Alonso nopein nykyisistä F1-ajajista

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
reason sanoi:
En nyt kyllä jaksais tätä enää, taas, mutta miten niin? Missä se on sanottu että Lonsolla oli paras auto.....tänä vuonnakin loppukaudesta sen auto oli selkeesti hitaampi kuin Ferrarit, ja sama viime vuonna Larenin kanssa. Missä on sanottu, että jos Kimin Lareni olis kestäny viime vuonna, niin Kimi olis ollu myös nopeempi kuin Alonso.......

Yllättävän vähän puhutaan myös siitä miks Kimi oli niin surkee tänä vuonna. Luovutti pelin jo ennenkuin se oli ees alkanu. Ei halunnut ees kehittää autoa....no ei kai kun on itte lähössä ja tilalle tulossa Lonso, mut silti, olishan tänäkin vuonna ollu mahdollisuus voittaa mestaruus, mut se olis vaatinu vähän työntekoakin myös kuskin puolelta auton kehittämisessä. Häkkinen ei koskaan luovuttanut, vaikka oli kuinka vaikeaa ja Lareni hajoili, ja tuloksena loppujen lopuksi 2 mestaruutta. Mut Kimi on jo todistettavasta ainakin kerran luovuttanut.
Ehkä hitaampi loppuvuonna mutta nopeampi alkuvuonna. Se mahdollistaa hyvän piste etumatkan puoliväliin kautta tultaessa, sitten vastustajat joutuivatkin hakemaan riskillä voittoa loppukauden kisoissa, usein luotettavuuden kustannuksella, kun taas Alonso körötteli varmasti maaliin keräten nätit pisteet ilman riskejä. Paras auto= nopeus + luotettavuus. Toisin sanoen Renault on ollut kevyesti paras auto kaks vuotta putkeen.

Kimi surkee tänä vuonna? Voisiko surkeella autolla olla jotain tekemistä tämän asian kanssa? Ihmetyttää että Kimi pystyy surkeallakin esityksellä pistämään Juan Pablon ennen aikaselle eläkkeelle ja olemaan jokaisessa aika-ajossa Pedron edellä plus ajamaan kaikki ajamansa kisa senttimetrit Pedron edellä... Aika hyvin kaverilta jonka ajamisen arvioit "surkeaksi". :nope:
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Lonso_567 sanoi:
mestaruus on mahdollinen mutta paljon riippuu autosta.
Luehan tämä oma lauseesi uudelleen, oikein ajatuksen kera.

No niin, nyt luettuasi ja ehkä sisäistettyäsi sen merkityksen, voit alkaa uudelleen arviomaan miten se larenin epäluotettavuus/hitaus on vaikuttanut Kimin mestaruus mahiksiin.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
herb sanoi:
Toisin sanoen Renault on ollut kevyesti paras auto kaks vuotta putkeen.
P-marjat. Ferrarin ero Relluun loppukaudesta oli huikea. Mestaruus ratkesi Schumin törttöilyihin ja Alonson nopeuteen ja varmuuteen. Voisi melkein sanoa, että Schumi mokasi mestaruutensa aivan itse.
 

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
Noita vertailuja tehdään joka lehdissä.

Autosport oli sillä kannalla että häkkinen oli shumia nopeampi. Siinä lehdessä nopein taisi olla Gilles Villeneuve
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Hurmurisija sanoi:
P-marjat. Ferrarin ero Relluun loppukaudesta oli huikea. Mestaruus ratkesi Schumin törttöilyihin ja Alonson nopeuteen ja varmuuteen. Voisi melkein sanoa, että Schumi mokasi mestaruutensa aivan itse.
Toi on kyllä tavallaan totta, Schumi oli jo ehkä vähän "yli-ikäinen" ja ajoi sen mukaan eli mokia tuli turhan paljon. Mutta, mutta. Alonsolla oli muistaakseni joskus yhdeksän GP:n jälkeen seitsemän voittoa ja kaksi kakkos tilaa, jos se ei osoita Rellun ylivoimaa alkukaudesta niin mikä sitten? Vaikka Ferrari ehkä olikin parempi loppukaudesta niin sehän pistää vasta puntit tasoihin. Sitten täytyy vielä muistaa että sadekelillä "Ferrarin hallinan aikana" Renault oli täysin suvereeni, Ferrari oli sateella jopa Mclarenia ja Hondaa heikompi mitä ei tapahtunut Rellulle kertaakaan. Jos Alonso olis hävinny tittelin Schumille sellaisen alun jälkeen, varsinkin kun Renault ei kauden toisella puoliskollakaan ollut kertaakaan hitaampi muita kuin Ferraria, olisi se ollut todella noloa. Super noloa.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
herb sanoi:
Luehan tämä oma lauseesi uudelleen, oikein ajatuksen kera.

