen takia viime vuoden aika-ajosysteemi kehitettiin ja tämän vuotinen vaan on evoluutio siitä...

Kuten toisessa topikissa jo aikaisemmin tokaisin, palataan takaisin vanhaan systeemiin ja lasketaan pe ja la ajat (tai la & su) yhteen + napsaistaan session kestosta vähintään vartti pois. Estetään kuitenkin renkaiden yletön vaihtelu ja kierroksiakin/sessio voidaan tiputtaa vaikka yhdeksään.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Aargh...voi helvetti näitä yksi auto kerrallaan / tankkauskielto järjestelmiä. Tunnin aika-ajo oli vallan manio, jos pelätään ettei alussa ajeta niin pienennetään sitten vaikka 45-30 minuuttiin, annetaan ajaa niin paljon kierroksia kuin haluaa tai lajitellaan tunti vaika pieniin pätkiin.:mad:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Tuossa on kyllä ideaa!

Omasta mielestäni lauantain aika-ajot ja harjoitukset voisi yhdistää. Saa ajaa niin paljon kuin tahtoo, tehdä nopeita vetoja tai testata kisaa varten. Ainoa ero perjantain harjoituksiin olisivat yllätystarkastukset kuskeille jotka ovat parantaneet omaa aikaansa. Rajatonta aika-ajoyrittämistä rajoitettaisiin ainoastaan sillä, että viikonlopun rengasmäärä on rajallinen :thumbup:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
jep, jep hyviä ideoita. Miten olis tällainen: Perjainta vain harjoittellaan. Lauantaina olisi sitten 2 aika-ajo sessiota, jossa ensimmäisessä sessiossa jokainen saisi ajaa 30 minsaa vapailla säädöillä niin paljon kuin sielu sietää. Seuraavaksi sitten 5 minsaa taukoa ja kisasäädöt ja kisabensat tankkiin ja yks kierros per lärvi ja autot parc fermeelle. Kuljettajien sessioiden nopeimmat ajat yhteen ja nopein paalulle jne.. Voisi vielä jotenkin painottaa sitä ensimmäisen session aikaa tai jotain.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Aluksi tässä uudessa systeemissä oli oma viehätyksensä, mutta mitä kauemmin sitä seurasi, sitä surkeammalta ja puuduttavalta se nyt tuntuu. Tälle vuodelle tehdyt muutokset pilasivat sen lopullisesti.

Kerrankin olen Bernien kanssa samaa mieltä: vanhat tunnin aika-ajot takaisin!! Hittoon tankkauskielto, sen tuoma taktikointi, säätökielto ja yhden moottorin sääntö. Ei tästä tule muuten yhtään mitään... :jaska:
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
QUALIFYING FORMAT TO STAY, FOR NOW
Last Updated: Tuesday, 09 March , 2004, 15:25

Changes will not be made to the new qualifying format for at least two races, according to the BBC.

The new system was heavily criticised at last weekend’s Australian GP and calls for it to be revised were widespread.

The 2004 qualifying format takes place on Saturday with two back-to-back sessions as opposed to last year when first qualifying took place in Friday and the second one on Saturday. Drivers have one flying lap in each session.

It was thought that changes could be made to the system before the Malaysian GP in less than two weeks’ time, but an FIA spokesman said this was too early.

He told the BBC: "Many people didn't warm to the changes in 2003 at first but the season turned out to be one of the best.

"It would be inappropriate to act until we have seen how it works over a few races.

"Once we've looked at it and there is a consensus among the stakeholders in F1 and the fans, then we will consider the issue."

It was the teams that prompted the change in the first place, as the spokesman explained: "Just to be clear, this was something that the team principals discussed at length in their own meetings and came to us and said: 'This is what we think,'"

Renault team boss Flavio Briatore was particularly scathing over the new format.

He said: "It's rubbish. It's too long for TV and makes no sense. It needs to be changed. It's stupid for us, stupid for the spectators.”


Itv-f1.com


Saas nähhä mitkä on mielipiteet kahden lisäkokeilun jälkeen :rolleyes:

Mutta mä ainakin katon koko session suorana vaikka mikä olis ;)
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
Eipä taida tulla muutoksia ainakaan vielä pariin kisaan.
BBC
edit : joni15 ehti ensin :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Kuten totuttua FIA ei ikinä tee päätöksiä nopeasti. Noh täytyy toivoa että sopiva muutos saadaan kuitenkin voimaan kuitenkin tälle vuodelle.
 
Ylös