No niin, nyt luettuasi ja ehkä sisäistettyäsi sen merkityksen, voit alkaa uudelleen arviomaan miten se larenin epäluotettavuus/hitaus on vaikuttanut Kimin mestaruus mahiksiin.
En kirjoittanut mitään siitä millaiset mahdollisuudet Kimillä oli voittaa McLaren kausillaan. Sitä mahdollisuuksien spekulointia ei kannata harrastaa jälkikäteen, koska asiat ovat kulkeutuneet niinkuin ne ovat kulkeutuneet. Joitain edellisiä kausia ennakolta katsottuna mestaruusmahdollisuuksia Kimillä kuitenkin oli, eikä ihan huonoja. Eikä ne niin kauas jääneet jälkikäteen jossittelemallakaan. Hieman erilaiset tapahtumien kulut tallin ja Kimin toiminnassa niin siinä olis mestari. Kun katsotaan ensikauteen nyt, varmasti Alonsollakin on mestaruusmahdollisuuksia. Muuten vedonlyöntitoimistot eivät laittaisi Alonsolle kertoimia alle kolmen!
Toisin sanoen Renault on ollut kevyesti paras auto kaks vuotta putkeen.
Ei mitenkään kevyesti. Harvassa ovat olleet kisat, jossa Alonso on pystynyt dominoimaan muita. Silloin kun Renault on ollut nopein, marginaalit on yleensä olleet aika pieniä. 2005 Renault oli McLarenia parempi luotettavuutensa vuoksi. Ja 2006 Ferrari kyllä oli se paras auto lopulta. Aika paljon sai Schumacher mokailla ja silti pääsi noin lähelle.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Lonso_567 sanoi:
Ei mitenkään kevyesti. Harvassa ovat olleet kisat, jossa Alonso on pystynyt dominoimaan muita. Silloin kun Renault on ollut nopein, marginaalit on yleensä olleet aika pieniä. 2005 Renault oli McLarenia parempi luotettavuutensa vuoksi. Ja 2006 Ferrari kyllä oli se paras auto lopulta. Aika paljon sai Schumacher mokailla ja silti pääsi noin lähelle.
Ei kuskin tartte dominoida, riittää kun auto on yhden kymmenyksen nopeampi kuin seuraavaksi nopein talli sekä tietysti yhtä luotettava. Jos mietit paljonko kuski saa pisteitä voittamalla kaikki kierroksella ja vertaat sitä siihen paljonko saa kuski joka voittaa yhdellä sekunilla niin huomaat että dominointi ei hyödytä yhtään enempää kuin pienen pieni etu nopeudessa. Tietysti kuskin pitää olla paremmin hereillä jos etu ei ole kuin kymmenyksen luokkaa, mutta esim normaalin noin 20:nen kierroksen ekan stintin jälkeen ero on jo kaksi sekuntia jos molemmat ajavat ilman virheitä, sehän riittää.
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Nimenomaan tässä piilee ero Mäcin ja huipputallien välillä, eli kisataktiikat lähtee koko kauden ajattelusta. Renault on onnistunut tässä parhaiten viimeaikoina. Tosin tietysti vaikuttaa kovasti se, missä kohtaa pistetaulukkoa ollaan.

Mielestäni Renault on mokaillut todella vähän siinä, kuinka kautta ajetaan kokonaisuutena ja siinä, kuinka kisaviikonloput on suunniteltu silmällä pitäen maksimaalista pisteiden keräämistä. Siellä voidaan jopa tunnustaa sellainen asia, että tänä viikonloppuna ei ole mahista paaluun/voittoon ajamme siis toisesta rivistä/kakkossijasta. Ja sitten jos ollaan johdossa kisassa, joka kierroksella ei tartte ajaa nopeimpia kierrosaikoja. Niitä ajetaan silloin kun siitä on hyötyä koko kisan tai kauden aikana kerättävän pistesaldon kannalta.

Tätä ei kyllä Mäcillä osata. Silloinkin kun siellä oli ylivoimainen auto, tankattiin siihen aina helvetisti enemmän bensaa kuin muilla, jotta voitettaisiin ylivoimaisesti. Ei mietitty sitä, että samalla koneella mitä Kimi joutui rääkkäämään varmistaakseen edes jonkinlaisen lähtöruudun ja alkukisan, joudutaan ajamaan seuraavakin kisa. Niinpä ne sitten toisinaan paukkuivat. Samaa taktiikkaa yritettiin jopa tänä vuonna, vaikka auton keskinkertaisuus oli amatöörinkin havaittavissa.

Noh, ensivuonna nähdään onko tämä rellun taktinen osaaminen Alonsosta vai onko niin, että Rellun kisahenkilökunta onkin vastannut kaikesta ylivoimaisuudesta. Itse veikkaan kyllä jälkinmäistä. Vähän välillä tuntuu, että näitä kuskeja pidetään jonkinlaisina raketti-insinööreinä ja autonkehittelijöinä, vaikka monen heistä teoreettinen osaaminen rajoittuu englannin kielen suullisiin taitoihin. On melko paljon sanottu, että kaveri, jolla ei ole korkeakoulutasoista teknistä tutkintoa pystyisi kehittämään F1-autoa merkittävästi johonkin suuntaan. Näkisin, että kisakuskin kontribuutio auton kehittämisessä on se, että hän kertoo pitääkö peräpää tai etupää vai ei.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Alonso on nopee kuski, pakko myöntää. Mutta Suomalaisena on pakko sanoa että Kimi kyllä hoitaisi miehen mennen tullen, tai ainakin hoitaisi. Ei vaan todennäköisesti päästä ikinä näkemään ukkoja samassa tallissa.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Hurmurisija sanoi:
Absoluuttisen nopeuden vertaileminen on vähän hankalaa, koska nopeus riippuu ainakin sarjasta, auton sopivuudesta, tallikaverista, ajovireestä, itseluottamuksesta ja niin poispäin. Tuo on minusta enemmänkin perusnopeudesta (hidas, keskinopea, nopea) kertova tapa arvioida kuljettajia.
Nopein kuskihan on se joka nopeiten ajaa kisan läpi.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Rapu-70 sanoi:
Nimenomaan tässä piilee ero Mäcin ja huipputallien välillä, eli kisataktiikat lähtee koko kauden ajattelusta. Renault on onnistunut tässä parhaiten viimeaikoina. Tosin tietysti vaikuttaa kovasti se, missä kohtaa pistetaulukkoa ollaan.

Mielestäni Renault on mokaillut todella vähän siinä, kuinka kautta ajetaan kokonaisuutena ja siinä, kuinka kisaviikonloput on suunniteltu silmällä pitäen maksimaalista pisteiden keräämistä. Siellä voidaan jopa tunnustaa sellainen asia, että tänä viikonloppuna ei ole mahista paaluun/voittoon ajamme siis toisesta rivistä/kakkossijasta. Ja sitten jos ollaan johdossa kisassa, joka kierroksella ei tartte ajaa nopeimpia kierrosaikoja. Niitä ajetaan silloin kun siitä on hyötyä koko kisan tai kauden aikana kerättävän pistesaldon kannalta.

Tätä ei kyllä Mäcillä osata. Silloinkin kun siellä oli ylivoimainen auto, tankattiin siihen aina helvetisti enemmän bensaa kuin muilla, jotta voitettaisiin ylivoimaisesti. Ei mietitty sitä, että samalla koneella mitä Kimi joutui rääkkäämään varmistaakseen edes jonkinlaisen lähtöruudun ja alkukisan, joudutaan ajamaan seuraavakin kisa. Niinpä ne sitten toisinaan paukkuivat. Samaa taktiikkaa yritettiin jopa tänä vuonna, vaikka auton keskinkertaisuus oli amatöörinkin havaittavissa.
Hyvä postaus.

On se itseäkin ihmetyttänyt tuo McLarenin tyyli lyödä kilpailijoita: tyyliin kärjessä nopeimpia kierroksia moottorit paukkuen. Voisi ottaa vähän iisimmin ja laittaa nopeita kierroksia silloin kun niitä tarvitaan. Ja silloin kun ei vaan pysty niin ottaa sen minkä saa. Onko luotto kuskien virheettömyyteen niin huono ettei pienet marginaalit riitä? Vai myykö mersut paremmin kun Nürburgringilla painetaan menemään täysillä keskeyttämisen riskillä?
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Rapu-70 sanoi:
Nimenomaan tässä piilee ero Mäcin ja huipputallien välillä, eli kisataktiikat lähtee koko kauden ajattelusta. Renault on onnistunut tässä parhaiten viimeaikoina. Tosin tietysti vaikuttaa kovasti se, missä kohtaa pistetaulukkoa ollaan.
McLarenilla tunnetusti ollaan epätoivoisessa takaa-ajoasemassa epäluotettavalla autolla.

Mutta kuten Ron Dennis haastattelussa Suzukassa kertoi, McLarenin tavoitteena on voittaa joka kisa. Mestaruus on kiva bonus, jos mahdollisimman monen voiton tavoittelu siihen johtaa. Näin voidaankin muistella vaikkapa loistavaa kautta 2005, voittihan McLaren-Mercedes enemmän kisoja kuin kaikki muut tallit yhteensä.
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Mun mielestä tämmöiset vertailut on turhanpäiväisiä. Ykkösissä autojen tekniset erot tekee sen mahdottomaksi. Ja mitä kukaan moisesta vertailusta muutenkaan hyötyy? Niin no, tulee tietty jutun juurta ja jarnan siementä tänne nettiasiantuntijafoorumeille, mutta muuten aika mielenkiinnotonta koko touhu. Ykköset on siinä määrin välineurheilua, että jos todellinen kuskin nopeus halutaan tietää, niin juoksulenkille ne pitää pistää ja joku ottamaan aikaa.:jaska:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Tuollaiset listat ovat yhtä tyhjän kanssa. Muuttuvat vuodesta toiseen... :rolleyes:
 
Ylös